Tips nodig om Javarens beter op plek te houden


Bubbelkruik 2.0

Well-known member
Lid geworden
10 november 2019
Berichten
338
Leeftijd
43
Beste mensen,

Ik heb ik mijn kleine bak achterin javarens geplaatst tussen/achter stenen en hout, echter merk ik zak ze niet goed op de plek blijven of op een plek zitten waar ik ze wil hebben.

Ik heb zitten denken ze aan kleinere stenen te binden.
Hebben jullie nog tips, zodat ik morgen aan de slag kan en ze gelijk goed zitten.

boeddha bak 2.jpg
 
op hout gewoon vastbinden met dun draad, vis draad bijvoorbeeld.
 
Ik heb ze op kleine stukken hout vastgezet met ijzergaren, en er ook nog turfplaatjes tussen/achter geschoven, is meteen voeding voor ze. Maar mijn achterwand is donker dus dat valt niet op. Daarna heb ik er maaskeien omheen gelegd, zodat mijn sluierstaarten ze niet kunnen loswerken.
 
Ik was laatst bij Utaka en daar nieten ze de javavaren gewoon op het hout
 
Dan komen er toch metalen in het water? Nietjes kunnen toch ook oxideren?
 
roest, tja vroeger deden we toch ook roestige spijkers in de bodem?
 
Ja, om Hortensia's blauw te krijgen, toch? Maar of vissen dat nou ook zo fijn vinden?
 
Voor de vissen maakt het niet veel uit.
In elke plantenvoeding zit ijzer.
Alleen zijn we in de loop der tijd van het idee van roestige spijker afgestapt.
Roest is namelijk Fe2+ terwijl planten juist Fe3+ (of is het precies andersom) nodig hebben.
Onze plantjes en zeker de rode planten hebben echt ijzer nodig om de kleur te houden.

Er zijn ook nietjes van RVS, die geven helemaal niets aan het water af.


Edit: ik zeg het verkeerd, roest is natuurlijk een oxidatie van ijzer, m.a.w. ijzer-(II)-oxide FeO en dat gebeurd met Fe2+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ze zelf wel met een drupje secondenlijm bevestigd.
 
Dan komen er toch metalen in het water? Nietjes kunnen toch ook oxideren?
In een nanobakje zou ik dat nu ook niet doen maar een je boven enkele honderd liter gaat, gaan die enkele nietjes heus geen meetbare inpact hebben.
 
Op een los steentje binden en dan laten zinken kan prima.
In mijn nano gebruik ik de variant Trident. Dat zijn dunne veel kleinere blaadjes en geeft ook een jungle-effect.
trident.JPG
 
Vislijn bevalt prima, maar onlangs ook secondelijm uit getest. Zeker voor degene onder ons die geen sportvisser zijn biedt secondelijm uitkomst.
 
Dan komen er toch metalen in het water? Nietjes kunnen toch ook oxideren?

Ik denk dat je doelt op de giftigheid van bepaalde soorten metalen....de zogenaamde zware metalen. Die zijn bij kleine hoeveelheden giftig voor de mens en voor de meeste dieren. Kleine hoeveelheden ijzer of ijzeroxidatie kunnen niet veel kwaad. Bij het waterverversen voer je een eventueel overschot toch wel af.

Zware metalen zijn:
Arseen - As
Kwik - Hg
Lood - Pb
Zink - Zn
Vanadium - V
Zilver - Ag
Nikkel - Ni
Chroom III - Cr III
Chroom VI - Cr VI
Cadmium - Cd
Kobalt - Co
 
Bedankt voor alle tips!
Turf heb ik helaas niet in huis.
Nietjes erg goed idee, inderdaad dan RVS, maar ik wil me niet vastpinnen :D op een plek, dus het aanpasbaar houden
Visdraad heb ik, dus het wordt een combinatie van visdraad, met lijm en stenen.

Zal het resultaat als ik klaar ben plaatsen!
 
Het is een combi geworden!
Hout en steen met de Javarens erop gelijmd.
Visdraad heb ik snel aan de kant gegooid, wat een gepriegel en bleef niet zitten.

javaren.jpg


Na een dag werk erg tevreden met het resultaat!

boeddha nieuw week 0.jpg
 
Mooi resultaat hoor en visdraad is inderdaad vaak priegelen maar ja met wat geduld lukt het wel en zelf vraag ik er even hulp bij zodat het strak blijft om het hout.
Maar goed je hebt de klus geklaard:thumbs:
 
Dat heb je erg netjes gedaan, het resultaat mag er zeker wezen! :petjeaf:
 
Mooi resultaat hoor en visdraad is inderdaad vaak priegelen maar ja met wat geduld lukt het wel en zelf vraag ik er even hulp bij zodat het strak blijft om het hout.
Maar goed je hebt de klus geklaard:thumbs:
Het lijkt wel knopen met een haar :eek: je ziet het niet en bijna geen fatsoenlijke knoop in te krijgen :6 Nee, daar heb ik het geduld niet voor en vind lijm dan stukke makkelijker en is in mijn eentje te klaren :thumbs:

Dat heb je erg netjes gedaan, het resultaat mag er zeker wezen! :petjeaf:
Bedankt voor je compliment! :daisy:
 
Ik lijm ze vast met SuperFish aquarium glue. Dat werkt prima en is onzichtbaar.
 

Terug
Bovenaan