Tips nodig! Starten nanno aquarium zonder filter


Melanie.B

Member
Lid geworden
5 juni 2024
Berichten
7
Leeftijd
18
Hoi allemaal,

Ik ben Melanie 18 jaar. Ik heb 3 aquariums gehad. 2x 25 liter en 1x 120 lister. Deze hebben ik op een gegeven moment weg gedaan omdat ze op mijn kamer stonden en ik niet kon slapen van de geluiden. Toen ik ze weg gedaan had had ik al gauw weer spijt. Want het blijft een hobby van me.

Nu wil ik een nanno aquarium starten van ongeveer 5 liter. Dit zal een ronde kom word met alleen een licht. Ik zal deze vullen met alleen maar plantjes. Pas na paar weken/ maanden zal ik een aantal garnaaltjes toevoegen. Ik wil graag tips!!
Ik heb een aantal vragen:
1. Hoe houd je je aquarium op temperatuur. Gaat er dan gewoon een kleine verwarming in?
2. Hoelang laten jullie het licht aan? Want hoe meer licht hoe meer algen. En ik heb natuurlijk geen filter.
3. Zijn er een aantal planten die jullie aanraden?

Alle tips zijn welkom🤗
 
Je kan kiezen voor garnalen die op kamertemperatuur kunnen zoals Vuurtjes.
Licht kun je normaliter 8-9 uur aan doen en wel zal ik dan aan de voeding voor ze denken.
 
Oh super! En dan natuurlijk ook plantjes uitzoeken die op dezelfde temperaturen kunnen. Ja ik doe een soort hout erin. Had gelezen dat ze daar voeding vanaf halen. En ook bepaalde bladeren eten ze toch?
 
Je kan kiezen voor garnalen die op kamertemperatuur kunnen zoals Vuurtjes.
Licht kun je normaliter 8-9 uur aan doen en wel zal ik dan aan de voeding voor ze denken.

Is het ook mogelijk om een verwarming in het aquarium te plaatsen? Voor een beetje warmte? Of heeft dat juist meer na dan voordelen.
 
Welkom Melanie! Hier zal je ongetwijfeld veel goede tips krijgen :DD

Je kan een kleine verwarming plaatsen maar op 5L denk ik dat als je hem niet nodig hebt dan zou ik het niet doen, dat scheelt weer in de kosten en je in een ronde kom een verwarming uit het zicht verstoppen kan best lastig zijn.

Er bestaan ook kleine aquaria zoals de Dennerle cube 10 van 10L, of een glazen bak van 30x20x20 mocht je iets vierkants zoeken:)

Er zijn ook leuke slakjes die je zou kunnen doen, en ik zou voor plantjes zoeken naar makkelijke planten die niet veel eisen stellen
 
De ruimte is ook erg beperkt en garnalen kweken soms als konijnen dus je zal snel teveel hebben. Op 5 liter zit je met 25 toch al hoog in het aantal en ik denk dat je heel snel meer hebt.
Wel iets om rekening mee te houden denk ik.
 
Welkom Melanie! Hier zal je ongetwijfeld veel goede tips krijgen :DD

Je kan een kleine verwarming plaatsen maar op 5L denk ik dat als je hem niet nodig hebt dan zou ik het niet doen, dat scheelt weer in de kosten en je in een ronde kom een verwarming uit het zicht verstoppen kan best lastig zijn.

Er bestaan ook kleine aquaria zoals de Dennerle cube 10 van 10L, of een glazen bak van 30x20x20 mocht je iets vierkants zoeken:)

Er zijn ook leuke slakjes die je zou kunnen doen, en ik zou voor plantjes zoeken naar makkelijke planten die niet veel eisen stellen
Dankjewel! Ik ga toch voor een vierkante denk ik. En dan inderdaad een 20x20x25 van 10L. In de winter kan het koud worden in mijn kamer dus doe er voor de zekerheid een verwarming in. In deze bak kan ik hem ook beter verstoppen denk ik🤗
 
De ruimte is ook erg beperkt en garnalen kweken soms als konijnen dus je zal snel teveel hebben. Op 5 liter zit je met 25 toch al hoog in het aantal en ik denk dat je heel snel meer hebt.
Wel iets om rekening mee te houden denk ik.
Goed punt inderdaad. En een 10L bak?
 
Tja ik denk dat je eerder aan een leuke nano van bv 30 liter moet denken. Vuurtjes bijvoorbeeld kweken hard vaak en laten vaak wel 10-20 kleintjes los dus ja dan gaat het hard.
Op marktplaats staan vaak wel leuke nano s te koop voor niet teveel geld.
 
Tja ik denk dat je eerder aan een leuke nano van bv 30 liter moet denken. Vuurtjes bijvoorbeeld kweken hard vaak en laten vaak wel 10-20 kleintjes los dus ja dan gaat het hard.
Op marktplaats staan vaak wel leuke nano s te koop voor niet teveel geld.
😬 voor hun gezondheid zal dat dan wel moeten idd
 
Misschien een hele domme opmerking. Maar is het denk je mogelijk om alleen vrouwtjes uit te zoeken bij de dierenwinkel? Zodat ze niet voortplanten? En is het niet hoe groter je gaat hoe meer ze zullen voortplanten? Bij vuurgarnaaltjes is het nog redelijk goed het verschil te zien tussen vrouwtjes en mannetjes zag ik.
 
Geen idee hahah, ik denk dat dat een hele opgave wordt. Sowieso zou ik garnalen van marktplaats halen, dan heb je er zo 10 voor €5-€10, bij de winkel vragen ze toch vaak €2-€4 per garnaal.

En als ze erg snel kweken af en toe een paar uitvangen en verkopen of weggeven is ook goed te doen denk ik. Al vermoed ik dat als je weinig voert en geen verwarming doet dat de kweeksnelheid wel wat lager zal zijn dan bij een verwarmde bak
 

Terug
Bovenaan