Wat is er nieuw

Tips voor goede plantengroei - nieuwe bak

Ik merk dat de planten niet super lekker gaan, en ben benieuwd wat jullie advies is m.b.t. het aantal uren licht en de intensiteit, en het wel of niet toevoegen van plantenvoeding (plantedbox all in one) i.c.m. De aquasoil. Het nadeel van de dikke laag grind is dat ik sommige planten niet diep genoeg kan planten om met de wortels meteen in de soil terecht te komen. Vandaar ook mijn twijfel over de (extra) voeding.

Je behoort eigenlijk op het moment dat je in de winkel staat al te weten wat je koopt. Namelijk wat die planten die je uitgezocht hebt vragen om goed te kunnen groeien. Zou je dat hebben gedaan dan was er geen lichtvraag nodig. Je kende dan ook de te verwachten groeisnelheid met daar aan gekoppeld de voedingsvraag. Ik bedoel dit niet negatief maar ik verbaas me er altijd weer over dat men eerst koopt en zich dan pas gaat afvragen hoe nu verder.

De plantengroei gaat maar zo goed als het ene stofje dat ze missen.
Het succes hangt ook enorm af aan het aantal lichturen,, namelijk hoe meer , hoe meer voeding en CO2 er nodig is. Teveel voeding, te weinig licht, bevordert algengroei. Teveel CO2 en te weinig voeding belemmert ook de groei.

Teveel voeding, te weinig licht, bevordert algengroei
Of er te weinig licht is hangt van de plant af maar dat staat denk ik los van de voeding. Voeding moet er altijd voldoende zijn, echter als een plant te weinig licht krijgt en hij daardoor het niet goed doet dan maakt het niet uit dat de voeding voldoende op peil is.
Te weinig licht is dan de oorzaak van de problemen maar niet de voeding. Tekorten geven algen maar overschotten eigenlijk niet tezij het toxisch wordt maar dan moet je het wel heel bont maken.

Of er te weinig licht is hangt van de plant af maar dat staat denk ik los van de voeding.

Probleem met teveel voeding en te weinig planten is dat op dat moment algen die voeding gaan nuttigen waardoor de algen meer gaan toe nemen want we komen van algen is eigenlijk alleen maar zorgen dat je genoeg planten hebt die alle voeding opmaken zodat de ogen er niet opeten.

Ja deels waar maar in een bak met geen of weinig voeding krijg je juist algen en die groeien dan als kool en dat terwijl er juist meestal een tekort is. Algen gebruiken zo weinig dat ze al genoeg hebben zonder dat wij iets toevoegen.
Stoopen met voeding is dan ook slecht want dan honger je ook de planten uit. Soms stoppen mensen om de door jou genoemde reden met voeding geven en dat is geen goed plan.
Teveel is eigenlijk ook niet nodig dus je hoeft ook niet meer te geven dan aanbevolen of wat de bak verbruikt.

Mensen moeten ook niet stoppen, mensen moeten zoveel voeding geven als dat de planten nodig hebben en niet meer en het liefst ook niet minder. En er zijn ook natuurlijk ook altijd nog andere oorzaken van algen het is slecht zijn een mogelijkheid om al groeit te voorkomen en ze de voedingsstoffen die er zijn niet aan te bieden doordat het naar de planten,.
Daarnaast kunnen al genoeg ook nog ontstaan door een hele andere processen en omstandigheden. Maar ik heb wel ergens gelezen dat het helpt als je ogen bestrijdt met vloeibare CO2 plaatselijk. Geen wondermiddel maar zeker wel symptoombestrijding

Maar ik heb wel ergens gelezen dat het helpt als je ogen bestrijdt met vloeibare CO2 plaatselijk. Geen wondermiddel maar zeker wel symptoombestrijding

Typo: Ik veronderstel ogen = algen ;-)

Zelf voeg ik Carbo al ruim 6 maanden (naast CO2) elke nacht via een doseerpomp (8ml op 246L) maar wel als preventieve dosering om algenvorming op o.a. achterwand te voorkomen.
Enkel als doel om een bak te realiseren volgens mijn wensen, een behoorlijk dicht beplante bak op 34lm/L (piek van 44lm/L) met ook een behoorlijke visbezetting.

Hoe hoog doseer jij dan want normaal is het 1 ml per 50 liter dacht ik.

Hoe hoog doseer jij dan want normaal is het 1 ml per 50 liter dacht ik.

Citaat van mijn Carbo:
Onze adviesdosering per 50 liter is 1ml a 2ml per dag.

Ik was overigens wel gestart met 2ml (op 246L) maar vrij snel op 4ml (op 246L) en tegenwoordig 8ml (op 246L) na flink verhogen lm/L

Dus blijkbaar geeft de adviesdosering ook bij mij het beste resultaat.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan