Tips voor verlichting en filters


Pimg

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2021
Berichten
50
Hi mede Hobbyisten,

Onlangs heb ik een Dennerle Nanocube 30L overgenomen van iemand die gestopt is met de hobby. Hier zat een vistand in dat eigenlijk niet past in dit aquarium en heb deze elders ondergebracht.
Nu heeft de verlichting het helaas begeven en moet ik dus opzoek naar iets anders.

De huidige verlichting kwam van Aliexpress heb ik begrepen en was naar mijn mening veel te fel. Deze heb ik een tijdje afgedekt met een velletje papier om de lichtintensiteit te dimmen.
Nu ben ik dus opzoek naar nieuwe verlichting geschikt voor dit aquarium en het liefst dimbaar om wat meer controle te krijgen.

Ik ben van plan een groepje Neocaridina te houden met enkele eenvoudige planten zoals Anubias en een mossoort. Niet veel bijzonders.
hebben jullie tips? Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer. Ik zat zelf te kijken naar een twinstar 30b, wat is jullie mening hierover? Of kan ik beter voor een aqueel leddy of soortgelijke verlichting gaan?

Nu ik toch nieuwe verlichting moet aanschaffen wil ik eigenlijk ook het filter vervangen. De huidige eheim pickup 45 bevalt mij voor geen meter, laat telkens los en ziet er groot en lomp uit. Sponsfilters zijn een beetje de standaard voor garnalen bakken maar vroeg me af of iemand hier nog andere opties weet?
Ik ben zelf geen fan van hang on back en een extern filter vindt ik ietwat overdreven voor dit formaat aquarium.

Ik hoor graag jullie meningen, tips en ervaringen
 
Ik heb zelf goede ervaring met de chihiros c2 verlichting boven m'n 30 liter bakje. Dimbaar en in te stellen via de app. Zelf vindt ik het juist prettig om op zo'n bakje overcapaciteit te hebben met filteren, vandaar dat ik een Eheim classic150 gebruik. Deze combinatie werkt al jaren prima.
 

Terug
Bovenaan