Wat is er nieuw

tl lampen rekord 800

kaylee_D

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2014
Berichten
938
Locatie
woerden
Aangezien ik 2 nieuwe tl-lampen nodig heb vraag ik me af: wat kan ik het beste halen. Ik zat zelf te denken aan de Juwel Colour-light en de Juwel Daylight. Zijn deze goed? en anders: welke andere niet te duren (liefste max. 15 euro) lampen kan ik dan beter nemen.
 
Heb je T5 of T8?
 
T8, 18 watt
 
Dan kun je ook lampen bij de Gamma halen. Philips 840 en 865 is een mooie combi en niet duur.

~ Ivo
 
En die worden verder niet warm ofzo?

Zijn er trouwens ook lampen die het wat "donkerder" maken, dus niet zo heel fel? en hoe is de combi v/d Philips 840 en de Philips 865?
 
Niet warmer dan de lampen van een ander merk.
 
Zijn er trouwens ook lampen die het wat "donkerder" maken, dus niet zo heel fel? en hoe is de combi v/d Philips 840 en de Philips 865?
 
840 is warmwit en 865 is daglicht dus je kan bv ook 2 x 840 nemen.
 
Wordt de bak dan ook donkerder? ik wil niet meer zo'n hele lichte bak, dus meer wat "donkerder". Ik wil dit alleen niet bereiken door bijv. te filteren over turf.
 
De kleur van het licht is dan anders en met 840 of lagere nummers is het licht geelachtig,sterkte blijft hetzelfde alleen oogt het iets minder fel maar donkerder wil ik het niet noemen.
 
Ik zag net een plaatje van een bak, zie dat daar de lamptypes bij staan: philips 840 + 830. Is deze combi goed of?


plaatje van die bak:
LzZzI1HP9I95acy6KbW8_KxxrHuJiSI7.jpeg foto is klikbaar ivm copyright
 
Als jij het licht zo wil hebben in je bak is het goed natuurlijk 😉
Planten doen het ook prima met deze combinatie.
 
830, 840 en 865 zijn allemaal prima. Hoe lager het getal hoe geliger het licht, hoe hoger hoe witter.

Ter vergelijk.

2900 K:
2900k.jpg


4000 K:
4000k.jpg


De eerste is zeg maar de 830 (niet helemaal, maar minimaal verschil) de tweede is een 840.
 
En de bak donkerder maken kan met drijfplanten of stukjes pvc buis om je TL schuiven zodat er minder licht in je bak komt.
 
Ik vind die 830 dan mooier. heeft iemand toevallig een goed plaatje van de combi? ik weet namelijk niet of bij die bak die ik postte nog extra toevoegingen voor de kleur zat.
 
Ik bedoel van in de bak 😉 ben daar nog wel benieuwd naar, straks vind ik het toch niet helemaal 100%
 
Je geeft zelf aan dat er in de bak van je foto 830 en 840 zit volgens de beschijving dus neem aan dat er verder geen ander kleurnummer in zal zitten.

Ga je straks nog vragen of we de lampen voor je willen kopen en komen installeren ook? 😀 😉

Stel dat je achteraf toch niet helemaal tevreden bent met je type verlichting kan je het altijd nog ruilen.
 
Ik heb de 830 (White) en de 840 (cool white) genomen. Ik wacht nu tot de lamp aangaat. Heb de tijd nu op 3 uur per dag staan
 
Dat heb je snel gedaan,ben benieuwd hoe je het zal vinden.
Is wel heel kort maar 3 uurtjes verlichting trouwens,waarom is dat?
 
Omdat ik de lampen eerst 4 uur per dag aan had staan ivm de temperatuur (tussen 26-30 graden) en wat ik begreep kan je m beter even iets korter zetten ivm het felle licht
 
Verwarming wat lager zetten ..
 
Dat we daar nog niet aan gedacht hadden... :stars:

kaylee_D zei:
(... ) ivm temperaturen in m'n aquarium (zonder verwarming +/- 27!! graden en verlichting aan). (...)
 
Verwarming staat uit. Wij dachten eerst dat die het probleem veroorzaakte omdat hij net nieuw was. En mascha/ivo ik dacht zelf dat het de standaard juwel lampen waren. Tot mijn pa erover begon dat het misschien best wel eens bouwlampen waren
Nu begrijp ik ook dat de personen van wie het aquarium was de bak wegdeden vanwege alg.
 
Misschien is achteraf gezien led verlichting beter in jouw geval want dat geeft zo goed als geen warmte af.
27 graden is wel heel erg hoog voor de gemiddelde vis,vind het wel heel erg veel trouwens en is normaal gesproken toch niet met Juwel bakken.
 
kaylee_D zei:
Verwarming staat uit. Wij dachten eerst dat die het probleem veroorzaakte omdat hij net nieuw was. En mascha/ivo ik dacht zelf dat het de standaard juwel lampen waren. Tot mijn pa erover begon dat het misschien best wel eens bouwlampen waren
Nu begrijp ik ook dat de personen van wie het aquarium was de bak wegdeden vanwege alg.

Tl lampen zijn geen bouwlampen,hoor.

Je hebt nieuwe buizen T8, die geven warmte af.
 
Zei het verkeerd door autocorrect zie ik 😛 ik bedoelde bouwmarkttl's (eigen merk tl) maar sinds de lamp erin zit is hij maar 0,1 graad kwa temperatuur gestegen. Het water was zojuis 24 graden. Nornaal is het water 24, 9 graden 's avonds
 
Nou,is toch mooi.

Hoef je niet bij te warmen,Of wel, net wat je nodig hebt.
 
Voor nu niet ivm de lalia's. Hopen dat het onder de 24.5 blijft. Dan ben ik al happy. Vanaf volgende week rustig de tijd opbouwen.
 
kaylee_D zei:
Omdat ik de lampen eerst 4 uur per dag aan had staan ivm de temperatuur (tussen 26-30 graden) en wat ik begreep kan je m beter even iets korter zetten ivm het felle licht

Ik volg het ff niet meer... :S 😉
 
kaylee_D zei:
Voor nu niet ivm de lalia's. Hopen dat het onder de 24.5 blijft. Dan ben ik al happy. Vanaf volgende week rustig de tijd opbouwen.
Zet je een klepje wat open.
 
Ik had eerst mijn aquariumlampen 8 tot 10 uur aan staan. Toen wedt de temperatuur tussen de 26 tot 30 graden
Om dit op te lossen deed ik eerst mijn verwarming uit. Dit hielp niet.
Daarna zette liet ik mn lamp voor 2 uurtjes branden. 24 graden. Daarna 4nieuwe5 graden maximaal. Nu ben ik er dus achter gekomen dat ik een veroudrrde lamp en een zeewater lamp had. Nu heb ik vandaag nieuwe lpen gekocht. Sinds ik ze erin heb zitten (de nieuwe lampen hebben vandaag 2 uur aangestaan) is de temperatuur gestegen tot 24. Eerst was dit 24.9 (dus met de oude lampen. 4 Uurr op 1 dag)
 
Omdat het nieuwe lampen zijn, is het niet verkeerd om ze maar 5 uur te laten branden.
Veel korter moet je ze echt niet zetten .. Gewoon een paar dagen proberen..
 
Als het op temperatuur is, met 24 graden ,zal het echt niet hoger worden.
Ook niet met langer branden.
 
Wat ik heb begrepen is het slecht voor de planten om hem gelijk aan te zetten op volledige tijd. Bij mij heeft de lamp ongeveer een maand op 2 en daarna 4 uur gestaan. Morgen of overmorgen verander ik de tijd weer zodat het weer 4 uur is en ga ik langzaam opbouwen.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan