Wat is er nieuw

tl lampen rekord 800

Ik heb 2 buizen boven de bak en als ik er 1 vervang dan kan ik niet anders dan die gelijk aan de oude laten mee branden. Dus gewoon 8 uur per dag.
Maar op den duur verwarmd de lamp niet verder hoor. de extra opwarming van een lamp zal gemiddeld niet zo heel erg veel zijn en al zeker zal de temp niet gevaarlijk hoog worden.
 
Als Kaylee aangeeft dat door de lampen de temperatuur weleens tot de 30 graden komt en meestal boven de 26 zit vind ik dat niet ongevaarlijk. Als dat nu al zo is, hoe warm gaat dat bakkie dan in de zomer worden? Haar visbestand bestaat ook nog uit vissen die zo'n hoge temperatuur niet waarderen en zeker niet jaarrond.
 
Ik heb had de oude 4 uur laten branden per dag, dit was een oude sylvanio gro-lux (hoort paars te zijn, maar was bij mij wit) en een zoo med coral sun lamp (weet zo snel de type niet). Deze 2 heb ik tegelijk vervangen, omdat ze beide niet goed meer waren. nu heb ik dus vanwege deze reden (2 tegelijk vervangen) de tijd verkort met 1 uur. Morgen ga ik hem met 1 uur verhogen. Na 4 dagen (dus zondag) ga ik de tijd met 2uur verhogen zodat het 6 uur brand en zo blijf ik het doen tot 8 of 10 uur per dag.


@ jones, nu ik nieuwe lampen heb is de temperatuur maximaal 24.0 graden geworden. met de oude lampen was dit al 24.9 (lampen stonden dan al ong. 3 uur uit), dus erg groot verschil.
 
Dat scheelt zeker, maar nog steeds aan de warme kant. Misschien kan je een computerfan (ventilator, niet zo'n nerd 😉 ) in de kap monteren om overtollige warmte af te voeren?

En ik vind dit nog steeds een hele goede optie: http://www.aquaplantsonline.nl/index.ph ... 20retrofit
Want de huidige verlichting wordt een ramp in de zomer vrees ik, ook al is het al een verbetering. 🙁
 
ik weet wat je bedoeld met computerfan. Zit zelf in de ICT.

M'n aquarium ziet er nu zo uit:
Mvb7YSYTA0zsw-cGIUtCyxc_M5h_CK24.jpeg


Kan het toevallig ook komen door een filter? het is verder op m'n kamer niet warm, m'n kleine bakje is nog steeds 22 graden. dus vind het al met al nog steeds best raar dat m'n grote bak (staat precies tegenover de kleine, de kleine staat 's ochtends in de zon, de grote de hele dag door niet. Op m'n kamer zelf is het 20 graden.) zo warm wordt.
 
Ik heb ook de Record 800 gehad en had daar de Philips buizen in met kleur 840. Daar liep de temp niet echt op moet ik zeggen.
Dus wat de oorzaak is weet ik niet dan in jou bak??
Is je thermostaat wel goed dan?? Kan die niet voor de hoge temp zorgen??
 
De verwarming is het niet, dat is het eerste wat ik had gedaan.

even een rijtje wat ik allemaal heb gedaan mbt de warmte:
- verwarming uit en uit het stopcontact
- lampen uit en helemaal niet aan(toen was de temperatuur rond de 23.7)
- lampen aan (2 uur per dag, temperatuur werdt rond de 24,3)
- lampen aan (4 uur per dag, temperatuur werdt rond de 24.7 tot 14.9)
- lampen vervangen (staat 3 uur per dag aan, temperatuur is 24.0)

Wat ik nog moet doen:
- filter vervangen, ik mis alleen nog de sproeibuis en instroom+uitstroom buis.
 
Misschien een domme vraag maar heb je het ook met verschillende thermometers gemeten?
 
Ja, ik heb een kwikthermometer erin hangen (zie je ook altijd op m'n foto's) en ik heb een digitale thermometer (daardoor weet ik de decimale getallen.
 
Ja, en daar blijf je over doorgaan.

Doe er drijfplanten in,wordt het wat minder.
 
Zoals ik net al heb gezegd in m'n andere topic heb ik er al drijfplanten in zitten. Ik had er een beetje uitgehaald met het schoonmaken (door het overhevelen van water en bleef op m'n stofzuigertje, armen en algenschraper zitten.)
 
inmiddels is de temperatuur in m'n bak nog maar 23,3/23,2 dus de temperatuur wordt zelfs lager, de temperatuur op m'n kamer is 22 graden.
 
Kijk eens aan, dat gaat goed. :thumbs:
 
Dat kan je wel zeggen, dagelijks schrijf ik minimaal 3x op wat de temperatuur is. dit zet ik daarna in een excel bestandje om te kijken hoe het gaat met de temperatuur. dit wordt daarna automatisch in een grafiek gezet.

Het grafiekje tot nu toe:
FdVqaWYYdxhVfEb75MU-x2Wy54V0hX0W.png
 
Helaas is het vandaag 26,2 geworden. heb m'n pa laten werken, hij heeft open kapjes gemaakt met hout en horgaas. daarnaast heeft hij een computerfan erboven gemonteerd. Dus nu zijn de kapjes open, en hangt er nog een fan boven.
 
Was ook wel akelig warm de afgelopen dagen,temperatuur in de bakken hier liep ook wat op.
Mooi zo'n handige pa iig!
 
kaylee_D zei:
Helaas is het vandaag 26,2 geworden. heb m'n pa laten werken, hij heeft open kapjes gemaakt met hout en horgaas. daarnaast heeft hij een computerfan erboven gemonteerd. Dus nu zijn de kapjes open, en hangt er nog een fan boven.

Was hier ook zo warm.
Heb er niets aan gedaan.
Wordt wel eens warmer,als het maar geen 30 wordt.
 
Bertus zei:
kaylee_D zei:
Helaas is het vandaag 26,2 geworden. heb m'n pa laten werken, hij heeft open kapjes gemaakt met hout en horgaas. daarnaast heeft hij een computerfan erboven gemonteerd. Dus nu zijn de kapjes open, en hangt er nog een fan boven.

Was hier ook zo warm.
Heb er niets aan gedaan.
Wordt wel eens warmer,als het maar geen 30 wordt.
Zou er een moord voor doen als het GRATIS 30 graden in mijn bak werd 😉
 
Je mag die van mij wel hebben (de oude lampen)

Even een foto'tje van hoe de constructie eruit ziet, heb wel m'n vliegenhor te kort afgeknipt, maar daar weet m'n pa ook al een oplossing voor 😛

dfi5VFomQmhsYrw7tuWzW7uwxLVc2moB.jpeg

dfi5VFomQmhsYrw7tuWzW7uwxLVc2moB.jpeg
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan