Wat is er nieuw

TL verlichting vervangen door LED

Mazerga

Well-known member
Lid geworden
15 augustus 2017
Berichten
185
Leeftijd
41
Hallo beste visjesliefhebbers,


Ik zit met een vraagje.

Graag zou ik mijn oude rio300 updaten. Nu zit het zo:

Oude verlichting met dikke TL-lampen (aquarium is zo een 15-tal jaar oud, dus de nieuwste technologie zat er toen nog niet in.)

Welke JBL-solar ledverlichting moet ik nemen om te kunnen passen in de oude armaturen?

Op één van de TL's stond 38Watt, maar dat zegt me niet veel, want de lengte lijkt vreemd genoeg niet terug te vinden. De lamp die ik als referenite gebruik is een Grolux van 38Watt.

Kan er iemand me even wijzer maken zodat ik me de juiste JBL-Led kan aanschaffen? Ik twijfel namelijk tussen:


1. JBL Solar Natur 57W - 1047mm (passen deze lampen in de TL-houders?)

en

2. JBL Solar Natur 59W - 1149mm

Met vriendelijke groeten,

Mazerga
 
Hallo Mazerga,

Denk dat je nog de oude T8 Tl-buizen gebruikt of heb ik dat mis ?
Zoja als je naar led gaat overstappen zal dit een berg meer licht betekenen dus dit kan zeker problemen gaan opleveren met algen en tekorten op je planten.
Wijze raad omdat je een lowlight aquarium gebruikt is het raadzaam om led te nemen die dimbaar is zoals Juwel Helia spectrum met controller of natuurl een nader merk dat in je kap past van de T8 buizen.
Als je aquarium verder goed draaid met de T8 buizen zijn er nog op diverse sites T8 buizen te vinden, je zou even bij https://www.luckylight.nl/lampen/le...AeGyrnHT15DhXpyLlRGn67IeKLdeZA0xoCQRQQAvD_BwE kunnen kijken en als je toch nog op T8 buizen wilt blijven is een combinatie van philips 830 en 840 een beste keus met planten.. Osram/Sylvania staan ook nog wat T8 buizen op ze zijn schaars maar nog wel aan te komen.
Ik zeg altijd maar zo.. doet je aquarium het prima op T8 waarom zou je gaan veranderen voor dat beetje stroom besparing met led.. weegt dan echt niet op tegen de aanschafskosten en reken maar op 300-400euro als je gaat overstappen op led die dimbaar is met controller.
Je zou ook van Juwel een nieuwe ledkap kunnen nemen met Juwel Multilux deze heeft wat minder lumen + goedkoper denk a 200euro ? en is verglijkbaar met T5 buizen..maar helaas deze led is niet dimbaar.
 
Laatst bewerkt:
Wel, ik zou mijn aquarium een volledige nieuwe look willen geven, namelijk een hele make-over met nieuwe soil, nieuwe lampen, nature aquarium style, een volledige nieuwe opstart maar met het behoud van mijn visbestand. De visjes gaan tijdelijk over naar een ander bakje dat ik vandaag of morgen ga opstarten en laten indraaien met één filter vanop mijn rio300. (een jbl externe 901 filter 🙂 )
 
Wel, ik zou mijn aquarium een volledige nieuwe look willen geven, namelijk een hele make-over met nieuwe soil, nieuwe lampen, nature aquarium style, een volledige nieuwe opstart maar met het behoud van mijn visbestand. De visjes gaan tijdelijk over naar een ander bakje dat ik vandaag of morgen ga opstarten en laten indraaien met één filter vanop mijn rio300. (een jbl externe 901 filter 🙂 )


Is het dan niet wijzer om een nieuwe Juwel rio 350 te nemen ? aangezien het aquarium al 15jaar oud is dan heb je alles inclusief led multilux ,niet dimbaar maar werkt hier op beide aquariums gewwon prima met planten.. los aquarium kost 550euro inclusief verlichting en internfilter maar die kan je eruit halen of laten halen.. met orginele SBX kast ben je c.a 840euro kwijt..
persoonlijk omdat je bak al 15jaar is en verouderd met T8 buizen en een flinke investering gaat kosten om led te nemen zou ik persoonlijk een nieuwe rio 350 kopen, nieuw aquarium + led verlichting.
maar das mijn mening en kan je helemaal gaan inrichten zoals je zelf wil. wat je nu ook van plan bent maar wel met een bak van 15jaar oud opnieuw gaat beginnen die geen garantie geeft dat hij komende Jaren lekvrij blijft door veroudering van het kit.
 
Ben het eens met edje.
15 jaar is flink voor een aquarium, hoewel ze ouder kunnen worden is alles meer dan 10 jaar wel een Btje winst.

Multilux is dimbaar te maken met een dimbare driver, is hierover een topic in het verlichting subforum
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: middag Elise en hier 22 graden en wel aangenaam met wat wind
      Terug
      Bovenaan