Wat is er nieuw

Toch niet normaal...? of wel?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter matthijssie1994
  • Startdatum Startdatum
M

matthijssie1994

Guest
Hallo allemaal. Voor de verandering post ik maar weer even een nieuw topic. Ja jullie zullen wel denken daar is ie weer hoor! 'haha'

Zoals jullie in mijn vorige topics hebben gelezen ben ik een beetje bang hoe het nou eigenlijk met mijn bak gaat.

Dit keer heb ik ook weer een vraag en ik hoop dat jullie mij gerust kunnen stellen!

Al mijn planten slaan bruin aan en worden zelfs lelijk. het lijkt wel allemaal dood te gaan!! Mijn water lijkt ook wel een beetje bruinig terwijl mijn filter het gewoon doet! de bak stinkt niet ofzo als ik hem open zet. Hieronder een paar fotos. wat zal de oorzaak kunnen zijn en is er een oplossing?

In mijn vorige topic ging het over het vloeibare bemesting All-in-one van planted-box. ik was een beetje uitgechoten en daardoor was de nitriet heel hoog. Ik heb toen afgelopen donderdag avond 50% van mijn water ververst maar de nitriek piek is nog steeds 50 vandaag. Kan dat hierdoor komen?

mijn bakje staat nu 3.5 week.

Groetjes.

1nxnenhysztow.jpg

17gycsax8x9h4.jpg

zpranpkyjafum.jpg

orr8tzrxycmar.jpg

gbtqao1dc0d0n.jpg
 
Heb je de waterwaarden, wat voor filter heb je en de maten van het aquarium?
 
Heb je de waterwaarden, wat voor filter heb je en de maten van het aquarium?

Ik test met een teststrip en alles was prima behalve het nitraat gehalte.

mijn bak is 60 centimeter (50 liter water)

En heb een myciano filter CF20

Groetjes.
 
Je hebt het over een hoge nitriet maar ik denk dat je nitraat bedoeld. Zoals Ton al vraagt zijn je waterwaarden handig om te weten en hoelang je bak draait en hoelang belicht je momenteel? Ik neem aan dat je de AIO dus gebruikt.
 
Ik belicht 8 uur per dag. ik kan zo wel ff naar het tuincentrum rijden om mijn waterwaardes te bepalen. of ik moet zelf even vloeibare testers gaan halen. en wat bedoel je met aio?


Je hebt het over een hoge nitriet maar ik denk dat je nitraat bedoeld. Zoals Ton al vraagt zijn je waterwaarden handig om te weten en hoelang je bak draait en hoelang belicht je momenteel? Ik neem aan dat je de AIO dus gebruikt.
 
Gebruik je geen co2? Hoeveel ververs je per week? Zonder co2 moet je niet veel verversen, dan komen er te grote schommelingen in je bak. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat je HC het niet doet
 
AIO= All-In-One
 
Ik lees dat de bak 3,5 week draait. Als ik kijk bij je Crypto dan komen daar mooie blaadjes in het midden uit en de oude zullen afsterven omdat die nog emers zijn.
In deze fase is bruinalg ook vrij normaal en daarbij heb je minimaal licht denk ik in de 60cm en zullen planten die wat meer licht vragen het moeilijk hebben. Rode planten zijn in een 60cm met standaard licht amper goed te houden. Deze hebben graag meer licht en wat co2.
Je hebt wel een aantal planten staan die niet tot de makkelijke behoren namelijk.
 
Gebruik je geen co2? Hoeveel ververs je per week? Zonder co2 moet je niet veel verversen, dan komen er te grote schommelingen in je bak. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat je HC het niet doet

Ik gebruik geen co2 en ik heb voor de eerste keer vorige week mijn water 50% ververst omdat het nitraat gehalte te hoog was. En ik gebruik idd all-in-one die heb ik vorige week zondag gebruikt maar toen ben ik uitgeschoten dus daar begin ik volgende week mee met 2x 5 ml per week.
 
Ik gebruik geen co2 en ik heb voor de eerste keer vorige week mijn water 50% ververst omdat het nitraat gehalte te hoog was. En ik gebruik idd all-in-one die heb ik vorige week zondag gebruikt maar toen ben ik uitgeschoten dus daar begin ik volgende week mee met 2x 5 ml per week.

Het is dan verstandig om maar bijvoorbeeld 20% per week te doen of nog minder, zo voorkom je schommelingen.
Maar houd dan wel extra rekening met de dosering AIO. Overstappen op co2 is wel een aanrader, maar het is wat jij wilt natuurlijk.
 
Ik lees dat de bak 3,5 week draait. Als ik kijk bij je Crypto dan komen daar mooie blaadjes in het midden uit en de oude zullen afsterven omdat die nog emers zijn.
In deze fase is bruinalg ook vrij normaal en daarbij heb je minimaal licht denk ik in de 60cm en zullen planten die wat meer licht vragen het moeilijk hebben. Rode planten zijn in een 60cm met standaard licht amper goed te houden. Deze hebben graag meer licht en wat co2.
Je hebt wel een aantal planten staan die niet tot de makkelijke behoren namelijk.


Klopt daar heb je wel gelijk in. En ik heb idd moeilijke planten erin zitten ja. ik hoop dat ik er goed voor kan zorgen en dat ze het gewoon blijven doen ja 🙂
 
Het is dan verstandig om maar bijvoorbeeld 20% per week te doen of nog minder, zo voorkom je schommelingen.
Maar houd dan wel extra rekening met de dosering AIO. Overstappen op co2 is wel een aanrader, maar het is wat jij wilt natuurlijk.


Moet ik dan de all-in-one laten staan en dan overstappen op de co2? als dat beter en makkelijker is dan ga ik daar voor natuurlijk.
 
Moet ik dan de all-in-one laten staan en dan overstappen op de co2? als dat beter en makkelijker is dan ga ik daar voor natuurlijk.

Co2 toepassen zonder AIO gaat helemaal fout, want planten groeien door licht, co2 en plantenvoeding. Als je dat allemaal behoorlijk voor elkaar hebt, dan groeien je planten maximaal!
 
Co2 toepassen zonder AIO gaat helemaal fout, want planten groeien door licht, co2 en plantenvoeding. Als je dat allemaal behoorlijk voor elkaar hebt, dan groeien je planten maximaal!


moet ik dan co2 tabletten gaan kopen en hoe moet ik die gaan toedienen?
 
moet ik dan co2 tabletten gaan kopen en hoe moet ik die gaan toedienen?

Co2 werkt middels gasflessen. Daar zijn wel mooie sets voor te koop.
Ook kun je een vloeibare 'vervanger' toepassen, namelijk carbo van easylife.
Co2 met gasflessen werkt beter en is als je een goed vuladres hebt op de lange termijn goedkoper lijkt me
 
Co2 werkt middels gasflessen. Daar zijn wel mooie sets voor te koop.
Ook kun je een vloeibare 'vervanger' toepassen, namelijk carbo van easylife.
Co2 met gasflessen werkt beter en is als je een goed vuladres hebt op de lange termijn goedkoper lijkt me

oke dan kan ik dat wel gaan proberen. als dat beter voor me bakje is en voor mijn planten dan ga ik dat toepassen
 
Co2 werkt middels gasflessen. Daar zijn wel mooie sets voor te koop.
Ook kun je een vloeibare 'vervanger' toepassen, namelijk carbo van easylife.
Co2 met gasflessen werkt beter en is als je een goed vuladres hebt op de lange termijn goedkoper lijkt me

oyIlvr9SkcoNnzVFed9ST_RLYKtjt1tM.jpeg


deze is tot 50 liter perfect voor mijn bakkie? of zal ik toch maar een wat duurdere set kopen?
 
Dit bedoelde in met de AIO.

ja klopt die gebuik ik 2x 5ml per week. maar daar ga ik volgende week mee beginnen omdat ik afgelopen week ben uitgescoten met die fles. :O
 
Dit bedoelde in met de AIO.


Zeker mooi setje ja! wachten op salaris en dan maar bestellen! alleen weet ik niet hoe het allemaal werkt. maar dat wijst zichzelf allemaal wel toe denk ik zo.
 
Je kan het moeilijk proberen te doen maar ik zou zelf gewoon wat makkelijke planten kiezen voor je 60cm bakje en dan kun je er ook een hoop plezier van hebben😉. Rode planten stellen in de regel vrij hoge eisen. Er zijn wat makkelijkere maar ik betwijfel of die aan 15W voldoende hebben boven de bak.
Ik heb ook 4 of 5 bakjes van 60cm en dat groeit rustig maar mooi en met alleen wat plantenvoeding.
 
Je kan het moeilijk proberen te doen maar ik zou zelf gewoon wat makkelijke planten kiezen voor je 60cm bakje en dan kun je er ook een hoop plezier van hebben😉. Rode planten stellen in de regel vrij hoge eisen. Er zijn wat makkelijkere maar ik betwijfel of die aan 15W voldoende hebben boven de bak.
Ik heb ook 4 of 5 bakjes van 60cm en dat groeit rustig maar mooi en met alleen wat plantenvoeding.

Oke, en wat zijn makkelijke plantjes dan? in de winkel proberen ze me van alles aan te smeren natuurlijk. En als ik nou alleen sterkte planten koop is dat co2 setje dan overbodig?
 
Met makkelijke planten in een 60cm is co2 niet nodig als je daar de standaard 15W boven hebt zitten. Je kan denken aan Echino s, Crypto s, Javavaren, Belgisch groen, Sterrekruid, Sagitaria Sabulata, Vallisneria, Anubia.
 
Met makkelijke planten in een 60cm is co2 niet nodig als je daar de standaard 15W boven hebt zitten. Je kan denken aan Echino s, Crypto s, Javavaren, Belgisch groen, Sterrekruid, Sagitaria Sabulata, Vallisneria, Anubia.

oke dan ga ik een paar van die planten bestellen. en welke planten zou ik eruit halen dan? allemaal en dan nieuwe planten kopen ofzo? groetjes
 
Ja lastig om te bepalen welke jij eruit moet halen maar de rode zullen het erg moeilijk gaan krijgen denk ik en naar mijn idee het niet redden. Misschien dat er ook andere leden iets over je plantenbestand kunnen zeggen. Zoals de Crypto, die moet het prima kunnen doen maar moet eerst naar de submerse vorm toe nog.
 
Ik zou rustig even afwachten, als de bak goed is ingedraaid zie je vanzelf wat het wel en niet doet, rust is vaak een goede zaak in onze hobby.
 
Bedankt voor alle tips! ik moet gewoon even geduld hebben. Ik laat het voor wat het is en als er planten dood gaan dan vervang ik die gewoon voor sterkte planten. 🙂
 
En met welke testdruppels hebben jullie ervaring en zijn jullie tevreden?
 
Wesdijk verkoopt een koffer onder de eigen nam en dat is van Colombo. Die zijn goed en je kan er goedkope navulreagens bijkopen.
 
Ik word helemaal blij van je enthousiasme.

Maar heb geduld.

Ga niet direct van alles aanschaffen.
Een Co2 installatie zou ik dan ook zeker nu nog niet aanschaffen.

Probeer eerst eens wat ervaring op de doen.

Er zijn heel veel plantjes die het ook zonder Co2 goed doen.

Ik heb in geen enkele bak van mij Co2 en kies ook bewust voor de makkelijkere plantjes en ben heel tevreden over mijn bakken.
ALs je echt de top van de top wilt, tja, dan is het aanschaffen van een Co2 installatie wel nodig ja.


Laat de bak nu vooral even met rust, zodat er een goed evenwicht kan ontstaan.
Ververs iedere week ongeveer 30% van je water.
Geef de a.i.o. plantenvoeding volgens de dosering 5 ml is voor weinig planten, ik zou dan op 10 ml gaan zitten omdat je best veel planten hebt.
Verwijder alle beschadigde en dode blaadjes.

Over een maandje nog eens foto's nemen en kijken hoe het er dan bij staat.

P.s. een druppeltest is wel verstandig om aan te schaffen, de strips werken niet heel nauwkeurig.
 
En met welke testdruppels hebben jullie ervaring en zijn jullie tevreden?
Voorkeur gaat uit naar JBL. Goede testen en navulling verkrijgbaar. Sera wat minder, de markering kloppen niet. 5ml is geen 5 ml net zo min als 10 ml klopt. Nog beter de Hanna Checkers, maar dan ben je heel wat meer kwijt.
 
Ik zou de Wesdijk koffer kopen want dat is van Colombo en je kan er erg goedkope reagens bijkopen. Die verkoopt Wesdijk natuurlijk😉
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan