Toch niet normaal...? of wel?


Bedankt voor de tips allemaal! ik ga zo even bij de intratuin kijken voor een setje, en als dat niks is dan ga ik een westdijk setje kopen :)
 
Hier heeft de Intratuin alleen voor de vijver testen en ik denk dat voor amper 30 euro je in verhouding heel goedkoop uit bent met de koffer. Maar goed, het is aan jou natuurlijk;)
 
Sera wat minder, de markering kloppen niet


Ik gebruik altijd spuitjes die ik koop bij de apotheek omdat ik ervan uitga dat die wel kloppen:D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier heeft de Intratuin alleen voor de vijver testen en ik denk dat voor amper 30 euro je in verhouding heel goedkoop uit bent met de koffer. Maar goed, het is aan jou natuurlijk;)



Bij de intratuin hier hebben ze een sera testset. 2 testsoorten. ook een koffer en die was 70 euro goede genade! ik ga van jullie tips uit want jullie zijn de experts! ik ga meteen de westdijk testkoffer bestellen :)
 
Hier heeft de Intratuin alleen voor de vijver testen en ik denk dat voor amper 30 euro je in verhouding heel goedkoop uit bent met de koffer. Maar goed, het is aan jou natuurlijk;)
Tuinland bedoel je. In de Hunze was het nog Intratuin.
 
Tuinland bedoel je. In de Hunze was het nog Intratuin.


Kun je zien hoe weinig ik er kom. Be er inderdaad al jaren niet geweest eigenlijk. Praxis hier heeft ook bijna niks voor aquaria.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, zit ijzer en koper bij maar ja die gebruik ik zelf dan weer amper en zou daarom voor Wesdijk gaan en ook omdat die goedkope navulreagens verkopen. Po4 van Sera vindt ik niet echt zo geweldig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is denk ik een goede keus want de belangrijkste testen heb je dan. Ik heb hem nu zo n 1,5 jaar en nog niks bij hoeven te bestellen. Testen werken ook prettig verder.
 
Dat is denk ik een goede keus want de belangrijkste testen heb je dan. Ik heb hem nu zo n 1,5 jaar en nog niks bij hoeven te bestellen. Testen werken ook prettig verder.


helemaal super! en dat moe tik allemaal nog gaan ondervinden. Ik heb geen ervaring met vloeibare tests!. maar in ieder geval bedankt voor de tip. als ik de box binnen heb hou ik jullie in dit topic op de hoogte wat mijn waterwaardes nou zijn.
 
Ja prima hoor en het is heel makkelijk en er zit een goede handleiding bij. Mocht het niet lukken dan geef je maar een gil;)
 
Ja prima hoor en het is heel makkelijk en er zit een goede handleiding bij. Mocht het niet lukken dan geef je maar een gil;)


Ik heb mijn box binnen gehad en ik heb de waardes gemeten. de waardes zijn als volgt:

Nitraat 20 mg/l
Nitriet 0.0 mg/l
Ammmonia 0.0 mg/l
PH 8.5
Fosfaat 0,5 mg/l
GH 8 DH
KH 10 DH


:):)
 
Planten hebben liever een iets lagere ph wat dat bemoeilijkt de opname van sporenelementen. Dus misschien zitten daar je tekorten voor de planten. Net als de hardheid van je water dat doet, alleen valt daar niet veel over te zeggen.
 
Planten hebben liever een iets lagere ph wat dat bemoeilijkt de opname van sporenelementen. Dus misschien zitten daar je tekorten voor de planten. Net als de hardheid van je water dat doet, alleen valt daar niet veel over te zeggen.


oke, en hoe ga ik die kunnen verlagen? water verversen?
 
oke dus ik moet even het water testen wat uit de kraan komt. dat ga ik morgen dan even doen :)
 
oke dus ik moet even het water testen wat uit de kraan komt. dat ga ik morgen dan even doen :)
Dat is een goed idee! Maar ik lees nu net dat je bak ook nog maar kort draait. Je moet je planten ook de kans geven aan de slaan.
 
Dat is een goed idee! Maar ik lees nu net dat je bak ook nog maar kort draait. Je moet je planten ook de kans geven aan de slaan.


De PH waarde wat uit de kraan komt is 8.5 hetzelfde als het water van me bak dus..
 
Gebruik je co2? Anders had ik overwogen om voor relatief makkelijke planten te gaan.
 
Het is en 60cm dus ik zou inderdaad met wat makkelijke planten zonder co2 gaan. Ik heb in geen enkel 60cm bakje hier co2 en ook geen algen. Dan heb ik in de bak planten als de Crypto s, Javavaren, Pogostemon Octopus, hoornblad en de helft bedekt met drijvers.
 
Gebruik je co2? Anders had ik overwogen om voor relatief makkelijke planten te gaan.


Nee ik heb been co2 aansluiting. ik wacht wel welke planten het niet aankunnen en welke wel, en die vervang ik dan uiteraard door sterkere planten :)
 
Het is en 60cm dus ik zou inderdaad met wat makkelijke planten zonder co2 gaan. Ik heb in geen enkel 60cm bakje hier co2 en ook geen algen. Dan heb ik in de bak planten als de Crypto s, Javavaren, Pogostemon Octopus, hoornblad en de helft bedekt met drijvers.

Oke hoelang draai jij licht in die bakkies dan? en hoe voer je. ik voer 1 keer per dag maar ik geef wel een goed portie. ik zie wel dat de vissen kieskeurig zijn en dat ze sommige vlokken uitspugen en dat komt dan op de grond terecht. dat is ook niet goed toch?
Maar me planten beginnen er wel beter uit te zien.

Groetjes
 
Hooi ik wil graag aan jullie laten zien hoe het met mijn bakkie gaat. ik ben erg tevreden en natuurlijk enorm trots! Ik wil jullie ook allemaal bedanken voor de goede hulp tot nu toe!! :)

7xfozkl25qkap.jpg
 
Heb je gaatjes in je bladeren van je planten en laten je blaadjes ook los van de steel?
Ik had nl hetzelfde probleem als jij met het bovenstaande probleem erbij.

Wat @jessicapilon zegt de voeding van planted box.
Ik gebruik sinds een maand deze voeding in poedervorm en al mijn tekorten zijn weg en dat merk ik nu aan mijn plantjes. Ze groeien als kool.
 
Heb je gaatjes in je bladeren van je planten en laten je blaadjes ook los van de steel?
Ik had nl hetzelfde probleem als jij met het bovenstaande probleem erbij.

Wat @jessicapilon zegt de voeding van planted box.
Ik gebruik sinds een maand deze voeding in poedervorm en al mijn tekorten zijn weg en dat merk ik nu aan mijn plantjes. Ze groeien als kool.

Klopt er zitten gaatjes in mijn planten en de bladeren raken ook snel los van me planten. ik gebruik de vloeistof van all-in-one 2x per week 5 ml. sinds ik dit gebruik zien mijn planten er wel beter uit ja! en hoe komen die gaten in die planten eigenlijk? dat zijn toch niet de slakken hoop ik?
 
Leuke inrichting.

thnx vind hem ook erg leuk zo! alleen wil links achterin nog een groot mooi en leuk plantje.
ik dacht aan dat plante met die lange slierten. lijkt een beetje op gras maar dan dik blad. is dat een aanrader voor in dit bakje?
 
Ja je zou dar een leuke bos Vallisneria neer kunnen zetten. Of een andere makkelijke snelgroeier zoals Belgisch groen bijvoorbeeld.
 
Ja je zou dar een leuke bos Vallisneria neer kunnen zetten. Of een andere makkelijke snelgroeier zoals Belgisch groen bijvoorbeeld.

die Vallisneria vind ik wel erg mooi. vind het prachtig dat het een mooie boog maakt en net onder het wateroppervlak blijft drijven! :) Ik ga deze plant van de week even halen :)
 
Klopt er zitten gaatjes in mijn planten en de bladeren raken ook snel los van me planten. ik gebruik de vloeistof van all-in-one 2x per week 5 ml. sinds ik dit gebruik zien mijn planten er wel beter uit ja! en hoe komen die gaten in die planten eigenlijk? dat zijn toch niet de slakken hoop ik?
Gaatjes in je bladeren, en als ze loskomen van de stengel duidt op fosfor tekort.
Ik raad je aan om de dosering van je voeding iets te verhogen.
Helaas zul je de blaadjes met de gaatjes als verloren moeten beschouwen. Die laten sowieso los al geef je vanaf nu extra fosfor of de gaatjes blijven zichtbaar.. En als je dat vervelend vindt kun die eraf snoeien als de plant nieuwe blaadje heeft gemaakt.
De nieuwe blaadjes die de plant maakt zouden dan gezond moeten zijn.

Zelf geef ik anderhalf keer de aanbevolen hoeveelheid Macro en Micro en extra ijzer voor de rode plantjes en heb nooit meer last gehad van tekorten voor mijn plantjes.
Op 100 liter water met co2, 45ml micro 45ml macro en 15ml extra ijzer per week
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan