Toch nog iets dat de warmte waardeert


Guppeman

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2018
Berichten
1,577
Leeftijd
59
Hadden jullie al door dat het warm is?
Anders meld ik het bij dezen even?

Waar ik het ook aan kan zien is het draadalg in mijn tuiaquarium.
Dat tiert welig.
Op de foto het resultaat na een keer of vier de tandenborstel rongedraaid te hebben.
Per dag haal ik er een goedgevulde handpalm vol uit:
zwJXaM8.jpg
 
Was me nog niet opgevallen dus fijn dat je het even meld. Het verband met de draadalg weet ik zo snel niet. Ik denk dat je door het vele zonlicht tekorten hebt nu.
 
Ik vermoed dat dit ligt aan de hoeveelheid licht, in combinatie met voedingsstoffen tekort.
 
Wel, het leek een goed idee destijds, maar de bodem bestaat uit vijvergrond met daar weer eeen laagje grind op.
Volgens mijn aquariummannetje is dat juist weer veel te voedselrijk.
(Er zitten ook groenebolletjes is de grond waarvan de wand langzaam oplost zodat er meststoffen vrij komen.)

In het najaar gaan de visjes naar binnen.
Dus dan is de bak visvrij.
Ik denk dat ik de zaken rigoureus ga aanpakken.
Leeg die zooi, en schoon grind erin.
 
Was me nog niet opgevallen dus fijn dat je het even meld. Het verband met de draadalg weet ik zo snel niet. Ik denk dat je door het vele zonlicht tekorten hebt nu.
De bak heeft alleen in de vroege uurtjes even zonlicht.
De rest van de dag en avond staat hij in de schaduw.

Ach ja, het geeft me wat te doen. :)
 
Toch is het licht veel feller dan in het voorjaar. Voor onze ogen niet waar te nemen omdat onze ogen zich aanpassen.
Nou...
Voor mijn ogen wel, hoor.
Ik ga de deur niet uit zonder zonnebril, anders zal het me later die dag bezuren.

Dus ik denk dat je suggestie best eens hou kan snijden.
 
Ik heb ook vaker gedacht een bakje buiten te zetten maar het vele licht heeft me altijd weerhouden. Ik heb ooit de bak voor in de kamer gehad, dichter bij het raam op het zuiden dan dat hij nu staat (dichter bij het raam op het noorden). Ik merk het verschil in algen heel duidelijk.
 
Zoals ik al zei zal het meer aan licht en meer intensiteit er (mede) de oorzaak aan zijn. Ook gaan ontbingsprocessen sneller waardoor je wellicht wat meer vervuiling hebt in het water.
 
Er is dan meer vraag naar voeding (co2) en dan heb je snel tekorten.

Wat rondneuzend over het internet lijkt momenteel dat CO2 wel de oplossing voor alles.
Het wordt voor van alles en nog wat aangeraden.
Maar dat even los van dit.

Ik heb er in dit geval ook wel over nagedacht het toe te voegen.
Maar ben er tegelijk ook weer huiverig voor.
De waterkwaliteit is verder prachtig.
Het ruikt naar een Fries meertje.
Ook de teststrips bevestigen dat.

Of maak ik me teveel preventieve zorgen?
Ofwel: is de gedachte "Proberen kan je het altijd" terecht?
 
Ik heb ook vaker gedacht een bakje buiten te zetten maar het vele licht heeft me altijd weerhouden. Ik heb ooit de bak voor in de kamer gehad, dichter bij het raam op het zuiden dan dat hij nu staat (dichter bij het raam op het noorden). Ik merk het verschil in algen heel duidelijk.
Algen heb ik geen last van, Nicole.
Daar zorgen de guppen wel voor, denk ik. :)

Het zijn echt alleen draadalgen, wat voor het gemak een verkeerde naam blijkt te zijn. ( Wikipediawijsheid :c) aangezien het kiezelwieren zijn.
Dat verklaart ook dat een anti algenmiddel helemaalniets doet bij draad ehm... nou, alg dus.
Nee, niet alg...
Nou ja, joe ketsj mai drift?:D
 
Algen heb ik geen last van, Nicole.
Daar zorgen de guppen wel voor, denk ik. :)

Het zijn echt alleen draadalgen, wat voor het gemak een verkeerde naam blijkt te zijn. ( Wikipediawijsheid :c) aangezien het kiezelwieren zijn.
Dat verklaart ook dat een anti algenmiddel helemaalniets doet bij draad ehm... nou, alg dus.
Nee, niet alg...
Nou ja, joe ketsj mai drift?:D
Drift? "Je begrijpt mijn punt?"
 
Wat rondneuzend over het internet lijkt momenteel dat CO2 wel de oplossing voor alles.
Het wordt voor van alles en nog wat aangeraden.
Daar heb je helemaal gelijk in en of dat terecht is heb ik zo mijn twijfels :juggle:over
Van draad alg wordt ook wel als oorzaak genoemd te schoon water cq goede water kwailtijd
Feitelijk verslecht je de water kwalitijd je maakt het zuurder daarbij is het dan wel weer een goede voeding voor planten.
Aan de andere kant sommige planten en vissoorten vinden het ook weer niet prettig
Keuze keuzes pff je zou het er warm van krijgen:D:D
 
Laatst bewerkt:
Het zijn echt alleen draadalgen, wat voor het gemak een verkeerde naam blijkt te zijn. ( Wikipediawijsheid :c) aangezien het kiezelwieren zijn


Nu begrijp ik het even niet meer want heb je nu de groene draadalgen of zijn het bruinalgen? Bruinalgen zie je vaak bij de opstart of als de belasting te groot is en met dit warme weer kan door snellere omzetting je wellicht tijdelijk bruinalgen krijgen.

Edit: ik kijk even naar je foto en dat is heel duidelijk de echte draadalg en dat heeft niets met kiezelwieren van doen.
 
Vallen ze soms onder roodwieren? Heb het niet opgezocht maar misschien bedoel je dat in plaats van kiezelwieren?
 
Ik heb nog eens rondgeneusd en vond dit.
(Bleek voor de verandering toch geen wikipedia.)
"Kiezelwieren:
Door de aquariahouders vanwege hun kleur vaak ten onrechte bruine algen genoemd. Het zijn microscopisch kleine eencellige planten,soms verenigd tot losse draadverbanden of ketens. Ze voeden zich op de mannier van alle groene planten.De kiezelwieren ontbreken in geen enkel soort water.Men kan ze in twee groepen onderscheiden, naar hun leefwijze. De kiezelwieren van de bodem en die uit het plankton. De eerstgenoemde vindt men vooral in ondiep water,waar ze zich vastzetten op een substraat, de andere leven vrij zwevend in de bovenste laag van het zoet water en van de zee. Vele van de bodemvormen zijn beweeglijk. De vermenigvuldiging vindt plaats door deling.
Kiezelwieren ontstaan in donker staande aquaria als aanslag op planten,allerlei vaste voorwerpen. Ze kunnen de planten in hun groei remmen doordat ze de ademhaling en de assimilatie belemmeren. Ze kunnen gemakkelijk onderdrukt worden door het aquaria meer licht te geven."

(Bron: http://www.jongenelen.org/vijver/vijver_algsoorten.htm)

En de foto ergens daarboven is 100% hetzelfde als wat ik heb.
Althans mijn bak dan.
 
Er zijn duizenden soorten kiezelwieren/diatomen . Ze komen ook net zo goed voor in bakken met mer en voldoende licht. Die op je foto is echt draadalg en dat heeft zover ik het zie niks met diatomen te maken.
 
Die geur ken ik niet en teststrips zijn vaak erg onnauwkeurig hoor en je kan beter met druppels testen.
Dat is een heerlijke geur!
Beetje veenachtig.
Kan je van harte aanbevelen eens in een Fries meertje te springen!:D
 
En eentje daarvan heb ik!
Hahaha!

Hoe het ook zij: draadalg, kiezelwieren, diademen, eh.. tomen...
Het zijn lange groene slierten en mijn visjes zitten er in vast.

Planten hebben er overigens niet verschrikkelijk veel last van, zo lijkt het.
Ze gaan niet als een speer, maar dood gaan ze ook niet.

Op de Velda site vond ik chemisch spul om te bestrijden.
Ik ben altijd huiverig voor chemisch.
Maar toch....
 
Chemisch bestrijden kan, maar het kan ook je planten aantasten en als je de oorzaak niet aanpakt komt het net zo hard terug.
 
Hadden jullie al door dat het warm is?
Anders meld ik het bij dezen even?

Waar ik het ook aan kan zien is het draadalg in mijn tuiaquarium.
Dat tiert welig.
Op de foto het resultaat na een keer of vier de tandenborstel rongedraaid te hebben.
Per dag haal ik er een goedgevulde handpalm vol uit:
Bekijk bijlage 254162
Lijkt wel op spinazie voor popeye.:D;)
 
Toch is het licht veel feller dan in het voorjaar. Voor onze ogen niet waar te nemen omdat onze ogen zich aanpassen.

Goed punt, en dit gaat nog verder. De zon draait anders over Nederland heen dus zelfs het hele spectrum verschuift. Dit is wat lastig uit te leggen :)
Maar zie het als een zaklamp die je recht tegen de muur schijnt (rond) , of als je hem schuin op de grond schijnt (ovaal), dit is ook met de stand van de aarde tenopzichte van de zon. Tevens werkt de ozonlaag dan ook iets anders omdat het licht daar langer doorheen gaat. EN dan het feit dat de zon een andere afstand heeft maakt die punt of ovaal dus groter of kleiner.

Zo zijn er nog een aantal variabelen, en zelfs die zijn weer variabel afhankelijk van de zon activiteit.


Zoek ook eens op Rayleighverstrooiing.

upload_2018-7-17_18-36-15.png
 
Ik denk dat er best veel van onze bakken ook "schoon" water hebben maar die hebben geen draadalg:)
Klopt John al zie ik hier regelmatig toch de draadalg weer op duiken na de wekelijkse verversing in zowel bakken met co2 als zonder co2 is ook zo weer weg trouwens :thumbs::D
Zal best te maken hebben met de 1 of andere tijdelijke onbalans in de bak welke :juggle: wie het zeker weet mag het zeggen:D
 
Goed punt, en dit gaat nog verder. De zon draait anders over Nederland heen dus zelfs het hele spectrum verschuift. Dit is wat lastig uit te leggen :)
Maar zie het als een zaklamp die je recht tegen de muur schijnt (rond) , of als je hem schuin op de grond schijnt (ovaal), dit is ook met de stand van de aarde tenopzichte van de zon. Tevens werkt de ozonlaag dan ook iets anders omdat het licht daar langer doorheen gaat. EN dan het feit dat de zon een andere afstand heeft maakt die punt of ovaal dus groter of kleiner.

Zo zijn er nog een aantal variabelen, en zelfs die zijn weer variabel afhankelijk van de zon activiteit.


Zoek ook eens op Rayleighverstrooiing.

Bekijk bijlage 254172
Kweetut.
Prima uiteenzetting.:thumbs:
Ik geef (o.m.) astronomische zeevaartkunde op de zeevaartschool in Delfzijl. :)
Die Raleighverstrooing is ook (1 van) de reden(en) dat je de zon niet met een sextant kan schieten wanneer deze vlak boven de horizon staat.
Al leer ik mijn studenten dat de afstand tot de zon (die inderdaad varieert) te verwaarlozen is.
Vergelijk het met een x aantal kilometer moeten rennen of datzelfde x aantal minus een paar centimeter.
 
Kweetut.
Prima uiteenzetting.:thumbs:
Ik geef (o.m.) astronomische zeevaartkunde op de zeevaartschool in Delfzijl. :)
Die Raleighverstrooing is ook (1 van) de reden(en) dat je de zon niet met een sextant kan schieten wanneer deze vlak boven de horizon staat.
Al leer ik mijn studenten dat de afstand tot de zon (die inderdaad varieert) te verwaarlozen is.
Vergelijk het met een x aantal kilometer moeten rennen of datzelfde x aantal minus een paar centimeter.

Nice, ik heb het inderdaad ooit bij de scouting geleerd met navigeren, en later nog eens uitgezocht.
Ik reken afstand van de zon individueel ook niet mee, wellicht is het cumulatief nog van waarde, maar zelfs dan is het niet echt praktisch meetbaar inderdaad.
 
Wonen misschien wel, ik moet een uur rijden naar Delfzijl. ;-)
 

Terug
Bovenaan