Wat is er nieuw

Toch te snel gegaan, wat nu?

VFM van easy life is op basis van gemalen zeoliet. Dit kan voor- en nadelen hebben.

Voordeel: het bindt giftige stoffen die in het water zitten.
Nadeel: gemalen zeoliet discrimineert niet tussen stoffen: dus ook medicatie wordt 'gefilterd'.

De gemalen zeoliet bezinkt in de bodem en is schijnbaar niet zomaar te verwijderen uit het aquarium.. Dus in de toekomst kan dat mogelijk problemen geven als je ooit medicatie zou moeten gebruiken.
Grootste probleem van zeoliet is dat het ammonium doet binden, dus een ammonoum piek opvangeen is ok....maar dan komt het nitrificatieproces niet mee op gang.
Om een nitriet piek in te dammen is het ds ook goed...ammonium weg, dan ook minder nitriet.
Echter, de ammonium kan weer los komen, oa door toepassing van zout....of je dat dan wil ?
En inderdaad, het is zo fijn gemalen dat krijg je niet fatsoenlijk meer uit de bak.

Grootste probleem van zeoliet is dat het ammonium doet binden, dus een ammonoum piek opvangeen is ok....maar dan komt het nitrificatieproces niet mee op gang.
Om een nitriet piek in te dammen is het ds ook goed...ammonium weg, dan ook minder nitriet.
Echter, de ammonium kan weer los komen, oa door toepassing van zout....of je dat dan wil ?
En inderdaad, het is zo fijn gemalen dat krijg je niet fatsoenlijk meer uit de bak.
Ok.. ik meet dus al tijden geen ammonia meer maar heb dat filtermedium wel gebruikt tijdens de opstart. 2 x zo'n dop van 30 ml op 240L. Dit heeft dus mede de opstart vertraagd en nu krijg ik het er niet meer uit? Wat een gedoe.

In ieder geval zie ik een CO2 tekort wat op termijn voor baardalg kan zorgen. Verder meen ik dat je moet zorgen voor fosfaat toevoeging. Fosfaat en Nitraat zit niet in Profito. Je kan het goedkoop aanschaffen bij aquariumbemesting.nl. Denk ook en vooral aan bodemvoeding. De meeste planten in je bak zijn moerasplanten en nemen hun voeding voornamelijk via de wortels op. Met name je Echinodorus is beslist bodemvoeding nodig!
Zal wel aan mij liggen, maar ik zie een nitriet piek van 1 ppm en men begint te praten over CO2 en kleibolletjes :stom:

Nergens begin je over de nitrietpiek, je enigste aandacht was de planten en voedingsbodems....sorry Ben, niet nou komen aanzetten met nuance.
Ik geef aan dat ik; In ieder geval.... enz. Dat betekend dus dat ik dit zie buiten zijn al aangegeven problemen waar ik geen oplossing voor heb aangedragen. Dat is de nuance die jij kennelijk niet zag. Sorry Jan.

Ok.. ik meet dus al tijden geen ammonia meer maar heb dat filtermedium wel gebruikt tijdens de opstart. 2 x zo'n dop van 30 ml op 240L. Dit heeft dus mede de opstart vertraagd en nu krijg ik het er niet meer uit? Wat een gedoe.
Dan hebben we hier de boosdoener voor jouw opstartproblematiek.
Zeoliet vangt inderdaad ammonium af.
https://www.zeolite-products.com/industrie/waterzuivering/
Voor een opstart raad ik dit product dan ook ten zeerste af, je haalt de voedingsstof voor het nitrificatieproces weg.
In sommige gevallen, bij een plotselinge nitriet piek zou ik het wel willen toepassen, maar dan alleen als waterversen geen optie is...denk aan grote hoeveelheden water.

Dan hebben we hier de boosdoener voor jouw opstartproblematiek.
Zeoliet vangt inderdaad ammonium af.
https://www.zeolite-products.com/industrie/waterzuivering/
Voor een opstart raad ik dit product dan ook ten zeerste af, je haalt de voedingsstof voor het nitrificatieproces weg.
In sommige gevallen, bij een plotselinge nitriet piek zou ik het wel willen toepassen, maar dan alleen als waterversen geen optie is...denk aan grote hoeveelheden water.
Duidelijk. Irritant, het was mij aangeraden om de opstart te verbeteren en de bacteriën sneller te laten groeien. Ik heb toen voor de zekerheid nog de site van Easy Life bekeken en daar staat ook: "
Nieuwe zoet- en zeewateraquaria : opstarten versnellen
Voeg in het begin een enkele dosering toe en na 3 weken weer.De aquaria rijpen erg vlug, meestal zonder nitrietpiek"

Kan ik nog iets doen om het eruit te krijgen of te neutraliseren?

nee, doe verder geen moeite meer en laat nu je nitrificatieproces op gang komen zonder verdere toevoeging.

vwb easy life....wij van WC eend adviseren .....

Laatst bewerkt:
Voeg in het begin een enkele dosering toe en na 3 weken weer.De aquaria rijpen erg vlug, meestal zonder nitrietpiek"
Dat stukje is an sich niet gelogen; geen ammonium = geen nitriet, maar = dus ook geen nitraat - ofwel helemaal geen stikstofcyclus. Dat stukje waar ze zeggen dat je aquarium sneller indraait is dan dus volkomen lulkoek. Zo liegen ze ook zo mooi op hun flesjes Profito "Easy-Life ProFito is een extra complete, universele plantenvoeding geschikt voor alle waterplanten in aquaria" extra compleet - maar wel zonder nitraat en fosfaat, twee macrovoedingsstoffen. En daarbij hebben veel aquariumplanten juist bodemvoeding nodig, iets dat je niet uit vloeibaar spul kunt halen (da's voor verrijking van je waterkolom).

Plus dat sommige aquariumboeren ook niet weten waar ze over praten en dus gewoon de tekst op het flesje napraten en dan is de cirkel compleet en krijg je dit soort ondeugdelijk advies. En daarom zijn wij er weer 🙂

Dat stukje is an sich niet gelogen; geen ammonium = geen nitriet, maar = dus ook geen nitraat - ofwel helemaal geen stikstofcyclus. Dat stukje waar ze zeggen dat je aquarium sneller indraait is dan dus volkomen lulkoek. Zo liegen ze ook zo mooi op hun flesjes Profito "Easy-Life ProFito is een extra complete, universele plantenvoeding geschikt voor alle waterplanten in aquaria" extra compleet - maar wel zonder nitraat en fosfaat, twee macrovoedingsstoffen. En daarbij hebben veel aquariumplanten juist bodemvoeding nodig, iets dat je niet uit vloeibaar spul kunt halen (da's voor verrijking van je waterkolom).
en daar mag dan nu de bevindingen van hun kalium test er ook nog bij....die mag ook de prullenbak in omdat die volstrekt onbetrouwbaar is.

Plus dat sommige aquariumboeren ook niet weten waar ze over praten en dus gewoon de tekst op het flesje napraten en dan is de cirkel compleet en krijg je dit soort ondeugdelijk advies. En daarom zijn wij er weer 🙂
helemaal mee eens...copy en paste zonder check en of verstand maar wel verkopen.

Yup; 9/10 webshops kopiëren gewoon de tekst van de fabrikant voor hun eigen site.

en daar mag dan nu de bevindingen van hun kalium test er ook nog bij....die mag ook de prullenbak in omdat die volstrekt onbetrouwbaar is.
O die heb ik al nooit geprobeerd, maar ik geloof je meteen. Ben redelijk afgehaakt op 't hele merk na het Profito festijn en wat dat voor m'n bak deed.
O ja, en hun 'vloeibare co2': "EasyCarbo is een zeer krachtige en effectieve koolstofvoeding voor aquariumplanten." :stars:

Je krijgt ook geen nitriet piek als je het er. Maar netjes iedere week in blijft gooien. Daar heb je een mooi business model.

helemaal mee eens...copy en paste zonder check en of verstand maar wel verkopen.
Laatst voor een ander onderwerp was ik aan het rondklikken op websites voor een SuperFish retroLED buisje en daar kwam ik het ook tegen. Overal dezelfde tekst met hoe revolutionair het wel niet is etc. Persoonlijk vind ik het een prima LED buis hoor voor een low-tech(isch) aquarium maar overdrijven kunnen ze goed. Waarschijnlijk komt die tekst gewoon van aquadistri vandaan en is het inderdaad copy/paste. Niks geen persoonlijk advies of ervaring van de shop zelf, gewoon net als het merk zelf, dozen schuiven.

Je krijgt ook geen nitriet piek als je het er. Maar netjes iedere week in blijft gooien. Daar heb je een mooi business model.
Haha inderdaad, het is gewoon een verslaving voor je aquarium! Ik gebruik zelf gemalen zeoliet nooit om deze reden. Zeoliet zelf heb ik wel in huis voor noodgevallen maar dat kun je langzaam afbouwen door steeds een beetje weg te halen en dat gemalen spul blijf je altijd houden. Al wil ik de TS niet afschrikken, een paar keer toevoegen zal niet direct blijvend iets doen. Nu gewoon stoppen en niet meer toevoegen is het beste.

Oh top idd ja, dat gebruik ik ook al. Al wist ik inmiddels dat er geen fosfaat in zit, aangezien ik daar ook 0 van meet en daarop gewezen ben. Moet nog fosfaat bestellen maar heb dit nog wel in huis, dus voor ik het erin gooi, problemen?

https://dennerle.com/nl/producten/aquaristiek/plantenverzorging/speciale-bemesting/plantagold-7

Laatst voor een ander onderwerp was ik aan het rondklikken op websites voor een SuperFish retroLED buisje en daar kwam ik het ook tegen. Overal dezelfde tekst met hoe revolutionair het wel niet is etc. Persoonlijk vind ik het een prima LED buis hoor voor een low-tech(isch) aquarium maar overdrijven kunnen ze goed. Waarschijnlijk komt die tekst gewoon van aquadistri vandaan en is het inderdaad copy/paste. Niks geen persoonlijk advies of ervaring van de shop zelf, gewoon net als het merk zelf, dozen schuiven.

Haha inderdaad, het is gewoon een verslaving voor je aquarium! Ik gebruik zelf gemalen zeoliet nooit om deze reden. Zeoliet zelf heb ik wel in huis voor noodgevallen maar dat kun je langzaam afbouwen door steeds een beetje weg te halen en dat gemalen spul blijf je altijd houden. Al wil ik de TS niet afschrikken, een paar keer toevoegen zal niet direct blijvend iets doen. Nu gewoon stoppen en niet meer toevoegen is het beste.
Ik heb 1 x 2 doppen van 30ml toegevoegd (aanbevolen dosis van 30ml per 100L). Ik zal het wegzetten voor het geval het ooit nog nodig is om welke reden dan ook.
Haha, ja zo is het ook weer. Wel slim van zo'n fabrikant.

Mijn hoor je geen slecht woord zeggen over profito net 5l gekocht
Ook over de vfm ervan het doet zijn werk , het neerslaan op de bodem daar geloof ik deels in maar het meeste zal wel in je filter zitten als die beetje zijn werk doet.

Oh top idd ja, dat gebruik ik ook al. Al wist ik inmiddels dat er geen fosfaat in zit, aangezien ik daar ook 0 van meet en daarop gewezen ben. Moet nog fosfaat bestellen maar heb dit nog wel in huis, dus voor ik het erin gooi, problemen?

https://dennerle.com/nl/producten/aquaristiek/plantenverzorging/speciale-bemesting/plantagold-7

Ik heb 1 x 2 doppen van 30ml toegevoegd (aanbevolen dosis van 30ml per 100L). Ik zal het wegzetten voor het geval het ooit nog nodig is om welke reden dan ook.

Haha, ja zo is het ook weer. Wel slim van zo'n fabrikant.
Je kunt profito best gebruiken; maar je planten hebben wel fosfaat nodig. Plantagold bevat wel alle macro's dus die kun je gewoon gebruiken.

Je kunt profito best gebruiken; maar je planten hebben wel fosfaat nodig. Plantagold bevat wel alle macro's dus die kun je gewoon gebruiken.
nou ik heb het net niet voor die AIO voedingen om verschillende redenen

nou ik heb het net niet voor die AIO voedingen om verschillende redenen
Ik weet niet zeker of ik je zin goed begrijp, volgens mij bedoel je dat je het niet op een all in one voeding hebt om reden x y z - en dat kan. Als je bijvoorbeeld voor knalrode planten wil gaan; hebben de meeste stockoplossingen teveel nitraat erin. Maar dan doe je dat om een hele specifieke reden en weet je waar je mee bezig bent; voor de gemiddelde aquariaan volstaat de gemiddelde oplossing wel.

Even korte update; afgelopen 48u niet meer ververst, nitriet bleef zakken en is nu lager dan 0,5 (zeg 0,2). Echter is de nitraattest ook maar minimaal roze. Nemen me planten dit dan direct op?

Over planten gesproken, de Echinodorussen bladeren beginnen gaten te vertonen en bruine bladeren. De crypto's hebben bruine alg. Enige wat eigenlijk groeit als kool is de Hygrophila. Ook de Anubias doet het zonder problemen.

Heb wat waterpest besteld. Denk dat ik enkele Echinodorussen ga vervangen door de Waterpest.

Edit: Zie nu ook wat draadalg (?) Op het spiderwood.

16038925926065365896083998596358.jpg
16038926163746632734075183568474.jpg
16038926350677661641276363465011.jpg
16038926531158429983975807982393.jpg

Kort update; afgelopen week geen nitriet meer gemeten, gister voor het eerst weer ververst. Ook wat Echinodorussen eruit gehaald en vervangen door wat snel-groeiende planten zoals waterpest. Meet nog steeds minimaal nitriet en geen fosfaat, maar heb dat nu besteld.

Kort update; afgelopen week geen nitriet meer gemeten, gister voor het eerst weer ververst. Ook wat Echinodorussen eruit gehaald en vervangen door wat snel-groeiende planten zoals waterpest. Meet nog steeds minimaal nitriet en geen fosfaat, maar heb dat nu besteld.
Mooi zo, blij om te horen dat het beter gaat!

En ik neem aan dat je minimaal nitraat bedoelde i.p.v. minimaal nitriet?

Goed om te horen dat het beter gaat!

Maar nitriet moet je echt niet meer meten.

Mooi zo, blij om te horen dat het beter gaat!

En ik neem aan dat je minimaal nitraat bedoelde i.p.v. minimaal nitriet?

Goed om te horen dat het beter gaat!

Maar nitriet moet je echt niet meer meten.
Sorry beide, had inderdaad Nitraat moeten zijn. Meet geen Nitriet meer, maar ook amper Nitraat. Bij de druppeltest is de Nitraat echt heel licht roze.

Nitraat lichtroze zegt mij niks....wat is de waarde die daarbij hoort ?

Nitraat lichtroze zegt mij niks....wat is de waarde die daarbij hoort ?
In ieder geval minder dan 10mg/l. Ik hou het op 5mg/l.

Die waarde kan prima hoor. Je nitraat zal als het goed is langzaam stijgen dus verwacht niet in een week ineens 50 ppm te meten bijvoorbeeld.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan