Toch weer een aquasoil als bodem of zijn er andere (goede) alternatieven voor een aquascape aquarium?


2Fast4u

Well-known member
Lid geworden
10 januari 2004
Berichten
315
Na jaren aquariums te hebben gehad met een eerst een voedingsbodem + kiezel, daarna enkel keizel met planten voedingsticks, ben ik een jaartje geleden een nieuwe aquarium begonnen met een aquasoil bodem van Dennerle.
Mijn ervaring met de Dennerle aquasoils zijn gedeeld positief:

+ planten groeien veel beter, wortelen en vermenigvuldigen veeeeeel beter, dan bij gewone kiezel
- het is lastig om achteraf nog de aquasoil aan te vullen als de laag ergens toch te dun is.
- het lijkt erop dat de aquasoil beetje bij beetje zich oplost, waardoor de laag heel stilletjes aan dunner wordt
- het is bij een aquasoil lastig om te herplanten zonder een hele stofwolk te creeëren.
- ik heb het idee dat er amoniak vrijkomt op het moment dat ik in de aquasoil bodem bezig ben (herplanten/aanvullen/...) Volgens mijn aquariumwinkel zou dit bij JBL proscape soil niet het geval zijn, maar ik twijfel een beetje aan hun advies want online kan je soortgelijke ervaringen lezen.

Ondanks dat er meer minputen als pluspunten voor mijn gevoel aan een aquasoil zitten, is het met een aquasoil perfect mogelijk om een mooie volgegroeide aquascape te maken.... samen met co2 groeien de plantjes als zot.

1) Ik heb ergens het gevoel dat zolang de bodem maar licht en luchtig is (= lichter dan kiezeltjes) dat het wortelen van plantjes zoals o.a. grassen even makkelijk zou gaan als dan bij een aquasoil. Hebben jullie nog alternatieven voor de aquasoil bodem?
2) Is Dennerle een slechte keuze als aquasoil? M.a.w. zijn er betere keuzes?
3) De bedoeling van mijn aquascape is dat deze meerdere jaren meegaat qua bodem (>5j)
 
Met akadama is het net hetzelfde, rommel je er teveel in pletje veel korrel en is het voor de rest van dag een dikke mist.
Dus wekelijks stengelplanten uittrekken en herplanten moet je afleren of terug naar grind/zand gaan.
Een optie is andere snoeiwijze aanleren
Of waar mogelijk gewoon planten gaan verzwaren
Nadat je die andere snoeiwijze gebruik verslijt je soil nog amper bij mijn zit die er nu al 7jaar in en is 1x aangevuld geweest.
 
Laatst bewerkt:
1) het voordeel van een 'open' licht en luchtige bodem heeft alles te maken met zuurstof, doorstroming van voedingsstoffen en bacterieontwikkeling. Het grootste voordeel van soil is het directe aanbod van voeding aan de wortels en de CEC eigenschappen.
Een goed alternatief voor soil is Seachem Flourite. Enige nadeel (kan) is dat het niet pH verlagend is.
2) Dennerle Scapers Soil is een 'middenklasser'. JBL Proscape hangt ergens onderaan het segment. Topsoils zijn die van ADA en Tropica. AquaRio (die van de diffusers) is aan een snelle opmars bezig.
3) er zijn maar weinig scapers die 5 jaar met een soil doen. Het kan wel. Maar dan moet er wel gebruik worden gemaakt van 100% osmose. Daar worden ook bepaalde bemestings-strategie voor gebruikt.
Dat is het aanbrengen van extra voedingscapsules op de bodem en de bemestingsstrategie te volgen van Lean- naar Mid- en te eindigen met een Rich-dose zoals EI om de bodem aan te vullen omdat
ie anders na verloop van tijd leeggetrokken word. En een ander voordeel van osmose is dat de pH verlagende eigenschappen veel langer behouden worden.
Als je dan ook weinig tot niet in de bodem gaat rommelen of planten met een groot wortelgestel eruit gaat trekken, kan op zo'n manier de soil het lang uithouden.
 
1) het voordeel van een 'open' licht en luchtige bodem heeft alles te maken met zuurstof, doorstroming van voedingsstoffen en bacterieontwikkeling. Het grootste voordeel van soil is het directe aanbod van voeding aan de wortels en de CEC eigenschappen.
Een goed alternatief voor soil is Seachem Flourite. Enige nadeel (kan) is dat het niet pH verlagend is.
2) Dennerle Scapers Soil is een 'middenklasser'. JBL Proscape hangt ergens onderaan het segment. Topsoils zijn die van ADA en Tropica. AquaRio (die van de diffusers) is aan een snelle opmars bezig.
3) er zijn maar weinig scapers die 5 jaar met een soil doen. Het kan wel. Maar dan moet er wel gebruik worden gemaakt van 100% osmose. Daar worden ook bepaalde bemestings-strategie voor gebruikt.
Dat is het aanbrengen van extra voedingscapsules op de bodem en de bemestingsstrategie te volgen van Lean- naar Mid- en te eindigen met een Rich-dose zoals EI om de bodem aan te vullen omdat
ie anders na verloop van tijd leeggetrokken word. En een ander voordeel van osmose is dat de pH verlagende eigenschappen veel langer behouden worden.
Als je dan ook weinig tot niet in de bodem gaat rommelen of planten met een groot wortelgestel eruit gaat trekken, kan op zo'n manier de soil het lang uithouden.
1) ik vind persoonlijk dat de ph verlagende eigenschap vrij snel weg is hoor.... in het begin moet je flink verversen omdat de amoniak zich anders opstapelt. Misschien ligt het ook wel aan het feit dat ik stenen hebben die lichtje kalkafgevend zijn, maar mijn ph schommelt in mijn aquascape bak rond de 7,2ph. De Seachem Flourite ga ik eens bekijken of dit een optie voor mij is.
2) Wat is dan het verschil tss een topsoil en een middenklasser even los vd prijs gezien dan?
3) Ik snap dat een soil geen 5j lang voedingstoffen bevat.... maar ik had ook gelezen dat omwille vd CEC eigenschap en het geven van vloeibare plantenvoeding er een biologische aanvulling vd voedingstoffen via de bodem zou komen. Maar kan het ook zijn dat de soil langzaam aan zichzelf oplost en steeds dunner en dunnen wordt.

Verder heb ik bij stengelplanten al een andere snoeiwijze aangenomen.... niet de hele wortel eruit trekken, maar halverwege afknippen en het bovenste stuk verplanten.
 
1) niet zo best als je pH schommelt. Dat is het nadeel van bv Seiryu. Alle kalk die word oplost word het direct door de soil opgenomen.
2) Een 'top soil' definieer ik aan de geïmpregneerde voedingsstoffen. De duurdere merken bevatten gewoon veel meer voeding.
3) Soil gaat wel iets uiteenvallen na een tijd. Maar ik hergebruik vaak mijn soil en heb nu een bak waar ik al 5 jaar mee doe en dat de laag dunner en dunner word heb ik zelf nooit iets van gemerkt.
 
Ik heb niet gezegd dat mijn ph schommelt.... hij blijft constant op 7,2 maar komt dit door mijn stenen of is de ph verlagende eigenschap van aquasoils niet dermate hoog en redelijk snel uitgewerkt?

Hoe zit het trouwens met Seachem Flourite als bodem.... ook veel stof bij herplanten en/of aanvullen van de bodem? Komt er bij deze bodem ook in het begin amoniak vrij? Andere nadelen?
 
Minder en kleinere waterwissels eens die amoniak uitgelogd is.
Leren toevoegen van kaliumnitraat en kaliumfosfaat op kleuren en groeivertraging van je planten
tds meten en als hulp gebruiken om +-juiste dosering vinden voor sporenelementen
 

Terug
Bovenaan