Wat is er nieuw

Toch wel nitriet!

Liekexx

Well-known member
Lid geworden
15 december 2019
Leeftijd
24
Hallo mensen,
Ik denk dat er toch wel nitriet inzit! Visjes waren de hele dag rustig, nu heel druk en vaak aan de oppervlakte... het valt me wel op dat 1 visje zich altijd wat afzijdig houd en minder last van het ‘oppervlakte gedrag’ heeft... die andere 3 volgen elkaar steeds en 1 vis start het ALTIJD!
maar ik heb met test strips gemeten maar aangezien deze pas meet vanaf 1mg per liter kan ik het niet precies aflezen....
het is wel minder als 1mg maar zeker meer als 0.5
Ik heb 30 procent ververst vanmorgen.... hoelang hiermee doorgaan? Nog tips?
druppeltest komt woensdag aan...
Hoelang moet ik het licht laten branden? Gewoon CO2 en planten voeding toevoegen? Of gewoon water met rust laten?
Heel erg bedankt alvast.. 2e nitriet’piek’ alweer...

Bak: er zitten 4 corydorassen in de bak... redelijk aantal planten, filter uitstroom op oppervlakte gericht, afdekplaat...
bodem: voedingsbodem manado ofzo 😉 , zwart grind en een laag zand...

Corydoras aeneus om precies te zijn.. 54 liter bak

Toevoeging: 10mg nitraat en ongeveer 0,7 nitriet echt heel raar....meestal zit er dan toch heel weinig nitraat en veel nitriet

Zo lang je met teststripjes meet blijft het gissen. Corydorasjes zijn rare visjes die soms een verticale dans doen. Gister ook al gezegd maar twijfel je dan ververs je gewoon wat water, dat kan nooit kwaad!

Laatst bewerkt:
CO2 ook maar even uit tot woensdag

Zo lang je met teststripjes meet blijft het gissen. Corydorasjes zijn rare visjes die soms een verticale dans doen. Gister ook al gezegd maar twijfel je dan ververs je gewoon wat water, dat kan nooit kwaad!
Ik zal weer wat water verversen vandaag!

Ik zou met nitriet weer de helft verversen nu.

Hoe groot zijn je corydoras?
Wat je beschrijft doet me zeer hard aan baltsgedrag denken.
Is het de grootste corydora met de dikste buik die start?

Meet met druppeltest. Dan weet je het direct. Dit is speculeren.

K reageer later even want ik mort naar school

Corydoras zijn ongeveer 3 cm... of 4! Ik heb er nog niet op gelet of het de vis is met de dikste buik.... zal eens kijken vanmiddag

Corydoras zijn ongeveer 3 cm... of 4! Ik heb er nog niet op gelet of het de vis is met de dikste buik.... zal eens kijken vanmiddag
Ik kan niet echt iets vinden op internet van baltsgedrag! Ze doen het echt 10 minuten en ook echt snel langs de oppervlak zwemmen en na een tijdje stopt het weer..

Hoe lang draait je aquarium en wat doe je qua onderhoud aan je filter? En wat voor filter heb je precies op een 54 liter bak?

Hoe lang draait je aquarium en wat doe je qua onderhoud aan je filter? En wat voor filter heb je precies op een 54 liter bak?
Draait nu bijna 5 weken.. filter maak ik bijna nooit schoon, 1 keer omdat hij verstopt raakte. Ik heb de tetra in 400

Ik denk dat de bacteriecultuur nog niet goed op orde is en dat je door bewoners te plaatsen nu de cultuur extra belast hebt en dit kan dan weer wat problemen geven. Ik zou blijven verversen tot de no2 weer 0 is.

Ik denk dat de bacteriecultuur nog niet goed op orde is en dat je door bewoners te plaatsen nu de cultuur extra belast hebt en dit kan dan weer wat problemen geven. Ik zou blijven verversen tot de no2 weer 0 is.
Hoeveel verversen? Ik heb gisteren 30 procent gedaan

Ik zou straks gelijk met druppels het testen en als je weer nitriet meet de helft verversen.

Draait nu bijna 5 weken.. filter maak ik bijna nooit schoon, 1 keer omdat hij verstopt raakte. Ik heb de tetra in 400
Da's een wel heel klein filtertje voor zo'n groot aquarium, heb je er ook alleen die standaard grove sponjes in zitten? Ter vergelijking; ik heb deze op mijn 30 liter.
Heb je snelgroeiende planten erin zitten?

Da's een wel heel klein filtertje voor zo'n groot aquarium, heb je er ook alleen die standaard grove sponjes in zitten? Ter vergelijking; ik heb deze op mijn 30 liter.
Ik zou straks gelijk met druppels het testen en als je weer nitriet meet de helft verversen.
Pompt 200 tot 400 l per uur... meestal zeggen ze aantal liter van je aquarium x 5 toch? Dat is 270 dus mij leek 200 tot 400 wel goed.... ik heb nog steeds dezelfde sponzen! Ik wilde ze vervangen maar nog even wachten dan... als je de nieuwe sponzen alvast in het aquarium water legt, kan dan helpen voor de bacteriën die er dan al in gaan zitten?

Ik heb snel groeiers... ten minste, ze groeien erg snel... als dat hetzelfde is

De specs die op die filters vermeld worden, zijn vaak nogal optimistisch, net als de radius van elektrische auto's. Die haal je vaak maar onder zéér specifieke omstandigheden en nooit in dagelijks gebruik. De 'ze' die ik ken, zeggen 10-20x je bakinhoud 🙂 Hoe dan ook, overfilteren kun je bijna niet, wel onderfilteren. Dan blijft er teveel ammoniak/ammonium en/of nitriet in je bak.
Het specifieke filter dat jij hebt, heeft twee losse sponsjes. Die kun je om beurten vervangen zodat er genoeg bacteriën overblijven in het achterblijvende sponsje. Nieuwe sponsjes vast in de week leggen in je aquarium zelf zal wel wat helpen om daarin vast een nieuwe huishouding te creëren, maar in een ingedraaid aquarium volstaat het om er 1 vd 2 te vervangen. Wil je ze enkel schoonmaken, doe dit dan altijd in aquariumwater en nooit onder de kraan (juist om bacteriën te behouden). Uiteraard wel in water dat je net uit je bak hebt gehaald.
Snelgroeiers zijn stengelplanten, Limnophila Heterophylla is een voorbeeld.

De specs die op die filters vermeld worden, zijn vaak nogal optimistisch, net als de radius van elektrische auto's. Die haal je vaak maar onder zéér specifieke omstandigheden en nooit in dagelijks gebruik. De 'ze' die ik ken, zeggen 10-20x je bakinhoud 🙂 Hoe dan ook, overfilteren kun je bijna niet, wel onderfilteren. Dan blijft er teveel ammoniak/ammonium en/of nitriet in je bak.
Het specifieke filter dat jij hebt, heeft twee losse sponsjes. Die kun je om beurten vervangen zodat er genoeg bacteriën overblijven in het achterblijvende sponsje. Nieuwe sponsjes vast in de week leggen in je aquarium zelf zal wel wat helpen om daarin vast een nieuwe huishouding te creëren, maar in een ingedraaid aquarium volstaat het om er 1 vd 2 te vervangen. Wil je ze enkel schoonmaken, doe dit dan altijd in aquariumwater en nooit onder de kraan (juist om bacteriën te behouden). Uiteraard wel in water dat je net uit je bak hebt gehaald.
Snelgroeiers zijn stengelplanten, Limnophila Heterophylla is een voorbeeld.
Oooo dan zal ik eens kijken voor een nieuw filter

Oooo dan zal ik eens kijken voor een nieuw filter
Nog suggesties? Dan leg ik beide sponzen er gewoon een week in en plaats ik eerst nog wel de spons van dat andere filter erin en dan daarna een nieuwe

Ik heb zelf altijd de SF Aquaflow 100 op de 60cm bakjes gebruikt en dat is al snel voldoende hoor bij een normale bezetting.

Een Eheim 2211 of 2213 is zeker geschikt voor jouw aquarium. Je hebt ook wat meer mogelijkheden voor verschillende filtermedia daarmee. Deze filters verschijnen ook met enige regelmaat op marktplaats mocht je budget niet toereikend zijn voor een nieuwe. Mocht de stroming hiervan wat hard zijn, dan heeft Eheim ook kraantjes die je tussen je in/uitstroom slangen kunt plaatsen om de druk wat af te knellen zeg maar.

@jessicapilon, wellicht, maar met aanblijvende te hoge nitrietwaarden zou ik toch voor meer filtercapaciteit en dus grotere/betere bacteriënhuishouding gaan kijken.

Moraal van 't verhaal, wacht met aanschaffen van nieuwe spulletjes even tot je druppelkit binnen is. 🙂

Een Eheim 2211 of 2213 is zeker geschikt voor jouw aquarium. Je hebt ook wat meer mogelijkheden voor verschillende filtermedia daarmee. Deze filters verschijnen ook met enige regelmaat op marktplaats mocht je budget niet toereikend zijn voor een nieuwe. Mocht de stroming hiervan wat hard zijn, dan heeft Eheim ook kraantjes die je tussen je in/uitstroom slangen kunt plaatsen om de druk wat af te knellen zeg maar.

@jessicapilon, wellicht, maar met aanblijvende te hoge nitrietwaarden zou ik toch voor meer filtercapaciteit en dus grotere/betere bacteriënhuishouding gaan kijken.

Moraal van 't verhaal, wacht met aanschaffen van nieuwe spulletjes even tot je druppelkit binnen is. 🙂
Klinkt erg logisch inderdaad! Ik zal eens even wachten op de testset.... maar de sponsjes wilde ik sowieso wel aangezien er zand in zit

Ka ik snap de redenatie maar die nieuwe filter moet ook weer indraaien en heeft voor nu dan weinig meerwaarde en voor een ingedraaide bak kan dat filter prima denk ik hoor. De bak is nog vrij vers en ik denk dat TS wat te snel vissen heeft toegevoegd of teveel in een keer.

Ka ik snap de redenatie maar die nieuwe filter moet ook weer indraaien en heeft voor nu dan weinig meerwaarde en voor een ingedraaide bak kan dat filter prima denk ik hoor. De bak is nog vrij vers en ik denk dat TS wat te snel vissen heeft toegevoegd of teveel in een keer.
Na 4 weken 4 vissen terwijl de nitriet op 0 stond.... dus ik weet niet waar het fout is gegaan maar nu zo snel mogelijk oplossen

Er is nog niet 100% zeker dat het nitriet is.
2213 op een 54 liter is beetje veel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan