Toegetakelde Diamantgoerami vrouwtjes


Jorinde

Well-known member
Lid geworden
21 juni 2013
Berichten
227
Onze twee Diamantvrouwtjes worden steeds aangevallen door het mannetje (inmiddels volwassen). Schuimnesten waren niet te zien, er zijn genoeg schuilplaatsen met drijfgroen en er is ruimte en beide vrouwtjes zijn al een keer apart gezet met Esha2000 om de bijtwonden te verzorgen en tot rust te laten komen.

Temperatuur verlagen naar 22 graden? Of de man eruit doen? Meer vrouwtjes erbij? We weten het niet meer.
Alvast bedankt.
 
Hallo Jorinde ,

Mag ik vragen hoe groot je bak Is en of je hoge beplanting hebt staan, of hout ed om te verstoppen?? Temperatuur nu??
 
121 x 41 x 56 zou moeten kunnen.

De temperatuur moet idd niet hoog anders staat de man constant in de "paarstand". 22 graden is echt wel genoeg. Verder veel drijfplanten.

Helpt dat niet dan stuur je het mannetje hier naar toe. ;) http://agressietraining.nl/
 
Ik heb het met HoningGoerami's.

Had een setje en omdat ik vond dat ze het wel zwaar te verduren had, heb ik er 2 dametjes bijgekocht.
Nou is ��n van die twee geen haar beter en heeft de andere nieuwe twee geknakte sprietjes.
Dus meer erbij heeft bar weinig geholpen. (bij mij zitten ze op 24-25 graden)
 
24/25graden is ook vrij warm voor Colisa chuna.
 
Is het slachtoffwr niet een onderdanig (weinig gekleurd) mannetje?
 
Er is oa. wortelhout, grote Vallisneria, kikkerbeet. Genoeg schuilplaatsen maar er zitten ook Honinggoeramis bij die met elkaar bezig zijn dus die geven denk ik geen problemen.
Temperatuur is nu lager en hoop dat de rest in het aquarium ertegen kan. Een vrouwtje zit nog apart en hoop maar dat het ook echt een vrouwtje is, Aad.
En bakmaten staan nu hieronder, 120 cm.
 
Heb je een fotootje?
 
goerami_verwond_vrouwtje.jpg


Dit zijn echt bijtwonden dacht ik.
 
Dag Jorinde,
Ik was in je oudere topics op zoek naar een totaalplaatje van je bak, en kwam verschillende topics tegen met vergelijkbare problemen. Je worstelt al een tijdje met de compatibiliteit lees ik. Maar het overzicht ben ik een beetje kwijt.

Misschien kun je proberen zo duidelijk mogelijk het verloop van de problemen te schetsen?
 
Misschien komt het onsamenhangend over omdat er diverse problemen waren geweest in het aquarium. Verl problemen zijn opgelost. Dit is het volgende probleem. Duidelijker kan ik biet zijn.
 
Als je eerder problemen hebt gehad met dezelfde vissen, dan lijkt �lle informatie mij relevant. Sterker nog, als je eerder problemen had met dezelfde dieren ben ik het niet met je eens dat er problemen zijn opgelost.

Misschien biedt het geen extra perspectief, maar wie weet of iemand iets opvalt... het is aan jou, maar ik zou een complete geschiedenis uit de doeken doen. Niet geschoten is altijd...

(ik ben zelf geen kenner, maar heb sinds kort honing-gourami, dus volg dit topic met interesse)
 
Toen het nieuwe mannetje kwam werd het ene vrouwtje steeds verjaagd. Het vrouwtje dat meer met rust werd gelaten is later wel toegetakeld. Die had ik apart gezet en kwam bij. Na een paar dagen in het aquarium terug te hebben gezeten heb ik haar net weer uit moeten vissen omdat ze ineens happend op de bodem lag. Beide vrouwtjes zien er zeer slecht uit. Rode kiewen, roze plekjes en stukjes uit hun vinnen. Het mannetje ziet er wel heel erg mooi uit.
Ik snap er helemaal niets meer van.
Het is het ene na het andere wat er vreemd is. Overige vissen worden nu ook door het mannetje verjaagd als die aan de oppervlakte zijn in zijn buurt, maar die visjes vluchten en zien er nog wel goed uit.

Verversen: 2 x pw 10%, soms 1 x pw 20 %

Hoop dat dit zo duidelijk uitgelegd is?
 
Update: vrouwtje inmiddels overleden
Vermoeden: dat behalve met de Dwerggoerami ook met deze soort Goerami is gesolt voordat hij de winkels ingaat.
Conclusie: ik hoef denk ik geen Goerami's meer. Blijf niet aan de gang.
 
De foto is een beetje wazig, maar wat ik eruit op kan maken is het volgende :

- Als de vis een vrouwtje is, is ze van hele slechte kweekkwaliteit. De vorm is niet goed en lijkt
zelfs meer op die van een jonge man dan van een vrouw.
- Als het een vrouw is zou het kunnen zijn dat de man een "natuurlijke" afweer heeft omdat ze
simpelweg niet gezond is laat staan paringsbereid. Kortom: Hij zou hierdoor gefrustreerd kunnen
zijn.
- Als goeramis elkaar aanvallen zie je heel vaak beschadigingen aan de kop in mijn beleving.
- Dit lijkt meer op een bacteriele infectie (wat ook de rode kieuwen e.d. zou kunnen verklaren)

Het is met Diamantgoerami's veel beter gesteld, dan met dwerggoeramis dus die vergelijking gaat zeker niet op. Je moet echter wel goed kijken wat je koopt en welke kwaliteit, want net als bij vele andere vissoorten is er veel kaf onder het koren. De vissen moeten er gewoon top uitzien.
Bij de minste twijfel, lekker laten zitten.


Groet,
Aad
 
Aad, dit zou het wel eens kunnen zijn. De kop van het andere vrouwtje ziet er niet uit, dacht eerst dat ze gatenziekte had. Wat sneu. Dat vrouwtje had ik toen ook al apart gezet en behandeld met Esha2000 en toen werd ze wat actiever.

De man komt van dezelfde winkel.
Misschien is hier iemand die nog een gezond Diamantvrouwtje over heeft? (Die het aandurft ;-)).

Het mannetje verdient gewoon een leuk of goed vrouwtje!
 
goeramiman_opzij.jpg


Heb enkele foto�s van het mannetje en het andere vrouwtje gemaakt. Het vrouwtje zat eerder in het aquarium dan hij maar is zoveel kleiner gebleven. Nu heeft ze sinds vandaag ook nog rare witte vlekjes op haar vinnen. Meer foto�s volgen.
 
goerami_ander_vrouwje.jpg


Het vrouwtje zwemt tussen de Siamese algeneters (de nieuwsgierige hondjes ;-)) ze is bleek, mager en klein. Vraag me af of ik haar eruit moet halen, apart zetten, voordat ze misschien andere vissen infecteert? Wat zouden jullie aanraden, dit vrouwtje uit haar lijden verlossen? Kan het mannetje een poosje zonder vrouwtje, totdat ik een nieuw gezond vrouwtje gevonden heb?
Toen ik de vrouwtjes kocht zagen ze er veel beter uit maar de vorige man was ook overleden. Misschien een andere dierenwinkel proberen?
 
goerami_man_en_klein_vrouwtje.jpg


Nog een foto van het mannetje.
 

Terug
Bovenaan