Wat is er nieuw

Toekomstig plantenbestand, bodem etc

• Onderwerp starter Onderwerp starter Stan14
  • Startdatum Startdatum
S

Stan14

Guest
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort een aquarium aanschaffen.

Ik hou van een beplant aquarium, niet zo beplant dat er geen ruimte is, ik zou het liefst iets laags hebben een soort 'gras perkje' in mijn aquarium, en dan met wat randbeplanting. Ik had op een onderwerp in hetzelfde fora wat leuks gezien, ik zal morgen wat fotos sturen welke ik bedoel en wat mijn idee�n zijn.

Als jullie ook nog idee�n hebben zijn die natuurlijk welkom 🙂

Als jullie mij wat informatie zouden willen geven hoe ik de bodem het best kan opbouwen, voedingsbodem en grind?

Gr Stan🙂

Een lage plant die een grasperkje vormt is de Saggitaria subulata. Dat is ook nog eens een hele gemakkelijke plant.
Als bodem gebruik ik geen voedingsbodem, maar alleen zand (wordt meer gewaardeerd door sommige bodembewoners dan grind). Bij de planten die het nodig hebben kun je dan als voeding een kleibolletje steken.

Biologist zei:
Een lage plant die een grasperkje vormt is de Saggitaria subulata. Dat is ook nog eens een hele gemakkelijke plant.
Als bodem gebruik ik geen voedingsbodem, maar alleen zand (wordt meer gewaardeerd door sommige bodembewoners dan grind). Bij de planten die het nodig hebben kun je dan als voeding een kleibolletje steken.

Dit is een perfecte plant, hopen dat ze m bij de winkel hebben waar ik woensdag naartoe ga om te kijken. Anders wordt het bestellen,

Over welk zand hebben we het dan precies, ik ga er geen bodembewoners in doen.

Ik heb filterzand van de wildkamp. Heeft als voordeel dat de korrels van (ongeveer) gelijke grote zijn waardoor het zand niet zo snel dichtslaat. Zak a 25 kilo voor 7 euro 😀 Is gewone zandkleur om het zo maar te zeggen. Bij de hornbach hebben ze ook dit soort zand te koop in de kleuren zwart en donkerbruin.

Hoe ziet dat soort zand er uit?

Als je de tijd kan vinden om me een foto'tje te sturen zou ik dat super vinden

Kan ik in die winkel woensdag eens lekker rondkijken wat er is, want ik wou het beetje goed voorbereiden. Sta ik daar niet te twijfelen, is dit het nu niet of wel.

Morgen ga ik wat foto's sturen die ik in gedachten had. Nu ga ik slapen morgen moet ik weer werken.

Truste

Ik wil best een foto maken, maar dat wordt dan vanavond aangezien ik nu niet thuis ben. Als je op de link onder mijn naam klikt (60x30x30) kom je in mijn fotoalbum terecht. Ik heb het zand in beide bakken liggen, dus daar moet ergens een foto tussen staan waar het zand op te zien is.

Geen voedingsbodem nemen maar gewoon grind of zand. een leuk klein voorgrondplantje is de Saggitaria Sabulata.
Hornbach verkoopt ook mooi Aquasand met een korrel van 0,4-0,8mm.

Ik zal morgen eens kijken in die winkel, dat is zegmaar een tuincentrum alleen dan van aquaria gerelateerde spullen. Alleen ben ik er niet binnen geweest.

Ik denk dat ik dan voor dat filterzand ga, maar ik ga eerst kijken wat er daar is.

Stan14 zei:
Ik zal morgen eens kijken in die winkel, dat is zegmaar een tuincentrum alleen dan van aquaria gerelateerde spullen. Alleen ben ik er niet binnen geweest.

Ik denk dat ik dan voor dat filterzand ga, maar ik ga eerst kijken wat er daar is.

Dat van de Hornmbach is prijzig maar wel mooi en ik diverse kleuren te krijgen.

We houden alle opties open! Het is nooit goed om je vast te binden aan een winkel. Al helemaal niet in het begin, nog geen ervaringen mee etc.

Dat vindt ik ook en ook ik heb niet 1 winkel waar ik koop maar kijk naar wat de prijzen zijn en waar de winkel zit. Dus ik koop op diverse plaatsen mijn spullen.
Het genoemde zand van Wildkamp wordt net als die van de Hornbach beiden veel gebruikt.

Hoe groot/diep zou de bodem moeten worden?

Aquarium die ik op het oog heb is de Juwel Rekord 800. De maten zijn 81 x 36 x 45 cm (l x b x h)

Zou 3 cm aanhouden, niet dikker ,dan verstikt de bodem door zuurstof tekort.

Ik heb zo n 4-5 cm in de bakken hier. Ik heb geen problemen met verstikking. Af en toe de bodem even stofzuigen. Bij je 80cm zou 4 cm meer dan voldoende moeten zijn.

Ik heb besloten om een Juwel Rio 125 te kopen, ga hem zo bestellen.

Deze heeft de maten 81x36x50

Moet de bodem dan wat dikker of is 4 cm genoeg?

Stan14 zei:
ik ga er geen bodembewoners in doen.

Ik ga er toch bodembewoners in doen, vergeet dat laatste dus maar.

Dan lijkt het me wel leuker en handiger dat ik met de voorgrond wel iets zand over laat,zodat je ze wat meer ziet, want mijn eerste idee was om het volledig te bedekken, en dan hier en daar wat stenen met wat mos erop.

Ik ga met een weekje planten bestellen, zijn er online winkels waar jullie het weleens bestellen?

Heb nu

Sagittaria subulata
Cryptocoryne tropica
Rotala sp. Vietnam
Elodea densa
Anubias congensis

Sets vind ik niet echt wat, zit altijd wat bij wat je minder tot niet mooi vind.

Nou hou ik wel van wat rode planten, maar las dat die wel wat meer zorg nodig hadden. Dit wordt 'm dus niet

Zodat je wat meer kleur krijgt in je aquarium

Er is heel veel keus dus ik denk dat je daar wel uit zal komen. Veel moeten wennen aan de submerse omstandigheden dus daar moet je wel rekening mee houden. maar dat komt vanzelf weer goed.

Wat is submers? :S

Heb in ieder geval veel zin in mijn nieuwe aquarium moet wel goed nieuws krijgen a.s donderdag anders moet ik hem zelf betalen 😀

Stan14 zei:
Heb nu

Sagittaria subulata
Cryptocoryne tropica
Rotala sp. Vietnam
Elodea densa
Anubias congensis

Sets vind ik niet echt wat, zit altijd wat bij wat je minder tot niet mooi vind.

Nou hou ik wel van wat rode planten, maar las dat die wel wat meer zorg nodig hadden. Dit wordt 'm dus niet

Zodat je wat meer kleur krijgt in je aquarium

Bedenk wel dat die mooie rode planten beter uit gaan komen, als er wat groens omheen staat.
Een aquarium met alleen maar hele mooie rode planten oogt heel saai.

Submers is onderwater.
Emers is dan bovenwater.

Ik ben nu opzoek naar filterzand, is filterzand van 0,4 - 0,8 mm korrelgrootte goed?

Het is dit filterzand (Wildkamp)

Wildkamp filterzand

Marcel, ik heb nu alleen groene planten en een die als hij het goed doet, iets roods kan krijgen, we zullen zien. Ben eigenlijk wel tevreden met het plantenbestand wat ik uitgekozen heb

Dat is prima want veel leden hebben het dure zand van de Hornbach en dat heeft dezelfde korrel dus.
Veel sterkte donderdag 😉.

Zal wel goed komen 🙂

Ga ik die bestellen, zodra aquarium er is

Ik ga waarschijnlijk wel zo'n 'blog' bijhouden over hoe het met het aquarium gaat enzovoort

Leuk hoor, ben benieuwd!
Gewoon rustig uitproberen met planten. bestellen wat je mooi vindt en wat niet te moeilijk is in het begin, aanpassen kan altijd nog. Succes!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan