Toevalskweek corydoras sterbai


TheLuckeyMan

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2018
Berichten
212
Leeftijd
26
Goedendag allemaal,

Toen ik net in mijn aquarium keek zag ik tot mijn verbazing enkele corydoras sterbai eitjes zitten. Ik heb de eitjes nu uit het aquarium gehaald, en ze in een yogurtbakje gestopt die ik in het aquarium heb gehangen. ik heb gaatjes in het bakje gedaan zodat er continue nieuw water in het bakje komt. Nu heb ik wel vaker corydoras eitjes gehad, maar telkens beschimmelen ze. Wat kan ik nu het beste doen? Mijn voorlopige plan is om ze in het bakje te houden, en om 2x per dag al het eventuele vuil dat in het bakje zit te verwijderen? Zie ik nu een cruciaal onderdeel over het hoofd, want ik zou het erg leuk vinden als het nu wel lukt de eitjes uit te laten komen.
 
Zo ziet het bakje er nu uit, de temperatuur in het aquarium is 25 graden. Aan de buitenkant van sommige eitjes zit er iets zwarts, is dat erg?
 

Bijlagen

  • unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    46 KB · Weergaven: 103
Elzenprop er 1 dag bij in leggen en paar kleine Posthoorn slakjes, voorkomt schimmel. Zouden afhankelijk van temperatuur binne ongeveer 3 dage nog uit moeten komen.
 
Ik heb de tips opgevolgd, alleen nu zwemmen er een paar kleine dingetjes door het bakje heen (zie video). Dit zijn toch geen corydoras? Want ik zie ook geen eierschalen ofzo en ze zitten soms ook tegen de ‘muur’ van het bakje aan
 
oww, ik zie dat de video niet kon laden.... Het zijn een aantal kevertjes(?) die aan het wateroppervlak drijven. Ze leven wel, want als ik ze er probeer uit te halen zwemmen ze snel weg.
Het goede nieuws is wel dat ergens vandaag de eerste 2 eitjes uit zijn gekomen! Het waren ongeveer 20 eitjes, maar er zat wel wat alg op een paar.. Betekent dit dat dit de enige 2 zijn die uitkomen?
Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb een wat groter kweekbakje waar ze in kunnen, dus is het een idee om de 2 baby's daar vanavond/morgen in te doen? Wat betreft voeding heb ik artemia eitjes in huis. Wanneer kan ik het beste een kweek opzetten?
 
Dit is hoe het er nu uitziet, en op de eerste foto staat het grotere kweekbakje. De kleine zwarte vlekjes zijn de ‘kevertjes’ waar ik het over heb
 

Bijlagen

  • A2E86C0B-D14A-4EE0-A181-DAA80FC9B8FE.jpeg
    A2E86C0B-D14A-4EE0-A181-DAA80FC9B8FE.jpeg
    228.3 KB · Weergaven: 117
  • 0588B850-DEC1-4BCA-A531-EA016FF01F6D.jpeg
    0588B850-DEC1-4BCA-A531-EA016FF01F6D.jpeg
    68.3 KB · Weergaven: 117
Tijd voor een kleine update:

Vorige week maandag zijn er in totaal 5 eitjes uitgekomen, waardoor ik dus 5 jongen had. Helaas is er eentje ontsnapt maandagnacht. Dit is compleet mijn fout, en ik voel me nog steeds een beetje schuldig..
De andere 4 zijn vandaag een week oud. Vanaf donderdag ben ik begonnen met het voeren van jonge artemia, en dat lusten ze graag. Hoe lang moet ik de artemia door blijven voeren? Ik zat zelf aan zo'n 4 weken ofzo te denken. Op de foto zijn 2 van de jongen zichtbaar.

Vandaag zijn er weer eitjes gelegd. Het zijn er in totaal 11. Op deze zit niks van alg, dus ik hoop dat er een stuk of 6/7 uitkomen. Als deze uitkomen wil ik ze direct in het grotere bakje doen samen met de jongen van een week oud. Dit om te voorkomen dat er opnieuw eentje weet te ontsnappen.

Nu heb ik nog wel een vraag. Ik las namelijk laatst dat verschillende vissen eitjes leggen als ze gestrest zijn. Dat zouden ze doen om het voortbestaan van de soort te verzekeren.
Kan dit ook bij mijn corydoras het geval zijn? Er zit namelijk best veel alg in het aquarium. Het aquarium staat namelijk voor het raam, maar gaat wel over een paar weken weg. Dan zullen de volwassen corydoras naar een ander aquarium gaan. Wel wissel ik elke week 30% water en ik voer nog steeds evenveel als voorheen.
 

Bijlagen

  • 8830AEFB-16F7-4EE9-AAB6-3291B0E0A4CF.jpeg
    8830AEFB-16F7-4EE9-AAB6-3291B0E0A4CF.jpeg
    123.3 KB · Weergaven: 99
zover ik weet veroorzaakt dat geen stress maar zit het op het raam of is het water groen?
 
Op het raam en op het hout
 

Terug
Bovenaan