Torenslak invloed op water?

C

Charlito

Guest
Beste Aquarianen,

Ik heb op dit moment een plaag van torenslakken. Ik vraag mij af of de torenslakken invloed heeft op waterwaardes/ kwaliteit.
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Charlito
 
Als je een plaag hebt, voer je teveel.
In die zien hebben ze effect dat hun ontlasting in je bak terechtkomt. Hoe meer slakken, hoe meer ontlasting, dus meer ammonium. Niet zo'n ramp als je bak en filter groot genoeg zijn en je dus genoeg capaciteit hebt om dat om te zetten in nitriet>nitraat. En dan is het verhaal dat hoe meer dat gebeurt, hoe verder je nitraat oploopt en de wekelijkse waterwissel dus van groter belang wordt, maar zo'n enorme vaart zal t niet lopen.
 
Is het niet zo dat aan de andere kant slakken ook (delen van) ontlasting opruimen?

Als je er teveel hebt gooi dan een stukje groente in de bak zoals een spercieboon en daar komen ze massaal op af en je kan ze zo wegzuigen.
 
Alles wat je in je aquarium doet heeft invloed op de waterwaardes.
 
Alles wat je in je aquarium doet heeft invloed op de waterwaardes.
Ja ok maar als je 2 slakken in je bak hebt dan zul je niks aan de waterwaarden merken denk ik bij metingen. Dit is denk ik wat de TS bedoelt en dus of het kwaad kan om zoveel slakken in je bak te hebben.
 
Ik heb het een keer flink uit de hand laten lopen met poelslakjes in een kaal 30 liter bakje.
Dat ging echt niet goed.
Maar dat waren er wel heel veel toen.
 
Ik heb het een keer flink uit de hand laten lopen met poelslakjes in een kaal 30 liter bakje.
Dat ging echt niet goed.
Maar dat waren er wel heel veel toen.
Wat heb je toen waargenomen dan?
 
Bedankt voor de reacties! Het is denk ik tijd om een groot aantal torenslakken te gaan verwijderen. Ik zie de bodem gewoon tot leven komen :LOL:. Ik heb ook al 5 stuks Anatome Helena slakken.
 
Het is denk ik tijd om een groot aantal torenslakken te gaan verwijderen
Prik wat komkommer op een vorkje of gooi er wat stukjes sperzieboon in en binnen 2 uur kun je oogsten ;)
 
Ik weet wel dat (veel) slakken merkbaar de KH verlagen. Dit gebruiken ze voor hun huisjes. Maar dan moet je er echt veel hebben
 
Ik weet wel dat (veel) slakken merkbaar de KH verlagen. Dit gebruiken ze voor hun huisjes. Maar dan moet je er echt veel hebben
De kh bestaat toch uit carbonaten maar ik dacht dat ze juist calcium gebruiken voor de huisjes waardoor dus de gh lager wordt.

Stukje van Aquainfo:

De Carbonaat hardheid, KH​


De carbonaathardheid geeft aan hoeveel carbonaat (CO32-) en bicarbonaat (HCO3–) ionen in het water aanwezig zijn. Hoe meer carbonaat en bicarbonaat ionen des te groter de KH. De carbonaathardheid wordt ook wel de alkaliteit genoemd. Hoe meer carbonaat/bicarbonaat aanwezig is, des te alkalischer het water.
 
De kh bestaat toch uit carbonaten maar ik dacht dat ze juist calcium gebruiken voor de huisjes waardoor dus de gh lager wordt.

Stukje van Aquainfo:

De Carbonaat hardheid, KH


De carbonaathardheid geeft aan hoeveel carbonaat (CO32-) en bicarbonaat (HCO3–) ionen in het water aanwezig zijn. Hoe meer carbonaat en bicarbonaat ionen des te groter de KH. De carbonaathardheid wordt ook wel de alkaliteit genoemd. Hoe meer carbonaat/bicarbonaat aanwezig is, des te alkalischer het water.
Ohja dat klinkt logischer. Ik heb zelf gelukkig nog niet zo'n slakkenplaag gehad dat ik een lagere GH kreeg..

Even off topic: pas wanneer ik je nu citeer zie ik het toegevoegde stukje van aquainfo 🤔
 
De huisjes van slakken bestaan uit calciumcarbonaat.. dus GH én KH.

Zie ook:


Hadden we het beiden goed @jessicapilon 😜
 
Terug
Bovenaan