torenslakken plaag


Ter overweging wil ik nog wel even benadrukken dat de slak door sommigen wordt gezien als een een hoog spiritueel wezen, beladen met eeuwenoude symboliek.
Als ik dat zo es doorlees kan het ook zo zijn dat je slakkenplaag eigenlijk gewoon een boodschap is van je totemdier.

Citaat 'snail spirit animal':

Not everybody finds the snail spirit animal pleasant, but it symbolizes deep and powerful things that can bring you good tidings! When your snail totem appears to you, focus on its subtle traits.

It’s gentle and quiet, and it signifies the need to be gentle and kind to yourself. It teaches you to work quietly but industriously, and to celebrate your victories with gratitude and wonder.

The meaning of the snail also teaches you the value of humor. Life does not have to be so serious and tense all the time, so learn to laugh and have fun!

🤘🐌😝
 
De beschrijving van de kwikwi correspondeert niet met de foto op je website, de kwiekwie is namelijk deze Hoplosternum littorale

Dank voor de uitdaging :)

Wil de echte KwieKwie opstaan...... een beetje HET probleem met niet wetenschappelijke namen....welke vis wordt er bedoelt? DE KwieKwie of Kwikwi bestaat niet. Er zijn 3 soorten die door de lokale bevolking Kwiekwie worden genoemd. Afhankelijk van de beschikbaarheid gaat die in een stoofpot.....

Bron: Is de Kwie Kwie een geschikte teeltvis? door J. Scheerboom, docent aquacultuur werkzaam aan Wageningen University & Research. Gepubliceerd artikel is op de WUR niet meer te lezen. Via docplayer nog wel: https://docplayer.nl/153841015-Is-de-kwie-kwie-een-geschikte-teeltvis.html

In het artikel worden drie soorten genoemd: Callichthys callichthys, Hoplosternum thoracatum en Hoplosternum littorale.

Dit artikel zit al een tijdje in mijn werkvoorraad....die overigens zeer groot is omdat de database nooit af zal zijn. Ik zal dit bovenstaande ook noemen in het artikel voor de duidelijkheid.
 
Ter overweging wil ik nog wel even benadrukken dat de slak door sommigen wordt gezien als een een hoog spiritueel wezen, beladen met eeuwenoude symboliek.
Als ik dat zo es doorlees kan het ook zo zijn dat je slakkenplaag eigenlijk gewoon een boodschap is van je totemdier.

Citaat 'snail spirit animal':

Not everybody finds the snail spirit animal pleasant, but it symbolizes deep and powerful things that can bring you good tidings! When your snail totem appears to you, focus on its subtle traits.

It’s gentle and quiet, and it signifies the need to be gentle and kind to yourself. It teaches you to work quietly but industriously, and to celebrate your victories with gratitude and wonder.

The meaning of the snail also teaches you the value of humor. Life does not have to be so serious and tense all the time, so learn to laugh and have fun!

🤘🐌😝

IMG-20180930-WA0010.jpg
 
Dank voor de uitdaging :)

Wil de echte KwieKwie opstaan...... een beetje HET probleem met niet wetenschappelijke namen....welke vis wordt er bedoelt? DE KwieKwie of Kwikwi bestaat niet. Er zijn 3 soorten die door de lokale bevolking Kwiekwie worden genoemd. Afhankelijk van de beschikbaarheid gaat die in een stoofpot.....

Bron: Is de Kwie Kwie een geschikte teeltvis? door J. Scheerboom, docent aquacultuur werkzaam aan Wageningen University & Research. Gepubliceerd artikel is op de WUR niet meer te lezen. Via docplayer nog wel: https://docplayer.nl/153841015-Is-de-kwie-kwie-een-geschikte-teeltvis.html

In het artikel worden drie soorten genoemd: Callichthys callichthys, Hoplosternum thoracatum en Hoplosternum littorale.

Dit artikel zit al een tijdje in mijn werkvoorraad....die overigens zeer groot is omdat de database nooit af zal zijn. Ik zal dit bovenstaande ook noemen in het artikel voor de duidelijkheid.
Dat lijkt mij inderdaad zinvol dat artikel toe te voegen.
 
Trabbart

Ik ben het met edje eens,en ga een stapje verder,je voert echt veel en veel te veel.

Uit het gehele verhaal maak ik op dat je de vissen 1 een of 2 keer per dag veel voer geeft,vandaar dat die slakkenplaag zich zo ver heeft of nog steeds ontwikkeld in aantallen,ik las 1000 of meer van die torenslakken,,die blijven enkel in leven als er voer in overvloed aanwezig is en blijven voorlopig net zo lang instant voor zover als je de slakken voert,want dat is wat er gebeurt in jou bak,daarbij krijgen de vissen ook nog te eten.

Je geeft ook aan dat gespreid voeren te veel tijd in beslag neemt,omdat je dan 3x per dag een half uur bezig bent,dat vind ik niet te begrijpen.Dit is helemaal niet nodig bij de Skalare want die eten geen 3x per dag een half uur aan een stuk (heel veel voer) als ik 2 blokje's voer geeft,en zoals bekend via een tubifex bakje,ja dan eten ze een half uur lang omdat er steeds weer wat witte muggelarven uit het bakje dwarrelen.

Indien de als voorbeeld witte muggelarven ineens in vele getale uit het bakje zakken dan is er op dat moment een kleine voedsel concurentie en pakken alle red-back's er een bek vol van,vervolgens zwemmen ze daar mee weg en spugen er dan weer 10-20 terug uit de bek in het aquarium,en dan pakken ze er weer een enkele terug.

Maar echt grote eter's nee die ervaring heb ik niet,jij hebt altum's,en ik heb red-back's die zitten toch redelijk bij elkaar als het over het houden van gaat,,toch.
Je geeft de vissen toch niet een soort voer wat als reststof in poedervorm door het aquarium dwarreld,want dat is mede de voeding voor je jonge slakken.

Trabbart,zorg ervoor dat je de slakken uithongerd door minder voer in de bak te stoppen,vissen gaan echt niet sneller of harder groeien bij een overdreven aanbod in voer wat hoofdzakelijk naar de bodem zakt,vissen voeren is zoeken naar de juiste balans waar ikzelf eerder denk aan iets minder dan te veel,vissen hongerig houden is beter dan overdreven voeren.
gr.bert
 
Hi, ik had een kleine slakkenplaag. Ik heb 4 Botia Striata's gekocht en sindsdien zie ik geen slakken meer in m'n bak.
 
Trabbart

Ik ben het met edje eens,en ga een stapje verder,je voert echt veel en veel te veel.

Uit het gehele verhaal maak ik op dat je de vissen 1 een of 2 keer per dag veel voer geeft,vandaar dat die slakkenplaag zich zo ver heeft of nog steeds ontwikkeld in aantallen,ik las 1000 of meer van die torenslakken,,die blijven enkel in leven als er voer in overvloed aanwezig is en blijven voorlopig net zo lang instant voor zover als je de slakken voert,want dat is wat er gebeurt in jou bak,daarbij krijgen de vissen ook nog te eten.

Je geeft ook aan dat gespreid voeren te veel tijd in beslag neemt,omdat je dan 3x per dag een half uur bezig bent,dat vind ik niet te begrijpen.Dit is helemaal niet nodig bij de Skalare want die eten geen 3x per dag een half uur aan een stuk (heel veel voer) als ik 2 blokje's voer geeft,en zoals bekend via een tubifex bakje,ja dan eten ze een half uur lang omdat er steeds weer wat witte muggelarven uit het bakje dwarrelen.

Indien de als voorbeeld witte muggelarven ineens in vele getale uit het bakje zakken dan is er op dat moment een kleine voedsel concurentie en pakken alle red-back's er een bek vol van,vervolgens zwemmen ze daar mee weg en spugen er dan weer 10-20 terug uit de bek in het aquarium,en dan pakken ze er weer een enkele terug.

Maar echt grote eter's nee die ervaring heb ik niet,jij hebt altum's,en ik heb red-back's die zitten toch redelijk bij elkaar als het over het houden van gaat,,toch.
Je geeft de vissen toch niet een soort voer wat als reststof in poedervorm door het aquarium dwarreld,want dat is mede de voeding voor je jonge slakken.

Trabbart,zorg ervoor dat je de slakken uithongerd door minder voer in de bak te stoppen,vissen gaan echt niet sneller of harder groeien bij een overdreven aanbod in voer wat hoofdzakelijk naar de bodem zakt,vissen voeren is zoeken naar de juiste balans waar ikzelf eerder denk aan iets minder dan te veel,vissen hongerig houden is beter dan overdreven voeren.
gr.bert
neen, ik overvoer ze hier echt niet, of beter gezegd toch niet elke dag, er kan een periode geweest zijn van wel tijdens gewenning aan iets nieuw, dat wel ik voer twee tot max drie keer per dag, er dwarrelt wel wat op de bodem maar dat is nodig want er zitten L nummers in de bak en de goudalen hebben ook voer nodig. vaak hebben deze zelfs niets want ik moet echt twee drie soeplepels korrels voeren wil er wat op de bodem komen , ik voer soms eens een dag niet , soms eens een dag maar 1 keer, maar dan worden ze gek als ze zelfs nog maar de hond zien voorbijkomen aan het glas , , ook de altums en de andere vissen gaan uiteindelijk ook de bodem opzoeken en eten dan verder tot er niets meer overblijft. ik voer ze op een vaste plek met een stukje vrije bodem eronder. enkel de bloedvlektetra is een vis die amper de bodem kan afgrazen , zen bek staat echt omhoog. de altums blazen op de bodem en nemen iedere beweging waar en nemen dan korrels op als ze ze zien bewegen. de altums moet ik echt genoeg voeren ze zitten in de groei, het zijn intussen serieuze grote vissen geworden en ze moeten nog ferm groeien. er zijn er die al een hand groot zijn nu , als je duim en pink spreid dan zie je hoe groot ze zijn momenteel. nog niet allemaal halen ze die afmeting , als ik minder voer zouden ze niet groeien, . ik zou waarschijnlijk meer moeten voeren om ze allemaal goed groot te laten worden of toch zeker echt altijd 2 keer per dag. intussen heb ik de slakken weggeheveld en het is de beste oplossing , er is in 1 keer een enorme verlaging van hun aantallen. vooral de grootste haal je massaal weg. ik verschoot hoe makkelijk deze zijn op te zuigen met een hevel. ik heb een darm van een duim dik met een grijze eletriekbuis om tot benden te geraken, ik heb amper zand mee. ik heb wel een vermoeden dat het grootste probleem kwam door de massale afsterving van een hele reeks bodemplanten, doordat de vallisneria zo explosief aan het groeien is gegaan was er te weinig licht onderin en heb ik veel planten zien wegkwijnen, dit gaf wel veel rommel en waarschijnlijk een voedselbron voor de slakken. maar er is echt nooit een overaanbod van voer in de bak wat ik er in gooi , het was ook niet de bedoeling om een volle plantenbak te worden , dit is qua belichting en plantenbemesting of co2 niet haalbaar voor mij. ik wist dat er bepaalde planten het niet goed gingen doen als de valisneria zou aanslaan en dat is dan ook uitgekomen, ik ben er ook blij om dat die valisneria het zo goed doet. er is echter nog voldoende groen aanwezig hoor tis nu niet zo dat het een kale bak is geworden, kheb hier al 2 keer een volle emmer valisneria weggesnoeit omdat het oppervlak dicht ging. . het goede is ook dat de altums stillaan wennen aan een grotere maat korrel, ze zijn enorm hardnekkig als het erop aankomt om iets nieuw te leren eten , ze aten korreltjes van een mm tot max 2 mm , alles wat groter is laten/ lieten ze neerdalen en werd pas later opgeknabbelt , ik voer nu dus al een tijd een mix met korrels (basleer) van 1mm enn van 3 a 4 mm en er zijn er die de grotere korrels al gretig nemen, spoedig volgen dan de anderen, ook dit kan wel voor de slakken explosie gezorgd hebben , een altum met een bek vol dikke korrels stopt met eten, die gaat even aan de kant. en dan komt er wel wat meer naar beneden, maar zoals ik al zei, uiteindelijk gaan bvb de 10 denison barbelen ook die bodem af op zoek naar meer. er zit dus echt behoorlijk wat vis in die bak van 1400 liter , dikke vissen intussen die je echt moet voeren of ze vreten elkaar op. 10 van de 15 barbelen gaan richting 12 cm en meer, , die passen ook niet meer in een sardienblikje. ook had hier eens iemand een opmerking over de bloedvlektetra , het zou 5 jaar duren eer die vis 5 cm meet. ik kan zeggen dat er bij de mijne in de groep nu al zeker enkele van 5cm zitten of groter , dat lijken wel kleine pirhanas . op 8 a9 maand dus. die zijn dan ook dik en drie cm hoog, ferme kloeke visjes . in mijn andere bak van 300liter zitten die peru altums, die trouwens al eens een legsel hadden , dat lijken intussen kleine visjes tegenover de halfwas altums. dus ik steek het waarschijnlijk deels op de aanpassing van korrelgrote en het plantenafval dat ik niet weggezogen had. Het is en blijft een aquarium , je voert inderdaad snel te veel, maar op dit moment de slakken uithongeren betekend waarschijnlijk ook groeiende vis uithongeren. ik zou ze niet graag zien met groeiachterstand, van die grote ogen en een klein lijfje .:) maar dus de conclusie is geworden dat afhevelen het beste werkt als je een plaag torenslakken wil verminderen in aantallen, uitvangen met een val is omslachtig gebleken.
 
veel vissen vinden slakken heerlijk je moet alleen de huisjes even pletten
 
Mijn laatste bak draait zonder vis. Er is nog nooit gevoerd. Slakken vind ik leuk en tot mijn vreugde kwam er al snel een flinke slakkenkolonie. Na drie maanden was deze kolonie op het hoogtepunt en de torenslakjes waren flink vet gegroeid en de bak bleef superclean. Toch is hier iets gebeurd want we zijn nu in maand 4 en alle grote slakken zijn verdwenen. Ik denk nu dat al het eten op was en dat ze door hun kritieke grootte snel door hun energie raakten en dat niet met eten bij konden houden.
Op dit moment zie ik alleen als ik goed kijk nog slakjes maar geen enkele groter dan formaat speldekop.
Voor mij een leerpunt dat je slakken dus daadwerkelijk kan uithongeren maar dat ze wel tijdenlang puur op bioafval kunnen floreren.
 
veel vissen vinden slakken heerlijk je moet alleen de huisjes even pletten

Torenslakken kapot drukken op je ruit.. ? sucses ermee en niet zeuren over de krassen op je ruit :pp
Poelslakken etc etc dat gaat makkelijk en inderdaad lekker hapje voor veel vissen.
 
Mijn laatste bak draait zonder vis. Er is nog nooit gevoerd. Slakken vind ik leuk en tot mijn vreugde kwam er al snel een flinke slakkenkolonie. Na drie maanden was deze kolonie op het hoogtepunt en de torenslakjes waren flink vet gegroeid en de bak bleef superclean. Toch is hier iets gebeurd want we zijn nu in maand 4 en alle grote slakken zijn verdwenen. Ik denk nu dat al het eten op was en dat ze door hun kritieke grootte snel door hun energie raakten en dat niet met eten bij konden houden.
Op dit moment zie ik alleen als ik goed kijk nog slakjes maar geen enkele groter dan formaat speldekop.
Voor mij een leerpunt dat je slakken dus daadwerkelijk kan uithongeren maar dat ze wel tijdenlang puur op bioafval kunnen floreren.
De rio 450 ziten honderden torenslaken in terwijl de rio 350 kruipt een enkele terwijl daar ook het nodig voer in gaat.
Rio 180 zitten geen torenslakken in maar wel poelslakken die zijn mee gekomen met waterpest en gedoornd hoornblad uit de sloot het is dan ook een inheems bakje, denk leuk weer eens wat anders zonder verwarming.
3 maanden terug 5 jonge platy's uit de rio350 gevist denk gooi ze daar eens in kijken wat er gaat gebeuren.. keek van de week en ik zag er nu wel ruim 30jonkies van 0,5cm formaat tussen de planten maar das nog niet alles op de drijfbladeren liggen er nog wel 20 vers geboren jonkies :eek:..
Als dat geen Platy invasion wordt in de rio 180 :LOL:...tja helemaal dicht gegroeide planten bak met fijn bladig spul en wat drijvers dan heb je ook bergen verstop plekjes voor de baby's.
 
Torenslakken kapot drukken op je ruit.. ? sucses ermee en niet zeuren over de krassen op je ruit :pp
Poelslakken etc etc dat gaat makkelijk en inderdaad lekker hapje voor veel vissen.

Waar staat dat je het op je ruit moet doen?
 
Ja ik denk wel dat kapot drukken alleen op de ruiten werkt. Ik heb het ook weleens gedaan maar dan met inimiene slakjes. Ik doe het nu dus ook niet meer en zuig ze eruit nadat ik ze heb gelokt met wat groente of een algentablet.
 
ik doe dat nooit op de ruit gewoon tussen duim en wijsvinger bij kleintjes grotere en torenslakjes buiten de bak op een plankje met een koffie lepel zodat mijn duim ook heel blijft
vers voer dat minder risico met zich mee brengt is moeilijk te vinden.
 
ik doe dat nooit op de ruit gewoon tussen duim en wijsvinger bij kleintjes grotere en torenslakjes buiten de bak op een plankje met een koffie lepel zodat mijn duim ook heel blijft
vers voer dat minder risico met zich mee brengt is moeilijk te vinden.

Dat lijkt me erg veel werk want dan moet je ze eerst een voor een uitvangen. Dan kun je ze net zo goed daarna in een sloot gooien of weet ik waar toch?
 
daar moet je karperboulies ingooien om ze geen honger te laten lijden :)
 
Edje,is dit jou bak.
Ja dit zie ik elke dag als ik de discus hebt gevoerd dan komen ook alle torenslakken te voorschijn uit het zand... bizar maar tot nu vormt het geen problemen..ze ruimen wel lekker alles op inclusief discuspoep.
 
Ja dit zie ik elke dag als ik de discus hebt gevoerd dan komen ook alle torenslakken te voorschijn uit het zand... bizar maar tot nu vormt het geen problemen..ze ruimen wel lekker alles op inclusief discuspoep.

Nuttige diertjes dus..... :)
 
daar moet je karperboulies ingooien om ze geen honger te laten lijden :)
Ik snap ook niet echt waarom het er zoveel zijn, discussen en cory's pakken vrijwel alles op en echt over voeren nee,12uu vlokvoer dat doet de automaat 14uu 1e discusvoer/stendker 2e 18uu 20:30 3e totaal 1 1/2 blister per keer op 10 discussen en laatste hapje om 22uu diepvries artemia ..
door de weeks als ik werk.. 12uu vlokvoer/gemengd met artemiavlokken 15uu nog een keer en pas als ik thuis ben om 18uu eerste discusvoer 1 1/2 blister en 20:30uu en 22uu laaste voeding diepvries artemia of soms rode muggenlave
Na mijn weten niet overdreven.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou geen helena's gaan inzetten als je bodem vis hebt zoals corydoras of andere bodemvissen die snachts slapen op de bodem in het donker.

Oww tag de verkeerde... lol wilde Robin-E taggen :deal::LOL:
Ik heb al jaren zowel Helena's als ook Corydoras sterbai's. De laatsten zijn nog nooit aangevallen door Helena's. Gezonde vissen en garnalen worden ook niet aangevallen. Helena's zijn wel aaseters, bijvoorbeeld. Dode vissen zullen ze wel aanpakken. Restanten van visvoer en zelfs algenwafels lusten ze. Dat heeft ook te maken met de manier waarop ze eten. Dat doen ze namelijk met een ruwe tong die tevoorschijn komt nadat een Helena zich heeft vast gekleefd op z'n prooi. Daarmee "schraapt" het dier het slakkenhuis leeg of eet op die manier aas. Levende dieren, uitgezonderd dus slakken, wachten er echt niet op dat een Helena zich vastkleeft op hun lichaam. Het kunnen wel kannibalen zijn. Bij gebrek aan ander voedsel vallen ze ook elkaar wel aan. Bekijk ook het onderstaande filmpje maar eens:

 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Ik heb al jaren zowel Helena's als ook Corydoras sterbai's. De laatsten zijn nog nooit aangevallen door Helena's. Gezonde vissen en garnalen worden ook niet aangevallen. Helena's zijn wel aaseters, bijvoorbeeld. Dode vissen zullen ze wel aanpakken. Restanten van visvoer en zelfs algenwafels lusten ze. Dat heeft ook te maken met de manier waarop ze eten. Dat doen ze namelijk met een ruwe tong die tevoorschijn komt nadat een Helena zich heeft vast gekleefd op z'n prooi. Daarmee "schraapt" het dier het slakkenhuis leeg of eet op die manier aas. Levende dieren, uitgezonderd dus slakken, wachten er echt niet op dat een Helena zich vastkleeft op hun lichaam. Het kunnen wel kannibalen zijn. Bij gebrek aan ander voedsel vallen ze ook elkaar wel aan. Bekijk ook het onderstaande filmpje maar eens:


Maar na mijn weten grijpen ze geen torenslakken omdat de opening van de torenslak te klein is en de torenslak zich te diep bij gevaar terug trekt..
 
Maar na mijn weten grijpen ze geen torenslakken omdat de opening van de torenslak te klein is en de torenslak zich te diep bij gevaar terug trekt..
Nou, dat is vermoedelijk ook geen probleem voor een Helena. De lange "schraaptong" past zich aan de omstandigheden aan. Ik zag bij mij dat superkleine posthoornslakjes werden aangevallen waarvan je laten de lege huisjes terug vond.
 
Ik heb een poll gehouden op de FB pagina van de NBAT met deze vraag:

Naar aanleiding van een discussie elders heb ik een simpele vraag over de Anentome helena. Graag alleen reageren als je ervaring hebt met deze combinatie.
Eet de Anentome helena torenslakken?

Ja: 84
Nee:3
Er is nog een optie door de leden toegevoegd: ala 2020 zijn er waarschijnlijk ook vega en genderneutrale varianten: 8

In de opmerkingen wordt wel aangegeven dat torenslakken niet het favoriete voer is. Dus als ze ander voer kunnen vinden, gaan ze daar eerst voor. Het filmpje van een helena met een wat grotere torenslak staat daar ook bij.....ik probeer dat filmpje ook bij ons artikel te plaatsen.
 
Leuk dat je dat hebt gedaan John en de uitkomst laat geen vragen over denk ik :thumbs:
 
Ik wil dat de info op de site zo veel mogelijk juist is. Als er staat dat iets zo is en daar zijn twijfels over, dan zoek ik uit wat juist is. Soms ligt de waarheid in het midden. Zo ook bij dit onderwerp. Het kan best zijn dat torenslakken niet altijd gegeten worden.....afhankelijk van de omstandigheden. Dat maakt het maken van juiste beschrijvingen ook een uitdaging. Aan mij de taak om dan de tekst wat aan te passen zodat het in zoveel mogelijk gevallen correct is.
 
Ik wil dat de info op de site zo veel mogelijk juist is. Als er staat dat iets zo is en daar zijn twijfels over, dan zoek ik uit wat juist is. Soms ligt de waarheid in het midden. Zo ook bij dit onderwerp. Het kan best zijn dat torenslakken niet altijd gegeten worden.....afhankelijk van de omstandigheden. Dat maakt het maken van juiste beschrijvingen ook een uitdaging. Aan mij de taak om dan de tekst wat aan te passen zodat het in zoveel mogelijk gevallen correct is.
Ik moet het je nageven, je bent er erg actief mee en zit er ook bovenop, mijn complimenten
 
Helena's eten geen torenslakken
Ik had ook tijdje terug torenslakkenplaag, 30 Helena's Erin! Plaag volledig weg!!
Aquarium is wel 540l.
En dat Helena's Cory's opeten is een fabeltje hoor, er zit hier een schooltje van 40 Corry's in, en nog geen enkel is daarvan opgepeuzeld door de Helena's. 😉
 
slakken verlagen juist de bioload op je filter en slakken houden de water kwaliteit langer goed omdat ze namelijk overtollig voer opruimen + vispoep en een slak verteert bijv vispoep dat vaak door vissen maar 20-30% wordt opgenomen uit het visvoer echter slakken en verteren dit tot wel 80% dus veel minder afvalstoffen in het water door het opruimen en minder afvalstoffen die worden afgebroken door het filter en bacterien.

Bedankt voor de info, zeer waardevol! Omdat je met exacte cijfers komt (20-30% en 80%) vroeg ik me af of je dit ergens had gelezen en of je de bron nog weet? Zou er graag meer over lezen!
 

Terug
Bovenaan