torenslakken plaag


Ik had ook tijdje terug torenslakkenplaag, 30 Helena's Erin! Plaag volledig weg!!
Aquarium is wel 540l.
En dat Helena's Cory's opeten is een fabeltje hoor, er zit hier een schooltje van 40 Corry's in, en nog geen enkel is daarvan opgepeuzeld door de Helena's. 😉
Fijn ook dat dus alles wat niet in jouw aquarium gebeurd en bij anderen wel, als fabel bestempeld word, geeft ook echt precies weer hoe kortzichtig je denkt
 
Fijn ook dat dus alles wat niet in jouw aquarium gebeurd en bij anderen wel, als fabel bestempeld word, geeft ook echt precies weer hoe kortzichtig je denkt
Geloof je nu echt dat Helena slakken, Corry's opeten??
 
Ik heb een poll gehouden op de FB pagina van de NBAT met deze vraag:

Naar aanleiding van een discussie elders heb ik een simpele vraag over de Anentome helena. Graag alleen reageren als je ervaring hebt met deze combinatie.
Eet de Anentome helena torenslakken?

Ja: 84
Nee:3
Er is nog een optie door de leden toegevoegd: ala 2020 zijn er waarschijnlijk ook vega en genderneutrale varianten: 8

In de opmerkingen wordt wel aangegeven dat torenslakken niet het favoriete voer is. Dus als ze ander voer kunnen vinden, gaan ze daar eerst voor. Het filmpje van een helena met een wat grotere torenslak staat daar ook bij.....ik probeer dat filmpje ook bij ons artikel te plaatsen.
Genderneutraal, nou torenslakken kennen twee voortplanting methodieken. De seksuele én de maagdelijke, uitsluitend door de vrouwtjes, voortplanting.
 
Het blijft een interessante slak die meer observatie vereist. Ik wil, voor de geïnteresseerden, nog even naar dit topic verwijzen: Eten Anatome Helena garnalen?


Dat lijkt wellicht zo omdat de garnaal een injectie heeft gehad van de slak. Hoewel hier nog geen wetenschappelijk bewijs voor is zijn er wel tal van observaties gedaan door hobbyisten die denken dit te zien. In principe zie je dit ook in de video gebeuren die je laat zien. Direct in het begin wordt de garnaal geraakt, hij springt nog omhoog maar heeft geen controle meer en dwarrelt al stuitrekkend naar beneden om uiteindelijk verdoofd te worden opgegeten. Hetzelfde effect zie je bij bijvoorbeeld giftige slangen die een muis te pakken krijgen. De muis rent stuiptrekkend weg en valt uiteindelijk verdoofd neer.
In dit fragment zie je vanaf 0:36 seconden ook dat de slak (prooi) een tik krijgt van de Anatome helena waarna die opgegeten wordt.


Om terug te komen op de vraag of ze garnalen eten, ja als ze die te pakken krijgen doen ze dat. Andere slakken hebben meestal de voorkeur omdat deze gemakkelijker te pakken zijn. Evenals eitjes van zowel slakken als vissen. De Anatome helena heeft grofweg twee jachtstrategieën: 1) ingraven en wachten tot er iets te eten langs komt binnen aanvalsbereik. 2) De prooi achtervolgen. Via hun 'neus' (proboscis) kunnen ze hun prooi 'ruiken' in het water en zo weten ze precies welke kant ze op moeten.
Wanneer ze dicht genoeg bij een garnaal kunnen komen, kunnen ze deze dus doden. Ik zal hieronder naar een aantal voorbeelden verwijzen op internet. Maar ik heb het zelf ook geobserveerd in mijn eigen aquarium. Nadat de meeste poelslakken waren teruggedrongen heb ik tot tweemaal toe Anetome helena's garnalen zien opeten die gewoon gezond waren.

In short, unfortunately, they do eat shrimp. So the answer is absolutely yes! Of course, it is very sad to see the death of the shrimp. Nonetheless, believe it or not, but from an ecological viewpoint that can be good for the shrimp colony. In its turn, this leads you to have a stronger better shrimp colony later on. (bron)

Never knew this could happen. I don't usually own shrimp because my fish are big enough to eat them but I have a 10g with just 2 small fish in it right now so I bought some CRS the last time I was at the LFS. They looked drab at the store but colored up right away.

Then the assassin snail used that tube thingy they have on them. The little red guys didn't have a chance (bron)

Today I found my amano on the bottom of the tank feeding away with an assassin snail attached to its back. I immediately plucked it off and moved the snail to the other side of the tank. 20 minutes later I took a look at the tank again and I found the amano in the same place seemingly dead (bron).

As mentioned before, assassin snails do not strictly feed on just other snails. While they can wipe out entire populations of pond snails, ramshorn snails, and trumpet snails, they are opportunists that will eat anything that makes its way to the bottom of your tank. This means live prey, deceased tankmates, commercial fish foods, and frozen foods are viable meal options to supplement in your tank (bron).

They are quite effective predators, but not that fast. Snails are food, and possibly very small shrimps. Fish eggs will surely be taken, and probably "wriggler" fry before the free-swimming stage. But livebearer fry should be safe (bron).

En dit waren enkel de eerste resultaten die ik tegenkwam. Er zijn tal van waarnemingen. Je kunt ze dus gerust toevoegen, het aantal afhankelijk van de grootte van je aquarium, als je het niet erg vind dat ze af en toe een garnaal zouden kunnen opeten.
 
Het blijft een interessante slak die meer observatie vereist. Ik wil, voor de geïnteresseerden, nog even naar dit topic verwijzen: Eten Anatome Helena garnalen?
Bedankt voor de link en het lijkt me ook zinvoller om daar eventueel verder te gaan over of ze wel of geen vissen en garnalen eten want dit topic ging in eerste instantie over torenslakjes ;)
 
Ik slingerde die discussie niet aan....
Haha Antje dat zei ik ook niet hoor maar goed er is ook al een apart topic over dus het is handiger om de discussie daar te voeren nog los van het feit dat er toch twee
"kampen" zijn ;)

Ik heb net maar weer een voertablet erin gegooid bij de Manen en na een uurtje kon ik zo n 100 torenslakjes eruit zuigen.
 
Ik heb wat posthoornslakken mee gekregen met wat plantjes.

Ik heb Helena’s gehad, maar denk dat ze door Camelanus wormen uitgestorven zijn.

Voorlopig storen ze me niet, maar ze kweken wel vrij hard.
Kruipen die ook onder het zand?
 
Het blijft een interessante slak die meer observatie vereist. Ik wil, voor de geïnteresseerden, nog even naar dit topic verwijzen: Eten Anatome Helena garnalen?
Daarbij voeg ik dan nog toe dat er inderdaad nogal wat berichten de ronde doen waarvan het waarheid gehalte twijfelachtig is. Zo weten we bijvoorbeeld dat Helena's niet giftig zijn en dus ook geen gif inbrengen.
 
Als je de grootste boosdoener (te veel voeding voor de slakken) normaliseert dan zal je slakkenplaag eerst toch enorm toenemen maar er zal een evenwicht komen waarbij je een paar flink grote slakken houdt en de eitjes wel uitkomen maar niet doorgroeien omdat er geen voeding is. De slakken die blijven zijn prima voor je bak. Ben het helemaal met edje555 eens.
 
Ik zal je eerlijk zeggen dat ik zelf torenslakken gekocht hebt omdat ze zo enorm nuttig zijn bij het laten 'luchten' van de bodem. Doordat ze zich ingraven woelen ze de bodem om waardoor er uitwisseling plaatsvindt met het substraat eronder en de waterkolom erboven.
Wanneer het er te veel worden ontstaat er inderdaad een ware plaag, bij mij gebeurd dit niet omdat ik niet veel bijvoer. Ik heb altijd veel bladerafval in mijn aquaria gehad waardoor ik vissen uberhaubt zelden hoef te voeren, er ontstaat naar verloop van tijd vanzelf veel eten. Ik zag de vissen ook regelmatig foerageren tussen de bladeren. Mijn punt is dat het overvoeren zeer waarschijnlijk de oorzaak is van de slakkenplaag.

Als de oorzaak duidelijk is kun je verschillende oplossingen overwegen. Je zou een aantal Anatome Helena kunnen toevoegen om het aantal slakken in balans te houden. Een tweede optie is om slakken uit te vangen m.b.v. komkommerschijfjes. Beide opties zullen even tijd nodig hebben voordat je er effect van ziet. Je zou de torenslakken zelfs op bijv. marktplaats aan kunnen bieden 20 st. voor €4 bijv. Dan verdien je er nog iets aan.

Wat je ook doet, ik zou er zeker een aantal in je aquarium houden omdat het in feite zeer nuttige dieren zijn.
 
Ik heb zelf een jaar of wat een Torenslak ( Slanke knobbelhoren?) in mijn grote bak gehad, waar ik ook Poelslakjes in kreeg via de planten. Vorig jaar heb ik 2 Anentome helenaslakken in de grote bak losgelaten en Puntje de Torenslak verhuisd naar mijn slakkenbakje, waar ik alle Poelslakken uit had gehaald.

Heleentje de Anentome helenaslak heeft inmiddels alle Poelslakken opgeruimd, en waarschijnlijk ook zijn/haar collega, want daar vond ik een leeg huisje van. Stand van zaken: Heleentje kruipt nog steeds rond in mijn grote bak, waar hij/zij zich voedt met restjes voer en af en toe een Poelslak uit mijn andere slakkenbakje ( een glazen bak met waterplantjes en grind uit het aquarium, waar eitjes van Poelslakken in bleken te zitten). En misschien eet hij/zij ook wel af en toe wat Sluierstaarteneitjes.

Puntje de Torenslak heeft zich voortgeplant, want die is Hermafrodiet, zoals alle slakken trouwens. Ik heb begrepen dat Torenslakjes wel de eitjes van andere slakken oppeuzelen, dus in dat bakje in ieder geval geen Poelslakken. Wel heel veel Torenslakjes dus, in een mini-ecosysteempje dat zichzelf al een hele poos in stand houdt ( zie link in mijn handtekening).
 
. Ik heb begrepen dat Torenslakjes wel de eitjes van andere slakken oppeuzelen, dus in dat bakje in ieder geval geen Poelslakken.
Ik heb ze beiden gehad maar ik kreeg de wereld aan Posthoornslakjes dus ze allemaal opeten was hier niet aan de orde.
 
intussen is de slakkenplaag wel gekrompen, het afzuigen lukt enkel als er echt een enorme plaag is, er is ook eens een slakken sterfte geweest bij een flagelaten kuur en een ontwormingskuur , toen zat heel snel mijn filter verstopt door drijvende dode slakkenhuisjes. De plaag groeit verder aan maar niet explosief, ik zie dus nog veel minikleine slakjes ik voer wel veel meer drijvend voer . vibra bites , buffalowormen, vlok, Als ik toch zinkend voer geef en ik geef veel zodat er wat blijft liggen voor de bodemvissen die trager afkomen uit hun schuilplaats dan komt er soms , niet altijd een heel leger slakken op . doordat ik niet meer dagelijks drie keer zinkend geef is de populatie wel gekrompen en zijn ze minder getraind op voerresten,
voordat jullie zeggen dat ik teveel voer , ik moet veel voeren , mijn vissen zitten nog in de groei . er gaat hier dagelijks twee a drie soeplepels buffalo worm, drie koffielepels korrels en als toetje vibrabites in de bak. dan nog komen de vissen aan de ruit en op de voerplek zodra je voorbij loopt. soms sla iik eens een dag over ,
of slakken nu nuttig zijn of niet ze hinderen . de grootste en eigenlijk enige hinder is dat ze de aanvoer van water naar het buitenfilter verstoppen en dat die pomp dan lucht begint te trekken en geluid maakt of amper uitstroom geeft. ik heb nu een groepje zebra botias besteld , deze maken er volgens enkele you tube filmpjes komaf mee of houden ze onder controle. ook engelstalige fora vermelden dat ze torenslakken zo kwijt zijn geraakt. Het is dan ook nog een mooie vis die als er uiteindelijk geen slakken zijn de voerresten zal opruimen. trouwens die buffalowormen zijn mijn Altums en andere vissen echt gek op , heeft ze ook een groeispurt gegeven, , ze hebben dan ook een hoge eiwitwaarde en deze wormpjes blijven drijven. Je kan deze in diepvries doosjes kopen, ik geef ze soms eens pinkies , maar daarvan is de voedingswaarde laag .
 
Ik voer de Manen ook 5x per dag en veel diepvries wat allemaal snel op is maar ook heb ik hier snel teveel aan puntslakjes. Het ligt niet alleen aan het voer wat blijft liggen maar ook aan de hoeveelheid ontlasting van de vissen want ook daar halen ze voedsel uit.
 
Daarom zijn ze nuttig vissen nemen maar 10-20% op uit het voer wat we geven en de rest scheiten ze uit dat op de bodem valt.. dankzij slakken die het dan weer op eten wordt het verteerd tot wel 80% dus sneller en makkelijker af te breken door bacterien + minder ammonia dat door het filter gaat wat resulteerd in iets wat minder nitraat als eind product.
Zo nu en dan zuig ik mijn torenslakken er wel uit al ze net na het voeren op kluiten liggen in hoeken of op het zand, echt honderden tegelijk met ook hele kleintjes
en hop zo de gootsteen door .. dit doe ik om de 3-4 maanden.
Zie ze niet als een probleem omdat ik nooit de bodem afhevel van vuil/molm omdat er gewoon niks ligt en de slakken het zand omwoelen en nuttige afvalstoffen het zand in werken dat de planten weer gebruiken..dus de cirkel is rond en wat diep in het substraat is gewerkt wordt anarobe en gaat nitraat verlagen.
Bang voor gas ophopingen ? das een mhynt vissen gaan er niet dood van als er wat gas ontsnapt uit de bodem en vervliegt aan de oppervlakte.
Als vissen hier aan zouden moeten overlijden wat beweerd wordt dan zal je een hoop dode vis hebben in de natuur wat dus niet het geval is als je bodem anarobe bacterien bevat met wat gas bubbels die ontsnappen.
Maar rottings processen dat is wel gevaarlijk omdat het zeer brandbaar is en daar komt methaan bij vrij en das wel erg giftig maar niet in het water methaan zelf geeft niets af aan het water en stijgt op en vervliegt net als stikstofgas.
In de natuur ziten sloten meren plassen en zeeen vol met gassen die ontsnappen moah... ik heb er nog nooit een dode vis van gehad enkel wel eens een plant die dood ging met zwarte wortels die in een gasbel stond met zijn wortels. meer ook niet.

Maar goed het ging over slakken, nuttig beestjes vooral torrenslakken.
 
Daarom zijn ze nuttig vissen nemen maar 10-20% op uit het voer wat we geven en de rest scheiten ze uit dat op de bodem valt
Waar bestaat die resterende 80% dan uit want waarom doet men dit door het voer als de vissen er eigenlijk niks aan hebben?
 
Waar bestaat die resterende 80% dan uit want waarom doet men dit door het voer als de vissen er eigenlijk niks aan hebben?
80% van de voedingswaarde die terug naar poep gaat vind ik nogal veel, maar het is gewoon de efficientie van het maag darmstelsel van elk levend wezen.
Suiker en vet wordt door mensen vrijwel 100% binnen gehaald, maar wat in vezels zit, dat gaat voor een groot stuk gewoon door je lijf terwijl dat ook energie bevat.
Kijk maar naar koeien. Zelfs met 4 magen is hun mest na drogen perfecte brandstof, of rijk voer voor vliegen.
Dat zal met vissen niet anders zijn.
 
Vissen hebben een snelle verwerking van het voer dat ze opnemen, een vis is na ongeveer 2-3uur alweer klaar met opname en scheit het uit omdat vissen niet zoveel voedingstoffen nodig hebben omdat ze koud bloedig zijn en afhankelijk zijn van hun omgevings temperatuur.
Dus nemen ze enkel maar wat eiwitten op en mineralen + vitamines en de rest wat niet nodig is gaat de anus uit samen met urine wat ammonia en amoniak uitscheid.
Warmbloedige dieren zoals wij halen veel meer voedingstoffen eruit om warm te blijven dus hebben we ook meer eiwitten en mineralen en vitamines nodig om gezond te blijven en te groeien.
Hagedissen en dergelijk nemen ook weinig op uit de voeding omdat de ook afhankelijk zijn van omgevings temperatuur, daarom kunnen dit soort dieren ook dagen of weken net als vissen zonder eten overleven en warmbloedige maar 1 week of iets langer voordat we tekorten krijgen in vitamines en ons inmuumsysteem gaat haperen.
 

Terug
Bovenaan