Wat is er nieuw

Tot zover geen CO2......

Javis

Member
Lid geworden
27 oktober 2024
Leeftijd
68
'n Paar weken geleden toch weer 'n aquarium gekocht en ingericht na zo'n 20 jaar. Het leek mij verstandig om het meteen goed aan te pakken en er 'n CO2 systeem bij te kopen. Dat werd Dennerle Carbo Night M600. Na twee dagen proberen bijft mijn Dennerle Flipper nog steeds verstoken van ook maar één belletje..... Die jongens van de aquarium winkel hebben mijn Aquatlantis Splendid 100 geïnstalleerd en de carbo M600 aangesloten. Vanzelfsprekend konden we die niet testen. Als ik de stekker in het stekkerblok steek gaat er meteen 'n blauw licht aan op de drukregelaar (met geïntegreerd magneetventiel voor nachtuitschakeling (begrijp ik nog niet helemaal..)) dus je zou kunnen zeggen "hij doet het" ). Ik draai de hoofdkraan helemaal open en de fijnregelknop 'n paar slagen. Wat ik ervan begrijp zouden er dan na enige tijd wachten de eerste CO2 belletjes in de Flipper omhoog moeten gaan lopen. Ik weeg inmiddels 'n ons maar nog steeds geen belletjes.....

Het lijkt mij evident dat de aquariumwinkel meneer het slangetje naar de Flipper goed aangesloten heeft (er zit nog 'n terugslag zekering ergens in het midden van het slangentje). Toen na verloop van tijd de Flipper nog steeds geen belletje te zien gaf heb ik 'n kleine diffuser van Twinstar geprobeerd. Helaas komt daar ook helemaal niets uit.

Ik heb 'n paar keer bijna 'n uur de M600 aan laten staan voor alle zekerheid maar zonder succes. Geen belletjes whatsoever zoals de Fransen zeggen.. Als het inderdaad allemaal werkt dan moeten die belletjes toch wel verschijnen na 'n paar minuten wachten ? Dat hoeft toch geen uur te duren ? .... (ik vraag het maar want het is de eerste keer dat ik zoiets probeer.... ;-)

Heeft iemand hier toevallig ook 'n Dennerle Carbo Night M600 ( of M400 ) en weet misschien wat er aan de hand zou kunnen zijn met mijn M600 ? Er is ook alleen maar dat blauwe led licht dat aangeeft dat er in ieder geval stroom binnen komt. Verder niets, geen mano meters of andere indicatie ( die wèl op het oudere type aanwezig zijn ). Heb ik 'n kat in de zak gekocht ?...

Elke hint of tip wordt zeer gewaardeerd !

M.v.g.
Jan

is de fles opengedraaid? zit het terugslagventiel niet verkeerd om?

edit: die is open lees ik nu..

Zover ik zie zit er bij zo n systeem geen meter om druk waar te nemen.

John heeft 't bij het rechte eind, kennelijk *om het makkelijker te maken* zitten er dus géén mano meters meer op dit nieuwste Dennerle Carbo Night systeem... !%$#*&%!! (op het oudere systeem wèl ! )

De winkel ingeschakeld dus ik weet nu iets meer. Als de stroom erop komt moet er 'n klik te horen zijn uit 't magneet ventiel. Dat meen ik inderdaad te horen dus dat werkt waarschijnlijk wel. Verder moest ik inderdaad kijken of het terugslagventiel wel goed om zit, dat zit 't want pijl wijst naar het aquarium. Dan nog het slangetje vóór het ventiel los halen, knoppen open en het slangetje in 'n glas water houden : geen pukkel.. geen belletje ook..hehe. Dus het ding dan maar los gekoppeld en terug naar de winkel ermee.

Zelfde als eigenlijk met de hele aankoop, ik ben veel te snel geweest met kopen. Er is zoveel veranderend in het aquarium gebeuren vergeleken met 20 jaar geleden. Daar had ik even geen rekening mee gehouden. Ook zoveel verschillende manieren om CO2 aan je bak toe te voegen. Ik heb deze Carbo Night M600 gekocht omdat de fles omgewisseld kan worden. Handig en verstandig dacht ik.... 😕

Hartelijk dank voor de suggesties, heren ! 👍

Ik laat nog even weten wat er nu eigenlijk aan de hand was.

M.v.g.
Jan V.

elke niet wegwerp fles kan toch worden omgewisseld / gevuld? Dan kan je ook gewoon een (veel)goedkopere aquanova oid aanschaffen..

helfde als eigenlijk met de hele aankoop, ik ben veel te snel geweest met kopen. Er is zoveel veranderend in het aquarium gebeuren vergeleken met 20 jaar geleden. Daar had ik even geen rekening mee gehouden. Ook zoveel verschillende manieren om CO2 aan je bak toe te voegen. Ik heb deze Carbo Night M600 gekocht omdat de fles omgewisseld kan worden. Handig en verstandig dacht ik
Goede voorbereiding is het halve werk en wellicht had iid toch iets anders moeten aanschaffen. Maar goed, als je niet van de moeilijke plantjes hebt en niet zoveel licht gebruikt komt het wel goed.
Ik weet niet hoe groot je bak is, maar ik zou de flipper wel vervangen door minimaal een een inline diffuser

Ik snap dat systeem dan niet want hoe kun je dan de hoeveelheid co2 regelen? Dat kon niet zover ik begrijp.

Het heeft gewoon een draaiknop voor de afstelling
Aha, die heb ik niet gezien en dus niet goed gekeken. Maar ja zonder drukmeters is niet ideaal want zo weet je niet hoeveel er nog in de fles zit.

Dat is zeker lastig. Ik beb hier hetzelfde 'probleem',
Ikzelf weeg altijd de flessen zodat ik weet wanneer die bijna leeg zijn.

Ja dat kan maar verre van ideaal maar goed zo werkt zo n systeem nu eenmaal.

Absoluut ja, ik begon zelfs te denken zit er überhaupt wel CO2 in die fles ? (zijn die dingen zo zwaar omdat ze van staal zijn o.i.d. ?? ) Die winkel jongen zei nog zet de knop dicht, draai de regelaar eraf en open dan de knop even, dan hoor je wel of er gas in zit. Ik zag hem nogal moeilijk doen met 'n sleutel om die regelaar goed vast te zetten, dat zit nu niet bepaald gebruiksvriendelijk in elkaar, ook met die draagbeugel in de weg, dus laat ze dat maar in de winkel doen, ik moet er sowieso mee terug. Ach ja, alle begin is moeilijk, toch ?

@ cemedia: toen ik naar CO2 vroeg in de winkel bleek dat ze eigenlijk alleen CO2 systemen van Dennerle hebben. Dat is kennelijk hun sponsor... Als ze ook het CO2 systeem van Aquanova op de plank hadden staan had ik die Dennerle waarschijnlijk wel laten staan. Dat is inderdaad zo'n beetje de helft goedkoper plus je krijgt er twee manometers bij. ;-) Ik merkte later wel dat er helemaal niets van Aquanova op de planken ligt. Ze hebben sowieso niet zo'n uitgebreid hardware aanbod maar het is 'n bijna nieuwe behoorlijk grote winkel in de plaats waar ik woon dus was de keus gauw gemaakt. Ze hebben 'n waanzinnig groot vis bestand. Planten eigenlijk ook niet zo gek veel.

@ Cornelius: mijn CO2 fles is voor 2 kilo, hoe lang kan ik daar ongeveer mee doen ? Mijn bak is ruim 200 liter. Ik heb 'n medium diffuser van Twinstar. Kan niet wachten tot ik de bellenstroom eruit zie komen ! ;-) (waarom zou dat beter zijn dan de Dennerle Flipper, Cornelius ?....)

Dank! 😎

Het lijkt er op dat je magneet ventiel geen CO2 door laat.
Ik heb in het verleden de complete Dennerle co2 set met ph-controller gekocht.
Bij mij was het bij het afstellen of te veel of te weinig CO2
Om dit op te lossen kon je in het magneet ventiel de doorvoer ook nog afstellen met (bij mij) een bijgeleverde kleine platte schroevendraaier.

Hierbij paar foto's.
Ging even fout bij vorige bericht.

Afbeelding van WhatsApp op 2024-11-02 om 11.27.11_3da452a5.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2024-11-02 om 11.27.11_7147c17a.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2024-11-02 om 11.27.11_583d2b58.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2024-11-02 om 11.27.11_01c03725.jpg

Ik heb eens ff gezocht op YouTube, en zag daar een filmpje waar ze de druk hoger zetten met het schroevendraaiertje bovenin de regelaar waar je met een schroefje de druk kunt aanpassen. Misschien staat die gewoon helemaal dicht en komt er daardoor geen co2 vrij? Of is dat ook al getest?

@ Cornelius: mijn CO2 fles is voor 2 kilo, hoe lang kan ik daar ongeveer mee doen ? Mijn bak is ruim 200 liter.
Ik deed daar op 200 liter zo n 4 maanden mee maar zat dan wel op 150 bellen per minuut.

mijn CO2 fles is voor 2 kilo, hoe lang kan ik daar ongeveer mee doen ? Mijn bak is ruim 200 liter.
Er zijn naast het daadwerkelijk verbruik door planten ook andere factoren die een behoorlijke impact hebben, deze moet je echt niet onderschatten kan zo tot 100% meerverbruik oplopen.
  • Verlies door onnodige veel oppervlakte stroming/beweging, door filter uitstroom en/of skimmer
  • Verlies door de wijze waarop CO2 wordt toegevoegd , waarbij een reactor het minste verlies geeft (nihil)

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor de tips and hints, heren ! Eind Goed Al Goed !! 😀

Ja, kan ik nu makkelijk zeggen maar het was gewoon het feit dat ik niet zo maar even goed begreep hoe het allemaal werkt. Normaliter denk je toch kraantje open = lopen, kraantje dicht = stopt met lopen. Niet in dit geval zo blijkt. Op 'n gegeven moment had die aquaman het zelfs over "dicht is open"...... Ja, Ok, met 'n brug, ja, maar met knop daar begreep ik niets van. In ieder geval heb ik steeds de fijn regulator knop dicht gedraaid i.p.v. open....🥴 Toen hij mijn CO2 fles even in 'n bak met planten probeerde, alleen het uitvoer slangetje in het water, hoofd knop helemaal open en fijn regulator ongeveer half open (of dicht dus... ;-) kwam er tot mijn grote verbazing vrijwel meteen 'n belletje uit het slangetje...., en nog een..... en nog een.... etc. Et voila, niks aan de hand, werkt gewoon. Ik heb noch de flipper noch het diffusertje nooit van het slangetje gehaald, waarschijnlijk dacht ik dat 't dan misschien niet zou werken maar het was juist andersom... ;-)

@ Wieringer78 en Fozzy: Dank voor de foto's ! Ja, dat had ik ook gezien/gelezen, dat er met 'n klein schroevedraaiertje nog 'n fijnafstellertje in te stellen is. Maar dat zat op 'n eerdere versie van de Night Carbo M600. Precies op die plaats zit nu het uitvoer warteltje waar het uitvoer slangetje op vast gedraaid wordt. Het fijn afstellen gaat nu met die ene grote 'zilveren' knop (maar, zo blijkt, dat moet men dus wel even onder de knie krijgen..;-), onder de andere knop zit het magneetventiel voor nachtuitschakeling. Waarom er geen mano meters meer opzitten daar had mijn aquaman geen idee over.

@ Tutorial: Dank voor de uitleg ! Ja, nu het CO2 vrolijk mijn aquarium binnenstroomt ( hatsiekiedeee !!! Superblij meee !! ;-) draaien de superkleine belletjes allemaal in 't rond op 't wateroppervlak. Ik heb de uitstromer al meer dan half dicht gezet (Eheim Pro 4+) maar er moet toch wel lekker wat beweging in het water zitten, toch ? Ik zie die superkleine belletjes ook niet zo gauw open ploppen. Dat is toch het moment dat 't CO2 werkelijk in het water komt ? Er is ook met dit wel erg kleine diffusertje (Twinstar Medium) absoluut geen bel te zien om te tellen dus ik hou voorlopig de fijnregeling maar half open (of dicht..;-) Ik ga wel kijken voor 'n andere diffuser met bellen teller. Zo'n reactor systeem ziet er wel leuk uit maar ik las ook meteen dat je er maar 1,5 week mee kunt doen, dan is de fles leeg en moet je 'm omruilen.

Zijn er eventueel tips/hints voor de beste diffuser ? Zo ja hoor ik het graag !

Wederom mijn dank is groot ! 👍

Laatst bewerkt:
Zo'n reactor systeem ziet er wel leuk uit maar ik las ook meteen dat je er maar 1,5 week mee kunt doen, dan is de fles leeg en moet je 'm omruilen.

Zijn er eventueel tips/hints voor de beste diffuser ? Zo ja hoor ik het graag !
Nee, ik bedoelde een CO2-reactor, deze wordt tussen filter en uitstroom naar aquarium geplaatst, hierin wordt de CO2 volledig opgelost met het water, dus geen CO2 nevel/belletjes in aquarium.

Er zijn meerdere merken CO2-reactoren verkrijgbaar maar ook zelfbouw voorbeelden.
Ik ben van mening dat in principe elke reactor goed is, de verschillen zitten ‘m bouwkwaliteit, plaats van koppelingen, toe te voegen media, montage mogelijkheid en om binnenkant gemakkelijk schoon te maken

Zelf heb ik de
https://www.aquanaturetec.com/product/6110279/co2-mixer-reactor-200-plus

20240615_220329.jpeg

20231228_141357.jpeg

Een inline diffuser werkt ook prima vindt ik als zal een reactor het beter oplossen.

ik bedoelde een CO2-reactor, deze wordt tussen filter en uitstroom naar aquarium geplaatst, hierin wordt de CO2 volledig opgelost met het water, dus geen CO2 nevel/belletjes in aquarium.

…..meer over de snelheid waarmee een CO2-reactor (ongeveer 160 bpm) de PH kan corrigeren, magneetventiel staat bij de hoogste CO2 vraag hooguit 30 minuten open, gestuurd door PH-controller.

IMG_0552.jpeg

Goed te lezen dat het gelukt is. En dat het maar iets kleins was.
De Flipper vond ik in het begin ook leuk om te zien. hoe de bellen langzaam kleiner werden en zo.
Alleen was bij mij de werking na verloop van tijd niet meer goed. Gedoe met schoonmaken waardoor ik deze (waarschijnlijk) inwendig had beschadigd waardoor de bellen niet meer goed en mooi omhoog gingen.
Met de de diffusers heb ik zelf geen goede ervaringen. Deze werkt bij mij gewoon niet. Laten weken enzo, ik kreeg nooit de gewenste hoeveelheid CO2 in het aquarium.
Maar vele leden hebben wel goede ervaringen en zal dus ook prima werken.
Zelf ben ik groot fan van een CO2 reactor.
Dit omdat het ook alle CO2 oplost.
Ik heb de reactor van Aquamedic. Deze bevalt mij goed. Alleen heb ik hier wel het e.e.a. aan gepast.
Betere O-ringen, Andere slang tules.
Maar werkt voor mij zeer goed.

Ieder geval veel plezier en succes met je CO2 set.

Alleen was bij mij de werking na verloop van tijd niet meer goed. Gedoe met schoonmaken waardoor ik deze (waarschijnlijk) inwendig had beschadigd waardoor de bellen niet meer goed en mooi omhoog gingen.
Ik heb ook goede ervaring met een flipper en overweeg deze op de nieuwe bak weer te nemen. Op zich zijn ze prima open te maken maar moet je hem met een zachte doek of borstel schoonmaken.

Ter info, een mooi voorbeeld van de CO2 vraag door planten over een etmaal.

Mijn verlichting gaat om 12 uur langzaam aan en zal om 15 uur (zonsopgang van 3 uur) 22 lm/L bereiken, het groeiproces van de planten komt nu goed op gang, PH zal steeds langzaam stijgen en weer gecorrigeerd worden door PH-controller door magneetventiel open te zetten en CO2 toe te voegen, PH daalt weer tot onderdrempel is bereikt.

Dit proces herhaalt zich steeds tot de verlichting onvoldoende is, om 22 uur is de verlichting volledig uitgegaan en is er geen CO2 vraag meer.

Dus enkel een maximale verlichting tussen 15 en 19 uur (maar 4 uur) maar met een hele lange zons-opgang/ondergang (2 x 3 uur)

IMG_0556.jpeg

Laatst bewerkt:
Ter info, een mooi voorbeeld van de CO2 vraag door planten over een etmaal.

Mijn verlichting gaat om 12 uur langzaam aan en zal om 15 uur (zonsopgang van 3 uur) 22 lm/L bereiken, het groeiproces van de planten komt nu goed op gang, PH zal steeds langzaam stijgen en weer gecorrigeerd worden door PH-controller door magneetventiel open te zetten en CO2 toe te voegen, PH daalt weer tot onderdrempel is bereikt.

Dit proces herhaalt zich steeds tot de verlichting onvoldoende is, om 22 uur is de verlichting volledig uitgegaan en is er geen CO2 vraag meer.

Dus enkel een maximale verlichting tussen 15 en 19 uur (maar 4 uur) maar met een hele lange zons-opgang/ondergang (2 x 3 uur)

Bekijk bijlage 381512
Is 4 uur maximale verlichting niet aan de korte kant?

Is 4 uur maximale verlichting niet aan de korte kant?
Met een korte zons-opgang/ondergang van bijvoorbeeld 30 minuten zou dit zeker te kort zijn, maar in mijn geval is dit 180 minuten.

Gezien de planten groei in mijn bak heb zo meer dan voldoende lichturen/intensiteit.
Zelfs voor een redelijk dicht beplante bak.

maar in mijn geval is dit 180 minuten.
@RobertDJ een kleine toevoeging/verduidelijking....

Ik heb 2 LED lampen, de eerste (achterste) start om 12:00 uur met een zons-opgang van 90 minuten, de tweede (voorste) start pas om 13:30 uur met ook een zons-opgang van 90 minuten.

Het uitgaan ook op deze wijze.

Waarom: gewoon omdat het kan en ik dit voor s'avonds mooier vind.

Laatst bewerkt:
Nee, ik bedoelde een CO2-reactor, deze wordt tussen filter en uitstroom naar aquarium geplaatst, hierin wordt de CO2 volledig opgelost met het water, dus geen CO2 nevel/belletjes in aquarium.

Er zijn meerdere merken CO2-reactoren verkrijgbaar maar ook zelfbouw voorbeelden.
Ik ben van mening dat in principe elke reactor goed is, de verschillen zitten ‘m bouwkwaliteit, plaats van koppelingen, toe te voegen media, montage mogelijkheid en om binnenkant gemakkelijk schoon te maken

Zelf heb ik de
https://www.aquanaturetec.com/product/6110279/co2-mixer-reactor-200-plus
Prachtig ! 😃 Dat ga ik zeker in gedachten houden voor later. Voorlopig ben ik blij met mijn eenvoudige Carbo Night setje dat eindelijk goed loopt. (2 keer naar de winkel terug geweest ermee..;-) Nu eerst maar es kijken en wachten en kijken wat er gebeurt met de plantjes. Ik zie al heldere licht groene puntjes op de Riccia fluitans verschijnen die er eerst niet waren. Ik hoop dat dat 'n goed teken is (smorgens eerst alleen 'n paar uur het roodachtige licht, dan 6 uur al het licht, dan weer alleen het roodachtige en steeds meer dimmen tot helemaal uit. Via de Ori controller. Alleen nog zelf schuiven met de sliders, kijken of het ook gaat lukken via de app). De diffuser doet het heel mooi, superkleine belletjes maar ik probeer nu ook de flipper, doet het ook heel leuk. Nu tijd om de watertests te doen en morgen 30% water verversen.

Ik denk dat ik nu het 'CO2 in het aquarium' principe goed begin te begrijpen. Het duurde alleen even voordat het kwartje gevallen was maar dat is voor mij niet ongebruikelijk. ;-)

Nogmaals heel hartelijk dank voor de uitleg, Tutorial ! Je doet zeker je naam eer aan ! 👍😎

Goed te lezen dat het gelukt is. En dat het maar iets kleins was.
De Flipper vond ik in het begin ook leuk om te zien. hoe de bellen langzaam kleiner werden en zo.
Met de de diffusers heb ik zelf geen goede ervaringen. Deze werkt bij mij gewoon niet. Laten weken enzo, ik kreeg nooit de gewenste hoeveelheid CO2 in het aquarium.
Maar vele leden hebben wel goede ervaringen en zal dus ook prima werken.
Zelf ben ik groot fan van een CO2 reactor.
Dit omdat het ook alle CO2 oplost.
Ik heb de reactor van Aquamedic. Deze bevalt mij goed. Alleen heb ik hier wel het e.e.a. aan gepast.
Betere O-ringen, Andere slang tules.
Maar werkt voor mij zeer goed.

Ieder geval veel plezier en succes met je CO2 set.
Dank je, Wieringer78 ! Helemaal gelukt en blij mee nu ! Afhankelijk van hoe het verder zal gaan met mijn aquarium zal ik zo'n Aquamedic reactor zeker ook in gedachten houden. Dank je wel voor je reactor uhhhhh reactie ! 😎

Nu moet het je het zo gaan instellen met je tijdklok dat de dropchecker licht groen kleurt als al je verlichting aan gaat. Of maak je gebruik van een ph controller? Bij gebruik van een tijdklok moet de CO2 2 tot 3 uur voordat alle verlichting aangaat gaan lopen. De tijdklok mag 2 tot 3 uur voordat alleen je rode verlichting gaat branden CO2 toevoer stoppen.

Ik heb ook goede ervaring met een flipper en overweeg deze op de nieuwe bak weer te nemen. Op zich zijn ze prima open te maken maar moet je hem met een zachte doek of borstel schoonmaken.
Dank je, John. Net vanmiddag de diffuser verwisseld voor de flipper, kijken of ie 't doet. Ja hoor, eigenlijk meteen al ! Uur naar zitten kijken ! 😄 Beetje met de fijnregelaar gespeelt, hartstikke leuk. Toch ga ik ook nog 'n andere/betere diffuser halen want met dit kleine dingetje dat ik nu heb is er geen bel te tellen. Met die flipper wel ! ;-)

Nu moet het je het zo gaan instellen met je tijdklok dat de dropchecker licht groen kleurt als al je verlichting aan gaat. Of maak je gebruik van een ph controller? Bij gebruik van een tijdklok moet de CO2 2 tot 3 uur voordat alle verlichting aangaat gaan lopen. De tijdklok mag 2 tot 3 uur voordat alleen je rode verlichting gaat branden CO2 toevoer stoppen.
Ja, ik moet nog even 'n tijdklok kopen, ik heb er 'n stuk of 3 maar die zitten nog in e.o.a. verhuisdoos..... hehe. De dropchecker heb ik maar moet ik ook nog even installeren plus de andere waterwaarden ook nog testen. Ik ben deze laatste week eigenlijk alleen maar bezig geweest met de inrichting (en CO2 niet te vergeten..;-) Dus moet 't nu nog even handmatig i.e. nachtwerk dus. Morgen meteen zo'n tijdklok halen bij de Gamma hier op de hoek. Dank voor je uitleg, Robert ! 👍😎

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan