Wat is er nieuw

Tot zover geen CO2......

Dank je, John. Net vanmiddag de diffuser verwisseld voor de flipper, kijken of ie 't doet. Ja hoor, eigenlijk meteen al ! Uur naar zitten kijken ! šŸ˜„ Beetje met de fijnregelaar gespeelt, hartstikke leuk. Toch ga ik ook nog 'n andere/betere diffuser halen want met dit kleine dingetje dat ik nu heb is er geen bel te tellen. Met die flipper wel ! ;-)
Ja zoals ik al zei vond ik de flipper fijn werken en met wat spelen met de druk en het aantal bellen kun je het zo instellen mat je niet veel onopgeloste co2 verliest. Natuurlijk zal een reactor effectiever zijn maar dat beetje verlies neem ik dan op de koop toe.

De flipper is in dit geval de bellenteller
Toch ga ik ook nog 'n andere/betere diffuser halen want met dit kleine dingetje dat ik nu heb is er geen bel te tellen. Met die flipper wel

Losse bellenteller https://www.aquaplantsonline.nl/jbl-proflora-co2-taifun-countsafe.html

Zie ook foto in https://aquaforum.nl/attachments/20231228_141357-jpeg.381505/

De reeds bestaande terugslagventiel uit jouw set kan je gewoon behouden

Laatst bewerkt:
Dank je, Tutorial ! Ik heb 't liefste 'n diffuser en bellenteller in Ć©Ć©n en van glas. Ik vind dit wel 'n mooi dingetje :

Dank je, Tutorial ! Ik heb 't liefste 'n diffuser en bellenteller in Ć©Ć©n en van glas. Er staat vaak niet bij voor hoeveel liter water zo'n ding geschikt is. Aqua-Noa heeft 'n 3 in 1 (diffuser, bellenteller, terugslagvent.) van glas die ik, in het kader van het oog wil ook wat, erg leuk vind om te zien. Wederom geen indicatie van de grote van de bak. Dat moet dan maar via 'n beetje geluk. De flipper werkt ge weldig, hoewel ik nog geen kleur verschil zie in de checker die ik vandaag op de ruit geplakt heb. Kan me voorstellen dat dat wel eens 'n dag of twee zou kunnen duren...Ik hou me voorlopig maar aan de 20 bellen p.m. zoals in de beschrijving staat,
Dit is dat 3 in 1 diffusertje van Aqua-Noa :

aquanoa3-1.jpg

Ja zoals ik al zei vond ik de flipper fijn werken en met wat spelen met de druk en het aantal bellen kun je het zo instellen mat je niet veel onopgeloste co2 verliest. Natuurlijk zal een reactor effectiever zijn maar dat beetje verlies neem ik dan op de koop toe.

Ja, ik vind 't ook 'n erg leuk ding maar wel erg groot..... Ik ga dat 3 in 1 diffusertje van Aqua-Noa proberen. Als ie doet wat ie moet doen houd ik het daar voorlopig maar bij. Hoe lang duurt 't voordat ik kleur verschil ga zien in de CO2 checker ? Hij hangt er nu 'n uurtje of 3- 4 in met +- 20 bellen p.m. Gaat toch wel minstens 24 uur duren denk ik ?.....

Ook nog even : dat bakje bovenop de flipper, is het de bedoeling om daar wat mee te schuiven zodat er meer of minder CO2 vrij komt ? Ik vraag mij dat af omdat er 'n aantal 'vakjes' lijken te zijn waar je 'm in kunt zetten. Als de opening aan de voorkant groter wordt zou er wellicht meer CO2 in het aquariumwater komen ? Of zie ik dat verkeerd ? (valt mij op dat er bij aquarium 'hardware' vaak maar weinig beschrijving voor te vinden is...)

Alvast dank voor je reactie !

Hoe lang duurt 't voordat ik kleur verschil ga zien in de CO2 checker ? Hij hangt er nu 'n uurtje of 3- 4 in met +- 20 bellen p.m. Gaat toch wel minstens 24 uur duren denk ik ?.....
Ik veronderstel dat je nu nog de CO2 ladder gebruiktā€¦ā€¦

Het bakje is niet meer dan een opvangbak van overtollige CO2 welke niet via het ā€œtrappenhuisā€ is opgelost.
De CO2 bellen zijn onderaan nog groot en zullen steeds kleiner worden naarmate ze verder de trap op lopen, wat overblijft is CO2 verlies en komt in dit bakje terecht en zal zodra deze vol is overlopen, je zult dan een ā€œplopā€ horen, het bakje heeft geen andere functie dan dit.

Ik verwacht dat je met 20 bpm geen kleurverschil gaat zien, het is waarschijnlijk een aanbeveling (fabrikant) om op ā€œsaveā€ te gaan

Normaliter zou je na 2 uur een juiste kleur van DC moeten zien.

Om op afstand te adviseren het aantal bpmā€™s flink op te schroeven naar 60 of misschien nog hoger lijkt mij bij indraaien nog niet verstandig, weet effe niet meer of je al vissen hebt.

Ga morgen naar +10 (dus van 20 naar 30) en kijkt wat de DC doet in de loop van de dag.
Herhaal deze verhoging (+10) dagelijks tot de DC richting groen gaat en later licht/limoen-groen in kleinere bpm stapjes.

Laatst bewerkt:
Ik zie meestal na een verversing van 50% dat de dc na een uur of 3 weer op de goede kleur is. Ik denk dat als je bak 180 liter is dat je eerder richting de 100-120 bellen gaat uitkomen dus ik zou zelf best met 20 bellen durven te verhogen als de dc nog niet richting lichtgroen gaat.

180 liter is dat je eerder richting de 100-120 bellen gaat uitkomen
Zou kunnen, maar effe een vergelijkende berekeningā€¦ā€¦.

Voor mijn bak van 246Lā€¦ā€¦
Mijn magneetventiel (door zelfbouw PH-controller gestuurd) staat momenteel ongeveer 200 minuten per dag open (uiteraard niet continu maar steeds kort), er gaan dan 160 bpm naar de reactor.
Per dag heb ik dan 200x160=32000 bellen.

Stel: ik heb geen PH-controller maar tijdgestuurd (10 uur tot 22 uur) dus 12 uur de magneetventiel open
Dan zou ik de bellenteller zetten op 32000(bellen)/12(uur)/60(minuten)= 45 bpm
De PH zou dan niet zo stabiel zijn als nu, heb dan ook geen idee hoe de DC dan zou reageren.

De vergelijking van een reactor met een ladder is niet helemaal eerlijk omdat ik nauwelijks verlies heb.
Met een ladder of diffusor zou dit zomaar het 2 of 3 voudige kunnen zijn.

Off-topic ik ben met een nieuw project bezig, de CO2 bellen (geluidsgolven) tellen en per dag registreren in een database/grafiek net zoals ik ook doe met PH/temperatuur ed.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan