Trage/schuwe betta vis


nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Berichten
2,921
Leeftijd
24
Locatie
Vlaardingen
Dag allemaal,

Mijn betta kwam altijd vrolijk naar het glas toe en naar het wateroppervlak als hij wist dat ik hem eten ging geven. Sinds vandaag doet hij dat niet meer en lijkt hij verschonen tussen de plantjes. Hij ademt rustig, kijkt wat rond maar is ook erg schuw. Het enige wat anders is en wat mij een verklaring lijkt is dat er sinds een week geleden zeeaquarium met blauw licht naast staat. Die staat er sinds maandag, maar donderdag en vrijdag zwom hij nog wel vrolijk naar mij toe. Ook gaat hij niet bewust zo ver mogelijk van de blauwere kant af zitten. Hij heeft vrijdagmiddag voor het laatst gegeten. Iemand een idee wat er mis kan zijn of wat ik kan doen? Heb al een derde water gewisseld, temp verhoogd van 24 naar 26 graden, en de lamp uitgezet (zodat het zeeaquarium en zijn dennerle 30 lamp niet tegelijk aan zijn).

Hij krijgt Dennerle betta booster voer en zit in een dichtgeplakte bak met drijfplanten.

Hopelijk hebben jullie nog ideeën of tips:))

Groet,
Niels
 
Foto aquarium en close up van Betta.

Even de zijkant van zijn huis verduisteren met handdoek ofzo zodat het blauwe licht niet naar hem schijnt en kijken of er verschil is?
 
Heb de vis in september gekocht, dus een maand of 3 hier, maar kan natuurlijk al een tijdje rondzwemmen bij de winkel.

Zal morgen even foto's schieten! En het afdekken ook proberen inderdaad!
 
Schermafbeelding 2021-11-16 om 15.36.56.png
Schermafbeelding 2021-11-16 om 15.36.47.png
Schermafbeelding 2021-11-16 om 15.36.00.png
Schermafbeelding 2021-11-16 om 15.35.49.png
Schermafbeelding 2021-11-16 om 15.35.32.png
Schermafbeelding 2021-11-16 om 15.35.17.png



Gaat nog steeds hetzelfde als gisteravond. Bij nadere inspectie zie ik een gekke plek achter z'n kieuwen/onder zn buik. Hij hangt veel laag bij de grond maar zwemt soms om adem te halen krachtig naar boven. Als hij toevallig langs de uitlaat van het filter zwemt gaat hij daar ook prima mee om en zwemt hij stevig weg. Als ik wat voerkorreltjes voor zn mondje laat vallen pakt hij die echter niet.

In de bijlage van dit bericht zit nog een videootje waarop je z'n kieuwen kan zien bewegen.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Video 2021-11-16 at 3.32.16 PM.mp4
    1.6 MB
Schermafbeelding 2021-11-16 om 15.41.49.png


Hier in dit nieuwe bericht nog een oude foto. Daar lijkt hij die plek ook al te hebben.
 
Mooie Betta en zo te zien een mooi huisje voor hem waar hij comfortabel in hoort te zijn volgens mij. Ik ben geen Betta kenner. Maar zover ik kan inschatten ziet hij er verder vrij goed uit.

Die plek ziet dat er een beetje harig/wat achtig uit?

Zie je wat raars aan de kieuwbewegingen, eentje gesloten houden, bek tuiten, schuren met de kop? Als hij ademt kun je in de kieuw kijken en wat zie je dan voor kleur, rood, roze/wit of zwarte (plekken)

Zie je nog ontlasting?

Die plek hoort natuurlijk niet en waardoor het komt kan van alles wezen. watertje is tip top? neem ik aan gezien de jaartal dat je al even bezig ben met vis.

Kan een wondje zijn die geinfecteerd is. Kan gevolg zijn van kieuwworm. Dit zijn denk ik de meest voor de hand liggende dingen die ik kan bedenken.

Wat te doen is beetje gokken maar weet dat Betta en zout een optie is maar ik weet niet hoeveel zout ze kunnen hebben. Misschien staat er ergens nog een topic over zout en Betta.

Als die plek duidelijk een schimmel is en gevolg van ontstoken wondje )geinfecteerd rood eronder) zou een kuurtje bactopur direct een optie zijn . Dan is de vraag ben je op tijd met behandeling en beter niet in aquarium want sloopt de bacterieen die je nodig heb.

Altijd weer sneu om z on mooie Betta in het ziekte gedeelte te zien.
 

Terug
Bovenaan