Transformatie naar een 500 liter ZA-zwartwater biotoop door Palmexotica


P

Palmexotica

Guest
Dit weekend ben ik begonnen met het herinrichten van mijn aquarium. De Afmetingen van het aquarium zijn 160 x 55 x 60 cm (lxbxh), dus ongeveer 500 liter.
De nieuwe inrichting is ge�nspireerd op een Zuid-Amerika zwartwater biotoop.
De bewoners zijn:
10 F1 Pterophyllum sp. van de Rio Nanay (Peru altum)
6 Pimelodus pictus
3 Farlowella acus
20 Paracheirodon axelrodi (kardinaaltetra).

De inrichting is nog niet af, dit is de eerste fase.
Onderstaand de foto's van de 1e fase:

Vooraanzicht:
1.jpg


Detail vooraanzicht:
2.jpg


Zijaanzicht (160 cm diep :) ).
3.jpg


Pimelodus pictus
4.jpg


Farlowella acus
5.jpg


Pterophyllum sp. Rio Nanay
6.jpg


Zoals ik al schreef, is de transformatie van het aquarium nog niet af. Later meer! :D
 
Mooi!

Kun je het schooltje kardinalen nog uitbreiden? Of zit je bak dan te vol?
 
Dank je! Het is inderdaad de bedoeling om er meer kardinalen bij te kopen. Vandaag wil ik er 20 bijkopen. Waarschijnlijk zal een deel daarvan worden opgegeten, omdat ze dan nog klein zijn. Hopelijk hou ik er dan in totaal zo'n 30 over.
 
heel mooi hoor!. hoe laat jij die wortels zo rechtop staan?
 
Ziet er goed uit. Mss Links, een hoge plant?
 
Dank jullie voor de reacties!
@ Visje@water: De wortels laat ik zo rechtopstaan door ze eerst met tiewraps aan elkaar te maken en dan aan de midden stabilisatie strip te bevestigen met tiewraps.

@Alex: Voor het linker gedeelte heb ik inmiddels 2 grote stukken kienhout erbij gehaald.

Met de beplanting moet ik nog even afwachten hoe de huidige planten gaan groeien. Ik weet namelijk niet of ze zo genoeg licht krijgen. Het aquarium wordt door 1 Philips TL-D verlicht van 58 Watt (150 cm), kleur cool white 840.
Ik heb gekozen voor cool white omdat ik over turf filter (500 gram), waardoor alles al roder wordt.
 
Mooi effect , heb je het licht naar achteren afgeschermd?
Ik wil zelf namelimk ook met 1 tl dan een 830 gaan werken dus benbenieuwd
 
@MauriceB: Om de TL zit een reflector. Aangezien ik alleen de voorste TL aan heb, komt er juist door de reflector minder licht aan de (boven)achterkant.

Hieronder 2 foto's hoe ik het hout heb opgehangen:
ophang1.jpg

ophang1.jpg


En het hout dat niet is opgehangen zit met tiewraps aan elkaar en verzwaard met dikke moeren:
bevestiging.jpg


Het aquarium heeft nu links ook hout. De school kardinalen is vergroot naar 40, al weet ik niet hoeveel daarvan er uiteindelijk overblijven. Hieronder wat nieuwe foto's:
10092013_1.jpg

10092013_2.jpg

10092013_3.jpg

10092013_4.jpg


De volgende stap is het toevoegen van gedroogde beukenbladeren en het donkerder maken van het water.
De waterwaarden zijn nu:
temp. 25�C
pH: 6,5
KH: 2,5
GH: 3
Deze waarden zijn vooral bereikt door osmose water.
De KH wil ik op ongeveer 2,0 hebben en de pH op 6,0.
 
Heel mooi, en beukebladen zeker doen. Of eik dat kan ook.
 
heel mooie bak

het water nog wat donkerder geeft wel een mooi effect denk ik
 
Mooie bak. Vind kardinalen altijd een mooi effect geven in ZA-bakken, terwijl ze in de winkel altijd voorbij worden gelopen. Pas in grote scholen zie je hun echte schoonheid, vind ik.

Twee puntjes van kritiek: het hout links, is dat opgehangen of is het nog niet gezonken? Ziet er nogal onlogisch uit en zou het zelf gewoon op de grond plaatsen. Daarnaast denk ik dat de linkerkant nog wel meer kan worden opgevuld met groter hout. De stukken rechts en in het midden komen heel dominant over, terwijl links vrij leeg blijft.

Niettemin, mooie bak! Ik ben benieuwd hoe het over een aantal maanden staat.
 
Mooi bakje. Welk bodemsubstraat heb je gebruikt?
 
Dank jullie! :)
Inmiddels zitten er beukenbladeren in het aquarium. Naar mijn mening alleen nog niet genoeg. Morgen doe ik er nog wat bij. De bladeren had ik een paar weken geleden verzameld uit het bos en laten drogen. Dit is een grote plastic zak helemaal vol.

Ook heb ik opnieuw 500 gram nieuwe turf in het filter gedaan. De oude turf heb ik overigens hergebruikt door deze te koken in 5 liter osmose water. Hierdoor heb ik 5 liter turfextract kunnen maken voor na de water verversingen.

Ik denk dat de linkerkant inderdaad nog wat verbeterd kan worden. De boomstronk is inderdaad opgehangen, maar misschien doe ik er wel iets onder zodat het lijkt alsof de stronk daarop staat. :idea:

Tevens vindt ik een grote school kardinalen ook heel erg mooi. :foto:

Als bodemsubstraat gebruik ik grof zand (ongeveer 1 mm korrelgrootte). Deze zat overigens al bij het aquarium (ik heb het aquarium 2e hands overgekocht).

Zelf ben ik ook heel benieuwd waar het naartoe gaat. :rolleyes:
 
Even weer een update:
13092013.jpg

Er zit nu een lading bladeren in het aquarium.
Het nieuwe turf heeft meer looizuur afgeven dan verwacht, het water is behoorlijk gekleurd en de waterwaarden zijn aardig veranderd.
De pH is van 6,5 naar 5,5 gegaan. De kh is van 2 naar <1 gegaan en de gh is van 3 naar 2 gegaan.
Nieuwe waarden zijn dus:
pH 5,5
KH <1 (onmeetbaar met druppels)
GH 2
Opzich zijn deze waarden wel natuurlijk voor een zwartwater biotoop, maar iets minder zuur/zacht mag ook wel :rolleyes:
 
Dat ziet er goed uit. Hoeveel kardinalen heb je zwemmen?
 
Mooie bak!
Maar om het nou echt een 'blackwater' biotoop te noemen, het is een mooie kleur, maar als je een 'blackwater' wil zou ik dit doen:

- Minder licht (bv. door stukjes pvc buis om de tl te doen of meer drijfplanten)
- water bruiner maken (wat erg goed werkt is thee gebruiken, neem biologische rooibosthee, trek dit in een paar liter water, laat het afkoelen en doe het in je aquarium)
- minder planten (in blackwater rivieren groeien nauwelijks planten)
 
Dank jullie wel! :petjeaf:

@Alex: er zwemmen nu nog 36 kardinalen rond (waren er 40).

@Markvk
dank je voor het advies! :thumbs:
Hoe de inrichting verder gaat weet ik nog niet helemaal. Op dit moment wil ik het niet te snel aanpakken en kijken waar het naartoe gaat. Bij de planten wacht ik bijvoorbeeld nog om te kijken of ze wel aanslaan. Minder planten is dus iets wat misschien automatisch toch wel gaat gebeuren.
Bruiner water weet ik ook nog niet, het is niet de bedoeling dat ik maar 10 cm door het water kan kijken. Eerst wil ik eens zien hoe de planten gaan reageren.

Ik laat jullie weten hoe het verder gaat verlopen! ;)
 
Je bak ziet er in ieder geval enorm mooi uit!! :)
Ik zou er ook nog drijfplanten indoen! Bv limnobium laevigatum. Die wortels maken het direct donkerder en mysterieuzer! :)
 
In blackwater kun je prima zien en bijzonder ver! Het zijn juist de white-water habitats waar je bijna geen hand voor ogen ziet, door alle sedimenten en dergelijken in het water.

In the end moet je gewoon met je aquarium doen wat jij mooi vindt, helemaal niet erg!
Maar Mark heeft wel gewoon gelijk: in echt blackwater groet maar weinig. Als er al wat groeit is dat voornamelijk bij de oevers, zoals je hier ziet. Richting het midden van de blackwater rivieren lijkt het vaak meer hier op.

Maar het is echt een mooie bak en helemaal een naar mijn hart en je maantjes zijn dat ook!

~ Ivo
 
Palmexotica zei:
De oude turf heb ik overigens hergebruikt door deze te koken in 5 liter osmose water. Hierdoor heb ik 5 liter turfextract kunnen maken voor na de water verversingen.

Wat kan je nu precies met dat extract dan? en hoe werkt het proces?

PH 5.5 kan volgens mij nog wel. Als het minder dan dat word dan zijn de plantjes minder blij ;)
 
xChlo� zei:
PH 5.5 kan volgens mij nog wel. Als het minder dan dat word dan zijn de plantjes minder blij ;)
Ook allemaal erg afhankelijk van hoeveel KH er daadwerkelijk nog is, want alle planten hebben een koolstofbron nodig (in het water is dat de C uit CO2), maar juist daar ontbreekt het vaak aan bij dit soort waardes. Het gaat dan dus echter niet om pH alleen.

~ Ivo
 
Er was ook al eerder aangeven dat zijn KH onmeetbaar was. 0 KH met PH 5.5 is toch helemaal niet zo gek?
 
Ik zeg ook 'daadwerkelijk'. Als er echt nul komma niks aan KH is, zit er ook geen CO2 in de bak en gaan planten het niet redden. Met een KH van 0,2 (0,1) bij een pH van 5,5 zit je al op 23 (11,5) mg/L CO2. Nogal een verschil, niet?

~ Ivo
 
Het klopt inderdaad dat de KH zeker niet 0 is. Een druppeltest is gewoon niet gemaakt om zulke lage waarden aan te tonen. Daarom kan ik alleen maar zeggen dat het ongeveer beneden 1 KH is (en dan heb ik de afwijking van de test nog niet eens meegenomen). In ieder geval geeft mijn Co2 continue test ongeveer 20 mg/l Co2 aan. :daisy:

Vanavond heb ik de rooibos eens geprobeerd. De 5 liter turf extract heb ik weer op het fornuis gezet en met 20 zakjes rooibos 15 min gekookt. Uiteindelijk is door het verdampen van water iets meer dan 4 liter concentraat overgebleven. Het extract is nu net zo donker als koffie! :stars:
De bedoeling is om dit concentraat toe te voegen tijdens een waterverversing om zo het toe te voegen water van kleur/looizuur te voorzien. Bij het water verversen zal ik niet 100% osmose water gebruiken, maar mengen met een deeltje kraanwater. :regen:
 
Palmexotica zei:
Een druppeltest is gewoon niet gemaakt om zulke lage waarden aan te tonen.
In plaats van 5 milliliter water neem je 10 milliliter water, en het aantal druppels deel je door twee. Dan meet je weer nauwkeuriger. 1 druppel zou bv. KH 0.5 (met onnauwkeurigheid uiteraard) betekenen.
Nog niet goed genoeg: 20 milliliter en druppels delen door 4. 2 druppels betekent dan KH 0,5, maar weer minder onnauwkeurigheid.

~ Ivo
 
Gisteren een video gemaakt van het aquarium.
[video]kL477EOOf94[/video]
Begint al aardig te worden. Uiteraard is het nog volop in ontwikkeling, maar is er nu gewoon wat tijd nodig om te ontwikkelen (planten/algen).
 
Leuke film, wordt idd al wat.

Maar alg wil je toch niet echt?
 
Erg mooi!

Het filmpje geeft veel meer een blackwater-idee gevoel dan je eerdere foto's.

~ Ivo
 
Dank jullie wel! :daisy:

@Alex: De hoeveelheid alg mag ook minimaal zijn, alleen iets minder "steriel".

@Ivo: Zwartwater is lastig filmen omdat de camera de witbalans aanpast zodat de rode kleur geneutraliseerd wordt. Maar de kleur is inderdaad al intenser. Meer turf icm rooibos doet het goed! :thumbs:

Zoals de topic titel al aangeeft, is het een transformatie naar zwartwater. Ik doe het alleen rustig aan omdat het een vrij extreme biotoop is. Dus stap voor stap op weg naar de beste middenweg. :D
 
Prachtig zeg! Dat met rooibos thee ga ik ook proberen, heel mooi dat donkere!
 
Even weer een update.
Er is 1 nieuwe vis aan het aquarium toegevoegd, een Golden nugget L018, gekocht via marktplaats:
Golden_nugget.jpg


De inrichting is ook een klein beetje veranderd, aan de rechter kant is nu een hele grote/hoge steen van bijna 20 kilo. Aan de linkerkant zijn er nu stenen onder de boomwortel toegevoegd.
[video]5MG99JuMda4[/video]
 
Is geen kritiek maar ademen je maanvissen niet veel te snel???? En ze happen bovenin naar lucht?! Ik zie bovendien dat je CO2 toevoegt, zou dit niet teveel zijn? Is toch een vorm van vergif voor levende wezens. Aangezien je geen CO2 nodig hebt voor die paar plantjes en je het nu dus alleen gebruikt om de PH naar beneden te brengen, zou ik toch kijken voor een andere manier zoals bv met osmose. Lijkt me prettiger voor je vissen. Maar misschien is het een momentopname en lijkt dat alleen maar zo.
Voor de rest is het een bak zoals ik hem graag zie :)
 

Terug
Bovenaan