Wat is er nieuw

Trekstrippen verwijderen en plaatsen balkjes buitenzijde aquarium

M.altispinosus

Well-known member
Lid geworden
1 februari 2013
Hallo

Ik zou graag de glazen trek strippen in mijn aquarium eruit willen halen en die vervangen door aan de buitenzijde van het aquarium balkjes te plaatsen.
Afmetingen glas 1200*400*500mm, dikte 6mm
Trekstrippen 40mm breed, 6mm dik, een voor en achterzijde en 3 dwars

915314a.macmasteri_0_84_overzicht_boven.jpg

Het idee is om de 3 glazen dwars strips en die tegen de achterwand eruit te halen. De glazen trekstrip aan de voorzijde wil ik laten zitten.

Dit is wat ik zelf in gedachte had;
628866a.macmasteri_0_84_achterkant_idee.jpg

Twee balkjes van 44*44mm tegen de achterkant van het aquarium, een aan de onderkant en de ander ter hoogte van de huidige trekstrip. Tussen de balkjes en het aquarium 10mm piepschuim.
Ter hoogte van de onderste 2 groene pijlen zitten 44*44 balken waar het aquarium op rust. Ter ondersteuning wil ik hier nog 2 verticale balken van 44*44 plaatsen. Deze verbinden dan de huidige 44*44 balk waaraan de deksel zit, de twee nieuwe dwars balken en het onderstel.

Stevig genoeg of niet?

Andere optie is om de bovenste dwarsbalk ipv 44*44 bv +/-70*40 te maken. Ik heb 95mm ruimte aan de achterkant, een bredere balk is dus mogelijk maar dan moet er wel gaten in voor mijn leidingen.

Ik ben benieuwd wat de meer ervaren aquarium knutselaars me hierover kunnen vertellen.
Alle opmerkingen, andere idee�n of suggesties zijn welkom 😉

Bij mij ging eens een keertje een kitnaad van een stabilisatiestrip. Voorruit stond gelijk akelig bol. Door het aquarium snel leeg te halen heb ik glasbreuk voorkomen. Je krijgt dan wel ineens een smak water op je vloer...
Ik zou de stabilisatiestrips in het aquarium zeker niet gaan verwijderen. Ze zijn ook handig om er slangen op te leggen of om er een stukje kienhout aan te hangen.

Hobbygroet,
Jos Hut

laten zitten glas dikte is al op het randje van veilig

groet

jaap

Bedankt Jos en Jaap voor een kort maar duidelijk antwoord, trekstrippen blijven zitten 😉

Ik had eigenlijk gehoopt of een "ja" maar wist eigenlijk wel dat het een "nee" zo worden, leek mij alleen zo makkelijk. Geen trekstrippen en het plaatsen van een afgewerkte achterwand, ipv de achterwand in het aquarium afwerken, met alle onhandige standjes en houdingen die komen gaan.

Echter wil ik ze wel opnieuw vast kitten, tijdens de schoonmaak wreef ik op sommige plaatsen nl de kit tussen trekstrip en achterruit zo weg. Vandaar ook de vraag van verwijderen een optie was, want de kit zit toch al op sommige plaatsen los

Ik zal de trekstippen verwijderen en opnieuw vast zetten.

@Jaap, met glasdikte bedoel je zeker die 6 mm van de ruiten?

Ik zou eventueel de 3 trekstrippen die voor en achterkant met elkaar verbind ook kunnen vervangen voor bredere of heeft dat geen zin. Positie van de drie strippen is zo goed of eventueel de linker en rechter iets meer naar het midden?

Persoonlijk zou ik gaan voor strips van 8 of 10 mm

Bij het verwijderen goed zien dat je alle resten kit mee hebt en goed ontvetten voor je terug gaat kitten!

Denk dat je met 2 strips die voor en achterkant met elkaar verbinden toe komt. 1tje op 33% en 1tje op 66 % van je bak.

bedoelde inderdaad de glas dikte van de bak zelf
en zou voor de strippen voor dikker glas gaan zoals sparkske ook al opmerkte
kan je er nog eens wat op leggen
wat de plaatsing betreft gewoon zo houden

groet

jaap

Als jij buiten balkjes aan brengt, is dat ook wel stevig ,hoor.
1200*400*500mm, dikte 6mm.

Dat is toch niet Zo groot.

maar ook dan trekstrip van alu,of rvs.

Houten aquariums hebben ook een versteviging aan de bovenkant.

Bedankt alle voor het meedenken, zeer gewaardeerd.

Voorlopig is dit het plan,
Midden komende week glas halen; 10mm dik voor de trekstrip op voor en achterruit, 2 verticale trekstrippen 10mm dik, 80 mm breed. Ik wil de drie strippen vervangen voor 2 die dan beide twee keer zo breed zijn. Op 1/3 en 2/3, dan hangt die wortel onderaan de trekstrip meteen op de "gulde snede"

Daarnaast komen er aan de achterkant twee dwars balkjes (30*48*1300), niet zo zeer voor de stevigheid van de bak. Het zal daar wel aan bij dragen, maar het hoofddoel is om deze balkjes te gebruiken om de pvc leiding op vast te zetten. Eventueel de twee balkjes aftimmeren met een plank voor meer schroefvlees.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan