Wat is er nieuw

Trichogaster chuna samen met Apistogramma borellii

• Onderwerp starter Onderwerp starter J66
  • Startdatum Startdatum
J

J66

Guest
Als ik het goed begrepen heb kunnen beide vissen los in mijn 70 liter (60 cm) bak maar kan het ook samen?
dan nog iets, eigenlijk vind ik de Trichogaster lalius mooier dan de chuna. Ik lees over zwakte van de deze vis?
is er een gezonder blauwkleurig alternatief voor de lalius?

Trichogaster lalius mooier dan de chuna. Ik lees over zwakte van de dez
Klopt, het iriddovirus. De blauwe spat heb je wel, maar die kan niet in jouw bak.
Dus alleen de chuna kan.😉

Als ik het goed begrepen heb kunnen beide vissen los in mijn 70 liter (60 cm) bak maar kan het ook samen?
Als ik naar het zwemgedrag van mijn Chuna's kijk zou ik zeggen niet doen. Ze zwemmen in alle lagen, ook bij de bodem. Met name de dames.
Beniewd wat anderen ervan zeggen.

Ik heb 3 Chuna s in een 60cm maar toch zitten die 90% van de tijd bovenin of in het midden. Misschien dat het kan in een flink beplante bak.

Ik heb 3 Chuna s in een 60cm maar toch zitten die 90% van de tijd bovenin of in het midden. Misschien dat het kan in een flink beplante bak.
Dat zal zeker een verschil maken. Mijn bakje was van de zomer toen de man wilde paren nog niet goed beplant. Ik zag de dames, met name eentje vaak schuilen in de Javavaren dicht bij de bodem.

Ja ik heb ergens gelezen dat met 2 dames er vaak 1 dan de dupe wordt. Hier merk ik dat nog niet maar ja heb ook nog niet echt nestjes gehad.

Ja ik heb ergens gelezen dat met 2 dames er vaak 1 dan de dupe wordt. Hier merk ik dat nog niet maar ja heb ook nog niet echt nestjes gehad.
Ik heb om die reden een dame proberen uit te vangen maar dat lukt niet zonder de bak te slopen. Ik kijk het aan als de temperaturen weer hoger worden, is er dan weer intolerantie tussen de dames zal er toch echt 1 uit moeten. Nu de temperaturen lager zijn zwemmen ze trouwens gewoon weer zij aan zij.

Als je voldoende schuilmogelijkheden hebt boven in de bak zullen chuna's niet heel veel beneden komen, maar of dat goed gaat met cichliden? Ik zou het er zelf niet op wagen denk ik.

Wat is vinden jullie de leukst vis van de twee genoemde?

Je weet dat beide soorten sub-tropisch zijn (20-22 graden) En dat de Goeramie's drijfplanten wensen?

Ja, min of meer, ik las erover. mijn bak is verwarmd maar nu wel warmer dan 22 als mijn thermometer juiste waarde aangeeft. Ik oriënteer en stel veel vragen zoals je vast en zeker is opgevallen. dit zodat ik na de opstart beter kan samenstellen, maar er is zoveel info dat ik af en toe de kluts kwijtraak.

Ja, min of meer, ik las erover. mijn bak is verwarmd maar nu wel warmer dan 22 als mijn thermometer juiste waarde aangeeft. Ik oriënteer en stel veel vragen zoals je vast en zeker is opgevallen. dit zodat ik na de opstart beter kan samenstellen, maar er is zoveel info dat ik af en toe de kluts kwijtraak.
We kunnen je veel beter helpen met informatie als je eens je bak laat zien. veel of weinig planten, en de temperatuur zijn belangrijke dingen. Zonder juiste informatie kunnen we je eigenlijk niet informeren.

Dit hem nu, temperatuur is ong 25 graden. hij loopt nu 2 1/2 week in
heelaqua.jpg

Hey, kan mijn bericht niet meer aanpassen? de nep planten zijn er intussen uit

Die lichte bodem worden de meeste vissen niet heel blij van, denk ik. Dat geeft nogal wat reflectie.
Daarnaast heb je weinig echte schuilplaatsen, zeker voor Cichliden is dat aan te raden.
Mocht je voor de chuna's gaan dan moeten er zeker nog drijfplaten in en ik zou nog wat voorgrondplaten plaatsen.
In zo'n bakje zou je ook kunnen denken aan knor gourami's, Trichopsis pumila bijvoorbeeld. Een groepje van 5 zou ik hierin wel zien zitten.
Zijn klein maar heel leuke diertjes.

Je houdt zo te zien van een Aziatisch inrichting. Kunstplanten, gekleurd grind en beeldjes. (Dit zie je bij veel liefhebbers in Azie)

Je planten staan erg in de verdrukking tegen de achterruit. Deze wensen echt meer ruimte. De meest rechtse koop je als meerdere stekken in een bosje. Deze zet je enkele cm van elkaar in de grond. Wordt de plant te lang, dan zet je de top weer in de grond en heb je een nieuwe plant. Uit de oude stomp komen weer 2 nieuwe scheuten.

Een witte bodem vinden vissen verschrikkelijk. Het licht wordt er teveel op weerkaatst en de vissen gaan erg bleek tonen. Ook is deze bodem ongeschikt voor bodembewoners zoals Corydoras.

De achterwand en zijwanden zou ik afplakken met zwart karton. dat geeft meer diepte en de vissen kleuren er beter door.

Succes!

Je houdt zo te zien van een Aziatisch inrichting. Kunstplanten, gekleurd grind en beeldjes. (Dit zie je bij veel liefhebbers in Azie)

Je planten staan erg in de verdrukking tegen de achterruit. Deze wensen echt meer ruimte. De meest rechtse koop je als meerdere stekken in een bosje. Deze zet je enkele cm van elkaar in de grond. Wordt de plant te lang, dan zet je de top weer in de grond en heb je een nieuwe plant. Uit de oude stomp komen weer 2 nieuwe scheuten.

Een witte bodem vinden vissen verschrikkelijk. Het licht wordt er teveel op weerkaatst en de vissen gaan erg bleek tonen. Ook is deze bodem ongeschikt voor bodembewoners zoals Corydoras.

De achterwand en zijwanden zou ik afplakken met zwart karton. dat geeft meer diepte en de vissen kleuren er beter door.

Succes!

De bak was initieel bedoeld voor mijn dochtertje van 5 en daar was de inrichting ook op gekozen. Intussen kiezen we voor wat soberder en de kunstplanten zijn eruit gehaald en de linker zijwand en achterwand zijn op dit moment ook zwart. ik ga even nadenken over de planten. het grind laat ik nu even zitten ivm de indraai. misschien kan ik het mengen met donker grind? dank voor de suggesties

het grind laat ik nu even zitten ivm de indraai.
Ik lees dit als: in een later stadium wil ik de bodem wijzigen. Dit omdat je schrijft “nu even”. Als je de bodem wil veranderen kun je dat beter doen nu er nog geen bewoners in zitten. Als de bak is ingedraaid en je haalt dan deze bodem eruit krijgt de bacteriecultuur een flinke klap.

Zelf zou ik de bodem nu veranderen, dat geeft ook mogelijkheden om bodembewoners te gaan houden. Dit grind is volgens mij zo grof dat zich er ook veel vuil tussen zal gaan ophopen. Bij het witte grind is dat wel wat lastig te zien.

Ik lees dit als: in een later stadium wil ik de bodem wijzigen. Dit omdat je schrijft “nu even”. Als je de bodem wil veranderen kun je dat beter doen nu er nog geen bewoners in zitten. Als de bak is ingedraaid en je haalt dan deze bodem eruit krijgt de bacteriecultuur een flinke klap.

Zelf zou ik de bodem nu veranderen, dat geeft ook mogelijkheden om bodembewoners te gaan houden. Dit grind is volgens mij zo grof dat zich er ook veel vuil tussen zal gaan ophopen. Bij het witte grind is dat wel wat lastig te zien.

het is 1-2 mm dus erg fijn en ik schreef mixen met donker. Maar je hebt zeker een punt voor wat het nu al omgooien als ik meer keuzen wil hebben. ik moet even nadenken of ik beperkingen accepteer of toch alles ga omgooien.

ps. het grove komt deels wel door de paarse steentjes die er in liggen maar word omsloten door 1-2 mm grind

het is 1-2 mm dus erg fijn en ik schreef mixen met donker. Maar je hebt zeker een punt voor wat het nu al omgooien als ik meer keuzen wil hebben. ik moet even nadenken of ik beperkingen accepteer of toch alles ga omgooien.

ps. het grove komt deels wel door de paarse steentjes die er in liggen maar word omsloten door 1-2 mm grind
Dat witte was inderdaad lastig inschatten.
Mixen kan maar dan moet je eigenlijk dezelfde maat/gewicht grind hebben. Anders komt denk ik toch een van de twee langzaam bovenop, zeker als je de bodem gaat afhevelen met een klok.

Dat witte was inderdaad lastig inschatten.
Mixen kan maar dan moet je eigenlijk dezelfde maat/gewicht grind hebben. Anders komt denk ik toch een van de twee langzaam bovenop, zeker als je de bodem gaat afhevelen met een klok.

Ga ik weer aan 3/4/ weken indraai vastzitten als ik het helemaal vervang? baal een beetje want ga naar de 3 weken toe nu

Ga ik weer aan 3/4/ weken indraai vastzitten als ik het helemaal vervang? baal een beetje want ga naar de 3 weken toe nu
Durf ik je niet te zeggen eerlijk gezegd. Ik vermoed dat het wat korter is maar meten is weten. Helaas heb ik geen concreet antwoord voor je.

3-4 weken is natuurlijk wel relatief kort als je bedenkt hoelang je plezier kunt hebben van de inrichting, maar ik snap dat je het liefst zo snel mogelijk bewoners erin hebt.

Nee, je hoeft niet opnieuw in te draaien als je de bodem vervangt. Je bak draait echter nog maar 2,5 weken, dus je zou wel nog minimaal anderhalve week moeten wachten.

Maar de bacteriën zitten toch voornamelijk in de bodem en filter? als ik de bodem weghaal zou ik verwachten dat je weer extra indraai krijgt.

Als je filter goed is ingedraaid zou ik het aandurven om de gehele bodem te vervangen.En een week later de eerste vissen erin te zetten. Ik heb zelfs vele bakken opgestart met alleen "oud" aquariumwater en een verse bodem en filter en meteen vissen.

Vervang het bv door filterzand. dat lijkt ook erg licht maar in de praktijk valt dat mee. Het zgn Zwarte grind is vermalen glas en ook niet geschikt voor bodembewoners

Als je filter goed is ingedraaid zou ik het aandurven om de gehele bodem te vervangen.En een week later de eerste vissen erin te zetten. Ik heb zelfs vele bakken opgestart met alleen "oud" aquariumwater en een verse bodem en filter en meteen vissen.

Vervang het bv door filterzand. dat lijkt ook erg licht maar in de praktijk valt dat mee. Het zgn Zwarte grind is vermalen glas en ook niet geschikt voor bodembewoners

Ik las hier op het forum dat een aantal mensen weer probs met plantengroei kregen door te donkere bodem.
ik zit er toch aan te denken om wat donker grind te kopen en helft wit er uit, helft donker erbij. over zand moet ik met even gaan inlezen want daar weet ik niets van

Ik las hier op het forum dat een aantal mensen weer probs met plantengroei kregen door te donkere bodem.
ik zit er toch aan te denken om wat donker grind te kopen en helft wit er uit, helft donker erbij. over zand moet ik met even gaan inlezen want daar weet ik niets van
Zand wordt vererweg het meeste gebruikt op dit forum. De meeste gebruiken filterzand maar ik gewoon metselzand (werd 10 jaar geleden hier veel aangeraden).

Dat verhaal van de donkere bodem en plantengroei is mij volledig onbekend. Ik denk eerder dat de verlichting niet goed was.

Nouja een donkere bodem weerkaatst minder licht dan een lichtere kleur. maar of dat het echt is?

er zijn wel een aantal voorbeelden van bakken hier op t forum met donker zand/grind en hele mooie volle plantenbakken 🙂

Maar.. even terug naar reflectie die de vissen niet leuk vinden,de zandbodems die ik hier op de foto's zie zijn toch ook best wit?

Maar.. even terug naar reflectie die de vissen niet leuk vinden,de zandbodems die ik hier op de foto's zie zijn toch ook best wit?
Niet wit wit en verkleurd ook wel op de foto's. Heeft meer een zandbakzand kleur, als dat logisch klinkt

Dat dus.

En ligt daarna aan de verlichting hoe wit het overkomt.

Met warme verlichting word het geler, met koude verlichting witter.

Licht het ook nog aan de vissen en de inrichting hoe erg ze last zouden hebben van een “witte” ondergrond

Zand is grijs. En niet te vergelijken met een witte grindbodem.

Ik denk ook dat de gebruikte bodems veel minder wit zijn dan jouw bodem. Die is wel echt spierwit om het zo te noemen😉

Ik heb er nu zwart grind doorheen gemengd en het is nu veel donkerder. het water was erg troebel en heb besloten te verversen.
kortom, grindbodem 50% vervangen, water 80%.. het fliter heeft half uurtje uitgestaan want die kwam boven water door het verversen.
Ik hoop dat alles weer een beetje snel in balans komt

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan