Trichogaster leeri(diamantgourami) domineert de bak


RoyK

Well-known member
Lid geworden
25 april 2017
Berichten
125
Leeftijd
48
Beste aquarianen,

Ik maak me een beetje zorgen om mijn diamantgourami's.
Ik heb een koppeltje zitten en de man is momenteel erg de baas en niet alleen naar het vrouwtje maar ook naar mijn keizertetra's en mijn mikrogeophagus altisponosa's.

Overdag valt zijn gedrag mee, maar tegen de avond speelt hij de baas en jaagt alles naar een hoek. Ik kan geen schuimnest ontdekken.

Hier volgen gegevens van mijn visbestand (Juwel rio 240):

11 keizertetra's (Nematobrycon palmeri)
3 mikrogeophagus altispinosa's
koppel diamantgoerami's (trichogaster leeri)
7 otocinclus arnoldii

Watertemperatuur +- 25 graden

Bak is redelijk dichtbeplant maar heeft toch nog veel zichtlijnen.

Weten jullie wat de oorzaak kan zijn?

Recente foto van mijn bakBekijk media item 586
 
Hoewel veel mensen denken van niet, is de Trichopodus leerii meer een groepsdier dan een koppeldier.
Ik heb vaker gehoord dat ze in een koppel de hele bak terroriseren, houdt je ze in een groep dan zijn ze enkel met zichzelf bezig. Het is niet overal zo, maar ik lees steeds vaker mensen die dit gedrag waarnemen.
ik heb zelf om die reden 2m/3v genomen, en heb ze op dit moment met enkel nog Parosphromenus zitten. Komende week komt de rest van het bestand erbij, dan zou het anders kunnen zijn maar voor nu maken ze zich nergens druk om behalve om zichzelf en of er genoeg eten in de bak gegooid wordt.
 
wat Ben zegt klink logisch en komt vaker voor in de viswereld.

waar 1man zich constant focust op de rest v/d bak, zullen meerdere mannen hun aandacht vooral op elkaar vestigen.

Het temperament van de vis in kwestie speelt uiteraard ook een rol.

het meerdere mannen idee, is ook maar een idee om uit te proberen.

maar wat je er verder nog aan kan doen....
 
Ik ga mee met Ben.

Wel is het belangrijk om ongeveer even grote of grotere dieren als je huidige toe te voegen.
 

Terug
Bovenaan