Wat is er nieuw

triest record: na 6 maanden nog steeds blauwalg.

• Onderwerp starter Onderwerp starter stoomloc rob
  • Startdatum Startdatum
S

stoomloc rob

Guest
Sinds begin september 2013 in gevecht met de blauwalg. Wat heb ik er aangedaan?. Verduisteren, nitraat / fosfaat toegevoegd, lampen langer, korter laten branden, buitenfilter gekocht voor de stroming, (eheim 2075, 1250 ltr p/u. dubbele sproeibuis gericht op de voorruit en zo weer naar beneden, alle planten bewegen nu., stevige waterverversing elke week circa 60 %.Snelgroeiers erin (waterpest)

Zelfs in de waterpest zit nu blauwalg. Afijn ik ben nu 6 maanden en een paarhonderd euro verder en het is nu wel minder geworden maar op het substraat komt het steeds weer terug, terwijl daar voldoende stroming op staat, en de planten die er nog in staan willen nog steeds niet echt groeien.

Ik verwijder het zeker 2x per dag soms vaker.
waterwaardes😛h 7,5, kh 6, No3 15 (ben ik nog aan het verhogen),Po4 0,5 , No2 0,01 temp 24 gr.

Toevoegingen: per dag 9 ml nitro, 5 ml fosfo, 5 ml aesy carbo
wekelijks 20 ml profito.

Aquarium Juwel rio 240,staat vanaf okt.2010. 1 jbl colour en 1 jbl daylight zijn nog geen jaar oud. Branden van af 10.00 u tot 19.30 op 100%. (op en af ,flora mate. Er zitten 25 kleine scholen vissen in en niet al te veel planten meer, heeft al genoeg geld gekost..

Chemische middelen heb ik nog niet geprobeerd, doe ik liever niet, ik wil de oorzaak weg hebben.

Wie het weet mag het zeggen, ik ben een beetje door de mogelijkheden heen lijkt me....

Bodemrot kan ook een oorzaak zijn van de blauwalg.

inderdaad bodemrot, houtrot, overmatig voeren. Als het voornamelijk op de bodemkomt en je stroming staat daar goed op dan is het zeker wel mogelijk dat je bodemrot hebt. komen er wel eens belletjes uit je bodem dat je ziet?

Bij mij hielp verduister het beste een dag of 4. en dan een grote verversing en inderdaad no3 en p04 toevoegen.

Het is een bacterie, hoelang zit je (voedings) bodem er in en hoe ruikt deze. Je moet het toch zoeken in waarschijnlijk iets dat ligt te rotten of de type bodem die je hebt, denk ik.

Gr Martinez

bodemrot kan het niet zijn, er zit geen voedingsbodem in en het substraat wordt elke week grondig gezogen, verder voer ik de vissen bewust zuinig, dus er valt niets op de bodem en er komen geen belletjes uit.

Of is het substraat te oud, lijkt me geen oorzaak. En anders moet ik dus alles eruit halen en weer opnieuw beginnen, lijkt me wel een extreme oplossing, substraat ligt er in vanaf okt.2010.

verduisteren heeft bij mij niet geholpen, al 2x geprobeerd, ook 4 dagen.....

Tsja, je schrijft dat je niet met chemische middeltjes wilt werken, maar je lijkt me zo'n beetje door je maatregelen heen te zitten.

Ik zie dat je nog niet hebt geprobeerd om een flinke dot blauwalg in je filtermateriaal te doen en tijdje mee te laten draaien en gelijktijdig toch weer alles schoonmaken/houden. Dit wil ook wel eens helpen.

En anders zit er niet veel anders op om toch naar een middel als Blue Exit van Easy Life te grijpen.

Succes.

Oxydator proberen?

blauwalg in de filter heb ik ook al geprobeerd, was misschien niet genoeg. Ik ga het vandaag niet weghalen en morgen alles in het filter.

En anders dan maar blue exit.
Oxidator heb ik opgezocht op dit forum, meningen waren niet positief, dus nee heeft me al genoeg gekost.

Ik moet nog wel vermelden dat de blauwalg voornamelijk aan de voorkant van de bak zit, dus zeg maar binnen een strook van 15 cm vanaf de voorruit, daarachter is niets te zien.

Als dit allemaal niet lukt, de hele bak leeghalen schoonmaken en opnieuw beginnen. En dan maar hopen dat er geen bacterie achterblijft.

Dat is dan het allerlaatste wat ik kan doen...

Bedankt mensen voor het meedenken.

nog een idee, verhoog no3 naar 25-30,
dat wil ook helpen

oxydator doen ze ook in vijver en plassen in de zomer waar blauwalg voorkomt

Hoe gaat het ermee?

Rob, Wat voor soort lamp is een JBL daylight. Als ik google kom ik alleen terrarium lampen tegen die zo heten namelijk.

Ik voel met je mee, want heb jaren onder deze terreur geleefd.
Vandaar ook dat er geen bak meer in de woonkamer staat !

bodemrot kan het niet zijn, er zit geen voedingsbodem in en het substraat wordt elke week grondig gezogen, verder voer ik de vissen bewust zuinig, dus er valt niets op de bodem en er komen geen belletjes uit.

Dit wil niets zeggen, als er een plek is waar geen stroming staat zoals bv. onder een steen of een stuk hout kan je gemakkelijk bodemrot krijgen, en daar hoef je echt geen voedingsbodem voor te hebben, het kan al genoeg zijn dat daar op die plaats een plant heeft gestaan die is afgestorven, als je dan de wortels er niet uit haalt heb je weer extra kans op bodemrot.

Hey,

Ben bijna 1,5 jaar aan het kloten geweest om de blauwalg onder controle te krijgen, heb tijden gehad
dat als ik me wekelijkse schoonmaak cq water verversing deed ik er hele slierten groene 'spinazie' uit
haalde. Het was op een gegeven moment zo erg dat na het verwijderen de stank niet meer te harden was.

Heb ge�xperimenteerd met de bekende waardes, nu stuur ik op no3 van 10, po4 van 1, fe van 0,5. Vervolgens heb ik met de volgende
aanpak behoorlijk resultaat geboekt,

Gestart met kuur bleu exit van easy life, hierna
4 dagen totaal verduisterd, om bacterie te verstoren in ontwikkeling, vervolgens de 5e dag grote reiniging van zowel
water alsmede het grind flink door woelt en planten afgespoeld.

Nu al 3 maanden,
Flinke water verversing wekelijks, denk daarbij aan ruim 50%, grote hoeveelheid drijvende plantjes toegevoegd
om licht te dimmen en tevens dubbele dosis easy carbo gestart.
Nu na weken zie ik een duidelijke vermindering van deze fijne bacterie, afzet van groene 'spinazie' is aan het
verdwijnen.

Vermoedelijke oorzaak bij mij, zeer dicht beplant aquarium een verdwenen Ancistrus die ik niet hebben kunnen terug vinden,
deze zal de voedingsbodem voor de bacterie geweest zijn.

Suc6 grt. Daan

Bak schoonmaken, helemaal en alles wat rot er uit halen.

Om de meeste vragen te beantwoorden, de jbl lamp is eem jbl solar nature, ik was even in de war met juwel nature..
iIk heb de bodem flink gezogen en er kwamen inderdaad nog enkele wortels uit van planten die ooit verwijderd zijn.

Verder ververs ik een paar dagen om de dag meer dan 50%, de co2 werkt weer. (was een tijdje uit geweest, fles leeg, en te laat nieuwe besteld).
AFijn alles bij elkaar gaat het wel beter, maar wel langzaam. De waterpest begint nu wel beter te groeien.

Ik had al een reserve bak op zolder gestart om de vissen in onder te brengen, en opnieuw te beginnen, er zitten al een paar algvrije planten in. Ik laat het even zo, je weet maar nooit. De strijd gaat verder.

Ik kan me nu goed voorstellen dat er mensen zijn die het niet meer zien zitten, maar ja het blijft een uidaging deze hobby...
Dank je wel voor het reageren mensen.

Ik vraag mij alleen af waarom mensen po4 gaan toevoegen als ze blauwalg hebben. Daar leven deze bacteri�n toch van?!
Heb ik ook wel eens gedaan. Geen po4 wel no3 dan gingen bij mij de blauwalgen weg.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan