Wat is er nieuw

Trigonostigma heteromorpha - een kleinere variant?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zerol
  • Startdatum Startdatum
Z

Zerol

Guest
Hallo iedereen,

Voor mijn aquarium wil ik graag nog wat kegelvekjes erbij doen. Mijn 60 cm. bak is wel het minimum heb ik gelezen en ik was laatst bij de LFS om alvast even te kijken.

Daar liet de verkoper me ook een stuk kleinere variant zien dan van de "normale" kegelvlek die ze daar hadden. Het was inderdaad een smallere vis waarbij de kegel niet heel duidelijk meer was maar meer een zwarte brede lijn leek. Verder hadden deze visjes een echt mooi fel oranje lijn volgens mij zowel boven als onder de zwarte "kegel" lijn lopen.

Weet iemand wat van deze visjes af, ik kan er zelf even niet achter komen wat voor variant dit is. Het enige wat daar bij stond was kegelvlekbarbeel zuid-oost azie...

Ik twijfel namelijk sterk tussen deze 2 en ben benieuwd hoe ze qua gedrag zijn..

Trigonostigma hengeli en Trigonostigma espei. Naar mij mening beide soorten die toch wel wat groter wensen dan 60cm. In een flinke school in en vrij donkere bak.

Bedankt! Het is dan toch de hengeli inderdaad! Dus de hengeli en heteromorpha, ondanks dat de hengeli wat kleiner is hebben als uiterst minimum een 60 cm. bak? Dan maakt mijn keuze met het oog op ruimte dus niet zoveel uit. Bedankt voor de reactie.
PS.
Ik ga met een jaartje wanneer ik groter woon ook een groter aquarium nemen, 80 cm. a 100 cm. bak maar dat is nu nog even niet aan de orde..

Ik zou als minium stellen een bak van minimaal 80cm. Aquavisie zegt ook dat de Trigonostigma heteromorpha in een bak van 50cm kan. Ik heb ze in een 60cm gehad en dat was gewoon zielig ze zwommen maar neurotisch heen en weer. In een meterbak vertoonden ze pas echt hun ware gedrag.

Dit soort vissen moet je ook niet in een te kleine groep houden. Minimaal 12 dieren en liever meer.

De T. hengeli en T. espei kunnen makkelijk in een 60cm hoor. Klopt dat ze in een grote school dienen gehouden te worden. Dus in een 60 cm heb je dan nauwelijks ruimte over voor een 2de soort vissen. Met een school van 15 visjes zit je bak dan wel vol (misschien een paar meer als je een goede filtering hebt)

15 in een 60cm bak? het zijn best zwemmertjes, dan zitten ze elkaar maar in de weg. Zeker als je nog dichte planten groepen hebt en drijfplanten (met veelal lange wortels) wat ze wensen.

Ik lees, tevens ook op dit forum in verschillende topics dat ze het aardig goed doen in een 60 cm. bak. Ook reageert er iemand die niet veel verschil merkt in een grotere bak qua gedrag, ze waren niet erg druk met zwemmen en hangen vooral in een bepaalde hoek, hetzij links hetzij rechts, te "chillen".
Er is ook een artikel geschreven door aquaforum waar ze voor de hengeli minimaal 60 cm aanraden. Wel echt minimaal.

Los van dit alles was gewoon meer mijn vraag, stel je hebt die beperkte ruimte in gedachte, zou het dan een stuk verstandiger zijn de hengeli aan te schaffen in plaats van de wat grotere heteromorpha.

Mijn ervaringen met dit soort visjes in de afgelopen 25 jaar zijn dus totaal anders. Veel schrijvers, schrijven elkaar gewoon na zonder de betreffende vis ooit gehad te hebben. Of nemen op grond van aanname's aan dat een bepaalde visop grond van de afmeting het weldoet in een bak van bepaalde afmetingen. Er wordt verder weinig naar het gedrag gekeken. Vooral de site van Aquavisie heeft hier een handje van.

90% van alle vissen in de winkel zijn ongeschikt voor een 60cm bakje. Waarom kijk je niet naar de Hyphessobrycon amandae? Deze is veel geschikter voor jou bakje. Dan kan je er gemakkelijk 15 houden en de eisen zijn hetzelfde (donkere bak (bodem en achterwand) en veel (drijf)planten).

Hyphessobrycon amandae
ySOU7vYOY2B_a_TnPEsRdyO84gERUMws.jpeg

Je moet geen dieren op het minimale houden. Als ik jou in een grijze kliko zet en je alle dagen te eten geef kan je ook 100 worden.

Ik heb 15 T hengeli in mn lido 120, wil prima.

Niekserr zei:
Ik heb 15 T hengeli in mn lido 120, wil prima.
Lido 120
Inhoud: 120 liter
Afmetingen aquarium:
Lengte: 61 cm
Breedte: 41 cm
Hoogte: 58 cm

Dat is wat anders dan een 60x30x30 bakje. Sowieso al 66 liter.

Maar is ook een 60 cm. Het ging toch altijd meer om de lengte dan de diepte van het aquarium? Zodat ze baantjes kunnen trekken?

Diepte dat ze om hoog en laag kunnen speelt ook een rol en jou bak is breder. Langer is altijd beter maar jou bak kan net aan.

Vind de kliko vergelijking erg ver gaan Botia. Eigenlijk enigszins triest zelfs. Ik zou er bijna nog op gaan reageren, het lijkt me beter hier vanaf te zien.

Verder lijk je niet te reageren op het feit dat meerdere mensen OP DIT FORUM een positieve reactie hebben op het houden van hun trigonostigma in een 60x30x30 bak. Topics waar jij ook op hebt gereageerd. Ook het artikel van aquaforum zelf zou aangepast moeten worden, waarom die lengte van 60 cm. noemen als het eigenlijk hetzelfde is als iemand in een donker gat wegstoppen en iedere dag te eten geven. Ik neem aan dat het gat dan wel gewoon verschoond wordt evenals de lucht?

Maar goed, dat terzijde. Misschien is het beter als je hier niet meer reageert, althans geen belachelijke en trieste vergelijkingen naar mijn hoofd gaat slingeren that is.

Ik reageer waar ik wil 😉 Al wil ik hier 100x posten.

Hun ervaringen zijn de mijne niet. Ik heb andere ervaringen. Ik kan je alleen maar zeggen wat MIJN ervaringen zijn. Of moet ik ook andere napraten zoals er zovelen doen? Ik kan alleen zeggen wat mijn ervaringen zijn van de afgelopen 25 jaar met deze visjes. Denk er ook eens over na dat de meeste mensen deze visjes met te weinig qua aantal houden.

Maar goed je moet doen wat je wil en ik wens je veel plezier! Al stop je er 1000 in je bakje. 😉

En dat artikel zou idd herschreven moeten worden!

Botia zei:
15 in een 60cm bak? het zijn best zwemmertjes, dan zitten ze elkaar maar in de weg. Zeker als je nog dichte planten groepen hebt en drijfplanten (met veelal lange wortels) wat ze wensen.
We hebben deze discussie al eerder gevoerd Bart en we gaan er net uitkomen vrees ik.
De cm vis/l-regel in acht nemend.
15*3=45
De vissen hebben 20keer hun eigen lengte aan zwemruimte
Ze scholen vrij goed ik zie er hier vaak meer dan 15 een kleinere ruimte benutten. (ok hier hebben ze dan wel 1m60)
Als je geen bijvissen neemt vind ik een aanvaardbaar bestand.

Straks kan je in een 60 cm niets meer houden, terwijl we het enkele jaren geleden nog als een ideaal beginnersformaat Promootten.

60cm is gewoon te klein voor veel soorten. in de jaren 80/90 werd het vaak aangeraden voor beginners maar toen dacht niemand aan dieren welzijn. En er was ook veel minder informatie voor handen.

Ik heb een oud boekje waar men voor zo'n bakje. 20 Guppen, 8 play's 6 zwaarddragers en 8 blackmollie's aanraad. Als ik met zo'n bestand aankom zal je daar een schande van vinden en terecht.

Vorige week heb ik bij een dierentuin allerlei vissen gezien die wij ook in onze bakken houden alleen 20x mooier dan wat ik gewend ben.deze zaten ook in hele grote bakken. Vergeleken daarmee houden wij kommer vormen. Het toont voor mij iig weer aan van hoe meer ruimte hoe beter de dieren zich ontwikkelen. En dat zegt mij ook dat 60cm bakjes eigenlijk onverantwoord zijn.

Welke dierentuin botia? Wil ook eens een bezoekje brengen aan dierentuin waar aquariums ruim vertegenwoordigd zijn, en dan bedoel ik zoetwater, burgers ocean ben ik al paar keer geweest 🙂

Ik denk dat je het fout ziet dat in de vorige eeuw de aquariumliefhebbers niet met dierenwelzijn bezig waren, respect voor onze vissen is er altijd al geweest.
Visies zijn inderdaad veranderd. En veelal ten goede. Toch moeten we er voor waken dat de balans niet in de andere richting overslaat. Straks moeten we allemaal een 2m-bak hebben om tetra's te kunnen houden.

Ik heb overigens ooit 40+ T espei in mijn 60cm Q-bak gehad. http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1093266
Ok, het is maar quarantaine en nauwelijks ingericht, en de visjes zijn nog jong maar het geeft toch een idee dat 15 elkaar niet in de weg gaan zitten

Mijn dank is groot babysnake voor enigszins wat bijval. Het lijkt inderdaad alsof je alleen nog maar planten mag houden in een 60 cm. bak volgens Botia. Het hele aquarium gebeuren is nieuw en ik kan niet wachten totdat ik over ga op een grotere bak (en een echt huis)..

En als je goed leest Botia zeg ik niet dat je niet meer mag reageren, alleen beschuldigingen naar me hoofd slingeren en een vergelijking maken om MIJ in een kliko te stoppen gaat mij in ieder geval echt te ver.

De opmerking om er eventueel zelfs 1000 in me bak te stoppen maakt me nu gelukkig alleen maar aan het lachen. Jammer dat er zulke negatieve mensen hier zijn terwijl jij ongetwijfeld een veteraan bent en ontzettend veel kennis hebt van het aquarium leven..

Mensen bedankt voor de reacties in ieder geval, ik weet genoeg!

@Intercooler: Artis was dat. Veel soorten die wij als aquariumvis hebben hebben ze daar. Alleen veel mooier. O.a zeer mooie Diamantzalmen.

@Babysnake: Dat waren nog jonge beestjes en het was tijdelijk. 15 volwassen dieren is wat anders zeker als ze in een bak zitten die meer tegemoed komt aan hun wensen. onderstaande bak is ook 60cm en perfect ingericht naar hun wens alleen de bak is te klein zodat 15 dieren daar hun kont amper kunnen keren.

http://farm2.static.flickr.com/1274/625 ... e6.jpg?v=0

Zerol zei:
Mijn dank is groot babysnake voor enigszins wat bijval. Het lijkt inderdaad alsof je alleen nog maar planten mag houden in een 60 cm. bak volgens Botia. Het hele aquarium gebeuren is nieuw en ik kan niet wachten totdat ik over ga op een grotere bak (en een echt huis)..

En als je goed leest Botia zeg ik niet dat je niet meer mag reageren, alleen beschuldigingen naar me hoofd slingeren en een vergelijking maken om MIJ in een kliko te stoppen gaat mij in ieder geval echt te ver.

De opmerking om er eventueel zelfs 1000 in me bak te stoppen maakt me nu gelukkig alleen maar aan het lachen. Jammer dat er zulke negatieve mensen hier zijn terwijl jij ongetwijfeld een veteraan bent en ontzettend veel kennis hebt van het aquarium leven..

Mensen bedankt voor de reacties in ieder geval, ik weet genoeg!
Ik maak vaak opmerkingen waar mensen even dieper over na moeten denken ipv meteen gaan reageren. Die kliko is ookeen nadenker. 😉

Veel vissen zijn ongeschikt voor 60 bakjes maar er zijn er aantal die wel goed kunnen. 😉 De Vuurtetra is bv een zeer goed alternatief.

Wat jij verder doet moet jezelf weten ik heb alleen mijn mening en ervaringen gedeeld.

De dierbescherming heeft eens berekend dat er jaarlijks 40 miljoen vissen alleen al in Nederland sterven door onkunde. Daarmee is het de dieronvriendelijkste hobby.

De bak die je toont kunnen makkelijk Trigonostigma in gehouden worden, Wat drijfplanten er op en het is een ideaal biotoop voor de beestjes, Ik zie nog steeds niet in waarom niet.

Van wie is deze bak? Heeft de eigenaar er espei of hengeli in gehad? En heeft die ze weggedaan als ongeschikt?

Dit is gewoon een foto van het internet.

Naar mijn mening zijn het dieren die naast veel plekjes met planten ook een ruime zwemruimte nodig hebben en dat is in dat bakje onvoldoende aanwezig. Ik ga ook uit van volwassen dieren. En ik denk dat hij er ook nog andere soorten bij wil hebben.

Maar goed mijn mening is duidelijk en ik zal niet meer reageren hier. Het gedrag wat ik altijd waarnam kwam trouwens overeen met de Trigonostigma heteromorpha waarvan je het gedrag goed kan zien in dit filmpje. http://www.youtube.com/watch?v=Gt8xKuqbse0

Ik ben het wel eens met Botia. Kijk eens naar filmpjes op internet en bestudeer hun gedrag. Passen ze volgens de meeste bronnen in je aquarium, maar denk je dat hun gedrag druk is, waarom zou je het dan doen? Kies dan voor een soort die rustiger is of voor een kleinere soort die gemakkelijker in je bak kan, zoals de Celestichthys margaritatus. Klein en bezig visje, dus genoeg om naar te kijken. Ze zien er nog eens prachtig uit ook en kunnen spontaan aan de kweek gaan als er genoeg planten in zitten voor jongen om zich in te verbergen.

Ik reken het niet af hoor, maar ik zie graag kleinere vissen in grotere bakken, dan vissen in een formaat bak waar ze volgens bronnen net in kunnen. Zelf vind ik de regel van "10 x lengte van de vis = lengte van de bak" nogal kort door de bocht en voor 90% van de vissen niet op gaan.

Maar daar ben ik het mee eens Jeppo. Groter huisvesten is altijd beter.
Maar e zonder meer 60cm ongeschikt verklaren voor deze visjes vind ik overdreven.
De regeltjes zijn inderdaad niet zaligmakend maar eerder bedoeld als richtlijn. Gezond verstand helpt in elk geval mee.

Ik zou het dan inderdaad bij alleen deze soort houden Bart, Maar dat kan ook heel mooi zijn.
Daarom 15, al bij al een aanvaardbare school, zeker niet overbevolkt en zwem- en schuilruimte genoeg hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan