Wat is er nieuw

Troebel water

Marjo-lein

Well-known member
Lid geworden
17 augustus 2009
Het volgende probleem: gisteren nitraat-reductor in mijn aquariumfilter gedaan. Vanochtend niks aan de hand, alles zwemt vrolijk rond. Kom ik net thuis, is het water helemaal troebel (wit) en een grote molly dood.

Meteen de nitraat-reductor eruit gehaald en 20 liter water ververst. Het gaat om mijn 80 liter bak. visbestand is een paar levendbarenden, een koppel barbelen en vuurgarnaaltjes.

Waarom nitraat-reductor in je filter gedaan eigenlijk?
Had je dat al eerder in gebruik? Of was het de eerste keer?

Ik had het niet eerder in gebruik. Ik wilde kijken of het water van betere kwaliteit werd zodat mijn vissen wat beter zouden kweken.

Even je waterwaardes laten meten.
Als er nog meer vissen op de bodem dood liggen te gaan nog eens 20 liter verversen.

Je wilt nu inderdaad de resterende waterwaardes wel weten ja..
Puur een tekort aan nitraat zal dieren niet doen omvallen.

Maar waarom denk je dat door het verwijderen van nitraat je water beter zou worden dan?
Planten hebben nitraat nodig..

Persoonlijk zou ik gelijk 50% verversen om even een rustpunt te cre�ren en het water weer te laten sabiliseren.

ph is 6,5-7 en nitriet h 1,0-2,0 (ertussenin).

Na de water wissel even laten weten hoe groot je bak is, welk filter heb je en hoe lang draait de bak, dan kunnen we je misschien verder helpen.

Oke het schone water stroomt nu langzamerhand weer het aquarium in.
De bak is 80x30x30 (ongeveer). heb net nog 30 liter water eruit gehaald. Hij draait nu een jaartje ongeveer. Het filter is een superfish aquaflow 100.

Wat voor visbestand heb je,
Heb je je filter pas schoongemaakt en hoe,
Heb je een foto van je bak.

Veel vragen ik weet het maar we moeten een oorzaak opsporen voor de Nitriet toename.

Sommige dingen heb ik al verteld in bovenstaande berichten.
Maargoed,nogmaals: het visbestand zijn een aantal levendbarenden (c.a. 15),2 kleine barbelen en wat vuurgarnaaltjes
Filter is gister schoongemaakt onder de lauwe kraan.

Het aquarium is nu al een stuk minder "mistig" en is helderder. De vissen happen niet meer aan het oppervlakte, de ph is 7 maar de hoeveelheid nitriet blijft gelijk.

Heb ook best veel last van algen.

Marjo-lein zei:
Filter is gister schoongemaakt onder de lauwe kraan.
Kan best dat dit de oorzaak is.. beter niet spoelen onder de kraan, maar uitspoelen in een bak aquariumwater. En dan nog niet te grof.. vind �berhaupt een aquaflow 100 niet echt ideaal voor zo'n bak, zou persoonlijk gaan voor iets beters, en vooraal ook meer ruimte voor filtermedium als het kleine bakje van de aquaflow.

Ik denk ook dat het filter te grondig is schoongemaakt zoals Mark ook al aangeeft.
Je filter is ook echt krap hoor en ik zou een buitenfilter of groter binnenfilter nemen.

Is dit dan een optie?
Aquael Turbo 500
De hulzen die erin zitten hoef je nooit te vervangen en nauwelijks tot nooit uit te spoelen eigenlijk, hooguit de spons af en toe.. afhankelijk van de doorstroming.
En op zich prima geprijsd.

Ik zal gaan kijken voor een nieuwe filter maar dan is het nog geen oplossing op de korte termijn...

Doordat de filter mogelijk wat minder ging werken door vuil ophoping is de werking achteruitgegaan, door het schoonmaken is de bacterie cultuur verminderd waar door je Nitriet verhoging kreeg.

Ik denk dat het filter welke Mark voorstelt een prima oplossing zal zijn en zal mogelijk je alg probleem ook gelijk worden verholpen.

In de tussentijd zou ik elke dag meten en zo nodig water verversen.

Waar meet je het water mee?

Re: Help!

Korte termijn-oplossing heb je net gedaan denk ik.. grof verversen en de bacteri�n in je aqua-flow weer laten aangroeien, verder afblijven dus.
Misschien dat je 1 dezer dagen nogmaals grof moet verversen maar dat weet ik niet, laat ik even aan anderen.
En toch op zoek naar een beter filterpompje.. dan kijkt het allemaal niet meer zo nauw.

Edit: dubbelpost met Ton 😉

Ik heb de testkitjes van sera om het water te testen.

Dat is mooi Marjolijn.

Houdt de waterwaarden in de gaten en ook je vissen, mocht het zo zijn dat de Nitriet waarden oplopen of de vissen gaan adem happen gelijk 50% verversen.

Houdt ook in de gaten dat als je 50% ververst ook gelijk plantenvoeding van 50% toevoegt anders krijgen de algen weer grip door planten welke te weinig voeding krijgen.

Over een tijdje is je bacterie cultuur weer normaal en stabiliseert je bak weer, ik adviseer je wel om een groter filter te gaan gebruiken mogelijk zelfs een extern filter dat zou nog de aller beste optie zijn.

We adviseren je daar graag over evenals de manier van plaatsen van de filter i.v.m het filter medium.

NO2 is gezakt naar 0,3 mg/l en het water is weer bijna helemaal helder. Heb ook geen dode vissen meer ontdekt gelukkig.

Geweldig, dan ga je de goede kant weer op :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan