Trofis Colisa 1000 van mark479


M

mark479

Guest
Gisteren heb ik mijn nieuwe aquarium opgehaald.

Ik heb getwijfeld op ik een Juwel rio 180 of een Trofis Colisa 1000 ging bestellen.
De keuze is de Trofis geworden, en sinds vandaag staat hij in de kamer.

Ik had de Trofis voor gisteren nog niet in het echt gezien en het is echt een bakbeest zeg.

Vandaag de meubel in elkaar gezet ging op zich makkelijk alleen de deurtjes zijn echt niet goed af te stellen. Ze blijven schaven vooral langs de zijkanten.

Nadat ik de bak zelf op het meubel heb gezet meteen de lichtbalk geprobeerd en die deed het gelukkig alleen het achterste klep past niet goed in het schaniertje omdat deze waarschijn krom is gebogen omdat deze klem in de bak in de doos zat.


Aquarium op zijn plekje
1%201_zpsxe69pvoa.jpg

Het is echt een enorm ding voor een meterbak
1%202_zpsnyc5jhqy.jpg


Het inrichten zal pas over een paar weekjes gebeuren omdat we eerst de hele wand achter het aquarium gaan behangen.
Deze week wel alvast het zwarte folie achter de bak plakken en de stopcontacten in de kast bevestigen.

De bedoeling is om er een aardige beplante bak van te makken, ik ga aan de verlichting niet te veel doen, heb alleen de standaard lampen vervangen door de jbl color en tropic en denk dat ik hier de wat makkelijkere planten wel mee aan de gang krijg.
Tevens wil ik met de ei methode gaan proberen , voor mei helemaal nieuw dus zie wel of het iets voor mij is.

De techniek zal verder bestaan uit:

-Jbl ploflora ph computer , ik weet nog niet of ik de taifun ga gebruiken of de inline diffuser van jbl.

-Als filter heb ik de keuze uit twee setup�s of het word een jbl e901 of het worden de jbl e701 en een eheim 2234 samen, ik zit zelf aan de laatste 2 te denken.Ik heb ze alle drie hiet thuis dus kan later eventueel nog wisselen

-Juwel 200 watt staaf verwarming.

Gr. Mark
 
Prachtig aquarium!
Komt me bekend voor :D
 
Mooi hoor, veel succes met behangen!
 
Mooie bak Mark, goeie keus! Zou er zelf ook voor kiezen!

Ik heb ook altijd ruzie met het afstellen van deurtjes maar het moet kunnen. Ik heb ook dezelfde lampen en deze doen het perfect op me planten. Zou je toch niet voor een achterwand gaan in het aquarium? Zorg dat je later geen spijt krijgt. Ik maak gebruik van de e901 en dit gaat goed, alle planten deinen mee. Ben benieuwd wat je ervan gaat maken. Succes met je plantenbak!
 
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben zelf ook benieuwd wat ik er van ga maken.

@Sanneke, Behangen laat ik gelukkig doen.

@Sander, De deurtjes hangen nu aardig en de lichtbalk kan ik binnenkort komen omruilen voor een nieuwe bij mijn leverancier.

Ik heb de keuze voor de achterwant gemaakt om het met goeie (maar dure) zwarte plakfolie te gaan doen.
Zo'n 3d wand is zeker mooier, maar ga je toch bijna niks meer van zien na een tijdje en op deze manier kan ik de thermostaat,in en uitlaat buizen enzo tegen de achterwand aan plakken met de zuigertjes.

voor de pomp heb ik vandaag toch maar een hele nieuwe aangeschaft en wel de Eheim experience 350.
De pompen die ik had moesten allemaal wat opgeknapt worden wat ook aardig wat ging kosten.
Alleen de slangen en de aan en uitlaat buizen van Eheim ga ik vervangen voor die van jbl omdat deze mooi zwart zijn.

Gr. Mark
 
Vandaag eindelijk echt begonnen met mijn aquarium

Afgelopen week heeft hij al even gespoeld en test gedraaid of alles werkte en niet lekte en gelukkig droge voeten gehouden.

De eerste zak zand in een emmer uitgespoeld en er bleek 0,0 vuil in te zitten dus de rest zo vanuit de zak in het aquarium gekiept.
2%201_zpspycx3py9.jpg


Ondertussen kwam de postbode met mijn plantjes binnen dus kon lekker aan 1 stuk verder.
2%204_zpsukwyu0nh.jpg


Omdat ik meestal mijn planten bij de lokale dierenwinkel koop ben ik gewend dat de planten vaak een beperkte grote en hoeveelheid bevat en vanuit die gedachte ben ik dus een keer bij een online winkel gaan bestellen en in mijn ogen wat leuke plantjes uit gezocht.
Tijdens het uitpakken van mijn pakket schrok ik toch wel van de hoeveelheid.
Allemaal mooie volle planten in een flinke hoeveelheid dus eigenlijk veel te veel.
Gelukkig heeft op de waterpest na ,alles in de bak een plekje gekregen en is het resultaat al meteen een hele volle bak.

Na een tijdje knoeien is dit het resultaat geworden.
2%205_zpsplm2xyy1.jpg

2%206_zpsupayivfx.jpg

2%207_zpsqgzmhikp.jpg

2%208_zpsqfmudxrc.jpg

2%209_zpsosmai64l.jpg

2%2010_zpsoqzpjwro.jpg

2%2011_zps3yka2gy0.jpg

2%2012_zpsv7pcznsa.jpg


Meteen al het water getest en als ik het goed gedaan heb (de eerste keer voor mij) zijn dit mijn waarden:
Ph- 7,65 (controller)
KH- 4,50
no2-0,01 mg/l
n03- 10 mg/L
nh4- <0,05 mg/l
po4- tussen 0,00 en 0,03 mg/l
temp- 24 graden

Nog een paar vraagjes!

Ik heb de co2 controller ook al draaien met ongeveer 60 bellen per minuut maar heeft het al zin bij de opstart?

Ik wil gaan bemesten via het ei systeem en heb daarvoor de middeltjes bij aquariumbesting besteld.
Morgen ga ik de boel mengen zoals ik het via de site berekend heb maar moet ik het dus ook al meteen toevoegen aan de bak of is de eerste weken de helft genoeg of misschien is het beter nog helemaal niks toe te voegen?

Zodra de belletjes helemaal weg zijn, zal ik weer een foto plaatsen.
 
Ziet er echt super uit! (Bekend aquarium trouwens :D )
Ik houd wel van die volle beplante bakken.
Is het misschien een idee om de Waterpest er alleen voor de opstart in te zetten? Voor de opstart is Waterpest echt een aanrader.
Volgend mij is de ei methode ze gemaakt dat je niet te veel kan toevoegen en dus gelijk kan beginnen (door het vele verversen kunnen de waarden niet te hoog oplopen)
Helemail zeker weet ik het niet ;)

Heel veel plezier met het aquarium!
 
Bedankt voor jullie reacties :)

@nickey
De waterpest staat inmiddels in mijn kleine bak.
Ook ben ik net met de bemesting begonnen, ik heb de helft van de de dosering gebruikt, dit wil ik de eerste drie weken zo gaan doen omdat de planten in die periode volgens mij toch nog niet zo veel gebruiken dat er ernstige tekorten ontstaan.

Inmiddels zijn de meeste luchtbelletjes weg maar is de bak wat mistig geworden, hoop dat het snel vanzelf weer wegtrekt.
3_zpskrgtzqaq.jpg
 
Prachtige bak!
Het klopt inderdaad dat ze de eerste weken niet veel opnemen, het is alleen geen ramp als je zo veel geeft, zo bedoelde ik het meer ;)

Het word echt een mooie plantenbak!
 
De mistigheid is na 1 dag overgegaan in een dichte groene waas maar na 1 dagje met het uv filter erop is de bak nu helemaal helder,op wat witte pluis op de bodem na.

Verder zijn de planten na 1 week al aardig gegroeid.
4%201_zpseceiu99b.jpg

4%204_zpsslm71ct8.jpg

4%205_zpssp2vgh8o.jpg
 
Ja idd, goed aan het groeien! Ziet er goed uit
 
Ziet er goed uit! Ik vind vooral links mooi :)
 
Thx :thumbs:

De linkerkant groeit inderdaad goed terwijl de rechterkant iets achterblijft. komt hopelijk vanzelf goed :D
 
Ziet er goed uit! Laat maar groeien. Wordt echt een mooe volle bak.
 
Vandaag 50% waterwissel gedaan en voor het eerst wat plantjes gesnoeid, vooral het sterrenkruid groeit als kool.
Helaas heb ik de ludwigia arcuata uit de bak moeten halen, want deze was gewoon helemaal aan het wegrotten.
Mischien niet een plantje voor een beginnende bak dus.

Ook de waterwaarde vandaag getest en kan zeggen dat ik midden in een hele grote nitriet piek zit van 0,8 ;(.
Zal mede ook te danken zijn aan de rottende Ludwigia ga ik maar van uit.

Voor het snoeien
5%201_zpsdgkvihho.jpg

sterrenkruid groeit als kool
5%202_zpslpcypbdc.jpg

Staurogyne begint nieuwe uitlopers te krijgen
5%204_zpsruvny2wc.jpg

ook de eerste alg ;(
5%205_zpsz3xvnx70.jpg

5%206_zps2boczbkf.jpg


Na het snoeien
5%208_zpseargcyxt.jpg

Het lege hoekje waar de Ludwigia stond opgevuld met Belgisch groen
5%209_zps0wo4e0rj.jpg
 
Die bruine algen zie je vaak bij het opstarten van een aquarium. Als het goed is verdwijnen die wel weer.

Je hebt er nog geen dieren inzitten toch? Waarom dan die grote verversing?

Het indraaien van een aquarium gaat in stappen. Niet alle bacterien groeien tegelijk. De nitrietpiek ontstaat omdat de bacterien die ammoniun omzetten in nitriet sneller groeien dan de bacterien die nitriet om gaan zetten in nitraat.
Daarom hoopt nu de nitriet op. Als je nu gaat water verversen,mdan haal je de voeding voor de nitriet verwerkende bacterien weg, dus duurd het weer langer voor die kolonie op volle sterkte is.
De nitriet piek gaat vanzelf over, dit is een indicatie dat je nitraat bacterien op sterkte zijn.

Daarna kun je langzaam wat dieren uit zetten.
 
Ik heb het water ververst vanwege de rottende geur van de Ludwigia, ook bemest ik al volgens de ei methode, weliswaar de helft maar daar hoort toch ook een waterverversing bij.
Misschien had ik dan beter iets minder kunnen verversen.
 
Voor EI moet je bij John zijn.
Maar pas aangeplante planten zullen in het begin nog niet zoveel voeding nodig hebben / gebruiken.
Het verversen is ook meer voor de dieren.
 
Riep iemand mij?? Bij de EI ververs je wekelijks de helt en in de regel wordt er 20/2 mg/L nitraat en fosfaat toegevoegd.
Als ik de bak opstart dan begin ik wel direct met de EI. Je zou in het begin de helft kunnen doen maar zoals ik al zei start ik met de normale EI. Door het verversen kun je nooit een te grote hoeveelheid opbouwen al zouden de planten wat minder voeding verbruiken.
Je mag me ook wel een pb sturen als je nog vragen hebt over de EI.

Je voegt de helft nu toe begrijp ik. Dan kun je ook volstaan met 25% verversen.
 
Ik gebruik nu de halve dosering, ik zal de volgende week 25% aanhouden.
Zodra het lijkt alsof alle planten goed zijn aangeslagen wil ik met de volledige dosering gaan beginnen.
Bedankt voor het meedenken :thumbs:
 
En als je vragen hebt dan horen we het graag.
 
Vandaag teruggekomen van een weekje vakantie en natuurlijk erg benieuwd hoe de bak erbij stond.
Van mijn ouders had ik al gehoord dat er wat alg in is gekomen en inderdaad een flinke pluk draadalg trof ik aan bij thuis komst. ;(
Gelukkig is niet alleen de alg gaan groeien, de planten groeien ook goed. :D
6%202_zpsnh3x4iq1.jpg

6%201_zpsy5f1fpcx.jpg

6%203_zpsil7mqiuv.jpg

6%204_zpsknnndyga.jpg
6%205_zpsfu2ztvbe.jpg


Na een tijdje alg plukken staat hij er weer redelijk schoon bij, Gelijk ook 25% water ververst.

Nitriet is al weer wat gezakt naar 0,4

volgende week de eerste grote snoeibeurt van het Sterrenkruid, kan ik dit het best er gewoon helemaal eruit halen en de toppen opnieuw planten?
Of gewoon afnippen zodat er nieuwe uitlopers komen, ik denk dat de bos dan wel erg dik wordt.
 
Vandaag flink wat planten gesnoeid om van de meeste draadalg af te komen.
De bak ziet er weer erg kaal uit, maar het groeit allemaal erg snel.
8%201_zpsler8abcn.jpg


Ook de eerste bewoners toegevoegd, een 6 tal japonica garnalen.
Ik hoop dat ze erg veel draadalg lusten.
7%202_zpsjlcknvy8.jpg

8%204_zps4oxc1glv.jpg


Deze week op zoek naar de eerste vissen!

Verder eens na gaan denken wat ik met de planten wil.
Wat ik vooral mis is wat kleur en vind de vaantjesplant niet mooi op die plaats, vooral omdat hij de neiging heeft om naar voren te groeien in plaats van omhoog.

Iemand tips?
8%206_zpsnlakwtao.jpg
 
Ik zou zelf een rode tijger lotus (Nymphaea zenkeri) planten. Daar waar het pad ophoud, is een mooie plaats.

Ook zou een mooie Echinodorus paul kloecker niet misstaan.

Als je iets wilt wat slank blijft, maar wel de hoogte in gaat (met drijf bladeren) is een Nymphoides sp. Taiwan of Hydrocleys nymphoides iets voor je?

Persoonlijk mis ik wat roods. Maar ik vind het er wel erg mooi bij staan.
 
De rode lotus zat ik ook al aan te denken.
Verder zoek ik nog wat makkelijkere rode stengelplantjes in plaats van de vaantjesplant.
 
Prachtige bak hoor. Goed bezig!
 
Die lotus zou ik zeker doen! Misschien moet je even in het fotoalbum van backplay kijken voor inspiratie voor andere rode planten, zag al ��n hele mooie daar Album link staat in zijn signatuur. Zijn profiel staat in mijn foto topic of hier wel ergens
 

Terug
Bovenaan