Wat is er nieuw

Trofis Colisa 1200 Aurora

Hele mooie bak, leuk ingericht, leuke vissen, het ziet er goed uit!
Met je planten gaat het vast goed komen, je bent goed bezig :thumbs:

Na een lange tijd niks te posten wordt het weer tijd voor een kleine update. De bak is nog steeds een zuid-amerikaanse biotoop. Alle garnalen die erin zaten, zijn opgepeuzeld door de cichlides. Voor de garnalen die nog in een oude bakje zaten is inmiddels een nieuw bakje aangeschaft en wordt vandaag bezorgd.

Het visbestand nu:
- 15 koperzalmen
- 10 corydoras concolor
- 3 L183
- 4 laetacara dorsigera

De dorsigera's worden binnenkort opgehaald door een forumlid. Het is toch niet mijn type cichlide en dus is het tijd voor iets anders. De bak heeft veel last gehad van blauwalg en draadalg. Afgelopen weekend was ik het helemaal zat en was het tijd voor een gigantische schoonmaak. Ik heb alle planten uit de bak gehaald, alle bealgde bladeren gesnoeid en de planten met verse kleinbolletjes opnieuw geplant.
Het meeste hout is uit de bak zodat de planten de ruimte hebben om groot te groeien. Een totaal foto houden jullie nog tegoed maar hier zijn vast wat foto's van de bewoners.

20150316_213701.jpg

L nummertje (foto van voor de grote schoonmaak)

20150324_195540.jpg

dorsigera

20150324_195707.jpg

20150324_195614.jpg

20150324_195906.jpg

Concolors

Hier weer een update van mijn bak. Het visbestand is aan een update nodig. Ik wil er het volgende bestand van maken:
- 10 corydoras concolor (aanwezig)
- 25 koperzalm (15 aanwezig)
- 3 L183 (aanwezig)
- 10 marmer bijlzalm
- harem cichliden

Mijn Laetacara dorsigera's zijn opgehaald en dus kan ik op zoek naar een passende vervanger. Ik neig naar een apistogramma. Wellicht de borelli of agassizii. De L183 lijken allemaal dames dus wellicht zal ik op den duur op zoek gaan naar een man. Maar ik wacht eerst af of er toch nog iemand een gewei gaat ontwikkelen.

De laatste tijd heb ik mijn bak flink overhoop gehaald en als ik nu de foto's zie van hoe mijn bak was, heb ik flink spijt. Door blauwalg en groene alg heb ik flink lopen snoeien om elke keer zo min mogelijk alg in de bak te hebben. Daarnaast heb ik bijna al mijn hout eruit gehaald maar dat gaat weer veranderen want ik vind een bak met veel hout toch veel mooier.

20141207_160018_1.jpg

Zo was de bak voor de algen

20150411_132650.jpg

Zo zit de bak er nu uit 😳

20150411_130351.jpg

Hout staat al in de week zodat het straks niet zo wil drijven

20150401_214549.jpg

L nummertje

20150401_214454.jpg

Komkommer valt altijd in de smaak

20150411_132713.jpg

Nieuw projectje, een garnalenbakje

20150411_132750.jpg

Nadeel van een open bakje: je zit tegen de reflectie van de lampen aan te kijken

Mooie bak en L-nummer !

Ben benieuwd hoe het totaal straks word, in ieder geval is het veel belovend!

Dank jullie wel 🙂

Ik heb gisteren de rest van mijn garnaaltjes naar mijn nieuwe bakje verhuisd. Het zijn er een stuk of 20 waarvan zeker 7 zwanger zijn. Hier even twee foto's die ik met jullie wou delen.

20150411_213811.jpg

20150411_213747.jpg

Het moge duidelijk zijn dat deze garnaaltjes niet heel veel kleur meer hebben. Ik heb deze groep zo'n 4 of 5 jaar en ik wil binnenkort wat nieuwe genen introduceren. Zo hoop ik ook dat jonge garnalen weer wat meer kleur kunnen krijgen.

Vandaag de bak maar weer lekker verbouwd. Het meeste hout was na een weekje soaken zwaar genoeg om te zinken. Na flink wat gerompslomp om het hout een beetje leuk neer te leggen is het een beetje gelukt. Het wordt nu tijd dat mijn rode lotus en andere planten met hoge bladeren lekker gaan groeien zodat de hoogte van de bak goed gebruikt wordt.
Voor nu zie ik vooral de L-nummers genieten van het extra hout.

Komend weekend is het dan hopelijk tijd voor een kleine uitbreiding van het visbestand. Dan wil ik ook wat drijfplanten en weer een bruin kleurtje aan het water geven.

Voor nu een totaaltje.

image.jpg1.jpg

Zo langzamerhand ben ik bezig om mijn trofis bak om te bouwen naar een ZA bak. Dat betekend dus een lekker donker kleurtje en een iets zuurder en zachter water. Nu heb ik veel verschillende oplossing gelezen en ben ik aan het experimenteren met elzenproppen. Op dit moment lijkt dit alles te zijn wat ik nodig heb in mijn bak. Ik heb nu een pH van 6,7 en een kh van 3,5 en daar lijken de vissen erg tevreden mee.

Het visbestand heeft een aantal uitbreidingen gehad en ziet er nu als volgt uit:
- 10 marmer bijlzalm
- 25 koperzalm
- 10 corydoras concolor
- 3 L183
- 3 Hemiloricaria parva

5w2q13mb3OCZdIA4vutEjXnowjuyQBjv.jpeg

Totaaltje

Koperzalm

Corydoras concolor

L183

Hemiloricaria parva

Hemiloricaria parva

Bijlzalm

Bijlzalm

En dan nu nog een paar foto's van mijn garnalenbakje.

Het mos is echt een magneet voor de garnaaltjes

Met garnalen heb je ook vervellingen

Je bak staat er mooi bij 🙂

Leuk nog een Flevolander! Mooie inrichting hoor. Vallisneria groeit goed zo te zien.

Als je borelli's wilt, ik heb eventueel nog 3 mannetjes. En eventueel ook nog ��n vrouw, maar die is nog wel wat klein.

Fraaie bak! 😀

Maar A. borellii is niet geschikt, want dat is een subtropische soort terwijl de andere vissen die je hebt (minus eigenlijk de Hemiloricaria parva) warmte jaarrond op prijs stellen.

Bedankt voor de complimenten allemaal 🙂

Ik heb de bakken zonder verwarming staan en de temperatuur blijft constant op 23 graden. Toch denk ik dat ik nog geen cichlides in de grote bak doe. Ik vind de bak nu vol genoeg en wil niet overhaast een extra soort introduceren.

Verstandig besluit.

Mascha&Ivo zei:
Fraaie bak! 😀

Maar A. borellii is niet geschikt, want dat is een subtropische soort terwijl de andere vissen die je hebt (minus eigenlijk de Hemiloricaria parva) warmte jaarrond op prijs stellen.

Ja stom, had nog niet naar de rest van het bestand gekeken.

Mooie bakkies hoor.Aardig donker water ook :thumbs:

Mooie donkere bak. Leuk visje ook die koperzalm.
Heb je de donkere kleur enkel te danken aan het toevoegen van elzenpropjes?
Of heb je ook rooibosthee of turf gebruikt?

Die kleur komt enkel van elzenproppen. Die elzenproppen heb ik in 2 emmers lauw water laten staan voor een ochtend lang. Dat water heb ik rustig toegevoegd aan het aquarium (gemengd met weer gewoon kraanwater). Zo heb ik langzaam de kleur gekregen en de ph laten zakken van 7,2 naar 6,7.

Gister avond kreeg ik een niet zo leuke verrassing. Mijn externe filter van de grote bak lekt en niet een beetje ook. De laatste paar keer met het schoonmaken van het filter viel het me al op dat wanneer ik het filter uit zette, er een klein straaltje water tussen het deksel door kwam. Nu lijkt het rubbertje om af te sluiten het echt begeven te hebben.

Ik heb even getwijfeld tussen een nieuw filter te kopen en een nieuw rubbertje kopen. Maar aangezien een nieuw filter toch al snel meer dan 100 euro kost heb ik gekozen voor een nieuw rubbertje. Ik hoop dus maar dat het rubbertje snel wordt bezorgd. Maar het kwaad is toch al geschied en de bacteri�n in mijn filter zijn inmiddels toch al wel dood (ga ik van uit in elk geval). Tijdelijk heb ik een oude stromingspomp op de bak gezet zodat het water in beweging blijft. Nu hoop ik maar dat de vissen er niet te veel last van hebben of dat ik nog een nitriet piek zal krijgen.

Iemand heeft hier op het forum ooit heeft wetenschappelijk onderbouwd dat filter bacterien helemaal niet dood gaan als ze een tijd (uren tot enkele dagen) zonder stroming zitten. Alleen kan ik dat stuk niet meer vinden.

Ook zie je dat mensen na een langdurige stroomstoring, de filter weer aanschakelen helemaal geen problemen hebben. Ik had een pomp die een hoop herrie maakte en ik heb die 5 jaar lang s'nachts uitgeschakeld. Ook nooit problemen gehad.

Een nitrietpiek zal je gegarandeerd dus ook niet krijgen. Je bak is goed ingedraaid en de meeste bacterien zitten in je bodem.

Oh dat zou een pak van mijn hart zijn. Het filter staat nog vol met water dus ik zou dat eerst wel meten voordat ik het filter aansluit. Ik hoop dan dat ik geen vissen hoef te verliezen door dit gedoe.

Kan het niet wetenschappelijk onderbouwen, maar ik heb meerdere malen stroomuitval gehad. En ik ben twee-drie keer vergeten om de filter waar aan te zetten. Geen van de keren heb ik ooit wat gemerkt van nitriet.

Weet niet wat voor filter je hebt. Als je een Eheim classic hebt, dan kan je die wel lenen (Eheim classis 2213)(woon heel dicht in de buurt denk ik zo maar).Heb alleen de pot (inclusief pomp uiteraard) nog.

Anders heb ik ook nog een aantal kleine binnenfiltertjes.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan