Trofis colisa a-1800 kitnaden niet netjes, is dit een probleem?


d33f

Member
Lid geworden
27 juni 2022
Berichten
8
Leeftijd
38
Hallo! Sinds een paar dagen eigenaar van een Trofis Colisa A-1800 (700 liter).

Tijdens de inspectie zijn mij een aantal zaken opgevallen en dan vooral met betrekking tot de afwerking van de kitnaden.

Is hier echt sprake van een brakke kitnaad of is die alleen niet netjes afgewerkt maar wel veilig? Graag hoor ik meer dan gaat deze retour.

Bijgevoegd zijn een aantal foto's met het probleemgebied hierin rood gemarkeerd.

20220627_122500.jpg
20220627_122640.jpg
 
Ik zou dit retour sturen, is gewoon niet goed gekit, niet twijfelen van misschien gaat het goed of niet, de fabrikant moet gewoon een goed en netjes afgewerkt product leveren
 
Tja bij twijfel niet accepteren maar op de foto vindt ik het lastig om te zien.
 
Dank voor jullie reacties. Zoals ik al vermoedde is de kitnaad dus niet helemaal fris.

Inmiddels contact opgenomen met de winkel en hij zou zo snel mogelijk iets laten weten.
Nu maar hopen dat ze het aquarium ook weer netjes komen ophalen, afgeven bij een PostNL punt gaat hem niet worden.

Het is jammer dat ik het niet op de eerste dag heb kunnen zien (gezien ik eerst hulp diende in te schakelen alvorens het aquarium op het meubel kon worden geplaatst).
 
Dank voor jullie reacties. Zoals ik al vermoedde is de kitnaad dus niet helemaal fris.

Inmiddels contact opgenomen met de winkel en hij zou zo snel mogelijk iets laten weten.
Nu maar hopen dat ze het aquarium ook weer netjes komen ophalen, afgeven bij een PostNL punt gaat hem niet worden.

Het is jammer dat ik het niet op de eerste dag heb kunnen zien (gezien ik eerst hulp diende in te schakelen alvorens het aquarium op het meubel kon worden geplaatst).
Met een online aankoop heb je 14 dagen recht op teruggave zonder opgave van reden, en dna moeten ze binnen 14 dagen je geld terug storten, beter bekend als de 14-14-regeling
 
Met een online aankoop heb je 14 dagen recht op teruggave zonder opgave van reden, en dna moeten ze binnen 14 dagen je geld terug storten, beter bekend als de 14-14-regeling
Klopt helemaal, ik heb hem sinds vrijdag in huis dus zit nog ruim binnen deze 14 dagen.
Vraag is alleen of ze een retourzending ook weer komen ophalen..
 
Denk toch niet dat ze zullen verwachten dat je hem zelf terugbrengt. Nu weet ik niet of de doos nog heel is want je zult hem weer moeten "verpakken".
 
Denk toch niet dat ze zullen verwachten dat je hem zelf terugbrengt. Nu weet ik niet of de doos nog heel is want je zult hem weer moeten "verpakken".
De doos is helaas niet meer heel nee, deze hebben we moeten verwijderen om de bak op het meubel te kunnen tillen. Daarbij was de bezorger alweer weg voordat we de bak goed en wel hadden kunnen uitpakken (we moesten tenslotte het meubel eerst opzetten).
 
Ondertussen het aquarium maar leeg laten lopen (gelukkig zaten er nog geen bewoners en planten in). Nu afwachten wat de winkel gaat doen. Zoals vermeld heb ik de verpakking niet meer compleet / heel, maar de doos was nog niet eens meer helemaal heel toen hij aangekomen was.

Verder weet ik niet of ik het meubel ook terug kom te sturen.. Ook hier waren wat probleempjes mee (een van de wanden was symmetrisch terwijl deze gespiegeld diende te zijn) waardoor wij twee gaatjes hebben moeten bijmaken om de boel te kunnen bevestigen..

Al met al geen goede start :(
 
Al met al flink balen maar goed nu even de lfs afwachten en er maar vanuit gaan dat het goed gaat komen.
 
Update: Reactie van de winkel was al volgt:

"
Goedemorgen David,



Hebben dit ook even neergelegd bij de importeur. Zij zijn net als ons van mening dat dit absoluut geen kwaad kan.

Zie hieronder hun zienswijze en tip:



Ik heb dit even laten onderzoeken door de aquarium afdeling.

Zij geven aan het nog niet eerder gezien te hebben dat er zoveel kit aan de buitenkant zit.

Vooral op de ene foto lijkt er zelf wat aan bewerkt te zijn, je ziet daar dan ook allemaal strepen. (maar nogmaals, het lijkt en kan ook zijn dat dit al zo was bij binnenkomst!)



Overigens geven mijn collega’s aan dat dit verder geen probleem is, zolang het aan de binnenkant wel goed gekit is.

De resten aan de buitenkant kan je eenvoudig verwijderen met bijvoorbeeld een krabber voor keramische kookplaat.

Eventueel daarna netjes afkitten en gladstrijken met glad voorwerp.

Met vriendelijke groet,

"

Gelukkig heb ik ook nog een foto gevonden van de binnenkant van het aquarium toen het net pas gearriveerd was en nog in de doos zat. Hierop zien de binnenste kitranden ook erg slordig uit:
89030b49-c12f-4777-8172-fba5e9c8cab8.jpeg


Ik wacht nog even af totdat ik een derde partij over de vloer heb gehad die dit op locatie voor mij kan controleren en eventueel kan bevestigen dat dit inderdaad niet veilig is. Als de winkel dan nog steeds niet wil meewerken wordt het tijd om de juridische route te bewandelen.
 
Ja jammer al ben ik geen techneut maar alleen al de opmerking over zelf even afkitten vindt ik verre van netjes bij de aankoop van een nieuwe bak.
 
Juridische route is nergens voor nodig, is een aankoop ondeugdelijk en werkt de winkel niet mee: je klacht op klachtenkompas zetten
 
Update: Reactie van de winkel was al volgt:

"
Goedemorgen David,



Hebben dit ook even neergelegd bij de importeur. Zij zijn net als ons van mening dat dit absoluut geen kwaad kan.

Zie hieronder hun zienswijze en tip:



Ik heb dit even laten onderzoeken door de aquarium afdeling.

Zij geven aan het nog niet eerder gezien te hebben dat er zoveel kit aan de buitenkant zit.

Vooral op de ene foto lijkt er zelf wat aan bewerkt te zijn, je ziet daar dan ook allemaal strepen. (maar nogmaals, het lijkt en kan ook zijn dat dit al zo was bij binnenkomst!)




Overigens geven mijn collega’s aan dat dit verder geen probleem is, zolang het aan de binnenkant wel goed gekit is.

De resten aan de buitenkant kan je eenvoudig verwijderen met bijvoorbeeld een krabber voor keramische kookplaat.

Eventueel daarna netjes afkitten en gladstrijken met glad voorwerp.

Met vriendelijke groet,

"

Gelukkig heb ik ook nog een foto gevonden van de binnenkant van het aquarium toen het net pas gearriveerd was en nog in de doos zat. Hierop zien de binnenste kitranden ook erg slordig uit:Bekijk bijlage 345557

Ik wacht nog even af totdat ik een derde partij over de vloer heb gehad die dit op locatie voor mij kan controleren en eventueel kan bevestigen dat dit inderdaad niet veilig is. Als de winkel dan nog steeds niet wil meewerken wordt het tijd om de juridische route te bewandelen.
als ik dezer foto zo bekijk is dit geen nieuwe bak maar een gebruikt exemplaar gezien de vuil strepen op het glas en in de kit lijkt ook wel een beschadiging te zitten.
En de opmerking van zelf verwijderen en zelf afkitten dat gaat bij een nieuwe bak natuurlijk niet op.
 
Zelf heb ik ook een Trofis gehad, en de afwerking was ook gewoon minder dan gebruikelijk. Maar in dit geval zou ik de bak gewoon retour sturen. Dit is namelijk wel heel erg slordig afgewerkt.
 
Het vervelende is dat de winkelier waardevermindering in rekening kan brengen voor het vernielen van de verpakking, daarnaast is de winkelier niet verplicht om voor de retourzending te zorgen. Buiten dat alles... je hebt hem online besteld neem ik aan? Want alleen dan is de wet koop op afstand van toepassing. Heb je hem gewoon in de winkel besteld.... koop is koop tenzij deze nadrukkelijk onder andere voorwaarden is geleverd.
 
Je koopt een kant en klaar aquarium waar je zelf nog de kitresten vanaf moet krabben en zelf nog naden moet afkitten? 😲
Je moet even een paar dingen weten, sowieso hecht siliconenkit niet op siliconenkit, dat klinkt vreemd maar is wel het geval. De kit tussen de ruiten dient om de bak mechanisch bij elkaar te houden, de kit aan de binnenzijde zijn de seals, deze zijn om de bak waterdicht te houden. Heel belangrijk bij de fabricage van een bak is dat de seals in een keer worden aangebracht, je kunt niet een paar naden doen en de volgende dag de rest want dan krijg je kit op kit en dat hecht niet. Voor zover ik het op de foto's kan zien heeft deze bak heel slechte seals, de kans op lekkage is daardoor heel groot. Ik zou dit zelf nooit en te nimmer accepteren en mijn geld terug eisen, helemaal na de tip om de bak zelf verder af te werken. Daarbij is de algehele indruk dat deze bak heel slordig in elkaar is gezet, wie zegt mij dat de kitnaden goed zijn aangebracht? Een nieuwe tank hoort gewoon strakke kitnaden te hebben, geen discussie over mogelijk.
 
Het vervelende is dat de winkelier waardevermindering in rekening kan brengen voor het vernielen van de verpakking, daarnaast is de winkelier niet verplicht om voor de retourzending te zorgen. Buiten dat alles... je hebt hem online besteld neem ik aan? Want alleen dan is de wet koop op afstand van toepassing. Heb je hem gewoon in de winkel besteld.... koop is koop tenzij deze nadrukkelijk onder andere voorwaarden is geleverd.
Die waardevermindering is flauwekul, hoe wil je de kwaliteit controleren van een dergelijk groot object zonder de verpakking stuk te maken?
 
Die waardevermindering is flauwekul, hoe wil je de kwaliteit controleren van een dergelijk groot object zonder de verpakking stuk te maken?
Wat jij terecht vind en wat de wet voorschrijft zit wel verschil in natuurlijk. Hij geeft zelf aan de verpakking vernield te hebben. Daar mag de winkelier kosten voor in rekening brengen. In deze situatie is het natuurlijk vervelend maar als de bak echt zo slecht is als gesteld zal de winkelier vast met een passende oplossing komen. En ja, als de bak datgene doet waar die voor gemaakt is (water vasthouden) dan heb je eigenlijk weinig om over te klagen, wellicht had je dan beter eerst een bak van dat merk in een winkel bekeken en was een teleurstelling bespaard gebleven.
 
Ik heb 9 jaar een trofis colisa gehad en dit zijn mooie en vooral bakken die goedkoper zijn dan de meeste andere merken maar de afwerking is helaas beduidend minder dan wat we van andere merken gewend zijn.
De foto's van de kit aan de buitenkant zien er erg herkenbaar uit, zo zag mijn aquarium er ook uit.

Gedurende de 2 jaar met zoetwater en 7 jaar met zoutwater heb ik nooit problemen gehad met het aquarium en ik verwacht dan ook dat je met dit aquarium ook geen problemen zult ondervinden.

Nu heb ik een aquaja aquarium welke zeker 4x de prijs van de trofis gekost heeft en dit aquarium ziet er super strak afgewerkt uit (tot in elk detail), maar daar is de prijs ook naar natuurlijk.
 
Nu heb ik een aquaja aquarium welke zeker 4x de prijs van de trofis gekost heeft en dit aquarium ziet er super strak afgewerkt uit (tot in elk detail), maar daar is de prijs ook naar natuurlijk.
Alle waar is naar zn geld zegt men vaak en je ziet ook dat budget bakjes als Juwel minder zijn dan bv een Aquatlantis maar daar is de prijs dan ook naar.
 
Het vervelende is dat de winkelier waardevermindering in rekening kan brengen voor het vernielen van de verpakking, daarnaast is de winkelier niet verplicht om voor de retourzending te zorgen. Buiten dat alles... je hebt hem online besteld neem ik aan? Want alleen dan is de wet koop op afstand van toepassing. Heb je hem gewoon in de winkel besteld.... koop is koop tenzij deze nadrukkelijk onder andere voorwaarden is geleverd.
Gezien het feit dat de bak door een bezorgdienst is bezorgt legt dat wat anders ook al heb je de bak in de winkel besteld dan als nog is het retour recht van toepassing.
Het ligt anders als je da bak zelf ophaalt en uitgepakt mee neemt.
 
Alle waar is naar zn geld zegt men vaak en je ziet ook dat budget bakjes als Juwel minder zijn dan bv een Aquatlantis maar daar is de prijs dan ook naar.

Zelf sinds kort in bezit van een Volga 350, maar het prijsverschil tussen een Jewel 350 was echt niet zo groot hoor. Echter krijg je inderdaad wel een stuk betere kwaliteit.

In het geval van de Trofis was in mijn geval met name het meubel van mindere kwaliteit. Door de slechte afwerking van de randen zorgde een paar druppels water er al voor dat de toplaag los kwam.
 
Gezien het feit dat de bak door een bezorgdienst is bezorgt legt dat wat anders ook al heb je de bak in de winkel besteld dan als nog is het retour recht van toepassing.
Het ligt anders als je da bak zelf ophaalt en uitgepakt mee neemt.
Dat is echt pure onzin. De wet koop op afstand is uitsluitend van toepassing indien de feitelijke overeenkomst gesloten is buiten de verkoopruimte (bijvoorbeeld via een website, aan de deur of telefonisch), is de overeenkomst in de winkel gesloten dan kan je je hooguit beroepen op productconformiteit. Omdat zowel de winkelier als de fabrikant aangeven dat de bak binnen de specificaties vallen is daar dus geen sprake van. Een bezorgdienst heeft helemaal niets met de verkoop te maken en kan zelfs als aparte dienst aangeboden worden/zijn. Maar aangezien TS zelf verder niet reageert ga ik er maar van uit dat het inmiddels opgelost is. Wat ik jammer vind is dat je hier suggesties doet die hoop creëren. Kijk ik snap ook wel dat de onstane situatie niet wenselijk is maar de vraag die overblijft... is dit de bak zoals die aangeboden werd in de winkel of is dit een andere bak. In het laatste geval kan je nog wel wat kanten op, in te eerste geval... vette pech
 
Om dit voor eens en altijd duidelijk te maken dit zegt de overheid.

Wat zijn mijn rechten bij een product dat kapot is?​

Als u iets koopt heeft u recht op een goed product. Is er iets mis met het product? Dan kunt u teruggaan naar de winkel voor gratis reparatie of een nieuw product.

Met de verkoper een oplossing vinden​


Heeft u een product gekocht dat niet goed is? Dan moet u eerst proberen om met de verkoper een oplossing te vinden. Want de verkoper heeft de wettelijke plicht om u een goed product te leveren. De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. Hij moet het probleem oplossen of de fabrikant voor u inschakelen.

U hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon als u een kapot product heeft gekocht. U hoeft ook niet bij te betalen voor een nieuw product. Dit geldt ook als u iets in de uitverkoop heeft gekocht. U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper besluiten dat hij alleen zal repareren.
 
Niet om een discussie te starten over Juwel aquaria, maar ik heb er nu meerdere gehad en altijd met strakke kitnaden.

Gebaseerd op de foto’s zou ik ook haast zeggen dat dit een tweedehands is. Het lijkt haast wel alsof ik algaanslag zie, maar misschien komt dat door de foto. Ook een hele vreemde reactie vanuit de winkel, je koopt toch geen aquarium bij hen om vervolgens zelf nog overtollige kit weg te krabben en nieuwe kit aan te brengen. Dan kan je net zo goed een tweedehands op marktplaats halen.
 
Ik zou bij deze zgn zaak een zeer irritante maar wel lucratieve bestelling op voorhand plaatsen en erna zeggen dat je pasje moet worden schoongekrabt en of ze daar nog een middeltje voor kunnen nasturen.
 
De kitnaden van een bak zijn zo ongeveer het belangrijkst voor de kwaliteit, waterdichtheid en veiligheid. Volgens mij is daar geen speld tussen te krijgen.
Het bericht van de leverancier dat je als koper maar even zelf met kit aan de slag moet om de afwerking af te maken is echt te gek voor woorden. Alsof je een huis laat bouwen en de aannemer verteld je dat je zelf maar even de muren moet voegen aan de buitenzijde.
 
Ik zou bij deze zgn zaak een zeer irritante maar wel lucratieve bestelling op voorhand plaatsen en erna zeggen dat je pasje moet worden schoongekrabt en of ze daar nog een middeltje voor kunnen nasturen.
Dat heeft niet zoveel zin. Beter is het om gewoon duidelijk te maken dat je dit niet accepteert, al is het alleen al vanwege het risico op de enorme consequenties die een lekkage tot gevolg kan hebben.
Wel alles schriftelijk (mail) doen en wanneer er telefonisch of direct contact is het besprokene per mail nog even bevestigen.
 
Sorry voor mijn late reactie.. Zag uiteindelijk dat dit topic toch nog meerdere antwoorden heeft gekregen. Uiteindelijk heb ik een gedeelte van de aankoopprijs retour gekregen van de winkel en heb ik de bak al een dik jaar in gebruik zonder problemen :)
 
Dus met korting ofzo gekregen dan?
Ik wil je bak wel zien, er is wel het een en andere voorbij gekomen qua qualiteit van bakkenfabrikanten.
Zou het nog uitmaken.
 
Dus met korting ofzo gekregen dan?
Ik wil je bak wel zien, er is wel het een en andere voorbij gekomen qua qualiteit van bakkenfabrikanten.
Zou het nog uitmaken.
Ik heb uiteindelijk 10% van de aankoopprijs retour gekregen en het maar erop gewaagd.

Foto's van de bak

1691435312438.png
1691435296771.png
 

Terug
Bovenaan