Trofis H600 van Ed Tensen


Even een kleine update van deze bak;

Besloten om de Trofis H600 verlichting te vervangen. Redenen zijn;
- Verlichting is net niet toereikend genoeg. Wattage is rond de 34-36 Watt. Ik merk dat sommige plantensoorten toch wat meer vragen.
- Het dimmer kanaal en tijdkloksysteem werkt niet goed. Tijdklok kon ik nog omzeilen door een tijdschakelaar ertussen te zetten. Maar de lamp bepaald ook zelf de lichtsterkte, fluctuerend tussen de 98-83%, terwijl ik hem ingesteld heb op 100%. Dat is natuurlijk totaal niet wenselijk.

Daarom deze led vervangen door een Twinstar 600S 3 op dit moment ingesteld op 80%. Verschil is duidelijk zichtbaar 😊.

Trofis H600 standaard led verlichting:
20230907_193803.jpg


Twinstar 600S 3 led verlichting:
20230907_203118.jpg


Verder heb ik de sterilizer op een nachtklok gezet. Deze gaat alleen aan in de periode dat het licht uit is.

Voorlopig hou ik het op licht snoeiwerk, zodat de snellere groeiers kunnen helpen om de balans in de bak sneller te verkrijgen.

Gr. Ed
 
Het is een heel mooi bakje aan het worden he,
Veel plezier met je nieuwe lamp.
 
Heel fraai! Kun je iets vertellen over hoe je je takken allemaal zo mooi rechtop hebt gekregen? Heb je er bodemplaten onder of heb je ze bovenin het aquarium bevestigd of...?
 
Heel fraai! Kun je iets vertellen over hoe je je takken allemaal zo mooi rechtop hebt gekregen? Heb je er bodemplaten onder of heb je ze bovenin het aquarium bevestigd of...?
Op pagina 2 als je iets naar beneden schrolt, leg ik uit hoe ik dit gedaan heb en waarom 😊.
 
Lavastenen John of hier en daar een platte kei. Als ik voor de laatste kies dan moeten deze niet zichtbaar zijn in ieder geval. Ik zet ze vast met 1 sec lijm op basis van cyano acrylaat en filterwatten. Je krijgt zo een mooie sterke verbinding.
Dit bedoeld Ed denk ik want ik had het ook gevraagd destijds;)
 
Dit bedoeld Ed denk ik want ik had het ook gevraagd destijds;)
Nee die bedoelde ik niet 😅. Dat was mijn eerste gedachte, maar die verbindinding was op lavasteen te broos. Lavasteen is behoorlijk stoffig ook en de lijm hechte niet goed destijds ook na schoonmaken van de stenen niet.

Ik bedoelde deze:
Nou de grap van mij, keerde zich eigenlijk een beetje tegen mij 😅. En John had het (zonder dat hij het wist 😉) toch wel gedeeltelijk bij het juiste eind.

De lavastenen zijn in deze setup niet bruikbaar om de stronken aan te bevestigen. Er is te weinig houvast om een stevige verlijming te krijgen met 1 sec lijm en filterwatten. Je zou het eigenlijk niet zeggen, omdat lavastenen natuurlijk ruw zijn en dus voor houvast zouden moet zorgen. Maar het tegendeel was waar. Als ik dit zou doen dan ben ik ervan overtuigd dat ik na een aantal maanden een oer drijfhout bos zal hebben.

Goed maar wat nu dan? Nou daar komen toch de maaskeitjes om de hoek kijken. Maar ook deze niet met 1 sec lijm gedaan, puur uit voorzorg. Ik heb de stronken gekit aan de stenen. Met siliconenkit geschikt voor aquarium glas beplakking etc. Je krijgt zo een sterke verbinding en ik ben wat flexibel hoe ik de bomen neerzet. Ietsje schuin wat rechter etc.

Als ik klaar ben met de hardscape zit ik sowieso vast aan veel waterwissel de eerste week om alle schadelijke stoffen af te voeren. Maar eerst even goed laten uitharden natuurlijk 😊.

Hieronder wat foto's van de stronken/bomen. Later vandaag post ik het bos en wat verdere plannen mbt deze scape.

Bekijk bijlage 359528Bekijk bijlage 359529Bekijk bijlage 359530

Van de stenen zie je trouwens straks niks meer terug 😉.

Gr. Ed

ahja, top, thnx. Helaas voor mij geen optie want heb niet zo'n dikke bodem, dus denk dat ik met touwtjes aan de strips ga hangen 🙂
Een dikkere bodem is vaak wel een must idd. Misschien zijn tie-wraps nog een optie voor jou?
 
Heel mooi Ed wat jij hebt weggezet, dit laat zien dat je van een klein bakje iets groots maakt.
 
Maar weer eens een update van deze bak.

Er is veel veranderd in deze bak en dat heeft 2 redenen:

Wegens een verbouwing thuis op de 1e verdieping, moesten alle meubelen op 1 kamer komen te staan van de 1e verdieping. Dit was enigzins gepland, maar niet dat alles op 1 kamer moest komen te staan wegens stuc werkzaamheden aan de plafonds. Hierdoor moest dit aquarium ook verkassen en kon ik niet het onderhoud aan de bak blijven doen wat ik voorheen wel deed. Baardalg, draadalg en blauwalg was het gevolg. De blauwalg zat zelfs goed in de toppen van sommige bomen genesteld en uiteraard, was menig mos ten prooi komen te vallen aan alg 😔.

Na de verbouwing de situatie goed bekeken en besloten er een plantenbak met minimale hardscape van te maken. Nagenoeg alle bomen eruit gehaald, alleen de liggende is erin gebleven. Wat plantjes herplant die los waren gekomen en veel water gewisseld en alg verwijderd en het licht omhoog gebracht van 80% naar 100% voor 8 h en de led achterwand 4 standen naar beneden gezet. Achterin heb ik 2 soorten Rotala's geplant. H'ra en Rotundifolia green. En Pistia toegevoegd als drijver. Qua voeding zit ik op 15 ml kaliumnitraat, 15 ml kaliumfosfaat en 5 ml profito. CO2 3 bellen per sec. De bak staat er nu zo bij:

20231121_173500.jpg


Pijpwerk moet ik nog schoonmaken 😅. En de tripartata nog opbinden rond het hout.

Valt misschien ook op dat er andere bewoners inzitten dan gepland. Voor de Iriatherina werneri en groene jade garnalen was geen budget meer nadat ik mijn vissen ben verloren in mijn Malawi speciaal aquarium. Besloten om dat budget te gebruiken voor vervanging in die bak. Die zwemmen inmiddels prima rond. In deze bak komen de guppen te zwemmen uit het oude aquarium van mijn zoon. De helft is al overgezet in verschillende stappen om de belasting rustig op te voeren. De komende 2 weken is de rest aan de beurt waarna ik het oude aquarium kan gaan afbreken. Al met al weer een hele reis, maar bakje draait mooi nu en nagenoeg geen alg meer. Hieronder nog wat foto's van de bewoners:

20231121_173509.jpg
20231121_173533.jpg
20231121_173549.jpg


Gr. Ed
 
Thx allen, bakje is nog niet waar ik hem wil hebben, maar hij is hard op weg 😊.
 
Gister begonnen met deze bak, even goed de schaar en handen erin. Hij was weer lekker vol gegroeid.

Stand van zaken na gister:
20231210_141418.jpg


De tripartata had het wel erg naar zijn zin 😅. Ook de glosostigma ging de concurentie behoorlijk aan met de tripartata, een winnaar was er niet. Of het moet mijzelf zijn geweest, want ik was maar wat blij met die hoeveelheid gloso 😊.

Planten zolang bewaard in de bak:
20231210_141423.jpg

20231210_141431.jpg


Gister de hele voorkant eruit gehaald en wat gloso daar al terug gepland. Van de gloso en andere kleine voorgrond beplanting maak ik kleine stengelporties, zo krijg je relatief snel een mooi tapijtje.

Vandaag dus verder gegaan:
20231210_175956.jpg


Helanthium tennelum links geplant en wat Litorella uniflora in het midden naast de tennelum. Verder staat er in het midden van de stronk een groep Crypt. parva. En tussen de gloso ook wat hirsuta.

Vanuit het oude aquarium van mijn zoon nog een Lotus getoverd, deze staat iets vanuit links achter de stronk:

20231210_193109.jpg


Aankomende week weer verder, want rechts moet ook nog aangepakt worden en planten zat over:

20231210_193028.jpg


En er kon genoeg weg, 2de bakje in totaal nu:

20231210_193042.jpg


Gr. Ed
 
Herbeplanting voor zover is klaar. Ook wat Micranthemum Monte Carlo en Eleocharis parvula in wild verband tussen de gloso geplant en wat meer Monte Carlo links achter de stronk.

20231214_202003.jpg

20231214_202038.jpg


Verder de inlaat even lekker achoongemaakt.

20231214_201800.jpg


Pistia gaat er in de nabije toekomst uit als de Hygrophila en Lotus voor genoeg bescherming hebben gezorgd en de bodem goed is ingegroeid.

20231214_201813.jpg

20231214_202029.jpg


Vanaf volgende week ga ik weer wat voeding geven naast de CO2 die ik standaard geef in deze bak. Zo geef ik het merendeel van de planten even de tijd om eerst weer wat vast te kunnen groeien en zodra ze weer meer blad gaan maken geef ik meer voeding in de waterkolom mee. De Rotala's pakken nog genoeg weg van wat de vissen produceren, dus dat zit voor nu wel goed.

Nog wat foto's tot besluit:

20231214_201836.jpg

20231214_201847.jpg

20231214_201907.jpg

20231214_201946.jpg

20231214_202116.jpg


Ps CO dropchecker plaats ik morgen terug, eerst nog even schoonmaken 😊.

Gr. Ed
 
Leuk gedaan zo dat wild verband, dat stuk hout past er ook goed bij zo.
Pistia gaat er in de nabije toekomst uit
Hoelang laat je deze in de bak alvorens weer te verwijderen, een paar maanden?
Ik dacht dat deze planten nuttig zijn ivm opnemen van afvalstoffen
komt er een wat anders voor de pitia ?
 
Laatst bewerkt:
Drijfplanten zijn zeker heel nuttig en zijn goede verklikkers van mogelijke tekorten.

Echter als de Hygrophyla boven water begint te groeien, wat 1 scheut nu al begint te doen en de Lotus wat drijfbladeren heeft is er genoeg beschutting voor de vissen dat de Pistia in dat opzicht zijn nut verloren heeft. Ook komen de kleuren beter tot zijn recht bij de Rotala's, want er is nu vrij veel schaduw Dat is overigens een bewuste keuze voor nu.

Misschien dat ik er een paar plantjes in houd, maar daar neig ik nu niet naar.
 
Bakje groeit mooi in, tevreden in hoe het zich ontwikkelt nu.

20231228_172516.jpg


CO2 fles zit er wel aan te komen. Checker was gister lichtgroen/gelig, terwijl hij altijd groen tot lichtgroen is naarmate de dag vorderd. Daarop ventiel iets bijgesteld tot 2-3 bellen per sec.

Sinds iets meer dan een week geleden ook weer wat meststoffen gaan geven. Op dit moment 5 ml Kaliumnitraat, fosfaat en Profito. Ik verwacht uiteindeljjk weer op 15 ml uit te komen, maar voor nu zeker niet nodig.

De Lotus begint aan te slaan en produceert de eerste kleine nieuwe blaadtjes, een voorzichtig maar veelbelovend begin 😊.

20231228_172346.jpg


Ook het groepje garnalen is lekker aan het herstellen. In het oude aquarium van mijn zoon een terugval gehad tot het punt dat ik me afvroeg of ze er nog wel in zaten. Bij het afbreken van dat aquarium kwamen er toch nog een 30 tal boven water, waarvan er nu een aantal zijn gezadeld of eieren dragen.

20231228_172635.jpg
20231228_172658.jpg


De 3 Musketiers ook lekker bij elkaar 😉.

20231228_172705.jpg


En nog een paar andere kiekjes:

20231228_172354.jpg

20231228_172407.jpg

20231228_172445.jpg


Gr. Ed
 
Zier er weer fraai uit Ed(y)
De pitia's er nu volledig verwijderd?
Op dit moment nog een klein beetje aan het oppervlak. Maar denk wel dat ik ze er uiteindelijk helemaal uit haal. Vooral als de Lotus ook wat drijfbladeren heeft.
 
Op de voorlaatste foto lijkt het wel alsof je door het hoge struikgewas wandelt,
en een helder blauwe hemel er achter ziet tevoorschijn komen,
wat een plaatje heb je er van gemaakt,prachtig (y)
 

Terug
Bovenaan