Tropica Soil Powder invloed.


B

Blub088

Guest
Hey allemaal,

Ik heb even een vraag aan mensen die bekend zijn met deze bodem. Deze bodem zou een PH/KH verlagende werking moeten hebben. Ik heb daar zelf eigenlijk niks van gemerkt.
De ph is stabiel 7.5 gebleven sinds ik het erin heb en dat is pak en beet hetzelfde als mijn kraantwater wat 7.7 ongeveer is. Misschien 7.8.

Dat zou dus kunnen betekenen dat de bodem de ph maar met 0.2/0.3 verlaagt. Maar ik had verwacht dat dat veel meer zou zijn eigenlijk.

Weet iemand wat de invloed van de bodem is op de waterwaarden en dan kijkend naar de ph en kh?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
vreemd, hij trekt 'm bij mij altijd naar de 6.4

- hoelang ligt de bodem er al in?
- hoe heb je het gemeten ?
- en heb je de voorbeschreven waterwissels gedaan? en met RO of kraanwater?
- en voor de zekerheid: je hebt 'm toch niet uitgewassen hoop ik...
 
vreemd, hij trekt 'm bij mij altijd naar de 6.4

- hoelang ligt de bodem er al in?
- hoe heb je het gemeten ?
- en heb je de voorbeschreven waterwissels gedaan? en met RO of kraanwater?
- en voor de zekerheid: je hebt 'm toch niet uitgewassen hoop ik...

Hij ligt er nu sinds eind Mei/begin Juni in ongev. Ik heb het gemeten met een druppeltest. En ik heb de voorgeschreven waterwissels gedaan. Iets vaker nog zelfs naar het idee van George Farmer. Ik heb geen RO tot mijn beschikking dus alleen kraanwater.
Ik heb hem ook niet uitgewassen nee ^^.
 
Ik heb hem ook niet uitgewassen nee ^^.
Ik las laatst een topic van iemand die erg veel problemen had met z'n soil, bleek achteraf dat ie 'm had uitgewassen. :stars:
Vandaar...


Toch is het vreemd, de soil kan gewoon niet na zo korte tijd zijn CEC werking verliezen. Heb je hard water misschien? Dat verkort ook de pH verlagende eigenschappen aanzienlijk.
Je zou het nog eens kunnen proberen met een pH pen. Water uit de kraan en water uit je bak; dan weet je het zeker.

enne... totaalpic van je bak?
 
Volgens mij is het wel zo dat als je ververst met kraanwater dat de boden veel sneller is uitgewerkt dan wanneer je osmose gebruikt. maar dat is voor de langere termijn en eigenlijk had de boden de ph zeker behoren te verlagen net zoals Corne aangeeft.
 
Ja ik heb zaterdag de waterwissel gedaan en nu net weer een ph test en het is nog steeds 7.5. Wellicht dat de 50% wekelijkse waterwissel met kraanwater de ph verlagende werking teniet doet maar dat lijkt me erg vreemd. Waterwissels zijn tenslotte noodzakelijk, helemaal in een plantenbak waar je een dergelijke bodem zou gebruiken.
 
Het is wel een bekend gegeven dat daarmee de pH verlagende eigenschappen worden vermindert.
Maar dat dit na zo snelle tijd gebeurd stelt mij ook tot een raadsel.

Laatste waar ik aan denk zijn sterk kalkhoudende hardscape.
Seiryu bijvoorbeeld.
 
Neej enige wat er in staat is hout en een stuk mini landscape rock. Dat doet zover ik weet niks met de waarden.
 
Als je aan een bak met een bodem als deze co2 gaat toevoegen, is de kleur van de continu checker dan even representatief als met een grindbodem?

En heb je door de bodem meer kans dat de ph sneller zakt dan zonder zo'n bodem? Of wordt het riskanter?
 
als je aan een bak met een bodem als deze co2 gaat toevoegen, is de kleur van de continu checker dan even representatief als met een grindbodem?
Ik heb een bakje staan, zonder CO2, met ADA soil die de pH en KH verlaagd. Als ik daar een dropchecker inhang blijft ie blauw.
Een Drop Checker laat het CO2 gehalte zien, onafhankelijk van de in het water opgeloste stoffen/zuren en geeft daardoor altijd een betrouwbaarder resultaat dan een ph/KH tabel.
Als ik daar CO2 aan ga toevoegen zal de dropchecker gaan verkleuren. Dus: de verkleuring van de dropchecker word alleen bepaald door de CO2, ongeacht de bodem.
En heb je door de bodem meer kans dat de ph sneller zakt dan zonder zo'n bodem? Of wordt het riskanter?
Met een soil ben je veel eerder aan de beoogde CO2 dan met bv een grindbodem. Een soil verlaagd zowel de pH en de KH.
En omdat je een lage KH hebt hoeft de CO2 minder gebufferd te worden door de opgeloste mineralen. (de CO2 word nml. eerst opgenomen door HCO3).
Daarom ben je met een soil eerder op de gewenste ppm CO2 en hoef je dus minder toe te voegen.
En als je de CO2 goed stabiel afstelt, de kleur van je dropchecker in de gaten houd en daarbij ook je vissen, dan is het niet riskant.
 
Ik heb inmiddels ook de KH even kunnen testen van de bak en het kraanwater.
Van de bak is de KH 7, van de kraan is de KH 8. Gh van de bak is 6 en PH 7.5.

Maar er zitten twee elkaar opheffende dingen in de bak werd er opgemerkt. Namelijk 1 stuk Seiryu steen en de Tropica powder soil. Wat zou verklaren waarom dat dus niet zo laag komt.
 

Terug
Bovenaan