tropscihe vissen kweken


K

kevinbr

Guest
hallo

ik heb nu ongeveer een jaar een tropisch aquarium.
de bak is mooi dicht gegroeid aan een kant.
ik zou wel graag een keer willen proberen mijn visjes te laten paaien. hoe kan ik dit het beste doen?
ik heb geen guppen. maar weet zo ook niet welke wel.

gr, kevin
 
Welkom Kevin.
Kan je een foto van de vissen maken en hier plaatsen?
Geeft wat makkelijker advies ;)
 
Hmmm,het lijkt mij wel handig om te weten wat voor vissen je hebt.Zo kan je de vissen de juiste verzorging geven en zijn de jongen ook makkelijker te verkopen...
 
Hoi en welkom Kevin!

Je hebt al een jaar een aquarium maar weet niet wat je erin hebt? o.O Waarom heb je dan een aquarium en waarom wil je er mee gaan kweken?

Denk dat het eerst slim is om uit te zoeken wat er allemaal bij komt kijken en of je de jonge vissen nadertijd ook daadwerkelijk ergens kwijt kan. Anders zit je met een bak vol vissen en overbevolking zit je natuurlijk ook niet op te wachten ;)
 
hallo,

ik heb geprobeert mijn visjes te fotograferen maar dat is best lastig in een 150liter aquarium.
toen ik mijn visjes heb uitgezocht ben ik bij pets place in zutphen voor de aquaria gaan staan en overal koppeltjes van uitgezocht.
hoe kan ik er het beste achter komen wat voor vissen ik heb. zodat julie mij verder kunnen helpen. en overbevolking ben ik niet zo bang voor, want ik heb 8 visjes in mijn 150 liter bak
 
Een filmpje maken werkt vaak beter bij beweeglijke vissen.

Besef wel dat iedere vis eisen stelt. Als je niet weet wat voor vissen je hebt weet je ook niet hoe je ze moet verzorgen, want je bent niet op de hoogte van de eisen. De meeste beginners doen het zo (visjes op uiterlijk uitzoeken in de winkel), maar eigenlijk klopt het niet.
 
ik heb de vissen uitgezocht op makkelijk onderhoud. dus dat ik niet direct moeilijke vissen heb. en ik heb niet echt van die sier vissen maar meer forel achtige. en 2 soort maanvis achtige. maar dan kleiner en geen jagers. , video word geupload op YouTube. zal zo even link sturen
 
Ik kan er nog niet veel van maken, maar ik dacht in ieder geval een Sumatraan (Puntius tetrazona) te zien. Kan je daar even op googlen en aangeven of dat klopt?
 
die heb je in iedergeval wel goed als ik dat zo zie op google. zal even kijken of ik een duidelijker filmpje kan maken,

bedankt alvast
 
die heb je in iedergeval wel goed als ik dat zo zie op google. zal even kijken of ik een duidelijker filmpje kan maken,

bedankt alvast
 
Ik zie ook zebravisjes....Brachydanio rerio
 
die heb je in iedergeval wel goed als ik dat zo zie op google. zal even kijken of ik een duidelijker filmpje kan maken,

bedankt alvast
 
ook die zebra klopt. maar daar heb ik ook een gespikkelde versie van. toevallig iemand die daar een naam aan kan geven
 
Dat zal de luipaarddanio (Danio frankei) zijn.
 
Op zich zijn dit tot nu toe allemaal scholenvissen, maar jij hebt koppeltjes gekocht?
 
ook die zebra klopt. maar daar heb ik ook een gespikkelde versie van. toevallig iemand die daar een naam aan kan geven
 
Dat is hem ook Jones :thumbs:

PS...Haha, De rest....Danio allegario
 
ja overal 2 van. niet erg slim dus ? :oops:
 
Niet echt nee. ;)

Vooral Sumatranen kunnen bijterig worden naar andere vissen als ze met te weinig exemplaren gehouden worden. Gelukkig zijn Danio's ontzettend snel en beweeglijk, dus die krijgen ze niet te pakken, anders kunnen er gewonden vallen. Afgezien daarvan voelen scholenvisjes zich niet op hun gemak als er niet genoeg soortgenootjes zijn.

Hoe groot is je bak trouwens? Ik denk dat het geen gek idee is om voor dit allegaartje een passend thuis te zoeken en verder te gaan met vissen die beter bij elkaar passen en die zonder al te veel moeite kweken.
 
ik denk dat zebra- of luipaarddanio's eigenlijk best leuk zijn om mee te kweken als beginner toch? De jonkies kun je ook makkelijk kwijt.
 
Als de bak groot genoeg is wel. Het zijn nogal zwemmers dus met bakken van kleiner dan 100 cm. doe je ze tekort. Als ze in de bak van Kevin's avatar zitten vrees ik er een beetje voor, maar er zijn wel leuke alternatieven.
 
SaskiaZ zei:
ik denk dat zebra- of luipaarddanio's eigenlijk best leuk zijn om mee te kweken als beginner toch? De jonkies kun je ook makkelijk kwijt.

Dat valt ook best tegen. Van een kweek kan je gemakkelijk 500-600 jongen krijgen. Daarvoor heb je echter wel een groot aquarium nodig omdat dergelijke aantallen niet in een bakje van 80 passen. Bovendien is het mijn ervaring dat je ze (behalve als voedervis, en daar krijg je natuurlijk niets voor) nauwelijks kwijt raakt. Leuk om een keer gedaan te hebben, maar eens en nooit weer

@Kevin : als je nog eens een filmpje maakt kan je beter even de gordijnen dicht doen, dan wordt het allemaal wat duidelijker
 
mijn bak is 150 liter. 70cm in seskant
 
ik zal even filmpje maken met gordijnen dicht
 
de sumatraan laten eigenlijk alle vissen met rust. zit zitten altijd veel tussen en rond de beplanting
 
Dat is geen normaal gedrag voor Sumatranen. Die horen vrij door de bak te zwemmen. Ze voelen zich niet op gun gemak omdat ze niet genoeg soortgenootjes hebben. Jammer, want het zijn superleuke vissen als ze in een school zitten.
 
kevinbr zei:
mijn bak is 150 liter. 70cm in seskant

Daar heb je in dit geval niets aan. Aangezien de ouders de afgezette eieren meteen zullen opeten heb je een extra bak nodig

en bedoel je deze ??

9gVnHuRnl0ujc9gCiVEAvzv2MbHpjCqG.jpeg


of deze ??

9gVnHuRnl0ujc9gCiVEAvzv2MbHpjCqG.jpeg
 
Je hebt ook knipstaarten volgens mij.
Maar met welke vissen wil je nou kweken.
 

Terug
Bovenaan