Wat is er nieuw

Tuberculose of Scoliose? HELPPPP!!!

aafie08

Member
Lid geworden
21 mei 2026
Leeftijd
21
Situatie:
Ik heb een vijver van 45 kubieke meter met ongeveer 30 winden (blauwe, gouden en zilverwinden) en 4 albino graskarpers. Het is een zwemvijver, dus er staan geen andere planten in dan 2 waterlelies achterin.
Probleem:
Een van de albino graskarpers kon ongeveer een jaar geleden niet meer zwemmen. Destijds dacht ik dat hij ziek was, maar hij zag er gezond uit, afgezien van het feit dat hij niet meer kon zwemmen. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen, dus heb ik hem terug in de vijver gezet. Hij zwom gewoon krom terug naar de waterlelies en bleef daar.
Hij leeft nu al een jaar zo. Hij zwemt van plant naar plant, ligt op zijn rug op de planten en zwemt heel krom. Vandaag heb ik eindelijk het verband gelegd tussen zijn onvermogen om te zwemmen en zijn kromme ruggengraat en zag ik dat het een teken kan zijn van scoliose en tuberculose. Wat denken jullie dat het is? Ik ben nu doodsbang dat hij al mijn andere vissen besmet heeft...

Symptomen en tijdlijn:
Hij is 1,5 jaar oud en kon ongeveer een half jaar niet meer zwemmen (of tenminste, toen merkte ik het voor het eerst). Hij zwemt scheef, heeft een gebogen ruggengraat en zijn achtervin is een stompje. De andere vissen zijn nog steeds levendig en normaal (al ongeveer een jaar).

Kan iemand uitsluiten welke van de twee het meest waarschijnlijk is? Ik maak me namelijk grote zorgen dat dit al mijn vissen kan doden :((( HELP!!!!

Dierenarts? Foto's?

Dit is een filmpje dat ik van hem had getoond aan de arts en die wist van niets. Ik zoek echt al superlang naar informatie, maar ook niemand heeft me tot nu toe kunnen helpen. Ik wist niet af van deze forums. Dus nu ben ik hier...

Ja sorry het filmpje is niet super duidelijk, want ja het is gwn heel diep en ik wilde hem niet nog meer stresseren door te proberen vangen enzo. Plus indien hij tuberculose heeft zou hij het ook aan mij kunnen geven. Dus ja...

Bijlagen

• 20260319_133832.mp4
    25.9 MB
Aangezien het een goudvis is, en afwijkende groei door inteelt daar veel voorkomt/ het een buitenvis en een reiger de ruggegraat beschadigd kan hebben+ de leeftijd ( 1,5 jaar is erg jong voor een tbc vis) + het feit dat de rest nergens last van heeft, zou ik me niet al te veel zorgen maken. Zonder daadwerkelijk positieve kweek is dat niet met 100% zekerheid te zeggen, maar ik zou zonder problemen zwemmen.

heb net nog wat bijkomende foto's genomen. Misschien dat het hierop duidelijker is? Dit is van vandaag...

Bijlagen

• WhatsApp Image 2026-05-21 at 15.10.48.jpeg
    WhatsApp Image 2026-05-21 at 15.10.48.jpeg
    172.7 KB · Weergaven: 12
  • WhatsApp Video 2026-05-21 at 15.10.51.mp4
    1.4 MB
Ik zou het arme dier wel uit zijn lijden verlossen.

hoe doe ik dat best volgens jullie??? :((( :'((

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan