Tunnels onder het substraat.


EmotionalSupportPuppy

Well-known member
Lid geworden
23 februari 2022
Berichten
1,071
Leeftijd
30
Goedenavond luitjes,

2023 is bijna ten einde, en mijn jaarlijkse rescape is dadelijk weer aan de orde (omdat ik na twee rescapes nog altijd niet 100% tevreden ben).
Deze keer is mijn plan om het helemaal anders te gaan doen, door van rechts naar links het substraat van héél laag naar héél hoog op te laten doen lopen. Denk aan een doorsnede van een rivieroever, waarbij de bovenste 1/3e van de bak land wordt.
Bij zo'n scape gaat onder de hoge zijde ontzettend veel ruimte verloren, en dit wil ik tegengaan door in de hoge zijde tegen het glas tunnels te gaan plaatsen.

Zelf zou ik dit met PVC-pijpen kunnen doen (doorzagen, etc.), maar mijn voorkeur zou gaan naar 3D-print spul, omdat hier de mogelijkheden velen malen groter bij zijn. Helaas zijn op webwinkels zoals Etsy het aanbod nogal karig (en zijn er ook zelden afmetingen bij vermeldt. Ik wil grote elementen hebben. Het betreft namelijk een bak van 120l x 54b x 74h)
Ik hoor graag of iemand op ons forum wat meer weet op dit gebied. Suggesties voor alternatieven zijn uiteraard ook altijd welkom.

Eisen voor de tunnels zijn:
• Liefst zo natuurlijk ogend als mogelijk.
• Van buitenaf met een siphonslang of knijper bereikbaar indien verwijderen van vuil/dode dieren/etc. nodig is.
• Hoe robuuster hoe beter. Er komt namelijk een flinke berg met zand, kiezels, stenen, en grond op, in tegenstelling tot het minimale laagje zand wat op de Etsy-winkels wordt getoond.
• Kleur richting zwart en donkerbruin.
 
Ik heb geen ervaring met het printen van tunnels, maar heb dus wel van pvc pijpen ondergrondse tunnels gemaakt. Het wordt erg gewaardeerd door de vissen. En het is ook erg leuk om naar te kijken. Er verschijnen en verdwijnen voortdurend vissen...
Als tip kan ik je mee geven: zorg dat (een deel) van het water van je uitstroom ofwel door een luchtslangetje zorgt dat er stroming blijft in de lange gangen. Verder kun je natuurlijk met een U-vorm en/of vertakkingen ook met pvc een heel grottenstelsel maken.
Je kunt de rivieroever glooiend maken, maar als je terrassen gebruikt (steentje stapelen) kun je op meerdere niveau's ingangen maken.
Verder hoeft niet alles met elkaar in verbinding te staan. Dan krijg je wat diepere holletjes, waar je vissen ook blij mee zullen zijn (Ook de minder holengerichte vissen zullen er gebruik van maken!)
 
Ik heb geen ervaring met het printen van tunnels, maar heb dus wel van pvc pijpen ondergrondse tunnels gemaakt. Het wordt erg gewaardeerd door de vissen. En het is ook erg leuk om naar te kijken. Er verschijnen en verdwijnen voortdurend vissen...
Als tip kan ik je mee geven: zorg dat (een deel) van het water van je uitstroom ofwel door een luchtslangetje zorgt dat er stroming blijft in de lange gangen. Verder kun je natuurlijk met een U-vorm en/of vertakkingen ook met pvc een heel grottenstelsel maken.
Je kunt de rivieroever glooiend maken, maar als je terrassen gebruikt (steentje stapelen) kun je op meerdere niveau's ingangen maken.
Verder hoeft niet alles met elkaar in verbinding te staan. Dan krijg je wat diepere holletjes, waar je vissen ook blij mee zullen zijn (Ook de minder holengerichte vissen zullen er gebruik van maken!)
Heb je daar foto’s van, ik kan mij geen voorstelling maken hoe zoiets eruit ziet.
 

Je zult het even helemaal door moeten scrollen, ik kan geen directe verwijzing naar één post zetten. Maar je kijkt het best even bij 12 februari 2023 en 30 september 2023.
En ik kan beter knutselen dan foto's maken.
 

Je zult het even helemaal door moeten scrollen, ik kan geen directe verwijzing naar één post zetten. Maar je kijkt het best even bij 12 februari 2023 en 30 september 2023.
En ik kan beter knutselen dan foto's maken.
Dat heb je heel leuk gedaan, maar dat is niet bepaald wat ik zelf voor ogen had. Ik wil namelijk (mocht ik PVC toepassen) de pijpen in de langte doorzagen en tegen het glas aan zetten zodat de vissen van buiten te zien zijn wanneer ze door het pijpstelsel gaan. PVC is enkel best lelijk en moeilijk te verbergen als het zo wordt toegepast. Vandaar de vraag voor alternatieve oplossingen.
 
aha, zo wil je dat gaan doen.
En als je er een dunne lap filterspons tegen plakt? Dan zul je de buizen wel net iets groter moeten pakken...
Of bekleden met platte steentjes (leisteen) of grint of zand. PVC insmeren met velpon, erg dunne plukjes watten en dan de steentjes ertegen. Dan krijg je net zoiets als ik heb, maar dan aan de binnenkant.
 
aha, zo wil je dat gaan doen.
En als je er een dunne lap filterspons tegen plakt? Dan zul je de buizen wel net iets groter moeten pakken...
Of bekleden met platte steentjes (leisteen) of grint of zand. PVC insmeren met velpon, erg dunne plukjes watten en dan de steentjes ertegen. Dan krijg je net zoiets als ik heb, maar dan aan de binnenkant.

Volblubberen met alleslijm en dan grind en kiezels en steentjes er op strooien was inderdaad hoe ik het interieur zou gaan verbergen. Enkel de buitenste rand van de pijp blijft dan heel moeilijk weg te werken. Ik wil als het even kan een 'onzichtbare' oplossing, maar misschien is dat simpelweg niet mogelijk zonder compromisen te sluiten. Zand op de randen plakken ga ik niet aan beginnen. Dat is vragen om krassen op het glas.
 

Terug
Bovenaan