Wat is er nieuw

Turf en KH, GH en PH... Ik dácht dat ik het begreep....

Frank0

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2020
Leeftijd
51
Ik probeer mijn water te optimaliseren voor de kweek van R. Brigittae en Neon Tetra's (Paracheirodon innesi)... Zie mijn andere topic eventueel. Daarvoor moet de PH, KH en GH omlaag. Ik heb al een osmose apparaat klaar, maar was zelf ook wat aan het experimenteren met turf.

Nu dacht ik dat een PH alleen omlaag kan als de KH en GH ook wat omlaag gaan eerst aangezien deze als buffer voor de PH werken. ( en dat daarom bij osmose water de PH snel kan dalen omdat daarin de KH en GH 0 zijn).

Nu gebeurd het volgende:

Mijn leidingwater heeft een PH van 8, een GH van 8 en een KH van 5

Nu leg ik een paar kweekbakjes een nylon panty met " Peat korrels" van Sera en ik heb een bak gevuld met echte tuin-turf van de Welkoop. Gewoon als experiment en heb dat een week laten stabiliseren. Ik had verwácht dat de PH iets omlaag ging, maar GH en KH niet zouden veranderen zonder daar osmose bij te doen....

Wat schetst mijn verbazing: In alle bakken worden de waterwaarden veel beter. De Ph gaat van 8 naar 6, De KH in alle bakken naar 0 en de GH van 8 naar 3

Hoe kan dat nu? Of zou de turf de stoffen die de KH en GH maken ook opnemen? Ik ben er heel blij mee, daar niet van, maar ik wil het ook snappen....

Al die reacties die stoffen teweeg brengen is ook best lastig hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan