Turf toepassen voor verlaging kh en ph?

N

Norion

Guest
Dag mensen,

Een paar dagen geleden heb ik een zwaar verwaarloosde bak overgenomen van een vreselijk lieve meneer die de bak helaas niet meer kon onderhouden. Er zaten wel 100 slakken in en 3 cm poep op alles. Inmiddels alles eruit getrokken, gepoetst en weer opgebouwd. En om de bak in ere te herstellen bedacht dat ik er caridina’s in ging stoppen, zoals de vorige eigenaar had gehad. Maar die garnalen hebben een lage ph en kh nodig en er zit al een Mooie net omgespoelde bodem in. Door middel van osmose kan ik natuurlijk de waardes verlagen maar nu las ik ook iets over turf.

Wat is jullie ervaring met turf in je filter en werkte het voldoende om kraanwater aan te passen tot waardes waar caridina’s op voortplanten?
De bak is een 65 liter en behuisd op dit moment wat endler-babies.
 

Bijlagen

  • 54800223-AEB2-4BD5-90A2-6FADFF1037A0.jpeg
    54800223-AEB2-4BD5-90A2-6FADFF1037A0.jpeg
    540 KB · Weergaven: 189
Precies haha en wil mezelf nog niet echt als zeer ervaren bestempelen 🤣 dus voordat ik een caridina-collectie vakkundig ombreng door een ph-fluctuatie van 4 naar 7 naar 5 zal ik eerst ff experimenteren met een lege bak. Maar echt, leuk om dit allemaal zo te leren. Zit nu op internet te kijken naar een goede ph meter, lijkt me wel zo handig. En naar welke waardes andere mensen hun cristal reds hebben zitten die ook daadwerkelijk voortplanten hihi
 
EC meter is handig met osmose
 
Precies haha en wil mezelf nog niet echt als zeer ervaren bestempelen 🤣 dus voordat ik een caridina-collectie vakkundig ombreng door een ph-fluctuatie van 4 naar 7 naar 5 zal ik eerst ff experimenteren met een lege bak. Maar echt, leuk om dit allemaal zo te leren. Zit nu op internet te kijken naar een goede ph meter, lijkt me wel zo handig. En naar welke waardes andere mensen hun cristal reds hebben zitten die ook daadwerkelijk voortplanten hihi

Ik zou er dan een nemen met vervangbare electrode maar ja die zijn wel wat duurder. Ik heb er een van Voltcraft gekocht bij Conrad.
 
Ec is juist weer om de deeltjes per milliliter te meten toch? Iets met geleiding dacht ik... ik ga het eens opzoeken. Heb in een andere bak met een ph en kh verlagende bodem blue bolts zitten dus zeker handig om de geleidbaarheid van het water te meten. Heb je veel gewerkt met osmose, Raoul?
 
Yes toen ik nog in Maarssen woonde had ik 4 jaar Osmose op mijn wildvang.
Nu druppelt mijn huidige bak ook vol met Osmose.
 
Joh! Ik altijd maar denken dat jouw lieftallige schotels op kraanwater zaten. Waarom ik dat heb geconcludeerd weet ik niet haha, maar dacht; die zit altijd zo lekker te verversen... en nu ik erover nadenk... wildvang op kraanwater:oo... Anyways, petje af!
 
Mijn huidige wildvang zat op kraanwater.
Maar ik leng het nu aan met osmose sinds 2 weken.
 
ik heb ermee gewerkt met turfkorrels, ik gebruikte osmose en kraanwater in 50% verhouding. hardheid kwam goed naar beneden, probleem is dat je bij elke waterverversing , of turfwissel een schommeling krijgt in de ph, ik denk zelfs zonder waterwissel dat de ph weer omhoog klimt, aangezien dit voor stres zorgt bij mijn vissen heb ik het turf weggelaten en ze laten wennen aan mijn ph van 7 die ik standaard bekom uit de kraan. ook de verkleuring van het water nam zodanig veel licht weg dat de planten ervan dood gingen, temeer daar ik een erg diepe bak heb . ik ben er dus vanaf gestapt. die korrels lagen in een netje in mijn potfilter maar uiteindelijk werd dat toch ook maar een pap, ik dacht eerst nog dat ik bruiner water mooier ging vinden , maar doe mij maar mooi helder water. ik ben dan ook eerst nog gaan inlezen over eikenextract en van die zaken, maar uiteindelijk gewoon de ph die ik heb aanvaard, ik denk dat dit voor kwekers en wildvan vis wel eens nodig kan zijn, maar in mijn gezelschapsbak gaat het nu prima zonder extra inspanningen om die ph laag te krijgen en vooral stabiel daar te houden, met turf lukte het me niet ,
 
probleem is dat je bij elke waterverversing , of turfwissel een schommeling krijgt in de ph, ik denk zelfs zonder waterwissel dat de ph weer omhoog klimt,
Ik werkte met 3 pakjes turf waarvan ik hekelijks het oudste ververst. Dan blijven de waardes stabiel.
 
Oké, wauw. Eergisteren wat turf toegevoegd aan mijn filter. Ongeveer 50 gram. En mijn ph is nu 6.6 en de kh is nu 4. Gh gezakt naar 5.
bruinheid valt mee, ook is het water niet troebel. Ik vind het werkelijk fantastisch! Visjes voelen zich prettig, alleen mijn nitraat is nul maar daar is plantenvoedsel voor. Ik sta echt versteld hoe goed dat turf werkt!
 
Welke turf is het geworden?
 
Keutels van Zaza? ;)

Wel bijzonder om te zien dat het zo rap z'n werk doet overigens.
 
Klein bakkie he, bij mij deed het pas wat bij 3 liter turf.
 
Ja het is bruto 65 liter dus denk een krappe 50 liter? Het zijn de korrrls van Sera, de enige die mijn LFs had. Had zelf ook niet verwacht dat het zo snel effect zou hebben. Vrijdag weer meten en kijken of het verder zakt of nu stabiliseert.
 
Haha Daniël. Zaza produceert genoeg “turf” dus zou in theorie best kunnen :ROFLMAO:

Deze Caviapoepies zitten nu in de filter
 

Bijlagen

  • 5D943854-E0EC-4939-ADD7-37D448C81DB3.jpeg
    5D943854-E0EC-4939-ADD7-37D448C81DB3.jpeg
    433.8 KB · Weergaven: 60
De waardes zijn al enkele dagen hetzelfde en hartstikke prima. Ph 6,4 kh 3 en gh 5. En dat met gewoon kraanwater en een klein beetje turf in de filter. Ik ben overtuigd! En ga crystal reds halen :love:
 
Online ben je veel goedkoper uit.
Je betaalt misschien 7.50 per liter bij de LFS

Voor de vijver heb je 10 liter voor 12 euro.
Zoek maar eens op Oase AquaHumin Vijver

30-45% huminezuur-gehalte

Hey Rjoemman!

Ik zie dat jij ervaring met turf hebt. Nu zat ik dus ook te zoeken naar turf om te gebruiken in een stelling (inc sump +-1000l) Het kraanwater heeft hier een hogere ph gekregen en die wil ik ook omlaag krijgen. Uit de kraan komt een PH van 8.3 :S
Is er een bepaald verschil tussen vijverturf of "aquarium" turf?! De prijzen schelen namelijk giga zoals je zelf al aangeeft, maar ik vroeg me af of je de vijver versie dan ook wel kan gebruiken in een aquarium.. Is eigenlijk met alles. Medicatie etc is ook allemaal vele malen goedkoper per liter dan de aquarium hobby en ik vraag me wel is af of je die medicatie voor vijvers niet ook gewoon kan gebruiken in onze hobby

Hoop wat van je te horen!

Groetjes
 
Hey Rjoemman!

Ik zie dat jij ervaring met turf hebt. Nu zat ik dus ook te zoeken naar turf om te gebruiken in een stelling (inc sump +-1000l) Het kraanwater heeft hier een hogere ph gekregen en die wil ik ook omlaag krijgen. Uit de kraan komt een PH van 8.3 :S
Is er een bepaald verschil tussen vijverturf of "aquarium" turf?! De prijzen schelen namelijk giga zoals je zelf al aangeeft, maar ik vroeg me af of je de vijver versie dan ook wel kan gebruiken in een aquarium.. Is eigenlijk met alles. Medicatie etc is ook allemaal vele malen goedkoper per liter dan de aquarium hobby en ik vraag me wel is af of je die medicatie voor vijvers niet ook gewoon kan gebruiken in onze hobby

Hoop wat van je te horen!

Groetjes
Die kun je perfect gebruiken. Ik gebruik hier al een jaar alleen turf uit turfblokken die voor vijvers zijn bedoeld. Ik weet ook dat er genoeg mensen zijn die vijvergranulaat gebruiken. Het is alleen even spelen met de dosering want dat staat er niet precies bij vermeld. Op puur osmose en met overmate aan turf (hier ong. 15 liter turf als bodem in een 150 liter bak) krijg je pH 4 dus het is wel iets sterker dan het granulaat die voor aquaria bedoeld is.
 
Maestro hierboven geeft je al het goede antwoord.

Turf voor de vijver is prima te gebruiken. Misschien zelfs beter en iig goedkoper.
En zeker op een bak van 1000l moet je groot inkopen anders wordt het een dure grap.
Van belang is het huminezuur gehalte.
Dat zorgt namelijk voor de pH daling.
Genoemd merk oase heb ik zelf gebruikt daarin is het zuur gehalte 30 tot 45 %.

Beste gebruik je osmose zoals Maestro zegt anders heb je met je KH 8 wel veel turf nodig.

Bij kH 4 had ik 2 a 3 liter turf nodig op een bak van 1400 liter om het water te laten kleuren en de pH stabiel te houden. Het werkte met automatisch water verversing een drie weken.
Op het moment gebruik ik de turf niet meer het water hier is gewoon goed.

IMG_20210129_075058.jpg
 
Dank voor de reacties! Even voor de helderheid, het was mijn ph die 8.3 is uit de kraan. Ik ben van plan het te gaan combineren dus gedeelte kraanwater en osmose en turf. Alleen osmose met mineralen wordt een ingewikkeld gedoe vanwege de waterwissels.

In m'n sump heb ik een overloop dus hang ik m'n osmose erin voor een nachtje en dan overdag wat kraanwater erbij als waterwissel. Als ik dan ook nog wat turf in de sump hang moet ik een heel eind komen denk ik.

Is er nog verschil in turf uit turfblokken of die van oase oid?
 
Terug
Bovenaan