Turf vs. Nitraat


JdeV

Well-known member
Lid geworden
12 juli 2014
Berichten
600
Leeftijd
38
Locatie
Zwartewaterland
Een vraag voor de experts, zelf kom ik er niet uit.
In mijn filter gebruik ik turf om de hardheid en pH omlaag te brengen, met succes.

Nitraat was lange tijd stabiel rond de 20/25 (druppeltest) zonder nitraat toe te voegen overigens.
Langzaam gaat het nitraat nu omhoog en worden de metingen donkerder van kleur. De turf begint nu ook uit te werken aangezien de kH begint op te lopen.

Hebben deze 2 verband met elkaar? M.a.w. kan turf nitraat vrijgeven als het uitgewerkt raakt?
 
heb je in de tussentijd wel water ververst? standaar 20/25mg nitraat zonder dit zelf toe te voegen is vrij hoog namelijk.

zover ik weet is er geen verband tussen het uitwerken van turf en een verhoging van nitraat.
 
Verversing is 30-40% om de week.
Ook niet een heel zwaar bestand, 6 trigonostigma heteromorpha en 12 puntius titteya.
 
Druppeltest van sera, omdat deze vrij oud is voor de zekerheid ook vergeleken met de colombo test. Ook hier kwam dezelfde waarde uit.
 
Hoe hoog is de nitraat nu dan? Tot 50mg kan dat geen kwaad maar zonder dit toe te voegen zou het niet heel sterk mogen stijgen. Tenzij er veel afval wordt geproduceerd.
Wat is de nitraat waarde van het kraanwater?
 
Dat zal ik nog eens testen, uit de kraan was het normaal niet te meten maar de laatste keer is alweer een 3 jaar geleden dat ik het kraanwater gemeten heb.
 
Anders snap ik niet waar de hoge no3 wegkomt tenzij je veel voert of veel afval in de bak hebt zitten.

En zwaar belast is de bak niet qua vissen begrijp ik. Is de filter goed proper?
 
Is je water gekleurd door het turf?;)
Zoja, deze tip kreeg ik van Marcel (@biljoenblik ).

Als je water gekleurd is, kan dat je testresultaten beïnvloeden doordat de kleur anders is. Je kunt dit oplossen door twee buisjes te gebruiken, 1 met reagens, 1 zonder. Diegene met reagens zet je naast de kleurtjes op een wit stuk, buisje zonder reagens zet je op de kleuren. Nu vergelijken tot het buisje met reagens dezelfde kleur heeft, als het buisje zonder reagens.

Mischien is dit wat duidelijker:
https://www.jbl.de/?lang=nl&mod=download&id=445
IMG_1895.JPG
 
Dus jij snapte mijn heldere uitleg niet?:stars:


Dat heb ik vast niet goed meegekregen:sorry::sorry:. Ik heb ook wel de JBL testen hier staan en vroeg me altijd al af waarom je zo moet werken maar ja eindelijk is het me duidelijk. Toch niet slecht voor iemand met blond haar he:D:D;)
 
Water uit de kraan geert geen verkleuring van de testen.
Het water is heel licht gekleurd door de turf, verwaarloosbaar naar mijn idee.
 
Misschien een domme vraag, maar welke vissen heb je en hoeveel. Nitraat is ook afscheiding en als je grote of juist veel vissen hebt en te weinig planten gaat dit ophopen.
Vuil filter?
Afvalstoffen?
 
Misschien een domme vraag, maar welke vissen heb je en hoeveel. Nitraat is ook afscheiding en als je grote of juist veel vissen hebt en te weinig planten gaat dit ophopen.
Vuil filter?
Afvalstoffen?


6 trigonostigma heteromorpha en 12 puntius titteya. Filter ziet er niet heel vuil uit, om de maand knijp ik een spons uit, intern juwel filter. Er komt een extern filter op, crystalprofi E901 omdat ik de doorstroming niet geweldig vind. Qua voer eigenlijk alleen levend voer, witte/zwarte/rode muggenlarven, watervlooien, artemia en 1 x per week vlokken.
Bak is redelijk zwaar beplant, nymphoides sp Taiwan, javavaren, rode en groene lotus, echinodorus bleheri, diverse crypto's, crinum natans, limnobium laevigatum.


Edit: ik begin nu aan mezelf te twijfelen of ik in mijn eigen gemaakte kleibolletjes ook kno3 heb gedaan. Profito 100% zeker maar nitraat weet ik niet meer. :oops:
 
Laatst bewerkt:
Kijk daar zeg je wat. Je voer als artemia, muggelarven en dergelijke. Dit zijn zware no3 verhogende voedingstoffen.

In een juweel filter zit ook een groene spons. Deze is ook no3 verlagend, deze zou daarbij uitgewerkt kunnen zijn
 
Echt waar? Ik dacht alleen fosfaat verhogend.
Dat groene filter is 3 jaar geleden al uitgewerkt, hij zit er al een paar jaar in en is nu een mechanisch/biologische spons.
 

Terug
Bovenaan