Tussen kunst en kitsch - 120 cm met hout steen en planten


maffie666

Well-known member
Lid geworden
30 december 2016
Berichten
563
Leeftijd
56
Hallo bijgaand de huidige toestand van mijn bak.

Waar ik naar op zoek ben zijn suggesties waarmee ik het aanzien van de bak kan verbeteren.

Ik zoek eigenlijk minder contrast tussen de achterwand en de rest van de bak. Ik zou m het liefst donkerder zien ik dacht ook dat ik m donkerder zou ontvangen. Als ik de bodem lichter zou maken zou me dat ook beter bevallen in combinatie met die wand denk ik. Ik denk aan grijs zand of zo als dat bestaat. Maar ik had dus zwart zand omdat vis dat graag wil of zoiets.

Met betrekking tot het groen zou ik juist 1 contrasterende plant willen of zo. En die dan mogelijk nog extra verlichten met 1 lichtbundeltje of zo. Ik zeg maar wat.

Ik zie hier zelf genoeg diepte maar misschien is er een truukje om meer diepte te suggereren.

Mijn bak heeft als bijzonderheid dat ik krabben heb. Er drijft dus een eilandje op en mijn krabben lopen graag op drijfplanten. Ze zullen wel moeten trouwens. Maar vandaar zoveel drijfplant en ik vind zelf wel een leuk gezicht.

Verder wil ik veel planten vooral ook omdat ik eigenlijk geen alg wil. Ik wil geen co2 toevoeging of EI indien mogelijk.

Volgende moeilijkheid is dat ik botia's lohachata heb. Deze willen verschrikkelijk graag planten mollen en ontwortelen. Een leuk grasveldje zit er dus bijv niet in. De planten die ik heb zitten allemaal vast met tiewraps aan stenen of hout. De bergen stenen dienen daar ook voor maar dienen ook als verstopplaatsen voor botia's kuhli's en krabben er zitten bv ook stukken pvc buis in verwerkt.

Functioneel vind ik het nu best ok maar ik zou het er graag nog wat mooier laten uitzien binnen de beperkingen die ik heb. Vooral op een foto of als je het als geheel in 1 oogopslag vluchtig bekijkt.

Ik ben ben benieuwd of er leuke uitvoerbare suggesties komen.

20190526_190420.jpg


20190527_211210.jpg


Oh ja ik zou eigenlijk ook de overgang van bodem naar wand wat vloeiender of wat minder hoekig willen. Misschien hier en daar mos op de want prikken of iets dergelijks.
 
Hoiii, ten eerste mijn complimenten. Het ziet er nu al super natuurlijk uit met veel leuke plekken voor de vissen. Voor een geleidelijke overgang van bodem naar muur kan je misschien proberen de bodembedekking in het midden van de bodem dun te doen en aan de achterkant dikker(heuveltjes?) Anders kan je eventueel het hout naar achter doen en een paar plantjes die daar nu staan er voor zetten.
Ik ben het met je eens dat de drijfplanten er leuk uitzien. Naast de inhoud in het aquarium vind ik die plantenbakken op het aquarium ook leuk bedacht, leuk om 2 natuurlijke factoren zo bij elkaar te zetten.:thumbs::!
 
Ik vind er niks mis mee. Ik vind juist die stenen in combinatie met dat hout zo verspreid prachtig. Het enige wat ik zou doen( ik zou er persoonlijk niks aan doen) is misschien een iets dikkere bodem en meer kleur. Zet er twee rode planten in die goed zonder co2 kunnen en je hebt veel meer contrast. Een andere optie is meer contrast door kleur visbestand.
 
De linker achterkant vind ik een beetje kaal. Dat heeft als effect dat je veel blanke achterwand ziet en dit vergroot het contrast.
 
Dit bakje heb ik al vaker gezien, en de bodem vind ik nog steeds erg mooi.
 
Ik vind het eigenlijk wel een leuk bakkie. En zonder dat je de hele boel overhoop moet halen, is er eigenlijk niet veel dat je nog kan doen. Je zou inderdaad wat planten met "volume" erin kunnen zetten, zodat je de achterwand wat minder ziet.

Vwb je Botias heb ik wel wat: je kan voor "hooligan-bestendige" epifyten kiezen, zoals Anubias of Javavaren. Dat is taai spul waar je Botia's niets aan kunnen ontwortelen, om de simpele reden dat het niet in de grond staat :) Je moet ze op je hout of een steen ofzo vastbinden, of zelfs aan de achterwand vastmaken (bv. met een RVS speld!). Verder kan je wat grotere kiezelstenen rond de wortels van je andere planten leggen, dan kunnen ze er niet meer bij. Ook met Javamos kan je wel wat leuks doen, dat kan je ook op de decoratie vastmaken, buiten bereik van de Botia's.
 
Op de achterwand kan je javavaren prikken. Diepte is te creëren door een oplopend straatje te maken van voor naar achter. Dit kan heel goed met bijvoorbeeld Bacopa. Verder maak je ook diepte zichtbaar door een hogere plant als solitair juist voorin te zetten. (Doe ik zelf ook vaak.) Daarnaast is het zaak om j indeling in de smiezen te houden. Kijk hier eens naar:
 
Leuke bak. Alleen vind ik persoonlijk de achterwand te licht. En ik hou van vollere bakken.
Ook maak ik mij zorgen om de plaatsing op 2 aparte kastjes. Er zit een naad in het midden, die toch een drukpunt kan veroorzaken waardoor de bodemplaat kan scheuren.
 

Terug
Bovenaan