Tussen kunst en kitsch - 230x60x70


GynnadVis

Well-known member
Lid geworden
8 september 2012
Berichten
747
Ik heb een inrichting gemaakt, maar ben er eigenlijk toch niet helemaal tevreden mee, paar punten:
- Links van het midden zie je nog een uitstroom van de pomp, deze gaat weg en wordt vervangen door de PVC knieen die je her en der ziet. Nu komen ze er morgen de ombouw nog omheen maken, dus ik weet nog niet 100% zeker of je de PVC knieen gaat zien, anders moet ik even kijken of het mogelijk is om deze in het zwart te kopen (25mm, 90 graden)
- Rechts op de 'verhoging' had ik de 3x de Echinodorus argentinensis staan, welke het erg goed deed tot dat de Herotilapia multispinosa eitjes kreeg in die hoek, toen ging de plant eraan
- Hydrocleys nymphoides is helaas erg populair bij de Herotilapia multispinosa, heeft wel al een paar keer de bovenkant van de bak gehaald, maar wordt dan helaas aangevreten (ondanks het elke dag voeren)
- Echinodorus latifolius staat nu iets rechts van het midden aan de achterkant, maar wil het ook nog niet super geweldig doen

Waar ik eigenlijk opzoek naar ben is hoe krijg ik deze bak qua aanzicht mooi in balans, had het idee om links een bos van stukken hout te maken, maar vind het toch niet helemaal lekker uitpakken. Verder wil ik nog stenen toe gaan voegen, maar heb bij de huidige inrichting nog niet echt een idee waar ik deze het beste kan doen.

Wie kan mij op de juiste weg helpen / heeft er een mooi voorbeeld? Eventueel tips voor sterke planten waar Zuid-Amerikaanse cichliden redelijk mee overweg kunnen zijn welkom!

PS. CO2 is onderweg - ben bezig met het aansluiten van PVC/Bouw Cerges reactor.

full
 
Ik persoonlijk vind dat de hardscape de grote lijn in de bak moet maken en dit moet kloppen/in elkaar overlopen als het ware, voor mij dan.

Van daaruit kan je dan weer verder bouwen.

Nou weet ik niet wat jij precies voor stijl voor ogen hebt, maar zoek eens op aquarium zuid amerika en kijk naar de afbeeldingen.

vb
2020-08-28_21h42_30.jpg
 
En als je dat hout eens neerlegt? Het staat nu zo opzichtig overeind. Het is nog geen samenhangend geheel, misschien kijken naar twee eilanden (ala takashi) of aan beide kanten een oeverbed? Erg mooi formaat verder! Succes!
 
had het idee om links een bos van stukken hout te maken, maar vind het toch niet helemaal lekker uitpakken.

Voor een "bos" is je hout niet ideaal denk ik. Daarvoor is het wat te massief imo.
Zoals @Norion zegt vind ik het ook niet direct de juiste vorm hebben om rechtop te zetten.
Dus volgens mij zal je moeten kiezen:
-wil je echt een bos-look dan zou ik uitkijken naar hout dat beter geschikt is als boom (bvb spiderwood)
-ofwel stap je af van het bos-idee en experimenteer je wat verder met de stukken die je hebt.

Ik denk dat je met dit hout zeker leuke dingen kan doen. Zien er wel mooie stukken uit maar nu komen ze niet volledig tot hun recht vind ik.
Persoonlijk zou ik proberen om de flow van het hout te gebruiken en het inderdaad liggend gebruiken.
Kiezen welke basis je wil (bvb centraal eiland, links een groot en rechts een klein eiland, ....)

Starten met een groep stenen als basis en dan het hout liggend/leunend op, achter en tussen de stenen plaatsen.
Puzzelen tot je een mooie en samenhangende compositie hebt, met een vloeiende flow doorheen de bak.
Dat ontbreekt nu een beetje in je bak vind ik. Links overheerst en er is niet echt een link met het stuk rechts..


Verder wil ik nog stenen toe gaan voegen, maar heb bij de huidige inrichting nog niet echt een idee waar ik deze het beste kan doen.

Bij je huidige inrichting zou ik de stenen gebruiken rond de "stammen" van het hout zodat ze de overgang van zand naar hout wat camoufleren, wat zachter maken, meer diepte en textuur creëren.

Als je de stenen gebruikt zou ik ze sowieso (dus ook bij een andere compositie) combineren met het hout ipv ze apart te houden. Oogt natuurlijker en zorgt voor meer eenheid.
 
Bedankt voor jullie feedback! Ik zal morgenvroeg eens aan de slag gaan!
 
Misschien weet je al dat Herotilapia multispinoza middenamerikaanse cichliden zijn. Misschien dus eerder wat meer in die hoek kijken kwa inrichting? Een grootheid in het inrichten van M-A-bakken is wat mij betrefd: Lee Nuttall!!! Een mooi voorbeeld: http://biotope-aquarium.info/aquari...ze-submerged-wooded-stream-bank-area-1-540-l/
Met meer stenen kun je je eventuele planten ook beter beschermen.
Hydrocleys vinden volgens mij alle cichliden overheerlijk dus of dat überhaupt een succes wordt ;)
Ik begrijp uit je andere topics dat je weet dat het middenamerikanen zijn maar ik laat dit berichtje toch maar staan ter inspiratie ;)
 
Laatst bewerkt:
Zo flink wat aanpassingen gemaakt, als de stof/zand dadelijk is neergedaald zal ik weer eens een foto plaatsen!
 
De mist is nog niet helemaal weggetrokken en zie nu ook dat de ruiten wat vies zijn, maar heb er nu het volgende van gemaakt. Heb het idee dat er nu wel wat meer eenheid in zit, maar ben benieuwd wat jullie er van vinden. Het stuk hout aan de linkerkant wil ik graag zo laten omdat daar achter wat sensoren / meetapparatuur ziet, dus die zie je dan mooi niet. Verder wel geen echt hoge punten in het aquarium, maar dat is denk ik ook niet per se noodzakelijk, vooral als de planten dadelijk nog wat groeien..

De PVC stukken bovenaan in het aquarium daar ga ik morgen voor informeren of deze ook in het zwart te verkrijgen zijn.

Dus ik zou zeggen, schiet er op los. Heb nog wat stenen en stuk(jes) hout over, dus kan er evt. nog wel wat bij voegen.

full
 
Ik vind het nog steeds te gemaakt. Ik zou zeggen: probeer eens een groot stuk hout te scoren. Leg nog wat meer maaskeien op de bodem en houdt het stuk hout erboven en dan loslaten. Zoals het valt laten liggen. Meestal vrij natuurlijk :D
 
Begint er al meer op te lijken zo. Wat ik mis is het volgende:
- Diepte werking. Door bv grotere stronken meer aan de zijkanten te plaatsen (kan je ook prima de sensoren mee weg werken). Hou deze ook iets meer aan de voorkant en werk dan naar achter met wat fijnere stukken naar het midden toe.
- Combineer dit met stenen tussen de stronken voor een mooie overgang.
- Probeer net uit het midden te werken met een stronk of iets grotere steen, zodat je jou bak als het ware ingetrokken wordt.
- De E. argentinensis kan je ook op een andere plek zetten natuurlijk 😉.

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan