Tussen kunst en kitsch: Symmetrische 'tuinen'


Arasazi

Well-known member
Lid geworden
11 mei 2012
Berichten
151
Allen,

Gezien dit nogal een vergezocht idee is, leek me dit de juiste subforum om het in te plaatsen.

Zoals mijn omgeving jullie ook kan vertellen heb ik een zekere affiniteit met India. Ooit heb ik daarom een 23.5 x 15 x 18 cm model van de Taj Mahal uit het VK laten komen, om destijds in mijn 60 liter bak te plaatsen. Om een lang verhaal kort te houden: Inmiddels zijn we een aantal jaar verder en ben ik aan het starten met een 180L, Juwel Vision. Opnieuw is de Taj van zolder gehaald en in een aquarium geplaatst.

Ik kwam echter niet verder met mijn indeling, niets bleef echt hangen, behalve het feit dat ik een grasmat wilde. Daar is inmiddels een begin mee gemaakt (zie foto).

Ik wil verder graag iets wat bij de Taj hoort en van daaruit ben ik uitgekomen op de bijbehorende symmetrische tuinen. Zie het voor me om middels stenen paden door het naaldgras te maken en op bepaalde centrale punten grotere planten.

Uit het feit dat ik hier weinig voorbeelden van kan vinden, kan ik vooralsnog opmaken dat het niet heel populair is...

Vandaar dat ik in dit forum de vraag wil voorleggen: Is zoiets haalbaar. enigszins toonbaar of qua onderhoud onmogelijk en in zijn geheel een totaal zinloze exercitie?

1c4bdfb1299c9a2aae0bb1f7d80e87f3.png
IMAG2100.jpg
 
Zover je fantasie en je handigheid goed samenwerken is daar een mogelijkheid, misschien is het naaldgras daar wat te hoog voor en is HC een beter alternatief.
 
Ja idd, de kans is groot dat je Taj 'verdwijnt in het naaldgras. Dus een ander plantjes of de Taj een 3 a 4 cm hoger gaan plaatsen.
Zou de soil wel wat schuin omhoog laten lopen voor diepte.
Dan met de juiste hoeveelheden CO2, licht en voeding zal het best leuk kunnen worden.

Laat je verder inspireren door onderstaande afbeelding:

e0f62f9ef2f6700eb5fe750678d06888.jpg
 
Ik zou dan vtuin l niet met een natuurlijke hardscape zoals hout of stenen werken, in een tuin heb je voldoende massa om het symmetrisch te laten lijken ookal is je materiaal dat niet, maar in een aquarium is dat lastiger.

Overweeg eens iets te fabriceren met bakstenen van een miniatuurwinkel bijvoorbeeld, met zelfgemaakte kleiplakken, of een glasplaatje waar je met epoxy oid zand op strooit als 'bestrating'. Dan kan je het strak houden.

Tevens kun je met een afscheiding werken om je gras juist niet op bepaalde plekken te laten groeien.

Voor achterin zou je gebruik moeten maken van stugge stengelplanten, die kunnen dienen als "bosachtergrond", waarom stugge planten? Die groeien recht omhoog als bomen en groeien niet scheef met de stroming mee.

En als eyecatcher zou je een soort rozetplantje met heel fijne bladeren kunnen nemen, of een drijfplant bijvoorbeeld.

Als je er vissen in wilt zul je wel rekening moeten houden met wat schuilruimte. Bijvoorbeeld door de achter en zijkanten wat hoger te snoeien.

Probeer vooral je inspiratie uit de renaissance tuinen te halen qua verhoudijg tot massa en ruimte
 
Bedankt voor jullie reacties! Overigens is het naaldgras een mini variant, zou dus niet al te hoog moeten worden.

Inmiddels heb ik wat dingen geprobeerd. Zie afbeelding. Ik heb tegeltjes laten bakken met een een symmetrisch patroon, iets wat je ook veel terugziet rondom de pleinen gebouwen uit het Mughal tijdperk. Ben er nog niet helemaal over uit of dit het nou is. Mijn probleem is dat de Taj het centrepiece moet zijn, maar dat deze - onder meer door algengroei uit eerdere bak - doffer van kleur is dan de tegels. De kiezels die voor de Taj liggen gaan sowieso weg, dat trekt sowieso te veel aandacht.

Wil de vierkanten waar de tegels nu liggen eventueel wel zo houden en daar een soort perkje van maken met een ander type plant.

Toevallig gisteren wat platen voor de achtergrond gehaald, wel het tegenovergestelde van stugge stengelplanten...

@XfiXit wat voor planten heb je het dan over?

Mochten jullie nog meer afbeeldingen hebben van aquariums die ter inspiratie kunnen dienen dan zijn die heel welkom!

IMAG2114.jpg
 
Gebruik je CO2? Anders kan het wel lang duren voor je een mat hebt ;)
 
Yep, niet bijzonder hoog, ongeveer één bel per seconde maar blijft bijzonder traag.

Iemand hier nog tips over hoe je planten binnen perken kan houden? Tips voor afbakening? Wil de tegels op termijn vervangen door planten en de vallisnera heeft ook al de neiging overal heen te groeien...

IMAG2152.jpg
 
Tja, je kunt vallisnera niet echt binnen. Perken laten groeien. hij jaagt zijn runners ook gewoon boven de bodem uit, dus die plantjes woekeren door de hele bak. Het enige wat daar tegen helpt is wekelijks de scheuten wegknijpen
 
Probleem bij de ondergrondse verspreiding is het feit dat ze het naaldgras omhoog duwen, was al lastig genoeg om dat aanvankelijk op zijn plaats te krijgen en te laten groeien.
 
In de fotografiewereld is de (verhoudings-)regel 1:0,618 bekend maar deze 1/3 ofwel 2/3 methode wordt ook bij Aquascaping gebruikt. Het verteld waar eyecatchers bijvoorbeeld zouden kunnen staan om een mooi en goede verdeling in je bak te krijgen. Misschien een idee om dit ook toe te passen in je bak. Je zou bijvoorbeeld de Taj wat meer uit de midden kunnen halen om e.e.a. voor het oog aantrekkelijker te maken.
 
In de fotografiewereld is de (verhoudings-)regel 1:0,618 bekend maar deze 1/3 ofwel 2/3 methode wordt ook bij Aquascaping gebruikt. Het verteld waar eyecatchers bijvoorbeeld zouden kunnen staan om een mooi en goede verdeling in je bak te krijgen. Misschien een idee om dit ook toe te passen in je bak. Je zou bijvoorbeeld de Taj wat meer uit de midden kunnen halen om e.e.a. voor het oog aantrekkelijker te maken.

Akkoord met je post maar ik vrees dat de TS je denkwijze misschien niet zal volgen gezien zijn doel "symmetrische tuinen" is en symmetrie is niet echt een optie met de gulden snede... ;)

Maar wie weet is hij wel bereid om van het symmetrie-idee af te stappen.

Sowieso zou ik proberen om wat meer spanning en diepte te brengen in de inrichting door bijvoorbeeld de bodem wat te laten oplopen naar achter toe.
Je zou in jouw geval ook kunnen proberen om met een centrale heuvel te werken waarop je bovenaan je Taj Mahal plaatst.
Ik besef dat een centrale blikvanger en een symmetrische opbouw niet "volgens de regels" is maar soms kan de kracht net zitten in het breken van de regeltjes dus wie weet... ;)

De centraal oplopende bodem kan je eventueel stutten met wat stenen (met mos) of met je tegels?
Een paadje door het gras kan je eventueel maken met (laagblijvende) montecarlo.

Als je het strak en symmetrisch wil houden kan je eens experimenteren met "straatjes planten" zoals in dutchscapes gedaan wordt. Je zou dan kunnen spelen met de kleur, hoogte en bladvorm van planten om een symmetrische tuin te maken die vooraan centraal lage beplanting heeft en zijdelings uitwaaiert naar achteren toe met hoger wordende planten.

Ik zeg maar iets:
centraal laag blijven met Monte carlo, daarnaast aan beide zijden een evenwijdig straatje met je naaldgras, dan een reepje mini lobelia, een strook Reinecki mini bvb of ludwigia repens super red,..., dan opnieuw een bredere strook met een iets hogere groene plant,...
En zo geleidelijk aan hogere en bredere stroken met planten aanbrengen. Totdat je bak vol staat met symmetrische plantenstraatjes! :D Volgens mij moet een symmetrische tuin bomvol staan met planten maar dat is mijn idee.
Een beetje een Dutch scape idee dus maar met de Taj die er bovenuit torent...
 
Het ziet er prachtig uit!!:eek:
 
Misschien valianeria nana proberen ziet er wat beter uit aangezien het stukken dunner is. Al is het met je gras wat iets te.

Grasmat in je tuin moet je ook wekelijks snoeien en zullen ze daar ook wel doen. Indiase krachten zijn gelukkig niet duur, misschien dat je er een paar ken inhuren voor de job.
 
Misschien valianeria nana proberen ziet er wat beter uit aangezien het stukken dunner is. Al is het met je gras wat iets te.

Grasmat in je tuin moet je ook wekelijks snoeien en zullen ze daar ook wel doen. Indiase krachten zijn gelukkig niet duur, misschien dat je er een paar ken inhuren voor de job.
Topic is van 2017 ;) (y)
 
Leuk om die Taj Mahal te zien bij je. Ik heb zelf een aantal jaar gelden een reis naar India gemaakt en dat was me uiterst goed bevallen. Ik heb van de week deze poster besteld https://dailyinspired.art/products/mindset-lion als aandenken aan mijn reis. Tijdens mijn reis heb ik dus ook het Gir National Park bezocht. Zulke inspirerende dieren om in het echt te zien. Ik ben overigens van plan de poster boven mijn aquarium te hangen, zo waakt de leeuw over mijn vissen haha.
 

Terug
Bovenaan