Twee pompen, hoe aan te sluiten?


Aqua-Leon

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2013
Berichten
79
Locatie
Bourran(Frankrijk)
Beste aquarianen:)

Hoewel de verbouwing hier wat uitloopt, ben ik op de achtergrond nog steeds bezig met het ontwerp van de techniek van mijn nieuwe aquarium.

De situatie:
Aquarium, 150 x 50 x50, Eheim professional 4 600, JBL E701, inline diffuser JBL, Hydor externe heater.

Nu had ik zelf bedacht de diffuser op de out van de JBL te plaatsen, dit klopt ook met de diameter, draait nu zo op een kleine bak.

De twijfel die ik heb is waar ik de externe heater ga plaatsen, op de Eheim of op de JBL?

Vanaf de pompen zullen eerst stukjes slang worden gebruikt met voldoende overlengte om de pomp te kunnen ontkoppelen. Na de heater en diffuser ga ik verder op PVC. Aan de linkerzijde van de bak komt de aanvoer van beide pompen. De afvoer plaats ik 1 links en 1 rechts. Verder zitten onder de bak een afvoer en een mengkraan die ik ook op het PVC aansluit zodat het waterverversen gemakkelijk wordt.

Voor het afhevelen twijfel ik nog om dit via de zuigzijde van een pomp te doen, of toch een mogelijkheid om een slang te koppelen. Met het laatste is het gemakkelijker om de bodem te stofzuigen.


Ben ik op de goede weg zo?

groet,
Leon
 
Klinkt als een plan zo.
Alleen zou ik 1 van de 2 filters vervangen voor iets als een eheim 2028 dan kan je ook meteen die hydor schrappen.
 
Is de 2028 met verwarming dan?
Maar ja, dat gaat hem niet worden, deze keus is reeds gemaakt en is in huis, de hydor is nieuw evenals de Eheim pomp. JBL en diffuser was reeds in mijn bezit.
 
Hey Leon, klinkt allemaal goed zo dan zou ik de hydor op de eheim aansluiten ik heb zelf ook 2 filters 1 met een co2 reaktor en 1 met een hydor verwarming naar mijn idee remt de verwarming niet de uitstroom af.. ik heb gekozen om de 2 pompen op 1 spraybar aan te sluiten die over de hele achterzijde van me bak loopt ben zelf erg tevreden over de stroming misschien is dit voor jou ook een optie?
 
Bedankt voor de tips.
Het gaat dan de hydor worden op de Eheim en de diffuser op de JBL.
Met een spraybar ga ik niet doen, de uitstroom komt een 1 zijde, 1 voor en 1 achter. Het water loopt dan terug via twee kanten, links en rechts.

Het wordt een doorkijkbak met zo min mogelijk techniek in het zicht. Daarom wil ik de spraybar niet gebruiken.

Mocht het toch niet zo uitpakken met de stroming zoals ik bedacht heb, dan kan ik het altijd nog aanpassen. Zowel links als rechts van de bak heb ik voldoende ruimte om diverse zaken van pompen naar de bak te brengen.
 
Ik zou in de zuigzijde van het pvc systeem een aftapkraan maken.

Zo haal je makkelijk water uit je bak.

Bodem hevelen doe ik eigenlijk nooit. Heb zandbodem. Geen vuil.

Aftapkraan rechts. Met transparante slang eraan.

55EF0FE8-68B0-4AD6-A981-22297311D33B.jpeg
 
Nooit aan gedacht. Ik heb altijd grind gehad maar heb nu filterzand van Wildkamp liggen voor de bodem. Scheelt dat echt zoveel dat je geen vuil op de bodem krijgt wat afgeheveld moet worden?

Misschien maak ik aan de zuigzijde wel een extra t-stuk met gardenakoppeling waardoor ik ook een slang kan aansluiten om af te hevelen. Kan ik in de praktijk altijd kiezen.
Maar even uittekenen dit, komt dan ook een extra afsluiter bij.

Ik wil straks natuurlijk niet tot de ontdekking komen tijdens de montage dat ik iets mis
 
Qua bodem scheelt het niet veel, maar Marcel voert “schoner” voer waarmee je minder sediment krijgt op de bodem en in het filter.

Sws extra bochtjes bestellen, wat overlengte buis en wat andere frutsels is nooit een slecht plan.
Vaak gaat het tog niet passen/werken zoals je het had bedacht dus is nooit verkeerd wat extra te hebben
 

Terug
Bovenaan