Twee zieke visjes


Lamith

Member
Lid geworden
17 april 2024
Berichten
20
Leeftijd
35
Gisteren viel me op dat er twee visjes in mijn aquarium niet zo zwemmen als de overige vissen. Ik heb een filmpje gemaakt:

Het gaat om een pseudomugil gertrudae vrouwtje, waarvan ik denk dat er mogelijk iets met de rug niet goed is. Die wil namelijk nog wel eten. De andere is een CPD die geen zin heeft in eten en zich een beetje door de stroming laat voeren. Vrij lethargisch volgens mij.

Nu is dit mijn eerste echte ziekte in een aquarium. De twee vissen heb ik nu apart in een 30liter bak met een theelepel zout, luchtsteentje en catappa blad(Dank voor de tips André de BlubGup). Filter heb ik uitgezet, want ik denk dat de stroming te hoog is. Of is die in dit geval essentieel?

Ik ben benieuwd wat de volgende stappen nu zijn. Hoe lang kijk je zoiets aan? Wat ga ik straks doen? Alle tips en ideeën zijn welkom :)
 
Filter moetje laten draaien, je kunt eventueel de uitstroom anders richten. Het filter vangt slechte stoffen en ziekmakende bacteriën weg, dat is altijd essentieel voor een aquarium en zeker bij ziekte!
Wat je wel kunt doen is het filter een handje helpen door extra waterwissels te doen. En hoe lang je het afwacht....het vrouwtje kan klem gezeten hebben en dat kan een dag of 3 nodig hebben om te beteren. CPD's weet ik helemaal niets van, maar gbv zegt ook daarvoor zo'n soort termijn aanhouden.
 
Filter moetje laten draaien, je kunt eventueel de uitstroom anders richten. Het filter vangt slechte stoffen en ziekmakende bacteriën weg, dat is altijd essentieel voor een aquarium en zeker bij ziekte!
Wat je wel kunt doen is het filter een handje helpen door extra waterwissels te doen. En hoe lang je het afwacht....het vrouwtje kan klem gezeten hebben en dat kan een dag of 3 nodig hebben om te beteren. CPD's weet ik helemaal niets van, maar gbv zegt ook daarvoor zo'n soort termijn aanhouden.
Dank voor de feedback! Ze zitten er nu ongeveer een dag in. ze eten gewoon en poepen. Het vrouwtje zwemt echter wel nog steeds anders dan haar zussen in het grote aquarium. Ik ga de drie dagen sowieso afwachten en heb het filter weer aangezet. Ze zijn er in ieder geval niet erger aan toe, dus dat biedt me ergens wat hoop dat het misschien goed komt :)
 
Helaas 1 in de quarantainebak overleden, en 2 in de grote bak. Er zat blijkbaar al eentje op de filter inlet en de andere was een prooi voor slakken geworden :( De vissen in het quarantainebakje zelf lijken het tot dusver goed te doen. Dus hopelijk was ik er op tijd bij. Ben benieuwd hoe het er vanavond uitziet als ik weer thuiskom. Dan zitten ze er drie dagen in.
 
Dat is balen Lars en maar duimen dus.
 
Ik denk dat het pseudomugil vrouwtje een gebroken rug heeft of heeft gehad. Hoe bepaal je of dat nog kan of niet?
 
Het pseudomugil vrouwtje ziet er voor mij uit alsof ze last heeft van interne parasieten. Denk aan wormen of flagelaten van afstand is verdere diagnose niet te doen. Sommige goede aquariumzaken kunnen dmv microscopisch onderzoek zien om welke parasieten het gaat.

Het kan in elk geval nu geen kwaad om verse knoflook te voeren. Terwijl je opzoek gaat naar de parasiet en er passende medicatie voor haalt.
 
De winkel bij mij in de buurt biedt dat ook aan, maar dan zou ik het visje mee moeten nemen denk ik?
En verse knoflook voeren heb ik nog nooit van gehoord. Eten ze dat uberhaupt op?

In de tussentijd zijn me nog twee CPD's overleden, maar het pseudomugil vrouwtje leeft nog en eet ook. Ze zwemt alleen vreemd en van boven af zie je echt een kronkel in de rug. Kan dat dan nog steeds parasitair zijn?
 
Als je een verse dode vis meeneemt, kunnen ze daar veel mee. Ze komt op mij heel mager over, dat kan ook zorgen voor problemen met de rug. Verse knoflook door het voer mengen gaat bij mij altijd heel goed.
 
En wat doet de knoflook dan precies? Ik ga het proberen hoor, heb alleen geen idee wat ik dan doe :)
 
Mager + kromme rug is vaak mycobacteriose (vis-tb). Komt veel voor als chronische ziekte, vooral bij oudere en verzwakte vissen. Als een vis dat eenmaal in deze mate heeft, zie je dat meestal niet meer verbeteren. Is helaas geen behandeling voor. Is wel voor een deel te voorkomen met goede filtering en evt een UVC-lamp.
 
Mager + kromme rug is vaak mycobacteriose (vis-tb). Komt veel voor als chronische ziekte, vooral bij oudere en verzwakte vissen. Als een vis dat eenmaal in deze mate heeft, zie je dat meestal niet meer verbeteren. Is helaas geen behandeling voor. Is wel voor een deel te voorkomen met goede filtering en evt een UVC-lamp.
ah kut :( dat klinkt dan alsof ze ook in pijn leeft. Wat zou jij in dit geval doen?
 
ah kut :( dat klinkt dan alsof ze ook in pijn leeft. Wat zou jij in dit geval doen?
Moeilijk te zeggen wanneer een vis lijdt, en elk geval is weer anders. :) Ik heb in de loop der tijd meerdere vissen gehad die langzaam achteruit gingen op deze manier (waarschijnlijk dus door vis-tb). Er kunnen dan wel maanden van twijfel overheen gaan voor ik overga tot uitvangen en euthanasie.

Dingen waar je naar kunt kijken zijn: doet de vis nog mee met de groep, is hij actief of juist lusteloos, eet hij nog, zijn er duidelijke zwellingen/vervormingen etc. Oogt een vis niet happy dan is hij dat waarschijnlijk ook niet. Als "prooidier" zijnde zullen ze denk ik proberen om zo lang mogelijk normaal mee te doen, en mankementen te camoufleren zeg maar. Het zegt waarschijnlijk wel iets over het welzijn van een vis op het moment dat dat niet meer lukt.
 
Moeilijk te zeggen wanneer een vis lijdt, en elk geval is weer anders. :) Ik heb in de loop der tijd meerdere vissen gehad die langzaam achteruit gingen op deze manier (waarschijnlijk dus door vis-tb). Er kunnen dan wel maanden van twijfel overheen gaan voor ik overga tot uitvangen en euthanasie.

Dingen waar je naar kunt kijken zijn: doet de vis nog mee met de groep, is hij actief of juist lusteloos, eet hij nog, zijn er duidelijke zwellingen/vervormingen etc. Oogt een vis niet happy dan is hij dat waarschijnlijk ook niet. Als "prooidier" zijnde zullen ze denk ik proberen om zo lang mogelijk normaal mee te doen, en mankementen te camoufleren zeg maar. Het zegt waarschijnlijk wel iets over het welzijn van een vis op het moment dat dat niet meer lukt.
Thanks voor de toelichting. Dit is nieuw voor mij, dus wil het goed aanpakken.
 
In het wild worden de minder sterke exemplaren van de vissen snel gepredateerd, zo komt er minder besmetting uitvoort.
 
Goed punt Gino, komt veel voor bij pseudomugil. Let op dat je niet met je handen in het water gaat als je wondjes hebt. Voor je het weet zit je een half jaar aan de doxycycline.

Knoflook werkt tegen de meeste parasieten, niet alleen in vissen trouwens.
 
Als ik een oude vis heb met dergelijke symptomen, euthanaseer ik die zo snel mogelijk. Niet alleen is die vis zichtbaar ziek, maar zorgt ook voor een verhoging van de infectiedruk. Een zieke vis is een vis waarbij de afweer de strijd verloren heeft en de bacterie dus de kans krijgt om zich te vermeerderen. Dat wil je liever niet.
 
De vissen heb ik krap aan twee maanden nu, dus oud zijn ze niet. ik heb ze al in een zoutbad gehad en daar lijkt het vrouwtje wel van opgeknapt te zijn. Ik houd het echt goed in de gaten. Mocht ze toch weer achteruit gaan, dan moet ik haar misschien toch euthaniseren. Wat is de meest pijnvrije methode (voor vis en mens?
 
Kruidnagelolie denk ik of een klap met steen/hamer maar ik kies de eerste optie.
 
De snelste methode is waarschijnlijk slaan/pletten met een zwaar voorwerp. De vis in een zakje doen en erop stampen bijvoorbeeld. Geeft wel een vieze zooi en je moet het maar kunnen.

Veel mensen gebruiken liever kruidnagelolie. De dosering is dan +- 0,5 ml (10 druppels) per liter water. Eerst de olie goed oplossen in wat warm water en dat in delen toevoegen. Zijn ze vrij snel weg.

Ongeacht de methode blijft het een vervelend aspect van de hobby...
 
De vissen heb ik krap aan twee maanden nu, dus oud zijn ze niet. ik heb ze al in een zoutbad gehad en daar lijkt het vrouwtje wel van opgeknapt te zijn. Ik houd het echt goed in de gaten. Mocht ze toch weer achteruit gaan, dan moet ik haar misschien toch euthaniseren. Wat is de meest pijnvrije methode (voor vis en mens?
Als je ze kocht en ze hadden een volwassen formaat weet je niet hoe oud ze zijn.
 
Ligt eraan wat je dan oud noemt natuurlijk haha. Het verloop in de lokale vissenzaak is wel hoog, dus ik verwacht niet dat zij ze al jaren hebben. En gezien de prijs, verwacht ik ook niet dat de kwekers ze jaren in voorraad houden. ik zie haar nu beter zwemmen en ook dikker zijn dan een paar dagen geleden en gezond ogende ontlasting (als in relatief dezelfde kleur als het voer, geen bloed of slijm oid). Ben ik dan te hoopvol door nog niet te euthanaseren?
 
Altijd lastig Lars om zoiets te bepalen. Omdat ze bij Frits wegkomen denk ik ook niet dat het oude visjes zijn want daar gaat de verkoop doorgaans snel.
 
Geen verdere uitval tot nu toe. Het pseudomugil vrouwtje is ook aangesterkt (dikker en zwemt beter). Ik wist niet dat een zoutbadje zo krachtig kon zijn. Thanks voor de hulp en tips allemaal!
 

Terug
Bovenaan