Tweede aquarium voor Betta, zo snel mogelijk indraaien?


P

Prairiehond

Guest
Ik heb sinds kort een nieuwe Betta in mijn 60 liter bak. Daarin zitten ook 10 neontetras. Dat ging jaren goed met mijn vorige Betta die helaas recent is overleden. De betta liet de tetras met rust en de tetra's de betta. Ik weet dat de meningen verdeeld zijn of je een Betta bij tetras moet houden, maar bij ging het dus altijd goed. Tot nu dan, want blijkbaar waren de tetra's toch wel gelukkig met het feit dat de Betta er niet meer was, want mijn nieuwe Betta wordt niet echt welkom ontvangen. Ze nippen aan zijn mooie vinnen. Ik wil de Betta dus zijn eigen aquarium geven (ongeveer 25 tot 30l). Maar het liefst zo snel mogelijk. Mijn vragen zijn dus:

- hoe krijg ik dit zo snel mogelijk voor elkaar mbt indraaien. Mijn waterwaarden zijn prima. Kan ik het beste bij de volgende waterwissel, het water uit het bestaande aquarium in het nieuwe onderkomen van de Betta doen om het proces te versnellen? Helpt het als ik dan wat bestaande planten meeverhuis (en die in het bestaande aquarium dan vervang door nieuwe?) Hoe lang moet ik dan wachten tot de betta er in kan? Als nitriet en ammonia op 0 staan (zoals in het bestaande aquarium)?

- wat kan ik in de tussentijd met de betta doen om hem te beschermen tegen de terta's?
 
Ik weet niet wat voor filters je hebt, maar mogelijk kan je filter materiaal van de 60 cm over zetten in het andere filter, dat zou de boel al lekker versnellen, en ja water en wat planten meenemen dan blijven de waterwaarden gelijk alleen de nieuwe bak blijven controleren op NH3/4 en No2, bij meten gelijk 50% verversen.
 
Dank voor je reactie. Begrijp ik je goed dat ik in dat geval de betta meteen kan verhuizen? Ik kan elke dag testen, want heb mijn eigen testkoffer.
 
Ik een probleem situatie zou ik dat doen, meestal doen de wat ervarene mensen dit, je kan ook kijken of je de oude filter met het nieuwe kan wisselen en de nieuwe met een klein deel oude filtermaterialen kan enten.
Punt is wel dat je de 1e 4 weken zal moeten blijven monitoren.

Je kan nog even afwachten of er misschien nog betere reacties komen.
 
Ja kan wel prima. Even wat filtermateriaal uitknijpen in het nieuwe bakje of wat in de nieuwe filter stoppen als je die mogelijkheid hebt. Ook wat oud aquariumwater gebruiken omdat daar al wat voeding enzo inzit. Dan wat plantjes enzo overzetten en de eerste dagen gewoon goed verversen. Als je de mogelijkheid hebt kan je een paar dagen wachten voordat je het visje toevoegt. Ik draai mijn aquaria eigenlijk alleen 4 weken in als echt alles nieuw is. Als ik oude filtermaterialen en oud water heb, dan voeg ik de vissen soms zelfs dezelfde dag toe zonder problemen.
 
Je kunt de boel versnellen door bacteriën in een flesje te gebruiken. Voor zover ik weet scheelt dat in tijd en dan ook een filter gebruiken natuurlijk.
 
Je kunt de boel versnellen door bacteriën in een flesje te gebruiken.

Dat zijn veelal niet de nitrificerende die we graag willen hebben en dat heeft tijd nodig. Gelet op de situatie zou ik water meenemen uit de oude bak en als het kan filtersubstraat of anders een inedraaide spons licht uitknijpen in de nieuwe bak. Zoals al is gezegd veel meten en zonodig verversen en zuinig voeren.
 
Even bot, ik lees weer allemaal een hoop onzin.

- Flesjes doen niets om het te versnellen.
- Water uit ingedraaid aquarium doet ook niets.
- Plantjes, substraat en filtermateriaal overzetten werkt wel. Filtermateriaal 'uitknijpen' is ook een oud fabeltje en helpt nagenoeg niet. Het beste pak je dus wat filtermateriaal uit een ingedraaid aquarium en 'seed' je het nieuwe filter daarmee.
- Nitriet en ammonia op 0 zegt niets over of het aquarium water 'klaar' is voor vis, bij kraanwater is dit ook 0. Pas als ammonia is gestegen, daarna nitriet is gestegen en daarna het nitraat oploopt is het aquarium ingedraaid.
 
Even bot, ik lees weer allemaal een hoop onzin.

- Flesjes doen niets om het te versnellen.
- Water uit ingedraaid aquarium doet ook niets.
- Plantjes, substraat en filtermateriaal overzetten werkt wel. Filtermateriaal 'uitknijpen' is ook een oud fabeltje en helpt nagenoeg niet. Het beste pak je dus wat filtermateriaal uit een ingedraaid aquarium en 'seed' je het nieuwe filter daarmee.
- Nitriet en ammonia op 0 zegt niets over of het aquarium water 'klaar' is voor vis, bij kraanwater is dit ook 0. Pas als ammonia is gestegen, daarna nitriet is gestegen en daarna het nitraat oploopt is het aquarium ingedraaid.
Flesjes doen zeker wel wat om het te versnellen mits je de juiste flesjes koopt. Nee, ze zullen een aquarium niet direct indraaien maar het helpt wel de eerste klap op te vangen.

Water van een ingedraaid aquarium bevat voedingsstoffen die bacteriën kunnen gebruiken om zich sneller voort te planten. Het is niet effectiever dan bv. salmiak maar alle beetjes helpen.
 
Flesjes doen zeker wel wat om het te versnellen mits je de juiste flesjes koopt. Nee, ze zullen een aquarium niet direct indraaien maar het helpt wel de eerste klap op te vangen.
Van wat ik van 'horen zeggen' heb is dat alleen die flesjes van dr tims zouden werken, mits gekoeld bewaard. Zelf nooit getest maar ik durf te zeggen dat als iemand in een willekeurige speciaalzaak een flesje bacterien koopt, hij zijn muntjes net zo goed in de fontein had kunnen gooien.

Water van een ingedraaid aquarium bevat voedingsstoffen die bacteriën kunnen gebruiken om zich sneller voort te planten. Het is niet effectiever dan bv. salmiak maar alle beetjes helpen.
Toevallig ben ik dit momenteel zelf eens aan het testen want het is veel gemaakte opmerking. We zijn nu precies een week onderweg en het aquarium welke ik gevuld heb met aquariumwater laat exact dezelfde nitrificatie zien als in het aquarium ernaast met leidingwater. Beide nitrificeren nog geen ammonia --> nitriet. Nul, nakkes, nada. Wellicht dat dit nog anders wordt maar ik heb weinig hoop.

EDIT:
Hier een foto van het experiment:
Screenshot_11.png

Elk bakje bevat 35L water en er is gebruik gemaakt van normale huishoud ammonia.
Na 7 dagen is in elk bakje nog geen nitrificatie waargenomen.
 
Laatst bewerkt:
Van wat ik van 'horen zeggen' heb is dat alleen die flesjes van dr tims zouden werken, mits gekoeld bewaard. Zelf nooit getest maar ik durf te zeggen dat als iemand in een willekeurige speciaalzaak een flesje bacterien koopt, hij zijn muntjes net zo goed in de fontein had kunnen gooien.
Ik keek laatst een video van Gerald Bassleer en hij legde dus uit dat bacteriën die gekoeld gehouden moeten worden inderdaad beter weken. Voornamelijk omdat je de stofwisseling remt waardoor de hoeveelheid zuurstof die ze nodig hebben drastisch wordt verlaagd.
Ik weet bv. ook uit ervaring dat microbe-lift special blend erg goed werkt.

Dr. Bassleer had het ook over een van zijn producten, bactosprint, die op een speciale manier gehouden wordt (bacteriën droog in het dopje, voedingsstoffen in het flesje, voor gebruik mengen en klaar). Maar ja dat is zijn eigen product en hoewel hij zegt dat het door een universiteit is getest weet ik ook niet of de resultaten zo goed zijn als hij belooft.

Toevallig ben ik dit momenteel zelf eens aan het testen want het is veel gemaakte opmerking. We zijn nu precies een week onderweg en het aquarium welke ik gevuld heb met aquariumwater laat exact dezelfde nitrificatie zien als in het aquarium ernaast met leidingwater. Beide nitrificeren nog geen ammonia --> nitriet. Nul, nakkes, nada. Wellicht dat dit nog anders wordt maar ik heb weinig hoop.
Ik ging er een beetje vanuit dat de situatie was zoals John die beschreef. Dus aquariumwater + oud filtermateriaal. Als er geen bacteriën zijn heeft het inderdaad niet zoveel nut om wel voedingsstoffen toe te voegen.
 
Dank voor de reacties tot zover. Mijn vraag heeft meteen tot een levendige discussie geleid. :) Ik heb de Betta nu even in een kweekbakje apart gezet (in de bestaande bak). Veel te klein natuurlijk, dus het is echt even een noodoplossing, maar nu is hij in ieder geval even veilig voor de tetra's. Kan ik even nadenken (hoewel niet te lang) over wat nu de beste optie is. Misschien kan ik de tetra's wel onderbrengen bij een kennis, dan heeft de Betta het rijk alleen. Er zijn overigens helaas wel flink wat rafelrandjes aan zijn mooie staart. Weten jullie misschien of dit weer aangroeit, en zo ja hoe lang dat duurt?
 
Jahoor dat gaat wel weer aangroeien. Wel kans op bacteriële infecties met vinrot tot gevolg maar hoeft zeker niet als je het water gezond houd. Met mijn betta heb ik ook veel 'getest' met mede bewoners en heeft daarbij ook behoorlijke beschadiging aan zijn vinnen opgelopen. Uiteindelijk lukte het gewoon niet om er iets anders als een slak bij te houden, dus die zit nu alleen met turbo de nerite slak in een 60cm bakje en de vinnen zijn weer aangegroeid. Hoe snel? Dat heb ik niet zo in de gaten gehouden maar ik vermoed een maandje?
 
Ik keek laatst een video van Gerald Bassleer en hij legde dus uit dat bacteriën die gekoeld gehouden moeten worden inderdaad beter weken. Voornamelijk omdat je de stofwisseling remt waardoor de hoeveelheid zuurstof die ze nodig hebben drastisch wordt verlaagd.
Ik weet bv. ook uit ervaring dat microbe-lift special blend erg goed werkt.

Dr. Bassleer had het ook over een van zijn producten, bactosprint, die op een speciale manier gehouden wordt (bacteriën droog in het dopje, voedingsstoffen in het flesje, voor gebruik mengen en klaar). Maar ja dat is zijn eigen product en hoewel hij zegt dat het door een universiteit is getest weet ik ook niet of de resultaten zo goed zijn als hij belooft.
Ik heb die livestream van Nickey ook gezien en ik was matig onder de indruk. Gerald weet zeker een hoop van vissen en heeft natuurlijk een hele sloot ervaring, soms denk ik echter dat hij doordraaft in zijn ideeën, zoals het bactosprint potje. Vandaar ook dat ik nu zelf e.e.a. aan het testen ben want zo leer je natuurlijk het meeste!
 
Water uit ingedraaid aquarium doet ook niets.
Dat hoeft geen punt te zijn, maar als je een Betta in een nieuwe bak zet zal hij mogelijk minder gestrest zijn als alleen de bak anders is maar de waterwaarden gelijk, het zelfde geld voor de planten.
 
Ik zie dat er nog een hoop liefde is voor het magische ingedraaide aquariumwater en jullie argumenten met "beter voor planten" "beter voor de betta" "zelfde water waardes" is allemaal prima. Maar je gaat toch geen betta direct overzetten in een niet ingedraaid aquarium? Tegen de tijd dat de bak is ingedraaid zijn die 'water waardes' allang weer veranderd en helemaal niet meer gelijk met het oude aquarium. Mijn inziens dan ook onbelangrijk voor deze situatie en tevens was de vraag vrij specifiek namelijk "hoe krijg ik dit zo snel mogelijk voor elkaar mbt indraaien." en daar antwoord ik op.
 
Dat hoeft geen punt te zijn, maar als je een Betta in een nieuwe bak zet zal hij mogelijk minder gestrest zijn als alleen de bak anders is maar de waterwaarden gelijk, het zelfde geld voor de planten.

Dit is denk ik inderdaad de belangrijkste reden en natuurlijk zullen zoals Daniel aangeeft de waarden wat veranderen maar de overgang nar de nieuwe bak zal minder stress geven en daarbij zijn Betta s best gevoelig dus dan is het denk ik wel een goed idee om "oud" water te gebruiken.
 
Wanneer je betta nu wordt aangevallen, lijkt het me van groot belang hem zo snel mogelijk uit die situatie te verwijderen, ook als dat betekent dat een nieuwe bak niet is ingedraaid.

Wanneer je in het begin terwijl het nieuwe filter indraait 2x per week een 50% waterwissel doet is dat prima om problemen te voorkomen. Daarmaast zou ik zeker de eerste weken matig voeren.

Plantjes meenemen uit de oude bak is goed mits ze goed groeien. Als ze nog moeten wennen zullen ze alleen maar extra belasting geven op de bak.

Als de tetra's op de vinnen van je betta hebben gekauwd is het goed de veelvuldige waterwissel iets van een week of 6 aan te houden, en te zorgen dat je betta voldoende schuilruimte heeft, erg weinig stroming in de bak (zeker bovenin) en wat drijfplantjes. Liefst ook wat planten er in die helemaal van onder naar boven in de bak groeien.

Ik zou zeker zorgen dat ik doorlopend 2 catappa-bladeren in de bak had, in elk geval de komende tijd, vanwege de bacterie-remmende werking daarvan.

Pas op met decoratie, hout met scherpe punten of haken, maar ook andere decoratie. Ook aan de binnenkant moet deze helemaal glad zijn (wat zelden zo is).

Succes en sterkte met je betta.
 
Ik heb helaas toch besloten afscheid te nemen van de tetra's en heb een goed onderkomen voor ze gevonden. De tetra's vertoonden ook agressie naar elkaar. Ik ben toch bang dat de bak iets te krap was. De Betta heeft nu het rijk dus alleen (althans, op wat amano's en oto's na, maar die zitten elkaar niet in de weg). Om infecties aan zijn "bijtwonden" te voorkomen heb ik (zoals hierboven al werd aangeraden) Catappa bladeren gekocht. Die komen vandaag binnen. Moet ik die nou eerst nog afspoelen voordat ze het aquarium gaan of juist niet?
 

Terug
Bovenaan