Tweede Aquarium


Shoto

Well-known member
Lid geworden
10 september 2019
Berichten
721
Leeftijd
42
Locatie
Landgraaf
Website
www.instagram.com
Beste allemaal,
De stress hier is nog niet ten einde. Vandaag gezien dat de Betta (rode crown) aangevallen werd door een tetra. Dus nu snel de Betta in een tijdelijke bak en gaat hij zaterdag over in een Superfish 50.
Nu hebben we dus twee aquaria en dat was niet de bedoeling(!) We proberen zo goed mogelijk voor de vissen te zorgen en doen ons best.

Juwel 180

Vuur tetra5
Kardinaal tetra4
Goud tetra5
Japonica9
Venezolaanse dwergpantsermeerval2
Dwerg Corydoras2
Stervlekzalm5
Zwarte Neon8
Superfish 50

Betta 1x

Nu denk ik er over na om de dwergpantsermeervalletjes en de Corydoras over te zetten met de betta over te zetten in de superfish 50. En eventueel de meervalletjes en de Corydoras aan te vullen zodat ze zich prettiger voelen.

Twee vragen eigenlijk.
1. Kunnen de twee kleinere soorten bij de betta?
2. Welke mooi gekleurde (grotere) vissen kunnen er eventueel bij de tetra bak? (dit doen we overigens niet meteen, maar op de langere termijn)

Met vriendelijke groet,

Shoto.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je met je grote aquarium even rust moet nemen. Je had alweer nieuwe vissen toegevoegd terwijl hij ook nog steeds aan het indraaien is. Blijkbaar wordt de Betta aangevallen en heb je deze eruit gehaald en nu ben je alweer op zoek naar nieuwe vissen. Doe gewoon een maand niks behalve zorgen dat je bak stabiel wordt, dus eerst geen nieuwe vissen.
 
Ik denk dat je met je grote aquarium even rust moet nemen. Je had alweer nieuwe vissen toegevoegd terwijl hij ook nog steeds aan het indraaien is. Blijkbaar wordt de Betta aangevallen en heb je deze eruit gehaald en nu ben je alweer op zoek naar nieuwe vissen. Doe gewoon een maand niks behalve zorgen dat je bak stabiel wordt, dus eerst geen nieuwe vissen.
We doen ook zeker niks, staat ook gewoon in de post. We kijken alvast vooruit en zijn geinteresseerd wat er in DE TOEKOMST bij kan, zodat we ons al kunnen INLEZEN, waar iedereen hier zo blij van wordt. Zal wel lekker zitten zo op je hoge paard.

Er zijn een paar mensen hier die normaal reageren en daadwerkelijk advies geven. De rest loopt alleen maar te zeiken en zaniken. Hoe meer posts je leest op dit forum hoe ongezelliger het wordt.

Veel plezier hier, ik kom niet meer terug.
 
We doen ook zeker niks, staat ook gewoon in de post. We kijken alvast vooruit en zijn geinteresseerd wat er in DE TOEKOMST bij kan, zodat we ons al kunnen INLEZEN, waar iedereen hier zo blij van wordt. Zal wel lekker zitten zo op je hoge paard.

Er zijn een paar mensen hier die normaal reageren en daadwerkelijk advies geven. De rest loopt alleen maar te zeiken en zaniken. Hoe meer posts je leest op dit forum hoe ongezelliger het wordt.

Veel plezier hier, ik kom niet meer terug.
Rustig blijven ademhalen. Lees de post nog eens rustig. Wat mij betreft heeft Thea helemaal geen kwade bedoelingen en zeker een punt, waar komt die rode betta ineens vandaan? Uit een ander onderwerp van je begrijp ik nu het volgende:

Dus een nieuwe betta (foto) en vier zwarte neons mee naar huis genomen.

Dat was niet erg verstandig. Ik begrijp dat dit opnieuw door advies van een winkel is gedaan, maar op dit forum geven we niet zoveel om zulk advies. De slager wil vlees verkopen of je dit nou lust of niet, een viswinkel wil vis verkopen. Verschillende belangen en je zult zelf de keuzes moeten maken. Bij problemen in een aquarium is het verstandig om rust te brengen en alles te laten stabiliseren voordat je weer vis gaat toevoegen. Helemaal als de visjes vorige week met bosjes aan het omvallen waren. Dat is alles wat Thea bedoelde denk ik.

Natuurlijk kunnen we discussiëren over wat er nog bij kan komen en daar wil ik je best bij helpen.

1. Kunnen de twee kleinere soorten bij de betta?
Ja, dat zou best eens kunnen lukken. Lastig met zekerheid te zeggen omdat elke betta anders is. Ik heb zelf een rode betta die echt helemaal niets bij hem duld. Zit nu in een 60cm aquarium met een borstelneus samen, en zelfs die valt hij af en toe aan. Gelukkig kan de borstelneus prima voor zichzelf zorgen en vliegt meneer betta af en toe door de bak heen :)
Kwestie van proberen denk ik. Let er wel op dat die superfish 50 niet al te groot is, let dus op met de bezetting.

2. Welke mooi gekleurde (grotere) vissen kunnen er eventueel bij de tetra bak? (dit doen we overigens niet meteen, maar op de langere termijn)
Als je onder in ruimte maakt door die corydoras te verplaatsen heb je mooi de ruimte voor wat dwerg cichildes. Erg leuke visjes - een persoonlijke favoriet van mij - en kunnen ook erg kleurrijk zijn. Kijk maar eens naar apistogramma soortjes zoals de cacatuoides of een mikrogeophagus altispinosa is ook erg leuk. Wil je niet die kant op dan kun je wellicht kijen voor enkele gourami's. Een groepje alleen vrouwelijke diamantgourami's lijkt mij erg leuk.
 
Laatst bewerkt:
We doen ook zeker niks, staat ook gewoon in de post. We kijken alvast vooruit en zijn geinteresseerd wat er in DE TOEKOMST bij kan, zodat we ons al kunnen INLEZEN, waar iedereen hier zo blij van wordt. Zal wel lekker zitten zo op je hoge paard.

Er zijn een paar mensen hier die normaal reageren en daadwerkelijk advies geven. De rest loopt alleen maar te zeiken en zaniken. Hoe meer posts je leest op dit forum hoe ongezelliger het wordt.

Veel plezier hier, ik kom niet meer terug.
Ten eerste, sorry als mijn advies verkeerd overkomt. Het was goed bedoeld maar het komt blijkbaar geheel verkeerd en onvriendelijk/aanvallend over.

(dit doen we overigens niet meteen, maar op de langere termijn)
Of ik heb dit stukje gemist, mijn fout dan. Of, ik zag net ook dat je je post nog had aangepast en qua tijd zou het goed mogelijk zijn dat ik al met mijn bericht bezig was en jij dit nog aanpaste (forum is zeer traag bij mij dus een post duurt even voordat ik hem getyped hebt) Heb deze zin iig niet gelezen voordat ik poste en daardoor ook verkeerde conclusies getrokken.

Maar laat je daar mij aub niet wegjagen. Zal niet weer in een topic van je reageren en hoop dat je de juiste adviezen krijgt van de mensen die jij daar geschikt voor acht.
 
@quistero @DanielHoogland
Van mijn kant ook excuses. Wat begon als een leuke hobby is behoorlijk frustrerend geworden met honderden euro's die we inmiddels besteed hebben aan het aquarium en dagelijks uren er mee bezig te zijn, omdat we links en rechts adviezen kregen die we allemaal geprobeerd hebben op te volgen. Dus de lol was er wel een beetje vanaf vandaag. We hebben absoluut het beste voor met de visjes.
De toegevoegde vissen hebben we gekregen (gratis) van de Hornbach, omdat de vissen niet dood zijn gegaan door ons aquariumwater, maar door de verf die ze gegeten hebben

Het tweede aquarium komt er uiteindelijk niet. De kardinaal tetra en zwarte neon's zijn eruit gehaald en opgehaald via marktplaats.
De Betta zwemt nu ook veel vrolijker rond door het aquarium.

Nu zijn er alleen nog
1x betta
5x vuurtetra
5x goudtetra
5x stervlekzalm
9x japonica garnaal
2x dwerg cory
2x dwergpantsermeerval

Die vissen zijn aangeschaft vóór we wisten dat de scholen groter moesten en dit best kon volgens de lfs.

Dus excuses.
 
@quistero @DanielHoogland
Van mijn kant ook excuses. Wat begon als een leuke hobby is behoorlijk frustrerend geworden met honderden euro's die we inmiddels besteed hebben aan het aquarium en dagelijks uren er mee bezig te zijn, omdat we links en rechts adviezen kregen die we allemaal geprobeerd hebben op te volgen. Dus de lol was er wel een beetje vanaf vandaag. We hebben absoluut het beste voor met de visjes.
De toegevoegde vissen hebben we gekregen (gratis) van de Hornbach, omdat de vissen niet dood zijn gegaan door ons aquariumwater, maar door de verf die ze gegeten hebben

Het tweede aquarium komt er uiteindelijk niet. De kardinaal tetra en zwarte neon's zijn eruit gehaald en opgehaald via marktplaats.
De Betta zwemt nu ook veel vrolijker rond door het aquarium.

Nu zijn er alleen nog
1x betta
5x vuurtetra
5x goudtetra
5x stervlekzalm
9x japonica garnaal
2x dwerg cory
2x dwergpantsermeerval

Die vissen zijn aangeschaft vóór we wisten dat de scholen groter moesten en dit best kon volgens de lfs.

Dus excuses.
alles wat je nodig is een simpel spons filter op lucht tl buis er boven en gewoon goed je bak in draaien je hoeft echt geen honderd euros uit tegeven en als je zoveel vissen etc in je bak hebt woord je water ook snel vies dus kost ook veel meer werk bij kijken je kan beter gewoon weinig vissen houden dan loop je eingelijk niet snel tegen problemen aan is ook veel beter voor je vissen
 
Het is altijd even uitzoeken, en ik snap heel goed dat de stress vandaag hoog opliep. Ik denk dat de meesten hier wel vergelijkbare ervaringen hebben. Ook ik heb van alles in mijn bak gehad en moest dat hele hoofdstuk van de waterwaarden en zo hier leren. Gelukkig kon je wat visjes via Marktplaats kwijt en kun je nu hopelijk van dit aquarium gaan genieten. En je zoon natuurlijk ook. Overigens heb ik net voor noodgevallen een klein bakje neergezet waar ik een vis apart kan zetten als het nodig is. Niet ingericht, gewoon kaal. Zodat ik kan ingrijpen bij ziekte of agressie.
 
@quistero @DanielHoogland
Van mijn kant ook excuses. Wat begon als een leuke hobby is behoorlijk frustrerend geworden met honderden euro's die we inmiddels besteed hebben aan het aquarium en dagelijks uren er mee bezig te zijn, omdat we links en rechts adviezen kregen die we allemaal geprobeerd hebben op te volgen. Dus de lol was er wel een beetje vanaf vandaag. We hebben absoluut het beste voor met de visjes.
Geen probleem, iedereen wordt het wel eens te veel. Het is ook lastig, als je al het advies (hoe goed bedoelt ook!) op gaat volgen dan heb je er inderdaad een dagtaak aan en dat is ook weer niet de bedoeling, het moet wel leuk blijven.
Probeer met al het advies wat je krijgt voor jezelf de basis duidelijk te krijgen om daarmee een plan te maken en die uit te voeren. Uiteindelijk werkt het het beste als je vanuit een soort 'begrip' werkt dan wanneer je blindelings advies op volgt. Foutjes zal je nog steeds maken maar dat doen wij 'gevorderde' aquarianen ook! Als je de basis onder de knie hebt, kun je daarna redelijk veilig je eigen saus maken. Vaak zal die saus prima smaken soms wellicht beetje apart, maar dat hoort dus bij het leren. Het is eigenlijk net leren koken!

Houd bovenstaande ook in gedachten bij wat ik hieronder ga vertellen. Dit is namelijk mijn mening en er zullen vast andere mensen mee oneens zijn. Ook ik heb de absolute waarheid niet in pacht.

Bij een aquarium blijven is waarschijnlijk een verstandige keus, helemaal als het allemaal even wat te veel lijkt te worden. Ik maak me alleen zorgen om die betta. Het is een erg leuke en gewilde vis alleen in mijn ervaring ongeschikt voor een gezelschaps bak. Door het houden van de betta zal de verdere keuze voor vissen behoorlijk afnemen en in zekere zin ook onzeker worden, het is lastig te voorspellen hoe de betta zal reageren op nieuwe bewoners. Ik heb het ook geprobeerd en uiteindelijk is mijn betta toen in een aparte bak belandt, en daar zit hij nog steeds.

De toegevoegde vissen hebben we gekregen (gratis) van de Hornbach, omdat de vissen niet dood zijn gegaan door ons aquariumwater, maar door de verf die ze gegeten hebben

Ok prima, verstandiger was geweest om die aanbieding even als voucher om te zetten en later te gebruiken. Echter gedane zaken.. roeien met wat je nu hebt dus. Zo veel vis zit er nu ook weer niet in dus voor nu lekker met rust laten en vooral met die betta even in de gaten houden hoe dit gaat. Laat de plantjes lekker groeien, de vissen hun plek vinden en na een paar weken kijk je nog eens welke kant je op wilt gaan. Als je nog vragen hebt dan weet je het forum te vinden!
 
Niet alle berichten gelezen maar blijkt wel uit deze posts dan betta's gewoon karakter hebben. Die van mij totaal niet agressief naar mijn neon tetra's en borstelneus. Eet alleen af en toe een baby garnaal.
 
Niet alle berichten gelezen maar blijkt wel uit deze posts dan betta's gewoon karakter hebben. Die van mij totaal niet agressief naar mijn neon tetra's en borstelneus. Eet alleen af en toe een baby garnaal.
Klopt helemaal, dat hebben ze zeker! Ik heb ook wel eens begrepen dat het aan de kleur van de betta kan liggen. Een rode betta ziet andere rode vissen sneller als concurrentie en zal hierdoor bijvoorbeeld sneller kardinaal tetra's gaan aanvallen maar laat dan de zwarte tetras met rust. Dit heb ik zelf nooit kunnen verifiëren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Klopt helemaal, dat hebben ze zeker! Ik heb ook wel eens begrepen dat het aan de kleur van de betta kan liggen. Een rode betta ziet andere rode vissen sneller als concurrentie en zal hierdoor bijvoorbeeld sneller kardinaal tetra's gaan aanvallen maar laat dan de zwarte tetras met rust. Dit heb ik zelf nooit kunnen verifiëren.

Mijn ervaring had ik met een badis bengalensis (dario dario?) en een betta spendens. Zij hebben beide een soortgelijke zwemwijze terwijl het formaat van de vissen enorm verschilt. Toch voelde de Betta zich genoodzaakt aan te vallen.
 

Terug
Bovenaan