Wat is er nieuw

Tweede filter monteren, maar hoe/wat?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Appeltje
  • Startdatum Startdatum
A

Appeltje

Guest
Zoals elders aangegeven heb ik nu een Eheim Vivaline 240 met 3 kleine sluiers en 1 goudvis.
Er draait een Eheim 250 experience mee, die ongeveer 3 keer per uur de bak er doorheen trekt. Zoals op veel plekken aangegeven is dit karig. Ikzelf merk dit overigens niet, de waardes blijven altijd netjes. Maar kan zijn dat de filter ook hormonen afbreekt waardoor 3x per uur toch te weinig is. Tot zover mijn kennis daarover.
Nou wil het dat ik eenzelfde filter extra heb staan, en zou dus simpel zijn om die er bij te zetten. Vind ik geen probleem, met sluiers scheelt dat een hoop zo het schijnt.

De vraag is alleen hoe doe ik het juiste. Sluiers zijn slome zwemmers, een sterke stroming is dus niet handig. Met een tweede filter er bij ben ik bang voor teveel stroming, en los ik het ene ‘probleem’ op door een ander te maken. Hoe doe ik dit wijs?

Kun je een indicatie geven van hoeveel stroming er momenteel staat?
Heb je bijvoorbeeld planten in de bak en zo ja, zie je ze allemaal (lichtjes) met de blaadjes op de stroming bewegen? Dat geeft al een goed idee.
En beweegt het water overal? Dit kun je bijv zien aan hoe kleine afvaldeeltjes zich gedragen in de waterkolom, en aan of er vuilophoping plaatsvindt.

Qua filtervolume zit je op zich goed, lijkt mij. Het wordt vaak wel gezegd dat filters een X-aantal keer per uur de bakinhoud rond moeten pompen, maar dat is ook maar iets wat iedereen elkaar napraat. Alleen al buiten het filter om zitten meer dan voldoende baccies om het afval te verwerken. En je hebt dus al een prima filter draaien. Het gaat er nu meer om dat de algehele circulatie op orde is. Dan zit je goed.

Zoals elders aangegeven heb ik nu een Eheim Vivaline 240 met 3 kleine sluiers en 1 goudvis.
Er draait een Eheim 250 experience mee, die ongeveer 3 keer per uur de bak er doorheen trekt. Zoals op veel plekken aangegeven is dit karig. Ikzelf merk dit overigens niet, de waardes blijven altijd netjes. Maar kan zijn dat de filter ook hormonen afbreekt waardoor 3x per uur toch te weinig is. Tot zover mijn kennis daarover.
Nou wil het dat ik eenzelfde filter extra heb staan, en zou dus simpel zijn om die er bij te zetten. Vind ik geen probleem, met sluiers scheelt dat een hoop zo het schijnt.

De vraag is alleen hoe doe ik het juiste. Sluiers zijn slome zwemmers, een sterke stroming is dus niet handig. Met een tweede filter er bij ben ik bang voor teveel stroming, en los ik het ene ‘probleem’ op door een ander te maken. Hoe doe ik dit wijs?
Het cursieve gedeelte geeft eigenlijk het belangrijkste deel van je verhaal aan. Ik zou geen extra filter plaatsen als ik dit idee had.

Stroming nu lijkt me heel fatsoenlijk. Ik heb best wat planten in de bak, en die waaien rustig heen en weer. Die helpen natuurlijk ook een handje mee aan de kwaliteitbehoud. Luchtpomp staat 3x per dag een uur aan om evt vuil in onderlaag op te doen ‘waaien’ zodat de filter er wat mee kan.

De grote poepjes die sluiers leggen worden niet zozeer weggezogen door de filter. Denk ook niet dat dat een haalbaar iets is zonder dat het overkill aan stroming/aanzuigwerking wordt. Nu en dan zuig ik de poepjes wel weg met zo’n waterstofzuiger, om vervuiling beetje te minderen. En is gewoon geen gezicht ook. Het verzamelt zich dus wel eens bij t hout en bij de planten. Maar dat laatste wordt weggegrondeld door de vissen zelf.
Wellicht de inrichting ff nalopen zodat het stromen nog makkelijker gaat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan