Tweede koppel Ramirezi


AlexT

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2008
Berichten
61
Locatie
Capelle aan den IJssel
Ik heb afgelopen vrijdag een koppel M Ramirezi gehaald en uiteindelijk heb ik voor de standaard kleur gekozen.
Ze hadden ook 2 andere kleuren en die jongen van de dierenwinkel zei dat er ook wel een tweede koppel bij zou kunnen.

Mijn aquarium is 80x50x35 duss zo’n 140 liter.

Heb de afgelopen dagen veel verschillende pagina’s gelezen en heb het idee dat het wel kan zolang er genoeg planten/afscherming van elkaar is.

Wat is jullie ervaring en/of mening?

Mijn bestand;
- Koppel Ramirezi
- 10 Kardinaaltetra’s
- 10 Zwarte Tetra’s

Ik wilde er ook nog 10 Vuurneon’s of Vuurtetra’s toevoegen.
 
Ik zou hier geen 2e koppel bijdoen, 2 mannetjes is vragen om problemen met het beschikbare oppervlak. Mocht je toch willen uitbreiden, kies dan voor 2 extra dames. Dan kan het mannetje zijn aandacht over hun verdelen, wel zo prettig voor de dames.

Let wel op dat deze soort flink doorgekweekt is en dat ze om zuurder water dan het normale kraanwater vragen.

Groet,
Andre
 
Maar ga je die vrouwen dan wel zien want het vrouwtje nu is echt goed verstopt?
Heb zondag die hele bak overhoop gehaald omdat ik het vrouwtje nergens meer zag en uit eindelijk wel gevonden.

Ik heb gister een nieuw extern filter geïnstalleerd duss moet sowieso komen de weken veel testen.
Ik weet dat standaard mijn water rond de 7,5 PH zit en had zaterdag het al verlaagd naar 7 PH na de waterwissel.

Even kijken wat de beste manier is om het naar 6,5 PH te brengen en houden.
 
Ik zou hier helemaal geen extra ramirezi bijplaatsen. Extra tetra's kan prima.
 
Twee koppels Rams op zo'n kleine bak lijkt mij inderdaad vragen om problemen.
 
Ik zat net te denken zou ik bijvoorbeeld ook van die andere soorten 1 vrouw erbij zetten?
Duss 1 van de ene kleur en 1 van de andere kleur?
Of accepteert het mannetje dat niet?
 
Ramirezi is naar mijn weten geen harem maar een koppel vis. In een grote bak (lees oppervlakte) kun je wellicht twee koppels plaatsen maar 80x35cm (50 is de hoogte neem ik aan? voor Ramirezi is de hoogte niet zo belangrijk) is daar echt te klein voor.

Het is overigens een bijzonder lastige vis om goed te houden. Zorgen voor zuur water (pH tussen de 5 en 6), warm water 25-28c en het liefst naar die 28c toe en super schoon water dus zorgen voor een tip filter en goed wekelijks onderhoud met verversen. Dit alles maakt het best een bewerkelijk aquarium, succes!
 
Nee het is 80 lang 50 breed 35 waterhoogte.
Heb het aquarium laten maken voor een schildpad alleen ging niet door.

Ik heb er ff een foto van gemaakt, zitten ook nog paar vissen van het oude bestand tussen maar die gaan weg binnenkort.
Het aquarium staat tussen de bank en het raam. (ik weet het maar het gaat goed, verkleuring is van het rolgordijn.)
image.jpg

Zoals je kan zien heb ik afgezien de linkerzijde alles open gehouden.
Omdat straks het binnenfilter niet meer heb kan ik in de hoek waar nu nog het binnenfilter zit planten zetten.
Mede door de Ramirezi komen er grote planten straks ook langs de linkerzijde, waarschijnlijk achterzijde en beetje orde in de nu chaos maken.
 
Ah, dat is een bijzonder (en leuk) formaat. Bij een 80x50 grondoppervlakte zou je wellicht wel aan twee koppels kunnen denken. Echter blijft het bij territoriale vissen altijd lastig om vooraf te zeggen. Soms kan het goed gaan en vinden ze allebei een eigen plekje en soms gaat het helaas gewoon mis. Mocht je voor twee koppels willen gaan dan zou ik die gezamenlijk toevoegen aan de bak. Dit kun je nu ook nog doen door het huidige koppel te verwijderen, de boel opnieuw in te delen en vervolgens beide koppels tegelijk toe te voegen. Wel altijd een backup plan hebben mocht het toch mis gaan je een koppel ergens apart kunt zetten.
 
Het plan was er al om de hele bak om te gooien duss ik denk dat ik de gok neem.
Ik heb nog een aantal (lege) aquariums staan mocht het toch niet gaan.
 
Gaat waarschijnlijk alleen maar ellende veroorzaken. Waarom de problemen opzoeken?
 
Niet geschoten is altijd mis zoals een bekend persoon ooit zei.
Verder terug in de geschiedenis ook genoeg voorbeelden van risico nemen waarvan mensen zeiden dat lukt niet.:rolleyes:

Ja het kan misgaan maar voor het zelfde geld gaat het goed en heb ik een aquarium met 2 prachtig koppels Ramirezi.;)
Ik kan ook de hele dag in de gaten kan houden want ben de hele dag thuis met bijna de hele dag uitzicht op de bak.

Er komen echt heel veel planten bij zeker links en achterin duss genoeg “bomen” om achter te verstoppen denk ik en anders dat er een 60cm aquarium klaar die ik zo kan vullen met planten uit een oude setup die nog draait alleen voor de planten.
 
Niet geschoten is altijd mis zoals een bekend persoon ooit zei.
Verder terug in de geschiedenis ook genoeg voorbeelden van risico nemen waarvan mensen zeiden dat lukt niet.:rolleyes:

Ja het kan misgaan maar voor het zelfde geld gaat het goed en heb ik een aquarium met 2 prachtig koppels Ramirezi.;)
Ik kan ook de hele dag in de gaten kan houden want ben de hele dag thuis met bijna de hele dag uitzicht op de bak.

Er komen echt heel veel planten bij zeker links en achterin duss genoeg “bomen” om achter te verstoppen denk ik en anders dat er een 60cm aquarium klaar die ik zo kan vullen met planten uit een oude setup die nog draait alleen voor de planten.

Natuurlijk is er een kans dat het goed gaat, maar buiten je eigen plezier hebben we het hier ook over dierenwelzijn...
 
Klopt daarom zei ik ook dat ik het de hele dag in de gaten kan houden en op het moment dat ik ze zie vechten kan ik ze gelijk uit elkaar halen.

Net zoals je bij katten of honden zou doen waarmee lijkt mij het welzijn het goed zit.
In iedergeval al beter dan in de meeste dierenwinkels.
Waar ze met meerdere mannen en vrouwen bij elkaar zitten.
 
De bak is best spannend voor 2 koppels. Ik zou de gok niet nemen. Hou het of bij een koppel of maak er een groep van (evenveel mannen als vrouwen). Bij 2 'koppels' zal er 1 de andere overheersen, bij een groep kan er een echt koppel vormen dat de agressie bij eieren en/of jongen kan verdelen over de rest van de groep. daarvoor is wel veel meer beschutting nodig. Wat voor bode ligt er trouwens in de bak? Ziet er niet uit als zand.
 
Hoe groot kan/moet die groep dan zijn en kan dat dan ook met de andere kleuren?
Er ligt zwart zand van Hornbach op de bodem maar heb een explosie van slakken gehad uit de bodem duss die heb ik er allemaal uitgefilterd en al het vuil ligt nu bovenop en dan vallen er ook steeds stukjes mos af die samen klonten links daarom ga ik de bak ook anders inrichten.
 

Terug
Bovenaan