Wat is er nieuw

Tweede nitrietpiek na ruim 3 weken

Rwae

Well-known member
Lid geworden
18 april 2017
Leeftijd
36
Het betreft een bak van 40cm en 20~25 liter waarin 6 trigonostigma espei van 3 weken oud zitten en een tiental neocardinas. Na twee weken heb ik een eerste nitrietpiek gemeten van 0,5 mg/l. Omdat er uit noodzaak al een aantal jonge visjes inzaten heb ik deze de kop ingedrukt door 50% water te verversen en 10 ml nitrivec toe te dienen en een voorstop in te voeren. De nitrietpiek is toen, na dagelijks meten, verder uitgebleven en had eigenlijk de indruk dat hij ook niet meer terug zou komen.

Tot ik vanmorgen ineens het gevoel had dat iets niet helemaal klopte, ik zag de garnalen zich anders gedragen en de jonge espeis gedroegen zich iets nerveus. Na een meting kwam ik tot de conclusie dat de nitriet ineens weer tussen de 0,75 en 1 mg/l zat. Het kan zijn dat ik iets te veel gevoerd heb gisteren maar zou dat een oorzaak kunnen zijn? Inmiddels heb ik twee keer achter elkaar 50% water ververst en is de concentratie NO2 ongeveer 0,25 mg/l. Ook heb ik wederom nitrivec toegevoegd, dit keer 5 ml.

Wat zou de oorzaak hiervan zijn, hoe kan ik er het beste mee omgaan en hoe voorkom ik een nieuwe nitrietpiek?

Kleine bakken zijn kwa balans moeilijker. Hoe sterk is je filter? Welk materiaal zit erin. Let verder ook op niet teveel bewoners. 25L is klein dus daar kan niet veel in. En Let op dat er niet teveel planten en voeding ligt te rotten

Na 3 weken is de bacteriecultuur nog niet helemaal op orde en je hebt er dus al snel bewoners inzitten. Soms zie je dan toch nog een no2 piek opkomen. Je geeft al aan wat veel te hebben gevoerd dus dat kan door omzetting nu no2 zijn. Elke dag eerst weer meten en zo nodig verversen.

Excuses voor de ontbrekende informatie, slordig van me.

Er hangt een Dennerle nano hoekfilter in (http://dennerle.com/nl/producten/nano-aquaristiek/filtering/binnenbuitenfilter/nano-hoekfilter). Deze heb ik voorzien van de filter module http://dennerle.com/nl/producten/nano-aquaristiek/filtering/filter-toebehoor/nano-filtermodul welke gevuld is met het nano bio filter granulaat van dennerle http://dennerle.com/nl/producten/nano-aquaristiek/filtering/filtermateriaal/nano-bio-filtergranulat. Ook heb ik een dun laagje filterwatten bij de ingang van de filter.

Wat betreft de bewoners valt het wel mee lijkt me, de espei's gaan eruit zodra ze groot genoeg zijn. Verder zitten er dus alleen 10 neocardina's in.

Na 3 weken is de bacteriecultuur nog niet helemaal op orde en je hebt er dus al snel bewoners inzitten. Soms zie je dan toch nog een no2 piek opkomen. Je geeft al aan wat veel te hebben gevoerd dus dat kan door omzetting nu no2 zijn. Elke dag eerst weer meten en zo nodig verversen.

Ik zit nu bijna in de vierde week, had verwacht dat het nu wel stabiel zou zijn 😳. Dan ga ik gewoon door met meten en verversen 🙂.

Ik bedenk me zojuist nog iets, de bodem zit er pas 12 dagen in en vanmorgen was de filter een beetje verstopt. Wellicht dat de bodem juist aan zijn nitriet-fase zit en de filter dit niet kon opvangen vanwege een te lage doorstroming door vervuilde filterwatten?

Ja dan duurt het eigenlijk nog langer want de bodem is nog erg vers. Daar moet ook een goede bacteriecultuur in ontstaan. Het kan inderdaad zo zijn dat de filter de vervuiling niet heeft aangekund.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan